راهنمای سفر به استانبول

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/17
بازدید: 3102
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه، دروازه اروپا و جاذبه‌های گردشگری است که در آن می‌توانید با فرهنگ غنی و جذاب ترکیه به خوبی آشنا شوید. این شهر را می‌توان پایتخت فرهنگی کشور ترکیه توصیف کرد و به همین دلیل بهترین مکان برای یک مسافرت ایده‌آل و هیجان‌انگیز خواهد بود. لذت بردن از سفر تنها زمانی امکان‌پذیر است که آگاهی کاملی از سفر داشته باشید و بتوانید از تک تک لحظات آن بهترین استفاده را ببرید. راهنمای سفر به استانبول به شما کمک می‌کند تا تمامی آنچه که در سفر به استانبول باید بدانید را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. با شهر استانبول آشنا شوید
  2. چرا به استانبول سفر کنیم؟
    1. مکان‌های دیدنی زمان عثمانی
    2. غذاهای بی‌نظیر استانبول
    3. بازار خوراکی‌های رنگارنگ استانبول
    4. موزه‌ها و گالری‌های هنر
    5. محله‌های جذاب و تماشایی
    6. خرید اشیای قدیمی
    7. خرید در استانبول
    8. رویدادهای جذاب در استانبول
    9. مکان‌های گردشگری بی نظیر استانبول
  3. کی به استانبول سفر کنیم؟
  4. راه‌های سفر به استانبول
    1. سفر هوایی به استانبول
    2. سفر زمینی به استانبول
    3. سفر به استانبول با خودرو شخصی
  5. در سفر به استانبول چه تجربیاتی را کسب کنیم
    1. معروف‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول
    2. بهترین مکان‌ ها برای خرید در استانبول
    3. بهترین تفریحات استانبول
    4. از استانبول چه سوغاتی بخریم؟
  6. در سفر به استانبول، کجا اقامت کنیم؟
  7. غذاهای ترکی استانبول را از دست ندهید
  8. تجربه شکم گردی در بهترین رستوران های استانبول
  9. مهم ترین نکاتی که در سفر به استانبول باید بدانید
    1. وسایل مورد نیاز برای سفر به استانبول
    2. آیا برای سفر به استانبول ویزا لازم است؟
    3. در سفر به استانبول لیر ببریم یا دلار؟
    4. اپلیکیشن های سفر به استانبول
    5. اینترنت در استانبول
  10. مهم ترین فرودگاه های استانبول
  11. حمل و نقل در استانبول
    1. چگونه از فرودگاه استانبول به مرکز شهر برویم؟

استانبول ترکیه

با شهر استانبول آشنا شوید

استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه است که در شمال غربی این کشور و در منطقه مرمر ترکیه قرار گرفت است. این شهر دارای مساحتی 2576 کیلومتر مربعی است و 15214177 نفر جمعیت دارد. شهر استانبول را می‌توان از معروف‌ترین شهرهای ترکیه به حساب آورد که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. تاریخ و جاهای دیدنی استانبول باعث شده تا این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه شناخته شود.

شهر استانبول دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است  که از طریق پل بسفر به یکدیگر راه دارند. در این شهر می‌توانید شاهد شور زندگی آسیایی و اروپایی در کنار یکدیگر باشید. استانبول دارای بخش قدیمی است که روی هفت تپه واقع شده است. این هفت تپه در میان دیوار دفاعی شهر قرار گرفته اند و از میان آن‌ها می‌توان تپه کاملیکا را بلندترین تپه دانست که بلندترین نقطه استانبول نیز می‌باشد. این تپه دارای 267 متر ارتفاع از سطح دریا است.

همانطور که بیان شد، استانبول شهری تاریخی است که قدمت آن به 660 سال قبل از میلاد برمیگردد. این شهر در جهان باستان با نام قسطنطنیه شناخته می‌شد و توسط بیزانس‌ها و مستعمره نشینان یونانی تاسیس شد. این شهر جنگ‌ها و فرمانروایان بسیاری را در طول تاریخ تجربه کرده است و همین امر باعث تاریخ پربار و جاذبه‌های گردشگری فراوان آن شده است. نام استانبول در سال 1453 میلادی به وسیله شاه عثمانی سلطان محمد دوم روی این شهر گذاشته شد. پس از برقراری جمهوری در ترکیه شهر آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه برگزیده شد اما شهر استانبول از لحاظ اقتصادی، تاریخی، گردشگری و تجارت هنوز هم دارای اهمیت بسیاری است.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

زیبایی استانبول

چرا به استانبول سفر کنیم؟

استانبول جزء آن دسته از شهرهایی است که گردشگران را نه یک بار بلکه چندین بار به سفر دعوت می‌کند. استانبول را می‌توان شهری برای همه سلایق دانست. هدف شما از سفر به استانبول هر چه که باشد می‌توانید مکانی را برای رسیدن به آن پیدا کنید. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی برای فرهنگ‌دوستان است. اگر برای هیجان و آدرنالین سفر می‌کنید، استانبول می‌تواند بهترین گزینه باشد. این در حالی است که اگر آرامش را ترجیح می‌دهید نیز استانبول بهترین مکان برای شما خواهد بود. در ادامه به برخی از دلایل سفر به استانبول اشاره می‌کنیم تا شک شما را درباره سفر به استانبول تبدیل به یقین کنیم:

مکان‌های دیدنی زمان عثمانی

سفر به استانبول می‌تواند برای گردشگران سفری در زمان باشد. همانطور که می‌دانید استانبول دارای تاریخی غنی و شگفت‌انگیز است. به ویژه اگر به دیدن بقایای امپراطوری عثمانی بروید. قدم زدن در کاخ توپکاپی، دلمه باغچه و دیگر آثار تاریخی برجای مانده از دوران عثمانی می‌تواند برای تاریخ‌دوستان بسیار جذاب و پرخاطره باشد. با قدم زدن در این اماکن گردشگری می‌توانید از معماری شگفت‌انگیز دوران عثمانی شگفت‌زده شوید و تاریخ را در برابر چشمان خود مشاهده کنید.

کاخ زمان عثمانی و غذاهای خوشمزه

غذاهای بی‌نظیر استانبول

شکم‌گردی بخش بزرگی از سفر است که در استانبول بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود. با قدم زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر استانبول می‌توانید رستوران‌های خیابانی و حتی رستوران‌های مجلل بسیاری را مشاهده کنید که خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی را طبخ می‌کنند. در استانبول می‌توانید غذاهای سراسر ترکیه را امتحان کنید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها سیر نشوید. بسیاری از گردشگران شکم‌گردی بخش مهمی در سفر به استانبول می‌دانند که هرگز نباید از دست داده شود.

غذاهای ترکی - میل کردن غذاهای لذیذ و خوشمزه در کشور ترکیه!

