غارهای آجانتا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/24
بازدید: 1692
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هند سرزمین اعجاب انگیز و رنگارنگی است که جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. بنابراین هر سال هزاران گردشگر از تمام دنیا به این کشور سفر می کنند تا بتوانند اندکی در جاذبه های زیبای این کشور به کاوش بپردازند. یکی از این جاذبه ها غارهای آجانتا می باشد. این غارها که در شهر جالگائون هند قرار گرفته اند یکی از اعجاب انگیزترین جاذبه های کشور هند محسوب می شوند. در ادامه بیشتر با این غارهای زیبا آشنا می شویم.

غارهای آجانتا

آشنایی با غارهای اعجاب انگیز آجانتا در هند

غارهای آجانتا در واقع معابد بودایی هستند که قدمت آن ها به 200 سال پیش از میلاد بر می گردد. در این منطقه به طور کلی 30 غار وجود دارد که مطمئنا می تواند شما را به تعجب وادارد. درون این غارها می توانید مجسمه ها و نقاشی هایی را پیدا کنید که حکایتگر عقیده های مذهبی درباره آیین بودایی بوده است. در یکی از غارها می توانید سنگ نگاره های نقاشی شده از دوره ساسانیان را ببینید. حتی با کمی جست و جو در غارهای شمال غربی حیدرآباد، تصویری از هیئت اعزامی خسرو پرویز به هند را نیز می توانید مشاهده کنید.

سفر به شهر زیبای هند و تماشای عمارت های باستانی و زیبای این کشور

غارهای آجانتا به قدری زیبا و ظریف و هنرمندانه ساخته شده است که هر بیننده ای را به تحسین این میراث گرانبها وا می دارد. این غارها در میان جنگلی انبوه و بسیار سرسبز قرار دارند که زیبایی این غارها را دوچندان می کند. از 30 غاری که وجود دارد 28 غار کشف شده و به درون آن نفوذ کرده اند اما دو غار دیگر کشف نشده اند و ورودی آن ها کاملا بسته است. 

این غارها به شکل نیم دایره در کنار هم قرار گرفته اند و راز و رمز غارها با تاریکی و آرامش محسور کننده اش دل هر گردشگری را به لرزه در می آورد. غارهای آجانتا هر ساله علاوه بر گردشگران پذیرای محققان بسیاری از سراسر جهان می باشد تا بر روی راز و رمز این غارها، بودا و هند تحقیق کنند و جهانیان را از اعجاب آن ها با خبر سازند. این غارها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و امروزه نیز تحت کنترل و نظارت سازمان مطالعات باستانی هند نگهداری می شود.

آدرس غارهای آجانتا

غارهای آجانتا چگونه کشف شدند؟

غارهای آجانتا هزاران سال زیر درختان انبوه جنگل پنهان بودند و به طور اتفاقی و توسط ماموران انگلیسی کشف شدند. در سال 1819 میلادی افسری انگلیسی به نام جان اسمیت برای شکار، به همراه چند نفر دیگر از ماموران، به این منطقه می آیند و به طور تصادفی با این غارها برخورد می کنند. غارهایی که در همان نگاه اول همه را شگفت زده کرده بود و حدس اینکه این غارها نوعی مدرسه و عبادتگاه بودایی بوده است چندان دشوار نبود. 

خبر اکتشاف غارها در طول چند سال در همه جا پیچید و افراد سودجو و شکارچیان گنج بسیاری را از سراسر نقاط جهان به هند کشاند. اما این پس از مدتی توجه باستان شناسی به نام جیمز فرگوسن به این غارها جلب شد. این باستان شناس که به تاریخ معماری و عتیقه جات هندی علاقه مند بود، به تحقیق و مطالعه روی غارها پرداخت و کار خود را با شماره گذاری غارها آغاز کرد. این باستان شناس اقدامات ارزشمندی را در جهت نگهداری از غارهای آجانتا انجام داد که شامل بازسازی و احیای نقاشی های داخل غارها با کمک عکاس، نقاش و عتیقه شناسی به نام رابرت گیل است.

غارهای آجانتا چگونه کشف شدند؟

معماری غارهای آجانتا

غارهای آجانتا از لحاظ معماری بسیار تحسین برانگیز و خیره کننده هستند. 5 مورد از این غارها چایتیا هستند یعنی سالن هایی مخصوص که در آن راهبان بودایی به دعا و مراقبه می پرداختند. بقیه غارها ویهارا هستند که همان معابد بودایی می باشند. نقاشی های داخل غارها دارای جزئیات بی نظیر و همچنین رنگ هایی گرم و زنده می باشند که در میان این رنگ ها هم رنگ های طبیعی و هم رنگ های مصنوعی دیده می شوند. سبک معماری غارهای آجانتا از معماری مناطقی مثل سریلانکا و تبت الهام گرفته است و این سبک های معماری در نقاشی های غارها کاملا قابل مشاهده است. در نقاشی ها و مجسمه های سنگی درون غارها سبک زندگی بودا و پیروانش و همچنین آموزه های دینی و فلسفی او دیده می شود. برخی از رنگ هایی که در نقاشی ها به کار رفته است هنوز سالم باقی مانده و زمینه تحقیق و بررسی را برای محققان فراهم کرده است.

نقاشی غارها و رابطه آن ها با دیگر فرهنگ ها

ریشه نقاشی های موجود در غارهای آجانتا را می توان در کشورهای همسایه هند مثل سریلانکا و منطقه ای از تبت یافت. این نقاشی ها با در هم آمیختگی رنگ های زیبا و زنده در کنار فرهنگ غنی مردم هند باعث شده است تا این نقاشی ها ارزش بالایی به خود بگیرند. امروزه هنر کشیدن این نقاشی ها توسط کلاس هایی به مردم آموزش داده می شود و این امر باعث حفظ این هنر زیبا می شود. 

نقاشی های موجود در غارها نشان دهنده زندگی روزمره مردم بوده است و پاسخگوی سوالات زیادی درباره سبک زندگی مردمان و فعالیت روزانه آن ها به دست می دهد. نقاشان هندی با زیبایی هرچه تمام تر به خلق این هنرها پرداخته اند که بسیاری از آن ها از هر دو دوره نجات پیدا کرده اند و سالم باقی مانده اند. 

از سال 1875 کپی کردن از نقاشی ها آغاز شد تا در طول زمان این میراث گرانبها به فراموشی سپرده نشوند. در سال های 1909 تا 1911 از تمامی نقاشی های داخل غارها نسخه کپی تهیه شد و سال 1856 عکاسی از آن ها آغاز شد و تا امروز ادامه یافته است. هنرمندان ژاپنی برای تهیه نسخه های جدیدتر فعالیت های زیادی انجام داده اند و از کشور خودشان به این غارها آمده اند. کتب زیادی نیز درباره غارهای آجانتا به چاپ رسیده است که می توان از این آثار به آثار غلام یزدانی اشاره کرد که در سال های 1930 تا 1955 به چاپ ریداند اشاره کرد.

آدرس غارهای آجانتا

مسیر دسترسی به غارهای آجانتا

از طرق گوناگون می توان از غارهای شگفت انگیز آجانتا دیدن کرد:

هواپیما: فرودگاه اورنگ آباد، جزء نزدیکترین فرودگاه ها به غارهای آجانتا می باشد. از شهرهای بمبئی و دهلی خود را به اورنگ آباد برسانید و سپس از آن جا با طی کردن مسیری 333 کیلومتری با تاکسی خود را به آجانتا برسانید.

قطار: 56 کیلومتر از آجانتا تا ایستگاه جال گائون فاصله است. بنابراین از اکثر شهرهای بزرگ هند می توانید با استفاده از قطار به حال گایون بروید و از آنجا با تاکسی به غارهای آجانتا برسید.

اتوبوس: اگر در اورنگ آباد خطی منتهی به بوستان و باغ وحش سیدارت(Siddharth) را سوار شوید می توانید در ورودی مجموعه آجانتا پیاده شوید. البته باید قبل از همه به طریقی خود را به اورنگ آباد برسانید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر