سفرنامه اصفهان

بازدید: 316
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
از اونجایی که بیشتر مسافرت های ما به شهر مقدس مشهد هست، تصمیم گرفتیم در ایام عید علاوه بر مشهد، یه مسافرت کوتاه و متفاوت بریم که اصفهان رو انتخاب کردیم. اگه شما جزء اون دسته افرادی هستید که عاشق آثار باستانی و تمدن هستن، باید بگم که مسافرت به اصفهان رو حتما جزء برنامتون قرار بدین و مطمئناً پشیمون نخواهید شد. از اونجایی که ما در اصفهان بستگان نزدیکی داشتیم نگران محل اقامت و هزینه های مربوط به اون نبودیم. هرچند به نظر من مسافرت به اصفهان نسبت به شهرهای بزرگ دیگه، مسافرت پرهزینه ای نیست. اصفهان در مرکز ایران قرار گرفته با آب و هوایی معتدل، با دیدنی ها و زیبایی های بسیاری که روزها و حتی ماهها زمان برای دیدنش نیازه.
ما سه شنبه، 20 فروردین به سمت اصفهان حرکت کردیم. منزل یکی از بستگان در شهر بهارستان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان، در مسیر جاده¬ی اصفهان به شیراز قرار داشت. شب رو مهمون بودیم و صبح روز بعد تصمیم گرفتیم قبل از اینکه به اصفهان بریم، از جاذبه های بهارستان دیدن کنیم. اول به دریاچه زیتون رفتیم. این دریاچه یه دریاچه ی مصنوعیه، بسیار باصفا و دیدنی و به عنوان یکی از جاذبه های مهم این شهر به حساب میاد. یکی دیگه از جاذبه های این شهر پارک کوهستان هست که در نزدیکی دریاچه زیتون قرار داره.
بعداز ظهر تصمیم گرفتیم به اصفهان بریم و از اونجایی که قبلا بعضی از آثار باستانی اصفهان رو دیده بودیم، و این بار فرصت زیادی نداشتیم، تصمیم گرفتیم به کاخ هشت بهشت و از اونجا به سی و سه پل بریم.

جاهای دیدنی اصفهان

در طی مسیر بهارستان به مرکز شهر اصفهان، از کنار کوه صفه گذشتیم، کوهی در اصفهان که به قول اصفهانی ها محل کوهنوردی اصفهانی هاست این پارک کوهستانی زیبا، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اصفهان  هست. کوه صفه به دلیل مشرفیتی که به شهر اصفهان و زاینده‌ رود داره، چشم انداز زیبایی داره و تبدیل به مکانی تفریحی شده. این کوه چشمه های زیادی داره که باعث شده مکانی دیدنی و استراحتگاهی خوب برای استفاده کنندگان از کوهستان صفه به حساب بیاد. این پارک کوهستانی دو خط تله کابین هم داره و از اونجایی که ما قبلا به این کوهستان زیبا رفته بودیم و این دفعه زمانی براش درنظر نگرفته بودیم، دیدن مجددش رو در برنامه مون قرار ندادیم.
در ادامه مسیر  به  سمت کاخ هشت بهشت و از اونجا به سی و سه پل رفتیم. در یکی از پارکینگ های نزذیک میدان امام حسن(ع)(پارکینگ طالقانی) پارک کردیم و به سمت میدان رفتیم.
تغییر جالبی که در اصفهان دیدیم پیاده راه کردن مسیر میدان امام حسین(ع) تا میدان انقلاب و سی و سه پل بود.یعنی خیابان چهارباغ عباسی که یکی از خیابون های بسیار مهم اصفهان هست، کاملا پیاده رو شده بود و دیگه هیچ اتومبیلی از اونجا رد نمی¬شد. پیاده طی کردن این مسیر تا رسیدن به سی و سه پل خالی از لطف نبود هرچند که اتومبیل های برقی در این مسیر قرار داده بودند که کسانی که میخواستند می تونستند با اتومبیل خودشون رو به میدان انقلاب برسونند. کرایه ی این ماشین های برقی نفری 1500 تومن بود. به نظر من این تغییر  بسیار عالیه و می‌تونه تاثیر زیادی در بخش گردشگری و سپری کردن اوقات فراغت شهروندان اصفهان داشته باشه.

جاهای دیدنی اصفهان-شهر زیبای اصفهان یکی از مهم ترین و توریستی ترین شهر های کشور ایران می باشد و جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است.

در طول مسیر خیابان چهارباغ، یعنی تا رسیدن به میدان انقلاب و سی و سه پل، کاخ هشت بهشت قرار داره، برای دیدن این کاخ باشکوه، به داخل پارک شهید رجایی رفتیم، این بنا مربوط به  دوره صفویه هست و در سال 1048 ساخته شده(یعنی تقریبا 350 سال پیش) که بسیار قابل تأمله و عظمت و شکوه این کاخ رو میرسونه.
بعد از این از کاخ هشت بهشت دیدن کردیم، مسیر چهارباغ رو ادامه دادیم تا به میدان انقلاب رسیدیم، از اونجا سی وسه پل قابل دیدن بود.
به خاطر بارندگی های شدید امسال، زاینده رود پراز آب شده بود و قایق های تفریحی رونق گرفته بودند.
سی و سه پل یکی از جاذبه های اصفهان از عهد صفوی هست که چهارباغ عباسی رو به چهارباغ بالا وصل می کنه و فکر میکنم معرف حضور همه باشه و جزو اون دسته جاهایی هست که من هیچ وقت از دیدنش سیر نمیشم و در تمام مسافرت هام به اصفهان، حتما به دیدن این مکان زیبا میرم.
روز بعد تصمیم گرفتیم به دیدن یکی از بستگان که در شهرستان نجف آباد بود، بریم. نجف آباد در سی کیلومتری غرب اصفهان قرار داره. در طول مسیر تصمیم گرفتیم که از منارجنبان که تا حالا ندیده بودیم، دیدن کنیم.
از اونجایی که وصف بریونی های اصفهان رو خیلی زیاد شنیده بودیم و تا به حال هم نخورده بودیم، تصمیم گرفتیم برای ناهار بریونی بخوریم. بریونی(بریانی) یکی از معروفترین غذاهای سنتی اصفهان هست که غذایی لذیذ، چرب و پرانرژی و خوشمزه هست و پیشنهاد می کنم در سفر به اصفهان حتما این غذا رو نوش جان کنید. اصفهان غذاهای سنتی زیادی داره ولی فقط بریونی و خورش ماست هستن که در رستوران های شهر پیدا میشن. این غذا بیشتر برای ناهار طرفدار دارد و موقع ظهر باید کلی توی صف وایستیم. البته به نظر من به انتظار کشیدنش می ارزید و عالی بود. خیلی ها به اشتباه تصور میکنن که بریونی فقط جگر سفیده هست ولی نه؛ بریون رو با گوشت درست می کنن و فقط یه مقدار جگر سفیده کنارش میزارن. این غذا با نون سنگک، ریحون و دوغ خیلی خوشمزه اس.(از اونجا که خیلی تحت تأثیر این غذا قرار گرفته بودم فراموش کردم عکس بگیرم و این عکسی که گذاشتم از اینترنت هست)

آب و هوای اصفهان - بررسی وضعیت آب و هوایی استان اصفهان

بعد از صرف ناهار به سمت منارجنبان حرکت کردیم. منارجنبان یکی از مشهور ترین آثار تاریخی اصفهانه که در خیابون آتشگاه، در فاصله شش کیلومتری غرب شهر اصفهان و در مسیر اصفهان به نجف آباد، قرار گرفته. این بنا مربوط به دوره ایلخانیانه. منارجنبان یه بقعه و دو تا مناره داره و مقبره ی عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی، در اونجا قرار داره و میگویند این مقبره در سال ۷۱۶ هجری قمری ساخته شده. می گویند در سراسر جهان چنین مناره هایی وجود دارند ولی منارجنبان اصفهان یک تفاوت اساسی با بقیه داره و اون اینکه با تکون دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر، بلکه کل بنا تکون می خوره.
بعد از دیدن منارجنبان، به سمت نجف آباد حرکت کردیم. یک روز هم در نجف آباد موندیم و در مسیر برگشت باز به اصفهان رفتیم و سوغاتی خریدیم. سوغاتی های اصفهان گز و پولکی هستن که بعد از پرس و جوهایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که گز کرمانی و گز مظفری دو تا از گزهای معروف اصفهان هستن، هرچند گزهای بسیار زیادی با نام های مختلف وجود دارن و هرکدوم بسته به درجه بندی و میزان پسته و بادام و مغزیجات، مرغوبیتشون فرق می کنه. خلاصه به همراه یکی از آشناهامون برای خرید گز رفتیم و مقداری گز برای سوغاتی خریدیم. و بعدازظهر جمعه یعنی بیست و سوم فروردین اصفهان رو ترک کردیم.
این سفر با اینکه مدت زمان کمی داشت، بسیار عالی بود و به تمام کسانی که تا به حال به این شهر زیبا مسافرت نکردن، پیشنهاد می کنم که حداقل برای یکبار به این شهر دیدنی مسافرت کنن و لذت ببرن.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!