بازار خوراکی‌های رنگارنگ استانبول

بازارهای استانبول از دیگر دلایل سفر به استانبول هستند. در جای جای استانبول می‌توانید بازارهای هفتگی پررونقی را پیدا کنید که در آن انواع محصولات تازه و خوراکی‌های رنگارنگ به فروش می‌رسد. ادویه‌های معطر، انواع بیشماری از پنیر، زیتون، سبزیجات تازه و... را می‌توانید در بازارهای محلی استانبول پیدا کنید. بازار بزرگ و اصلی شهر استانبول یکی از این بازارها است که علاوه بر خرید، صحنه‌ای زیبا برای نمایش شور زندگی مردم استانبول است. در این بازار هر چه که فکر می‌کنید را می‌توانید تهیه کنید و بهترین سوغات‌ها را با خود به وطن‌ ببرید.

گالری هنر و خوراکی های رنگارنگ

موزه‌ها و گالری‌های هنر

استانبول دارای موزه‌ها و گالری‌های هنر فراوانی است که در آن‌ها می‌توانید آثار تاریخی و هنری شگفت‌انگیز ترکیه را مشاهده کنید. شهر استانبول در واقع دارای مهم‌ترین گالری‌های هنر است که در آن‌ها می‌توانید آثار هنرمندان ترکی و بین‌المللی را مشاهده کنید.

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

محله‌های جذاب و تماشایی

استانبول جزء شهرهایی است که محله‌های جذاب و متفاوتی دارد. هر یک از این محله‌ها دارای فضای متفاوت و بعضا عجیبی است که می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. این فروشگاه‌ها دارای کافه‌ها و فروشگاه‌ها بسیاری هستند که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. اگر به دیدن این محله‌ها علاقه‌مند شده‌اید، توصیه می‌کنیم کاراکوی و گالاتا را از دست ندهید.

خیابان های رنگارنگ و اشیاهای قدیمی

خرید اشیای قدیمی

اگر شما نیز به وسایل قدیمی و اشیای آنتیک علاقه دارید استانبول می‌تواند بهترین مکان برای شما باشد. با توجه به تاریخ غنی و گذشته استانبول، اشیای قدیمی بسیاری را می‌توانید در استانبول پیدا کنید. این شهر بهترین مکان برای خرید اشیای قدیمی است.

خرید در استانبول

از دیگر دلایل مهمی که برای سفر به استانبول می‌توان برشمرد، خرید کردن است. این شهر دارای مغازه‌های مدرن با برندهای بین‌المللی است که در آن‌ها می‌توانید لوازم مورد نیاز خود را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. در کنار این مغازه‌ها بازارهای محلی بسیاری نیز در استانبول وجود دارد که لوازم مورد نیازتان را با کمتر‌ین قیمت می‌توانید از آن‌ها تهیه کنید. به همین دلیل است که بسیاری از افراد تنها برای خرید کردن استانبول را انتخاب می‌کنند.

رویدادهای جذاب در استانبول

استانبول در طول سال میزبان رویدادهای زیادی است. اکثر گردشگران برنامه سفر خود را با این رویدادها تنظیم می‌کنند تا بتوانند در عین حال که از سفر به این شهر لذت می‌برند، شاهد این رویدادهای هیجان‌انگیز نیز باشد.

رویدادها و جاذبه های دیدنی استانبول

مکان‌های گردشگری بی نظیر استانبول

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که برای سفر به استانبول می‌توان نام برد، مکان‌های گردشگری این شهر است. این شهر دارای مکان‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی و فرهنگی بسیاری است که هر یک خود جذابیت خاصی دارند.

کی به استانبول سفر کنیم؟

استانبول به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای آب و هوای مدیترانه‌ای، گرمسیری و اقیانوسی است. در گرم‌ترین ماه‌ سال دمای استانبول به 24 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در سردترین ماه نیز این شهر شاهد دمای 6 درجه‌ سانتی‌گراد می‌باشد. به همین دلیل بهترین زمان از نظر آب و هوایی را می‌توان فصل بهار دانست.

در فصل بهار میزان بارش فصلی کم می‌شود و هوا همچنان دارای طراوت خاصی است. استانبول در فصل بهار شاهد برنامه‌های ویژه نوروز و حراجی‌های اول سال است. در فصل بهار قیمت بلیط‌ها و هتل‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل می‌توانید سفری ایدهآل و مقرون به صرفه داشته باشید. فصل تابستان در استانبول، فصلی شلوغ و پر گردشگر است. در این فصل به دلیل شروع اوقات فراغت و تعطیلی مدارس، گردشگران بیشتری به استانبول سفر می‌کنند. آب و هوای استانبول نیز در فصل تابستان از دیگر فصول گرم‌تر خواهد بود. این فصل در استانبول به دلیل برگزاری تورهای متنوع و همچنین جشنواره‌های بسیار، در میان گردشگران بسیار محبوب است.

اگر به دنبال سفری آرام و به دور از شلوغی هستید، بهترین زمان فصل پاییز است. در فصل پاییز شرایط جوی بهتر از بهار است، اما باید سعی کنید تا در نیمه اول پاییز سفر خود را انجام دهید زیرا نیمه دوم پاییز این شهر شاهد افزایش بارش‌ها و کوتاه‌ شدن روزها خواهد بود. به همین دلیل ممکن است شرایط گردشگری کمتر فراهم باشد. در فصل پاییز فستیوال‌های فرهنگی و هنری بسیاری در استانبول برگزار می‌شود و قیمت بلیط‌ها نیز کاهش می‌یابند.

آب و هوای استانبول - بررسی شرایط جوی شهر استانبول ترکیه

جذابیت های سفر به استانبول

راه‌های سفر به استانبول

از آنجایی که ترکیه کشور همسایه ایران است، را‌ه‌های بسیاری برای سفر به استانبول وجود دارد. اکثر مسافران پرواز را برای سفری بدون دردسر به استانبول ترجیح می‌دهند اما راه‌های دیگری نیز برای سفر به این شهر دوست‌داشتنی وجود دارد. اگر به حمل و نقل زمینی علاقه دارید می‌توانید سفر با ماشین شخصی، قطار یا اتوبوس را امتحان کنید. اگر به دنبال سفری برنامه ریزی شده هستید نیز خرید تور استانبول بهترین راه سفر به این شهر است.

سفر هوایی به استانبول

هواپیما راحت‌ترین و بی دردسرترین نوع سفر به استانبول است و به همین دلیل اغلب گردشگران این راه را برای سفر به استانبول انتخاب می‌کنند. آژانس‌های هواپیمایی بسیاری سفر به استانبول را انجام می‌دهند. این پروازها اغلب از تهران، مشهد و اصفهان انجام می‌شوند و حدود 3 ساعت زمان می‌برند. سفر هوایی به استانبول را می‌توان اقتصادی‌ترین راه سفر به استانبول نیز دانست.

سفر با اتوبوس و هواپیما به استانبول

سفر زمینی به استانبول

سفرهای زمینی نسبت به سفرهای هوایی طرفداران کمتری دارند اما افرادی که عاشق به دل جاده زدن هستند، همیشه سفر زمینی به استانبول را انتخاب می‌کنند. سفر زمینی به استانبول می‌تواند به وسیله قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی انجام شوند.

سفر به استانبول با خودرو شخصی

سفر با خودروی شخصی از جمله سفرهایی است که افراد خاصی آن را برای سفر به استانبول استفاده می‌کنند. این افراد باید مدارکی را قبل از سفر تهیه کنند. از جمله این مدارک می‌توان به کاپوتاژ خودرو، گواهی‌نامه بین‌المللی و... اشاره کرد. علاوه بر این موارد ممکن است زمان سفر به استانبول با خودرو شخصی و هزینه‌های آن بسیار بیشتر از دیگر راه‌های سفر به استانبول شود.

در سفر به استانبول چه تجربیاتی را کسب کنیم

استانبول از مقاصدی است که در آن می‌توانید تجارب بسیاری کسب کنید. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری، تفریحی، طبیعی و فرهنگی بسیاری است که هر کدام طرفداران خود را دارند. برای سفری به یادماندنی در استانبول سعی کنید از تک تک لحظات آن استفاده کنید و از تمامی تجربیاتی که باید در این سفر کسب کنید، بهره‌مند شوید.

تجربیاتی که در حین سفر به استانبول باید کسب کنید

معروف‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول

استانبول دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که لازم است از هر یک از آن‌ها دیدن کنید. این جاذبه‌های گردشگری اولین و مهم‌ترین  دلیل برای سفر به استانبول هستند. برای اینکه سفری به یادماندنی را تجربه کنید، لازم است هر یک از این جاذبه‌های گردشگری را بشناسید و در مورد آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید. در ادامه به برخی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول اشاره می‌کنیم.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

مسجد ایاصوفیه

معمولا وقتی سخن از سفر به استانبول به میان می‌آید، اولین مکان گردشگری که به ذهن افراد می‌رسد مسجد ایاصوفیه است. این مسجد در ابتدا کلیسا بوده است و پس از ورود اسلام به ترکیه تبدیل به مسجد شده است. امروزه از این مسجد به عنوان موزه استفاده می‌شود و افراد بسیاری برای دیدن از آن به استانبول سفر می‌کنند. این مسجد دارای معماری فوق‌‌العاده زیبا است که از دوران بیزانس و امپراطوری عثمانی به جای مانده است. مسجد ایاصوفیه را می‌توان نماد عرفانی ترکیه دانست که نشان‌دهنده پیوند ترکیه با دین اسلام و مسیحیت است.

مسجد ایاصوفیه استانبول

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از جاذبه‌های تاریخی استانبول است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جذاب باشد. این کاخ در زمان سلطان محمد دوم در سال 1478 ساخته شده است و در زمان امپراطوری عثمانی در قرون 15 تا 19 میلادی به عنوان مرکز سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کاخ در سال 1924 به دستور آتاتورک به صورت موزه‌ای درآمد و بازدید از آن برای عموم آزاد شد. کاخ توپکاپی دارای بخش‌های متنوع بسیاری است که هر کدام گویای بخشی از تاریخ استانبول و ترکیه هستند. تنوع و جذابیت بخش‌های مختلف این کاخ به قدری است که لازم است برای دیدن از آن حداقل نصف روز وقت بگذارید.

مسجد آبی

مسجد سلطان احمد که به مسجد آلی نیز مشهور است یکی از زیباترین و هنرمندانه‌ترین معماری‌های جهان را دارد. این مسجد را می‌توان از باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول دانست که در آن انسان محو زیبایی معماری و رنگ و طرح مسجد می‌شود. گنبدهای این مسجد به همراه شش مناره آن دارای معماری باشکوهی هستند که گردشگران را به شگفتی و تحسین وادار می‌کند. مسجد سلطان احمد به دلیل کاشی‌های آبی جذاب و زیبایی که دارد به مسجد آبی معروف شده است. این مسجد در قرن هفدهم و به دستور سلطان احمد ساخته شده است. این مسجد در واقع مسجدی است که برای رقابت با مسجد ایاصوفیه ساخته شده است که البته تا حدودی نیز موفق شده است.

سلطان احمد دستور ساخت این مسجد را به معمار عثمانی محمد صدفکار داده بود تا بتواند مسجدی زیبا و در خور رقابت با مسجد ایاصوفیه بسازد. اما پس از تکمیل مسجد سلطان احمد در سن 27 سالگی از دنیا رفت و پیکرش در بیرون مسجد به خاک سپرده شد. یکی از زیبایی‌های دیگر این مسجد را می‌توان شش مناره آن دانست که بر اثر اشتباه معمار پدید آمدند. در واقع سلطان احمد از معمار مسجدی با مناره‌های طلایی درخواست کرده بود که در زبان ترکی آلتین تلفظ می‌شود اما معمار این عبارت را به صورت آلتی دریافت کرده است که به معنای عدد شش است.

بازار استانبول و مسجد آبی

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یا گرند بازار از جمله مکان‌های گردشگری محبوبی است که به دلیل زرق و برق بسیاری که دارد، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این بازار بازاری سرپوشیده است که به دستور سلطان محمد و در قرن پانزدهم ساخته شده است. این بازار به معنای واقعی کلمه بزرگ و وسیع است. شما می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را در این بازار پیدا کنید اما باید در نظر داشته باشید که پیش از خرید حتما لیستی تهیه کنید تا در شلوغی و بزرگی بازار دچار سردرگمی نشوید.

برج گالاتا استانبول

برج گالاتا استانبول برای کسانی که به دنبال آرامش هستند بهترین مکان خواهد بود. این برج که در سال 1384 میلادی ساخته شده است، دارای 67 متر ارتفاع است به گونه‌ای که می‌توانید پس از بالا رفتن از آن شهر استانبول را زیر پای خود ببینید. لذت تماشای غروب آفتاب بر فراز این برج بسیاری از گردشگران را به بالای برج می‌کشاند. این برج با هدف نظارت بر کشتی‌ها و شناسایی کشتی‌های دشمنان ساخته شده بود و بعد‌ها به زندان تغییر کاربری داد. پس از آن از این برج برای دیده‌بانی استفاده می‌شد و اکنون نیز به عنوان نماد شهر استانبول به مکانی گردشگری تبدیل شده است. این برج در طول زمان مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

برج گالاتا در واقع دارای 9 طبقه است و در طول تاریخ دچار حوادث فراوانی از جمله آتش‌سوزی شده است. امروزه بر فراز این برج رستورانی تاسیس شده است که لذت تماشای استانبول را دو چندان می‌کند. در این رستوران انواع غذاهای ترکی سرو می‌شود که در کنار شنیدن صدای مرغان دریایی بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. این برج دارای پله‌های مارپیچی است که افراد را به بالای برج هدایت می‌کنند. برای کسانی که توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارند نیز دو آسانسور تعبیه شده است که گردشگران را تا طبقه هفتم می‌رسانند. بهترین زمان برای رفتن به برج گالاتا نزدیک غروب است تا صحنه غروب خورشید را بر فراز استانبول از دست ندهید.

برج گالاتا و آب انبار استانبول

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا را می‌توان یکی از مکان‌های جذاب تاریخی استانبول دانست که گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند. این آب انبار در قرن ششم و به دستور امپراطور روم ساخته شده است. هدف از ساخت این آب انبار نیز تامین آب ساکنین استانبول بوده است. آب انبار باسیلیکا دارای 140 متر طول، 70 متر عرض و 9 متر ارتفاع است. این انبار دارای 336 ستون بزرگ است و می‌تواند 8.2 میلیون فوت مکعب آب را در خود ذخیره کند. برای رسیدن به این آب انبار لازم است 52 پله را به طرف زیرزمین طی کنید.

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان‌شناسی استانبول یکی از مکان‌های جذاب استانبول است که برای افرادی که به آثار تاریخی دوره باستان و دوره اسلامی علاقه دارند، می‌تواند بسیار جذاب باشد. این موزه در واقع خلاصه‌ای از تاریخ استانبول را بازگو می‌کند و می‌تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که فرصت بازدید از همه مکان‌های گردشگری را ندارند. موزه باستان‌شناسی به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • موزه شرق باستان
  • موزه هنرهای اسلامی و ترکی
  • ساختمان اصلی موزه باستان‌شناسی

موزه باستان‌شناسی استانبول یکی از سازه‌های برجسته جهانی در سبک نئوکلاسیک است که در آن بیش از یک میلیون قطعه عتیقه نگهداری می‌شود. موزه باستان‌شناسی در واقع توسط الکساندر والری ساخته شده است و در سال 1908 توسط عثمان حمدی‌بی مورد بازسازی قرار گرفته است. تابوت اسکندر از جمله عجایب این موزه است که می‌توانید مشاهده کنید. همچنین در این موزه می‌توانید شاهد هفتاد و پنج هزار نسخه نوشته میخی که قدمتی چندین هزار ساله دارند نیز باشید.

موزه باستان شناسی استانبول

کاخ دلمه باغچه استانبول

کاخ دلمه باغچه، کاخی منحصر به فرد و زیبا در استانبول است که با شکوه خاصی که دارد، گردشگران را به شگفتی و تحسین وا می‌دارد. این کاخ در واقع نمایشگاهی 600 ساله است که دوران زندگی شش پادشاه آخر عثمانی را به نمایش می‌گذارد. کاخ باشکوه دلمه باغچه شامل 44 تالار، 68 سرویس بهداشتی و 285 اتاق است و برای تزیین سقف آن از ورقه‌های طلا استفاده کرده‌اند. وزن ورقه طلای به کار برده شده در سقف 14 تن تخمین زده شده است. کف این کاخ به وسیله 131 فرش دستباف ابریشمی پوشانده شده است.

یکی از زیبایی‌های این کاخ را می‌توان لوستر بزرگ آن دانست. این لوستر که بزرگ‌ترین لوستر جهان است، به وسیله ملکه ویکتوریایی به این کاخ اهدا شده است و دارای 750 حباب و 4 تن وزن می‌باشد. این کاخ شاهد کادوهای بسیاری از سران و رهبران بنام دیگر کشورها است که از این کادوها می‌توان به فرش‌هایی از جنس پوست خرس که تزار روسیه به این کاخ اهدا کرد اشاره کرد. کاخ دلمه باغچه از لوکس‌ترین و زیباترین کاخ‌های جهان است که همین امر باعث شده است افراد زیادی برای دیدن این کاخ به استانبول سفر کنند.

مسجد سلیمانیه و کاخ دلمه باغچه در شهر زیبای استانبول ترکیه

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه از دیگر مکان‌های گردشگری استانبول است که در سال 1556 به دستور سلطان سلیمان بنا شد. این مسجد داری چهار مناره در اندرونی است که متناسب با تاریخ انتصاب پادشاه آن زمان که چهارمین پادشاه عثمانی بوده است، می‌باشد. در باغ پشتی این مسجد می‌توانید دو مزار زیبا را مشاهده کنید که متعلق به سلطان سلیمان و همسر ایشان خرم سلطان است. مسجد سلیمانیه دارای طول 58 متر و عرض 59 متر می‌باشد. این مسجد از نظر وسعت بسیار شگفت‌انگیز است و معمار آن، میمار سینان، سعی کرده است تا وسعت آن را به اندازه مسجد ایاصوفیه طراحی کند.

مسجد سلیمانیه امروزه به یکی از مکان‌های گردشگری تبدیل شده است که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است. رستوران‌ها بسیاری در داخل مسجد به سرو غذاهای ترکی و عثمانی با کیفیت بالا می‌پردازند که گردشگران می‌توانند هنگام بازدید از مسجد به استراحت بپردازند. این مسجد دارای حمام، مدارس فقه اسلامی، بیمارستان، مدرسه طب، دبستان و مهمان‌خانه نیز می‌باشد که جذابیت آن را چند برابر می‌کند.

موزه پرا استانبول

استانبول علاوه بر مکان‌های تاریخی دارای موزه‌های هنری بسیاری است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. موزه پرا یکی از این موزه‌های هنری است که در آن می‌توانید کلکسیونی ارزشمند از هنرهای مختلف را مشاهده کنید. این موزه محل نگهداری و نمایش هنرهای مختلفی از جمله نقاشی، ابزارآلات اندازه‌گیری، سرامیک و موزاییک، عکس‌ها قدیمی از استانبول و... است. این موزه محل نمایش آثار بسیاری از هنرمندان بنام جهان است و به همین دلیل افراد زیادی برای بازدید از این آثار به این موزه می‌آیند.

موزه زیبای پرا در استانبول

بهترین مکان‌ ها برای خرید در استانبول

خرید کردن بخش مهمی از سفر و گردش است که با برنامه ریزی دقیق و داشتن اطلاعات کافی می‌تواند به بهترین قسمت سفر تبدیل شود. استانبول شهری رنگارنگ است و مراکز خرید متنوعی دارد. مراکز خرید لوکس، گرانقیمت و ارزان‌قیمتی که پاسخگوی تمام نیازها هستند. در ادامه به برخی از بهترین‌ مکان‌ها برای خرید در استانبول اشاره می‌کنیم:

مرکز تجاری بی‌اغلو

مرکز تجاری بی‌اغلو یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید استانبول است. این مرکز خرید دارای انواع فروشگاه‌های مد و لباس است که اجناس را با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه عرضه می‌کند. مرکز تجاری بی‌اغلو نه تنها در میان گردشگران بلکه در میان مردم محلی نیز محبوب است. در این مرکز خرید می‌توانید تمامی مواردی که نیاز دارید را با قیمت مناسب تهیه کنید. این مرکز تجاری در خیابان استقلال و نزدیک میدان تکسیم واقع شده است و به همین دلیل دسترسی مناسبی نیز برای گردشگران دارد.

پاساژ ترکوس و مرکز تجاری بی اوفلو استانبول

پاساژ ترکوس

اگر به دنبال خریدی مقرون به صرفه هستیدف لذت خرید از پاساژ ترکوس را از دست ندهید. این پاساژ که نزدیک به میدان تکسیم واقع شده است، از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید این منطقه است. فروشگاه‌هایی که در این پاساژ قرار دارند، بسیار متنوع هستند و محصولات مختلفی را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

پاساژ اطلس

از دیگر مراکز خریدی که خریدی مقرون به صرفه را می‌توانید در آن تجربه کنید، پاساژ اطلس است. این پاساژ نیز در میدان تکسیم واقع شده است و به همین به راحتی در دسترس است. در این پاساژ می‌توانید انواع لباس‌های با کیفیت مناسب را با کمترین و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. این پاساژ دارای بنای تاریخی است که لذت گردش در آن را دو چندان می‌کند.

بازار بزرگ و پاساژ اطلس استانبول

بازار بزرگ

بعید است به استانبول سفر کنید و از بازار بزرگ استانبول بازدید نکنید. این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید استانبول است که با بنای تاریخی و جنب و جوشی که دارد، گردشگران بسیاری را به خود دعوت می‌کند. بازار بزرگ استانبول، بازاری پرهیاهو و رنگارنگ است که در آن می‌توانید هر آنچه را که نیاز دارید تهیه کنید. گردشگران بسیاری برای تهیه سوغات به این بازار می‌آیند و به همین دلیل فضای این بازار همیشه شلوغ و پرازدحام است. فروشگاه‌های ادویه، جواهرات، فرش، کیف و... را می‌توانید در این بازار پیدا کنید و اجناس مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه کنید.

مرکز خرید آکمرکز

مرکز خرید آکمرکز از مراکز خرید لوکس و پرطرفدار استانبول است که در سال‌های 1995 و 1996 به عنوان بهترین مرکز خرید اروپا و جهان معرفی شد. این مرکز خرید که در منطقه اتیلر استانبول واقع شده است، دارای مغازهها و فروشگاه‌های متنوعی است که محصولات با کیفیتی عرضه می‌کنند. برندهای معروف جهانی در این مرکز خرید شعبه دارند و به همین دلیل این مکان در میان گردشگران بسیار محبوب است. انواع محصولات آرایشی، اسباب‌بازی، لوازم الکترونیکی، وسایل ورزشی و پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه را می‌توانید در این مرکز خرید تهیه کنید.

مرکز خرید آکمرکز و مال آف در استانبول

مرکز خرید مال آف استانبول

مرکز خرید مال آف استانبول از مدرن‌ترین مراکز خرید استانبول است که دارای بنایی زیبا و لوکس می‌باشد. ساخت این مرکز خرید در سال 2011 میلادی شروع شد و در سال 2014 برندهای معروف جهان فعالیت خود را در این مرکز خرید آغاز کردند. در طبقه اول این مرکز خرید می‌توانید انواع پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی و دیگر محصولات مورد نیاز بانوان را تهیه کنید. برندهای معروفی مانند ویکتوریا سیکرت و تویز شاپ نیز در این مرکز خرید فعالیت دارند.

طبقه دوم مرکز خرید مال آف به پوشاک آقایان اختصاص داده شده است. در طبقه سوم این مرکز خرید رستوران‌ها و فست‌فودهای متنوعی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید استراحت کنید. رستوران‌ها و کافه‌های این طبقه انواع خوراک‌ها و دسرهای معروف ترکی را با کیفیت مناسبی سرو می‌کنند. مرکز خرید مال آف بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده ترکیه را نیز در خود جای داده است. از دیگر امکانات این مرکز خرید می‌توان به 16 سالن سینما، سالن بولینگ، پیست اسکی روی یخ، ژوراسیک پارک و... اشاره کرد.

مرکز خرید توریوم

مرکز خرید توریوم یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید استانبول است که ساخت آن به سال 2010 میلادی باز می‌گردد. این مرکز خرید در واقع مجموعه‌ای از انواع برند‌های معروف جهان است. در این مجموعه می‌توانید پوشاک، لوازم خانگی، محصولات آرایشی و ورزشی خود را از معروف‌ترین برند‌های جهان تهیه کنید. مرکز تفریحی که در مرکز خرید توریوم ساخته شده است، فضایی 4500 متر مربعی را به خود اختصاص داده است. اسنو پارک یا پارک برفی یکی از معروف‌ترین بخش‌های این مرکز تفریحی است که علاقه‌مندان به اسکی را در هر فصلی از سال به خود دعوت می‌کند.

مرکز خرید توریوم و آکسارای در استانبول

مرکز خرید آکسارای استانبول

اگر به استانبول سفر کرده باشید احتمالا نام محله آکسارای را شنیده اید. این منطقه از تجاری‌ترین مناطق استانبول است که دارای بانک‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید متنوعی می‌باشد. این محله که در منطقه فاتح استانبول قرار گرفته است، فاصله کوتاهی با اماکن دیدنی استانبول مانند مسجد سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه و... دارد و به همین دلیل معمولا توسط گردشگران مورد استقبال قرار می‌گیرد. مرکز خرید آکسارای استانبول داری فروشگاه‌های متنوع پارچه و پوشاک است و همچنین بورس کیف و کفش استانبول نیز به شمار می‌رود. در این مرکز خرید می‌توانید تمامی اجناس مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنید.

بهترین تفریحات استانبول

استانبول شهری گردشگری است که سالانه میزان قابل‌توجهی از بودجه خود را به گردشگری اختصاص می‌دهد. در این شهر می‌توانید از تفریحات فوق‌العاده و هیجان‌انگیزی که برای گردشگران در نظر گرفته شده است استفاده کنید. اماکن تفریحی متنوعی که هر کدام می‌توانند به نوبه خود هیجان و لذت سفر شما را دو چندان کنند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین تفریحات استانبول می‌پردازیم.

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

خانه خون‌آشام استانبول

اگر قصد سفر به استانبول را دارید پیشنهاد می‌شود خانه خون‌آشام را در برنامه خود بگنجانید. خانه خون‌آشام استانبول از تفریحات برتر استانبول به شمار می‌رود که در میان گردشگران از شهرت بسیاری برخوردار است. این خانه برای کسانی که می‌خواهند ترس و هیجان را با هم تجربه کنند بسیار مناسب است. در این خانه شما با موجودات تاریک و فضایی کاملا خون‌آشامی روبه‌رو خواهید شد. این بازی در فضای کاملا ترسناک و متفاوت برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان در حین بازی می‌توانند به خوبی آدرنالین را در رگ‌های خود حس کنند.

پارک ویالند و خانه خون آشام استانبول

پارک ویالند استانبول

از دیگر اماکن تفریحی که در استانبول می‌توانید به آن سر بزنید، پارک ویالند است. این پارک که برای تمامی سنین طراحی شده است، دارای مراکز خرید، رستوران‌ها و تفریحات متنوعی است که شما را ساعت‌ها به خود مشغول نگه می‌دارد. در این پارک می‌توانید از تفریحاتی مانند جت اسکی، تونل سافاری، چرخه فلک‌های غول‌پیکر، ترن‌‌های هوایی اسرارآمیز و... لذت ببرید.

توزک استانبول

توزک استانبول از دیگر تفریحاتی است که در سفر به استانبول نباید از دست بدهید. این مکان تفریحی در واقع اتاق فراری با طراحی منحصر به فرد است و حس هیجان و کاوش را در شما زنده می‌کند. به محض اینکه چشمانتان را در اتاق باز کردید شاهد مکانی ناآشنا خواهید بود که باید درب‌های قفل شده را با استفاده از نکاتی که در اطرافتان قرار گرفته است، باز کنید. در یک ساعتی که در این اتاق‌ها به جست‌وجو می‌پردازید می‌توانید هیجان را در تک تک سلول‌های خود حس کنید.

گشت و گذار در تنگه بسفر

تنگه بسفر از جاذبه‌های معروف استانبول است که در کنار دیگر اماکن دیدنی استانبول مانند مسجد ایاصوفیه و کاخ توپکاپی قرار گرفته است. پل بسفر که مکان اتصال اروپا و آسیا به یکدیگر است، از جمله مناطق زیبایی است که در سفر به استانبول نباید از دست داد.

پارک آبی آکوا مارین و تنگه بسفر استانبول

پارک آبی آکوا مارین استانبول

اگر به دنبال تفریحات آبی در استانبول هستید، پارک آبی آکوا مارین را از دست ندهید. این پارک یکی از پرطرفدارترین پارک‌های آبی استانبول است که در محله فاتح قرار گرفته است. در این پارک می‌توانید از سرسره‌های آبی هیجان انگیز آن استفاده کنید و لذت آب‌تنی و هیجان را در کنار یکدیگر تجربه کنید. از دیگر امکانات این پارک آبی می‌توان به استخر المپیک، استخر موج، استخر کودکان و... اشاره کرد. این پارک آبی دارای 3000 نفر گنجایش است که بسته به آب و هوا ممکن است زمان فعالیت آن متفاوت باشد.

از استانبول چه سوغاتی بخریم؟

سوغاتی خریدن بخش لذت‌بخش سفر است که با آن لذت سفر را در خاطر حک می‌کنیم. استانبول شهری با تنوع محصولات متنوع است که اگر با سوغات این شهر آشنا نباشید ممکن است دچار سردرگمی در انتخاب شوید. از طرفی ممکن است برخی از سوغاتی‌های این شهر از قیمت بالاتری برخوردار باشند و به همین دلیل نتوان انتخاب درستی انجام داد. در این قسمت به معرفی بهترین سوغاتی‌های استانبول می‌پردازیم تا بتوانید با کوله‌باری پر به وطن بازگردید.

راحت‌الحلقوم ترکی

استانبول شهری رنگارنگ است که در آن می‌توانید طیف وسیعی از خوراکی‌های خوشمزه ترکی را امتحان کنید. سوغاتی بردن این طعم‌های بی‌نظیر نیز خالی از لطف نیست و شما می‌توانید لذت سفر خود را به دوستان و آشنایان خود نیز بچشانید. راحت‌الحلقوم ترکی یا همان Lokum از سوغاتی‌های خوشمزه و جذاب استانبول است که می‌توانید آن را در طعم‌های مختلف تهیه کنید. اگر به دنبال جایی می‌گردید که با اطمینان بتوانید راحت‌الحلقوم با کیفیت خریداری کنید، مغازه حاجی بکار را از دست ندهید. این مغازه خوشمزه‌ترین و لذیذترین راحت‌الحلقوم‌های استانبول را می‌فروشد.

راحت الحلقوم و چای اصیل ترکی

چای اصیل ترکی

چای نوشیدنی مورد علاقه ایرانی‌ها است و به همین دلیل چشیدن چای مناطق مختلف می‌تواند برای مردم ایران بسیار لذت‌بخش باشد. با قدم زدن در محله‌های استانبول می‌توانید قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌هایی را پیدا کنید که در آن‌ها چای اصیل ترکی ارائه می‌شود. در بازار بزرگ و قدیمی استانبول می‌توانید انواع چای ترکی در طعم‌های مختلف را تهیه کنید و به عنوان پیشکش و هدیه به دوستانتان تقدیم کنید.

سنگ چشم نظر

سنگ چشم نظر در میان مردم استانبول بسیار رایج است. مردم استانبول از این سنگ چشم برای دور کردن چشم نظرهای بد اطرافیان استفاده می‌کنند. این سنگ‌ چشم‌ها را می‌توانید از بازارهای قدیمی استانبول خریداری کنید و به عنوان سوغاتی با خود به وطن بیاورید.

ادویه سنگ نظر استانبول

ادویه‌جات

از دیگر سوغاتی‌های پرطرفدار استانبول، ادویه‌جات هستند. در بازارهای قدیمی و بزرگ استانبول می‌توانید ادویه‌های اصیل ترکی را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید. با تهیه این ادویه‌ها می‌توانید طعم لذیذ غذاهای ترکی را با خود به خانه ببرید.

لباس و پارچه

لباس‌های ترک در میان ایرانیان بسیار پرطرفدار هستند. جنس مرغوب و کیفیت مناسب پارچه‌های ترکی باعث شده است تا خرید لباس و پارچه از استانبول بسیار رایج شود. علاوه بر این قیمت لباس و پارچه‌های ترکی در استانبول نسبت به دیگر مناطق بسیار ارزان‌تر هستند و همین امر خرید لباس و پارچه را بسیار مقرون به صرفه می‌کند.

در سفر به استانبول، کجا اقامت کنیم؟

اقامت در استانبول یکی از مسائل مهمی است که باید قبل از سفر به آن توجه کنید. بهتر است مکان اقامت خود را در استانبول جایی در نظر بگیرید که به وسایل حمل و نقل عمومی نزدیک‌تر باشد. هتل‌های ارزانی که در استانبول وجود دارند، اغلب از مرکز شهر دور هستند و شما مجبور به پرداخت هزینه تاکسی و اتوبوس یا گذراندن زمان طولانی در ترافیک می‌شوید.

دو محله اصلی که اغلب توریست‌ها برای اقامت انتخاب می‌کنند، محله سلطان احمد و محله تکسیم است. محله سلطان احمد مرکز تاریخی شهر است و به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر نزدیک می‌باشد، درحالی‌که محله تکسیم مرکز تجاری شهر است و به مراکز خرید نزدیک‌تر است. اگر به دنبال محله‌ای آرام و دور از شلوغی هستید می‌توانید هتل‌ خود را در جزایر پرنس رزرو کنید که از محله‌های کنار تنگه بسفر است و شلوغی دیگر محله‌های استانبول را ندارد.

اقامت و زندگی در هتل های استانبول

غذاهای ترکی استانبول را از دست ندهید

همانطور که ذکر شد استانبول شهری مناسب برای شکم‌گردی و امتحان‌ کردن غذاهای مختلف است. بنابراین چشیدن طعم غذاهای اصیل ترکی در استانبول لذت دیگر دارد. معروف‌ترین غذای ترکی که در استانبول می‌توانید سرو کنید، کباب است. کباب ترکی شهرتی جهانی دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود آن را در رستوران‌های استانبول حتما امتحان کنید. کباب ترکی در استانبول به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود و هر یک طرفداران مخصوص به خود را دارد.

از دیگر غذاهای ترکی استانبول باید به انواع کوفته،دلمه، پلو و خورش اشاره کرد. اگر قصد سفر به استانبول را دارید لذت میل کردن نان بورک را از دست ندهید. این نان با استفاده از ورقه‌های خمیری که در لابه‌لای آن پنیر، گوشت و سبزیجات پر می‌شود، طبخ می‌شود. این نان را در رستوران‌هایی که غذای محلی سرو می‌کنند می‌توانید امتحان کنید. انواع دسرهای متنوعی مانند باقلوا، فرنی یا پودینگ شیر، ساحلپ و انواع سوپ و شوربا نیز از غذاهای ترکی هستند که پیشنهاد می‌شود حتما امتحان کنید.

غذاهای خوشمزه استانبول

تجربه شکم گردی در بهترین رستوران های استانبول

شکم‌گردی در استانبول خود نوعی تفریح به حساب می‌آید که می‌تواند اوقات خوشی را برای شما و دوستانتان فراهم کند. با قدم زدن در محله‌های استانبول می‌توانید رستوران‌های متنوعی را مشاهده کنید که غذاهای محلی ترکیه را با مهارت زیادی طبخ می‌کنند. سر زدن به بهترین رستورانهای استانبول باعث می‌شود تا مزه غذاهای ترکی را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

از رستوران‌های با کیفیت و مناسبی که در آن می‌توانید طعم اصیل غذاهای ترکی را بچشید می‌توان به رستوران درالیه اوتامان، خانه استیک نصرت، رستوران خانه من سلطان احمد، رستوران ماربلا تراس، خانه باربیکیو سلطنت و... اشاره کرد. هر یک از رستوران‌های نام‌برده شده دارای آشپزهای بین‌المللی ماهری هستند که غذاهای ترکی را با مهارت بسیاری طبخ و ارائه می‌کنند.

بهترین رستوران های استانبول - بهترین رستوران ها در استانبول برای صرف غذایی لذیذ

مهم ترین نکاتی که در سفر به استانبول باید بدانید

سفر به استانبول، پرطرفدارترین شهر توریستی در میان ایرانیان، می‌تواند به یکی از به یادماندنی‌ترین سفرهای شما تبدیل شود. البته باید قبل از سفر نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید بیشترین بهره را از این سفر ببرید. مهم‌ترین نکاتی که در سفر به استانبول باید بدانید به شرح زیر است:

  • بلیط پرواز خود به استانبول را از جای مطمئن تهیه کنید.
  • هتل خود را با توجه به سلیقه و مکان‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها بازدید کنید، انتخاب کنید.
  • برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل بهتر است استانبول کارت تهیه کنید.
  • به هنگام خرید از فروشندگان حتما چانه بزنید و تخفیف بگیرید.
  • به قوانین اماکن گردشگری توجه داشته باشید.
  • قبل از سفر سعی کنید لغات ضروری زبان ترکی را بیاموزید تا در موارد ضروری بتوانید مشکلات خود را رفع کنید.
  • تورهای گردش در شهر را در خیابان تهیه نکنید و سعی داشته باشید از تورهای ارائه شده در هتل‌ها یا آژانس‌های مسافرتی استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به استانبول

آماده کردن چک لیست برای وسایل مورد نیاز در سفر می‌تواند شما را از سردرگمی نجات دهد. برای سفر به استانبول نیز مانند دیگر سفرها باید مدارک مورد نیاز این سفر را به همراه داشته باشید تا در طول سفر به مشکل برنخورید. از جمله این مدارک می‌توان به پاسپورت با اعتبار حداقل شش ماه، مدارک شناسایی و... اشاره کرد. داشتن لباس مناسب فصل نیز از دیگر موارد ضروری برای سفر به استانبول است.

علاوه بر موارد ذکر شده لازم است لوازم دیگری نیز به همراه داشته باشید تا بتوانید سفری بدون دردسر را تجربه کنید. لیست این لوازم ضروری در ادامه آورده می‌شود:

  • پول
  • دارو
  • کیف کمک‌های اولیه
  • ساعت
  • دستمال مرطوب
  • ملحفه و روبالشی شخصی
  • هدفون
  • پاوربانک
  • ظروف مسافرتی
  • دمپایی یا صندل راحتی

آیا برای سفر به استانبول ویزا لازم است؟

سفر به استانبول بسته به هدف شما از سفر دارای ویزاهای مختلفی است. اما در حال حاضر سفر به استانبول برای مقاصد گردشگری و توریستی نیازمند ویزا نیست. برای گردش در استانبول می‌توانید بدون ویزا به مدت 90 روز در این شهر به گشت و گذار بپردازید اما باید به خاطر داشته باشد که انجام هر گونه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و تحصیلی در این مدت ممنوع است.

در سفر به استانبول لیر ببریم یا دلار؟

سوالی که ممکن است در سفر به استانبول با آن روبه‌رو شویم این است که برای این سفر بهتر است با خود لیر ببریم یا دلار. برای پاسخ به این سوال باید میزان محبوبیت دلار در استانبول را بررسی کنیم. دلار در استانبول ارزی پرطرفدار است و به همین دلیل صرافی‌های بسیاری در این شهر وجود دارند که می‌توانند به راحتی دلارهای شما را به لیر تبدیل کنند. بنابراین بهتر است در سفر به استانبول با خود دلار ببریم تا در صورت افت قیمتی لیر یا ریال دچار زیان نشویم.

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

اپلیکیشن های سفر به استانبول

استانبول شهری شلوغ و پرهیاهو است که ممکن است در نگاه اول شما را سردرگم کند. برای تجربه یک سفر آرام و بدون سردرگمی می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که برای سفر به استانبول تهیه شده‌اند استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها سفر شما به استانبول را راحت‌تر می‌کنند و به خوبی می‌توانند در موارد مختلف شما را راهنمایی کنند. در ادامه به برخی از این اپلیکیشن‌ها اشاره می‌کنیم.

اپلیکیشن گرند بازار

گرند بازار از بازارهای شلوغ و بزرگ استانبول است که ممکن است پیدا کردن اجناس برای افرادی که به تازگی وارد آن می‌شوند کمی سخت باشد. اپلیکیشن گرند بازار این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در آن کالای مورد نظر خود را جستوجو کنید و به این ترتیب وقت کمتری برای تهیه آن سپری کنید. در این اپلیکیشن مکان و مسیر شما به سمت مقصد روی نقشه نمایش داده می‌شود و به این ترتیب شما هرگز راه خود را گم نخواهید کرد.

Street Art

اپلیکیشن Street Art از دیگر اپلیکیشن‌های کاربردی است که به شما بهترین نقاط استانبول را که در آن هنرهای خیابانی به نمایش گذاشته می‌شود نشان می‌دهد. این اپلیکیشن دائما در حال بروزرسانی است و به این ترتیب می‌توانید از جدیدترین هنرهای خیابانی مطلع شوید.

Sesli Sözlük

اپلیکیشن Sesli Sözlük در واقع یک اپلیکیشن فرهنگ لغت صوتی است که می‌تواند در سفر به استانبول بسیار به شما کمک کند. این فرهنگ لغت یک دیکشنری بسیار قوی برای ترجمه ترکی به انگلیسی، آلمانی، یونانی، هلندی، دانمارکی، اسپانیایی و همچنین فارسی است. این برنامه می‌تواند جملات کامل را برای شما ترجمه کند و به این ترتیب در سفر به استانبول راهی برای برقراری ارتباط با مردم استانبول باشد.

Yemeksepeti

اپلیکیشن Yemeksepeti، به شما کمک می‌کند تا نزدیک‌ترین رستوران به خود را شناسایی کنید و در صورت علاقه غذای مورد نظر خود را از طریق آن سفارش دهید.

BiTaksi

BiTaksi از محبوب‌ترین اپلکیشن‌های دریافت تاکسی است که به شما این امکان را می‌دهد تا نزدیک‌ترین تاکسی به خود را شناسایی کنید. این برنامه تمامی اطلاعات مربوط به تاکسی اعم از شماره پلاک، رنگ ماشین، نام راننده و شماره تماس راننده را در اختیار شما قرار می‌دهد و به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت به سفر بپردازید.

اینترنت در استانبول

اینترنت بی‌سیم رایگان در استانبول معمولا وجود دارد. تقریبا تمامی هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، خانه‌های اجاره‌ای و حتی دیگر خانه‌ها دارای اینترنت وای‌فای هستند. البته ممکن است بعضی از هتل‌های لوکس بابت اینترنت هزینه دریافت کنند. در استانبول می‌توانید از اینترنت رایگان در برخی قطارها، اتوبوس‌ها، قایق‌های بین شهری و فرودگاه‌ها نیز استفاده کنید.

مهم ترین فرودگاه های استانبول

استانبول شهری گردشگرپذیر است که به همین دلیل دارای فرودگاه‌های بین‌المللی نیز می‌باشد. از مهم‌ترین فرودگاه‌های استانبول می‌توانیم به فرودگاه صبیحه گوکچن اشاره کرد که تا مرکز شهر 45 کیلومتر فاصله دارد. نام این فرودگاه از نام اولین زن خلبان ترکیه گرفته شده است. فرودگاه استانبول دیگر فرودگاه این شهر است که فاصله آن تا مرکز شهر 54 کیلومتر می‌باشد. این فرودگاه سومین فرودگاه بین‌المللی استانبول است که در قرار است بزرگ‌ترین فرودگاه جهان نامیده شود و جای فرودگاه آتاتورک را بگیرد. فرودگاه بین‌المللی آتاتورک از دیگر فرودگاه‌های استانبول است که در سال 1924 فعالیت خود را آغاز کرد. این فرودگاه مهم‌ترین و پرترددترین فرودگاه کشور ترکیه است و پایگاهی نظامی برای نیروی هوایی ارتش ترکیه نیز دارد.

فرودگاه جدید استانبول - آشنایی با فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه های استانبول

حمل و نقل در استانبول

اکثر افرادی که به استانبول سفر می‌کنند حمل و نقل عمومی را به دیگر روش‌ها ترجیح می‌دهند. بنابراین دانستن روش‌های حمل و نقل در استانبول می‌تواند به مسافران بسیار کمک کند. در استانبول حمل و نقل عمومی شامل مترو، تاکسی، اتوبوس عمومی، متروبوس، تراموا و تراموا نوستالژی، کشتی، قطارهای کابلی و دلموش می‌شود. هزینه تاکسی در استانبول ممکن است از هزینه دیگر وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر باشد. بنابراین اگر سفری مقرون به صرفه را در نظر دارید بهتر است از تاکسی در استانبول استفاده نکنید.

مترو استانبول - آشنایی با خطوط مترو بزرگترین شهر ترکیه

حمل و نقل در استانبول

چگونه از فرودگاه استانبول به مرکز شهر برویم؟

مسافرانی که می‌خواهند از فرودگاه شهر استانبول به مرکز شهر بروند چندین راه پیش‌رو دارند. اولین و به صرفه‌ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه استانبول تهیه استانبول کارت است. با استفاده از استانبول کارت می‌توانید از تمامی سیستم حمل و نقل عمومی به صورت اقتصادی استفاده کنید. گزینه بعدی برای رفتن به مرکز شهر از فرودگاه استانبول استفاده از تاکسی است. البته همانطور که بیان شد استفاده از تاکسی در استانبول هزینه بیشتری را برای مسافران در بر خواهد داشت اما شاید اولین و راحت‌ترین گزینه باشد.

استفاده از شاتل هاوا ایست از دیگر گزینه‌های رفتن به مرکز شهر است. شاتل فرودگاهی هاوا ایست شامل پنج اتوبوس است که از فرودگاه شهر استانبول تا نقاط مختلف شهر را پوشش می‌دهد. با استفاده از خط 19 IST فرودگاه استانبول- بشیکتاش- تکسیم می‌توانید در میدان تکسیم پیاده شوید. گزینه‌های دیگری مانند استفاده از شاتل خصوصی و شاتل هتل را نیز می‌توانید انتخاب کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر