ساری وسیع ترین شهرستان استان مازندران

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/04/01
بازدید: 2328
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهرستان ساری،مرکز استان مازندران و یکی از کهن ترین و زیباترین شهرهای گردشگری شمال ایران است.جاذبه های تماشایی این شهر، هر ساله هزاران مسافر و گردشگر را به این منطقه جذب می‌کند. طبیعت منحصر بفرد و شرایط آب و هوایی مساعد در کنار دلایل بی شمار دیگر سبب شده این شهر  به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری و مهاجرت قرار بگیرد. در ادامه این مطلب برای شناخت بیشتر این منطقه از ایران زیبا با ما همراه باشید.

 

شهر ساری

 

شهر ساری را بیشتر بشناسید

 پیشینه و قدمت زندگی در ساری به دوران مس‌سنگی بر می‌گردد و در طی کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در ساری منجر به کشف سفال‌های ۶۰۰۰ ساله و ابزار‌های سنگی شد. ساری در دوران صفویان مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در دوران قاجاریه، آقا محمد خان ، بنیانگذار سلسله قاجار، در نوروز سال ۱۱۵۱ خورشیدی ساری را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. ساری اولین شهر ایران بوده‌ که ساخت راه‌آهن سراسری ایران از آنجا آغاز شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم طرح‌های توسعه به سمت خاور به وجود آمد و پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسعه این شهر ادامه یافت و ساری کانون پذیرش جمعیت شد.

مساحت و جمعیت شهر ساری

 شهر ساری بر کوهپایه های رشته کوه البرز واقع شده و در ارتفاع۵۴متری از سطح دریا قرار گرفته است. ۵۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و طبق آخرین سرشماری ها در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن بالغ بر۳۰۹,۸۲۰ نفر می باشد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ساری

۲۶ عَیدِماه یا عید مردگان که مردم هر ساله در تاریخ ۲۸تیرماه ، همگی به سمت امامزاده حسن حرکت می کنند و علاوه بر روشن کردن شمع و پخش خیرات برای اموات، به تماشای مسابقه کشتی سنتی لوچر می پردازند. نورگون نیز یکی دیگر از مراسمات سنتی مازندرانی هاست که در آن مردم در محلی به نام قلاییش دور هم جمع می شوند و با آتش زدن گون های خشک و چرخاندن آنها دور سرشان جشنی برپا می کنند.علاوه بر این دو، تیرگان، نوروز بل ، جشن های خرمن و نشا ، از جمله مراسم مخصوص مازندرانی ها هستند که امروزه نیز ردپایی از آنها در زندگی مردم دیده می شود.

 

جاهای دیدنی ساری

 

زبان و مذهب مردم ساری

 زبان مردم ساری تا قبل از دوران صفویه طبری بود؛ اما پس از سقوط این سلسله،به تدریج فراموش شد و زبان فارسی جایگزین آن شد.به مردم شهرستان ساری،سارَوی می گویند. اکثریت مردم ساری از قومیت طبری هستند و به زبان سارَوی که گویشی مازندرانی است صحبت می کنند .اکثریت مردم، مسلمان و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند.

مکانهای دیدنی ساری

 ساری اولین شهری محسوب می شود که راه آهن سراسری ایران از آن عبور کرده است.همینطور زمانی پایتخت پیشین ایران بوده است. موقعیت جغرافیایی و مجاورت با رشته کوه های البرز و دریای خزر، جاذبه های گردشگری زیادی در این شهر پدید آورده است؛ وجود همین جاذبه ها سبب شد که ساری به عنوان یکی از گردشگر پذیر ترین شهرهای ایران معرفی شود. چند نمونه ازمکان های تفریحی-گردشگری ساری:

پناهگاه حیات وحش سمسکندهپناهگاه حیات وحش دشت ناز
پارک جنگلی شهید زارعباداب سورت
دریاچه الندانآبشار اوبن
دریاچه میانشهسلیمان تنگه
میدان ساعتعمارت فاضلی
خانه رمدانیپل تجن
حمام وزیریمسجد جامع ساری
مجموعه تاریخی فرح آبادبرج رسکت
شاطر گنبدبرج سلطان زین العابدین
تالاب سراندون و بالندون 

سوغات ساری

 از سوغاتی های معروف و پرطرفدار ساری می‌توان به این موارد اشاره کرد:
کلوچه،عسل کوهی،برنج،رب انار ترش،گزنه،انواع مربا، عرقیجات، تمشک، ازگیل، زردکیجای ، انواع لواشک و ترشیجات، محصولات حصیری، سیر ترشی، رب انار، نمد مالی، جاجیم بافی ،جوراب بافی، موج بافی و ...

نقشه شهر ساری

 این شهرستان در شرق استان مازندران قرار دارد و از ۶ بخش مرکزی، رودپی شمالی، رودپی، چهاردانگه، دودانگه، کلیجان رستاق تشکیل شده‌است. شهرستان ساری از شمال به دریای مازندران، از شرق به شهرستان‌های نکا و میاندرود، از جنوب به استان سمنان و از غرب به شهرستان‌های قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سوادکوه شمالی محدود می‌شود.در ادامه نیز تصویری از نقشه این شهر برای شما در نظر گرفته شده است که می توانید مشاهده نمایید

 

نقشه ساری
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر