صومعه نوراوانک

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/26
بازدید: 1316
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

صومعه نوراوانک یک بنای بسیار ارزشمند و تاریخی در ارمنستان است که قدمت آن به قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی بازمی‌گردد. بلاشک این بنا یکی از بنا‌های بسیار مهم برای تاریخ دوستان و افرادی بوده که به آثار تاریخی علاقه‌مند هستند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا این صومعه از اهمیت زیادی برخوردار باشد، سکونت کشیش ارشد استان سیونیک در آن بوده است. این شخص در طول دوران اقامت خود در این صومعه، آن را به یک مکان فرهنگی و مذهبی تبدیل نمود. ضمن این‌که این مکان ارتباط بسیار نزدیکی با مراکز آموزشی محلی مانند دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های معروف گلادوز دارد.

صومعه نوراوانک

معرفی صومعه نوراوانک

این مکان تاریخی در ۱۲۲ کیلومتری شهر ایروان قرار دارد و جزو جاهای دیدنی ایروان است که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن می روند. دقیقاً در روبه‌روی این صومعه تنگه‌ای به وجود آمده که به واسطه رودخانه‌ای به نام آرپا تشکیل گردید. یکی از دلایل معروفیت این تنگه داشتن صخره‌های بلند و آجر‌هایی با رنگ قرمز است. این صومعه باشکوه و زیبا در تنگه رودخانه آرپا واقع شده و ترکیب این صومعه با این تنگه یک منظره بسیار چشم‌نواز را به وجود آورده است. این صومعه از دو کلیسای باستانی و یک کلیسای کوچک تشکیل شده و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این کلیسا به این مکان سفر می‌کنند. مسافران علاوه بر بازدید از این مکان تاریخی می‌توانند از صومعه تاتو و صومعه خورویراپ نیز دیدن نمایند.

صومعه نوراوانک

جاذبه ‌های صومعه نوراوانک

دلیل اصلی معروفیت و به شهرت رسیدن صومعه نوراوانک، ساخت این بنا در دو طبقه است. برای دسترسی به طبقه دوم این صومعه باید از پله‌های سنگی بسیار باریکی که در قسمت بیرونی کلیسا و در امتداد دیوار قرار گرفته‌اند استفاده نمود. در واقع این پله‌ها به قدری باریک هستند که برای دسترسی به آن‌ها باید جسارت بالایی به خرج داد؛ به همین دلیل این قسمت از صومعه چالشی برای گردشگران و مسافران به شمار میرود. در قسمت بالای دیوار نقش‌های برجسته بسیار زیبایی به چشم می‌خورند که به واسطه معمار مومیک بنا شده‌اند. در این نقاشی‌های برجسته و حکاکی شده تصویری از حضرت مریم و یک کودک که روی پای او نشسته، مشاهده می‌شود؛ علاوه بر این دو قدیس به نام فرشتگان پیتر و پولس نیز در تصویر وجود دارند. ارمنستان پر از جاهای دیدنی سرگرم کننده است که یکی از آنها پارک عشاق ارمنستان است.

صومعه نوراوانک

تاریخچه صومعه نوراوانک

این صومعه در قرن دوازدهم به واسطه یک کشیش اعظم در شهر یغگنادوز در استان سیونیک تأسیس گشت. شخصی به نام هوهانس به ساخت این صومعه اقدام نمود. این شخص پس از راه ‌اندازی این کلیسا جمعی از راهبان را برای فعالیت در این کلیسا گرد هم جمع کرد؛ او با این کار توانست قلمرو خود را در این صومعه گسترش دهد. پس از آن از فرمانروایان سلجوقی برای به رسمیت شناختن این صومعه دستور گرفت. در آن زمان بزرگان مذهبی و برخی از سرشناسان سیاسی عهده‌دار نگهداری و اداره نوراوانک شده بودند و در حال حاضر در همین صومعه سرا به خاک سپرده شده‌اند. حدود قرن چهاردهم میلادی این صومعه به این دلیل که محلی برای انجام فعالیت‌های روشنفکرانه به حساب می‌آمد، گسترش و توسعه یافت و پس از انجام این فعالیت‌ها، این صومعه به مرکزی برای آموزش و فرهنگ تبدیل گردید.

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

در آن زمان به دلیل انجام فعالیت‌های بسیار مهم تصمیم بر آن شد تا عشایر اوربلیان پس از این‌که از دنیا رفتنه‌اند در این صومعه به خاک سپرده شوند. در صورتی که اقدام به دیدن این صومعه کنید حتماً قبر‌های بسیار قدیمی را نیز در زمین این صومعه مشاهده خواهید کرد. به بیان دیگر این اتفاق باعث شده تا نقش و جایگاه صومعه نوراوانک بیش از پیش برای گردشگران روشن گردد.

صومعه نوراوانک

معماری صومعه نوراوانک

یکی از مشخصه‌های بسیار مهم صومعه نوراوانک، معماری بی‌بدیل آن است. در واقع تاریخ و معماری این صومعه پیوندی بسیار تنگاتنگ با معمار مجسمه ساز و تصویرگر ارمنی به نام مومیک دارد. طاق‌های بسیار زیبایی که در این صومعه ساخته شده‌اند، باعث چشم‌ نوازتر شدن ورودی این صومعه گردیده‌اند. علاوه بر این طرح‌هایی از صلیب روی سنگ این مجموعه به کار رفته‌اند که در نوع خود بی‌نظیر و بی‌بدیل هستند. یکی از آخرین آثار مومیک کلیسای مقبره دو طبقه بوده که در قسمت جنوب شرقی این صومعه قرار دارد. لازم به ذکر است که دو نقش برجسته کوچک و دیواره‌های غربی و جنوبی کلیسا نیز در این قسمت به چشم می‌خورند.

دسترسی به صومعه نوراوانک

یکی از دغدغه‌های بسیاری از گردشگران و مسافران که علاقه زیادی نیز به تاریخ دارند، نحوه دسترسی به صومعه نوراوانک است. این صومعه تا شهر ایروان در حدود ۱۲۲کیلومتر فاصله دارد که ایروان به عنوان پایتخت ارمنستان شناخته می‌شود. برای دسترسی به این منطقه، پس از رسیدن به شهر یغگنادزور و سپس با پیمودن حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رانندگی می‌توانید به این منطقه دسترسی داشته باشید. به دلیل جاذبه‌های تاریخی بسیار زیادی که در این منطقه جای گرفته‌اند، سالانه تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران برای بازدید از این منطقه تاریخی به این شهر سفر می‌کنند.

صومعه نوراوانک

روز‌های کاری صومعه

مجموعه صومعه نوراوانک به صورت ۲۴ ساعته و در طول ایام هفته خدمات بسیار مناسبی را به گردشگران و مسافران ارائه می‌دهد. نکته حائز اهمیت در زمان بازدید از این صومعه این است که در هنگام ورود به آن نیازی به تهیه و خرید بلیط نخواهد بود. در واقع ورودی این مکان تاریخی کاملاً رایگان است. توجه داشته باشید در صورتی که از وسیله نقلیه شخصی برای سفر به این منطقه استفاده می‌کنید، باید هزینه پارکینگ را بپردازید که این هزینه در حدود ۲۰۰ درام در نظر گرفته شد.

کلام پایانی

این صومعه یکی از زیبا‌ترین صومعه‌های موجود در کشور ارمنستان است که با برخورداری از یک فضای بسیار مناسب، جاذبه‌ای بی‌نظیر برای سفر به شمار می‌رود. دیدنی‌های این صومعه به عنوان یک مکان تاریخی به قدری هستند که عاشقانه تاریخ و آثار باستانی هر ساله اقدام به دیدن آن می‌کنند. از نظر لغوی در زبان ارمنی معنی صومعه نوراوانک یک چیز جدید و نوع است؛ به همین دلیل برخی از مواقع به این صومعه، صومعه نو می‌گویند. این مکان بی‌نظیر متعلق به قرن ۱۳ تا ۱۴ میلادی بوده که محل زندگی یکی از کشیش‌های ارشد به حساب می‌آمد. در حال حاضر به دلیل قرارگیری در تنگه آرپا، محبوبیت بسیار زیادی را در میان گردشگران کسب نمود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر