کلیسای جامع تثلیث (سامبا)

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/11
بازدید: 1977
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کلیسای جامع تثلیث تفلیس یا کلیسای سامبا تفلیس یا کلیسای مقدس ترینیتی؟! بیایید یکبار برای همیشه پرونده اسم کلیسای جامع تفلیس را در این مقاله ببندیم. کلیسای جامع تثلیث (به گرجی: სამების საკათედრო ტაძარი "سامِبیسْ ساکاتِدْرُ تادْزاری") معروف به سامِبا (به معنای تثلیث) و به زبان انگلیسی (holy trinity cathedral of tbilisi)، کلیسای اصلی ارتدکس گرجی و معروف ترین کلیسای تفلیس است. این کلیسا یکی از مهم ترین بناهای مذهبی جهان است که در ادامه به معرفی، شرح کلی تاریخچه، معماری، قوانین و راه دسترسی به آن می پردازیم. با ما همراه باشید. 

قوانین ورود کلیسا اسمیندا سامبا تفلیس

معرفی کلیسای جامع تثلیث (سامبا) تفلیس گرجستان

از سال ۱۹۹۵ پروژه ی ساخت کلیسای جامع تفلیس یعنی کلیسای تثلیث ( کلیسای سامبا ) شروع شد و ساخت این بنا تا سال ۲۰۰۴ میلادی طول کشید، این کلیسا که با شکوهی هر چه بیشتر ساخته شده است علاوه بر کاربری مذهبی به عنوان یک مکان گردشگری و زیارتی به شمار می آید. از آنجایی که این کلیسا در پایتخت کشور گرجستان واقع شده است، اطراف آن پر است از غذاخوری ها، کافه رستوران ها و مراکز خرید که می توانید از این مکان ها نوشیدنی و خوراکی تهیه کنید و یا سوغات تفلیس را بخرید؛  این کلیسا یکی از مکان های بسیار خوب برای گردشگران به شمار می آید. کلیسای زیبای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر برای بازدید باز است و شما می توانید در هر روز هفته از این مکان دیدن کنید ولی بهترین روز یک شنبه است.

تورهای گرجستان؛ همین حالا با کمترین قیمت رزرو کنید!

تاریخچه کلیسای جامع تثلیث؛ چه بر سر کلیسای معروف تفلیس گذشت؟

یکی از مهمترین کلیساهای فرقه ارتدکس مسیحیت بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۴ در شهر تفلیس ساخته شد. این کلیسا با نام سامبا شناخته می‌شود که معادل تثلیث در زبان گرجی است. اگرچه این کلیسا قدمت زیادی ندارد؛ اما در همین مدت کوتاه، اعتبار قابل توجهی کسب کرده و به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های تفلیس تبدیل شده است. اکثر اهالی گرجستان پیروان ارتدکس هستند و به ویژه علاقه‌مند به کلیسای جامع تثلیث هستند؛ علاوه بر آن، تمام گردشگران تفلیس نیز این بنای زیبا را دوست دارند. کلیسای جامع تثلیث در مرکز شهر تفلیس و در کرانه چپ رود کر بر فراز تپه‌ای به نام سنت ایلیا قرار گرفته است. برای ساخت این کلیسا دلایل مختلفی وجود داشته است که می‌توان به اعلام استقلال از شوروی، دو هزارمین سالگرد مسیحیت و هزار و پانصدمین سالگرد به رسمیت شناختن کلیسای ارتدکس گرجی اشاره کرد. به منظور طراحی بنا، رقابتی ایجاد کردند و در نهایت طرح آرچیل میندیاشویلی پیروز این رقابت شد. اما به دلیل جنگ داخلی گرجستان، ماجرای ساخت کلیسا به تعویق افتاد و حدوداً ۶ سال بعد اولین کلنگ ساخت کلیسا زده شد.

کلیسای جامع تثلیث (سامبا) یا کلیسای مقدس ترینیتی تفلیس

کلیسای جامع تثلیث (سامبا)؛ سومین کلیسای بلند ارتدوکس جهان

کلیسای زیبای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) ارتفاعی بالغ بر ۵۰ متر دارد و این کلیسا علاوه بر اینکه سومین کلیسای ارتدکس مرتفع جهان به شمار می آید، با چندین قسمت و بخش های مختلف بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان نیز به شمار می آید. کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) ظرفیت ۱۵۰۰۰ نفر را دارد و بلندترین نقطه در این کلیسا حدود ۹۷ متر ارتفاع دارد.

معماری کلیسای جامع تثلیث (سامبا)

در ساخت کلیسای جامع تثلیث یا همان کلیسای سامبا، ترکیبی از سبک‌های سنتی همراه با نوگرایی یا مدرنیسم به کار رفته است. این سازه، گنبدی مخروطی شکل طلایی رنگ دارد؛ ارتفاع این گنبد ۹٫۵ متر است و ۸ گنبد تیز به صورت پلکانی، گنبد اصلی را احاطه کرده‌اند. بر بالای گنبد مخروطی شکل نیز صلیبی به طول ۷.۵ متر قرار دارد. همچنین این کلیسا شامل طبقاتی در زیر زمین است. علاوه بر نمای بیرونی کلیسا، درون این بنا نیز جلوه‌های بی‌بدیلی دارد. کف کلیسا از جنس سنگ مرمر سفید با رگه‌هایی طلایی است و دیوارهایش با انواع تابلو و نقاشی‌های زیبا تزیین شده‌است. طرح حضرت مریم نیز در ورودی ساختمان وجود دارد.

معرفی کلیسا اسمیندا سامبا تفلیس

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

اجزای کلیسای جامع تثلیث (سامبا) تفلیس

کلیسای جامع تثلیث تفلیس (سامبا) یک مجموعه با بخش های مختلف است و این کلیسا دارای محوطه بیرونی، ساختمان اصلی، طبقات زیرزمینی و برج ناقوس است. از جمله مکان های معروف و دیدنی کلیسای زیبای اسمیندا سامبا تفلیس: برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات و کارگاه های آموزشی است.

  • محوطه بیرونی: محیطی باز با فضای سبز و درختان بسیار زیاد است و در این ناحیه صندلی برای نشستن وجود دارد، با ورود از دروازه های کلیسا گل های رز را در حیاط کلیسا می بینید و از حیاط کلیسا تا در های اصلی ورود به کلیسا راهی با ستون هایی سنگی در دو طرف قرار دارد که در بالای این ستون ها علامت صلیب حک شده است. 
  • محراب کلیسا: با ورود به ساختمان اصلی کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) می توانید محراب و ساختمان زیبا و سفید این کلیسا را ببینید و در این ساختمان شمع ها و جا شمع های زیادی وجود دارد که به مراسم مذهبی مسیحیان مربوط میشود و مجسمه ی عیسی مسیح از سراسر سالن به چشم میخورد که از چوب درست شده و در روبروی آن صلیبی وجود دارد که محلی برای خواندن دعا های مذهبی است.
  • طبقات زیرزمینی: در کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) در کل ۹ کلیسا وجود دارد که ۵ کلیسای آن در زیرزمین قرار دارند و این کلیسا ها بسیار زیبا هستند و تزئیناتی مذهبی دارند؛ موزه و اتاق کنفرانس نیز در این بخش وجود دارد و آثار نفیس و بسیار ارزشمندی مانند نقاشی ها و تابلو های نفیس، دست نوشته های مذهبی، سنگ هایی از کوه صهیون و رود اردن و خاکی از بیت المقدس و کلیسای جورج در فلسطین در موزه ی این بخش وجود دارد.
  • برج ناقوس: در سمت چپ ساختمان اصلی و در محوطه بیرونی برجی دو طبقه وجود دارد و در این برج ۹ ناقوس وجود دارد این قسمت یکی از زیباترین بخش های کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) است.

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

قوانین ورود به کلیسای جامع تثلیث (سامبا)

کلیسای جامع تثلیث (سامبا) کلیسای مقدس ترینیتی مکانی مذهبی است که به علت نشان دادن ارادت و اهمیت زیاد مسیحیت در گرجستان ساخته شده است و این کلیسا علاوه بر اینکه به عنوان نوعی نماد برای گرجستان به شمار می آید به علت معماری فوق العاده زیبای این بنا مکانی گردشگری نیز به شمار می آید به همین علت مسافران و گردشگرانی که راجع به این کلیسا اطلاعات کافی ندارند باید بدانند که ورود به این کلیسا قوانین خاصی دارد.

این کلیسای بزرگ مکانی بسیار با ارزش و مهم برای عبادت مسیحیان در کلیسا گرجستان است و برای بازدید از این مکان داشتن پوشش مناسب بسیار مهم است؛ افرادی که پوشش مناسبی برای دیدن مکانی مذهبی ندارند اجازه ورود به این مکان را ندارند.  این قوانین برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و دین مسیحیت و ارتدکس وضع کرده است تا گردشگران بتوانند فضایی معنوی تر، از بازدید از این مکان حس کنند. در کلیسای زیبای سامبا پوشش افراد بازدید کننده باید حتما مناسب باشد و لباس هایی با آستین های بلند و شلوار های بلند به طوری که کاملا بدن را بپوشانند استفاده شود.

آدرس کلیسای جامع تثلیث (سامبا) گرجستان

این کلیسا که در منطقه معروف و مهم آولاباری قرار گرفته است مسیر های زیادی برای دسترسی و دارد و شما می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه مترو از این مکان دیدن کنید. برای بازدید از کلیسای زیبای تثلیث باید در ایستگاه مترو آولاباری پیاده شوید و بعد از گذر از خیابان و ۱۳ دقیقه پیاده روی به این مکان برسید. از طریق ایستگاه اتوبوس نیز می توانید به کلیسای جامع مقدس ترینیتی برسید تنها کافی است سوار اتوبوس با خط های ۹۱ و ۱۲۲ شوید‌.

مسجد جامع تفلیس - تماشای هنر زیبای هنرمندان تفلیس در مسجد جامع تفلیس

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم از اسامی مختلف کلیسای جامع تفلیس در زبان های گرجی، فارسی و انگلیسی بنویسیم، از تاریخچه کلیسای جامع تثلیث (سامبا) یا کلیسای مقدس ترینیتی شروع کردیم و به شرح کامل معماری و بخش های مختلف معروف ترین کلیسای تفلیس گرجستان پرداختیم و در آخر به قوانین سفت و سخت این مکان مذهبی توریستی و راه های دسترسی به آن اشاره کردیم. حالا که شما متوجه این موضوع شدید که کلیسای جامع تثلیث تفلیس یا کلیسای سامبا تفلیس یا کلیسای مقدس ترینیتی یکی است، لطفا در نظرات به ما بگویید که کدام یک بیشتر به گوش شما نام آشنا است؟

نظرات کاربران

  1. حسین رضایی حسین رضایی 1402/05/11
    0 نفر پسندیدند
    سلام مرسی از مقاله جامع و مفیدتون. در جواب سوال آخرتون باید بگم که من این کلیسا رو به نام کلیسای جامع تثلیث تفلیس می شناختم.
  2. حسین رضایی لحظه آخر 1402/05/11
    0 نفر پسندیدند
    سلام حسین عزیز. خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده لطفا مقالات لحظه آخر رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید که مسافران بیشتری برای رفتن به تور تفلیس اطلاعات درستی از جاذبه های گردشگری شهر تفلیس داشته باشند.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر