جلفا محله اروپایی اصفهان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/10/01
بازدید: 1388
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر تمایل به سفر به کشور های غربی را دید و به علت کمبود وقت یا بودجه امکان سفر به این مناطق را ندارید به شما توصیه می کنیم به محله جلفا در اصفهان سفر کنید.  محله جلفا با معماری دست نخورده قدیمی به یکی از مشهور ترین مناطق اصفهان تبدیل شده است. محله جلفا منطقه سکونت ارامنه می باشد و می توان در این منطقه تمامی گرایش های دین مسیحیت از جمله کاتولیک‌ها، پروتستان و ارتدوکس زندگی می کنند. در حدود 400 سال پیش یعنی در دوره ی شاه عباس صفوی ارمنی های اصفهان از کناره رود ارس تا زاینده رود کوچ نموده و در این محله ساکن شده اند.

 

محله جلفای اصفهان

 

جلفا کجاست؟ محله ی اروپایی اصفهان

محله جلفا یکی از زیباترین مناطق دیدنی اصفهان می باشد که در میان میدان جلفا، هتل جلفا و کلیسا وانک قرار گرفته است. این محله منطقه سکونت ارامنه می باشد و از پرتردد ترین جاهای دیدنی اصفهان بوده و به محله اروپایی اصفهان مشهور است.

بعد از ورود به اصفهان از خیابان حکیم که رد می شوید با تابلو کوچکی به نام جلفا رو به رو می شوید، بلافاصله بعد از ورود به این محله تفاوت های چشمگیر آن را مشاهده خواهید کرد. با ورود به این منطقه انگار وارد کشور دیگری شده اید. سنگ فرش های تمیز و جذاب، ساعت های بلند قامت، کافه ها و کلیساها بیانگر تفاوت های زیبا و چشمگیر این محله می باشد.

 

جلفا محله اروپایی اصفهان

 

اگر دوست دارید با شیوه ی زندگی کشورهای غربی و اروپایی آشنا شوید لازم نیست که حتما  به سفر خارجی بروید  شما می توانید با مسافرت به محله جلفا شیوه زندگی کشور های غربی را به زیبایی مشاهده نمایید. کافه های دنج با موزیک های سبک غربی و صندلی های چوبی هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می کند که مدتی را در این کافه ها سپری نماید.

حوضچه های این محل همگی دارای یک مجسمه درون خود می باشند. در میان این مجسمه ها مجسمه ی حضرت مریم که کاسه ای از جنس برنج و پر از آب در دست دارد بیشتر به چشم می آید. یکی از نکات جالب در جلفا این است که به ندرت ماشین در خیابان های این مجله مشاهده می کنید و اگر ماشین در این خیابان ها حرکت کند بسیار آهسته و آرام می گذرد تا مراقب شهروندان محل باشد.

جاهای دیدنی جلفا

محله ی جلفا مکان های دیدنی بسیار شگفت انگیز و زیبایی دارد که می تواند در هر بازدید کننده ای را مجذوب خود کند.در ادامه شما را با این مکان های دیدنی آشنا می کنیم:

کلیسا های جلفا

مردم ارامنه اهمیت زیادی برای دین قائل می باشند و همین موضع موجب شده تا بعد از خانه ها اولین مکانی که در محله جلفای اصفهان اخته شده کلیساها باشند. در این محله 11 کلیسا قدیمی و تاریخی وجود دارد که مهمترین و اولین آنها کلیسای وانک می باشد. بعد از این کلیسا به ترتیب کلیساهای بیت لحم و سرکیس ساخته شدند. کلیسا های موجود در این محله بر خلاف کلیسا های اروپایی بسیار سنتی ساخته شده تا بتوانند خود را در اصفهان تثبیت کنند.

گنبد کلیساهای جلفا مشابه مساجد اصفهان بنا شده و بر دیوار آن ها نقاشی های زیادی کشیده شده است.صدای ناقوس محله جلفا در ساعت مشخصی از روز به صدا درآمده که برای چند لحظه محله را در سکوت جالبی فرو می برد.

کلیسای وانک

 

کلیسای وانک جلفا

 

مهم ترین و اصلی ترین کلیسای جلفا را می توان کلیسا وانک دانست که نام دیگر آن کلیسای جامع ارامنه می باشد. لازم به ذکر است ارمنی های ساکن اصفهان نام این کلیسا را آمنا پرکیچ گذاشته این نام به معنای نجات دهنده ی مقدس می باشد. کلیسای وانک در زمان شاه عباس دوم و طبق معماری کلیسای سنت استپانوس جلفای آذربایجان ساخته شده است. دیوارها و طاق های بلند، نقاشی ها، طلاکاری های سقف و گنبد عظیم این کلیسا بسیار زیبا و حیرت انگیز می باشد. مساحت این کلیسا 9731 متر مربع می باشد که زیر بنای ساختمان آن 3857 متر است و باقی را فضای سبز تشکیل می دهد.

تمامی نقاشی های کشیده شده بر روی دیوار های این کلیسا با استفاده از آب طلا و رنگ روغن بوده و شامل تصایر زندگی حضرت عیسی (ع)،تصاویری از جهنم و بهشت به همراه دست نوشته هایی از کتاب انجیل می باشد.  هزینه ساخت کلیسای وانک توسط یکی از ثروتمندان ارامنه به نام خواجه آویک پرداخت شده است و نقاشی های هک بر روی دیوار های این کلیسا توسط هنرمندان ارامنه از جمله خلیفه هوانس مرکوز، استاد میناس و کشیش استپانوس کشیده شده اند. بخش های مختلف این کلیسا شامل موزه، کتابخانه، و اماکن اداری می باشد و اکنون محل زندگی خلیفه ارامنه ایران و هندوستان است.

کلیسای بیت لحم

در سال 1628 در دوران صفوی کلیسای بیت لحم ساخته شده است. محل بنای این کلیسا در میان میدان جلفا و کلیساهای مریم مقدس و هاکوپ می باشد. خواجه پطرس ولیجانیان یکی از بازرگانان معروف دوران صفوی این کلیسا را بنا کرده است که هم اکنون وی و برخی از اعضای خانواده ایشان در حیاط  کلیسای بیت لحم خفته اند.

بزرگترین گنبد در میان کلیساهای اصفهان را کلیسای بیت و لحم دارد و با توجه به نقاشی ها و طرح های کشیده شده بر روی دیوار های آن جز معروف ترین و زیباترین کلیسا های اصفهان قرار گرفته است. این کلیسا در تاریخ 17 اسفند ماه سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با توجه به معماری بسیار هنرمندانه و دقیق این کلیسا در سال 2016 جزء 23 کلیسای زیبای جهان در روزنامه دیلی تلگراف از آن نام برده شده است.

کلیسای سرکیس

 

کلیسای سرکیس

 

در دوران صفوی در سال 1659 کلیسای سرکیس ساخته شده است. نام این کلیسا آمنا پرکیج مقدس بود که البته این کلیسا در سال 1850 خراب شد، که وسایل آن به سرکیس انتقال یافت واسم آن نیز تغییر کرد. از ویژگی های این کلیسا می تواند به دارای دو گنبد بودن آن اشاره نمود هر کدام از این گنبد ها دارای 8 نورگیر می باشد، نقاشی های کشیده شده بر روی دیوار این کلیسا به علت مرمت های زیاد از بین رفته و تنها نقاشی های گنبد آن باقی مانده اند، این کلیسا نیز در سال 1381 در روز 17 اسفند ماه به ثبت ملی رسیده است. 

کلیسای مریم و هاکوپ

کلیسای مریم و هاکوپ نیز مانند کلیسا های نام برده شده دیگر در دوران صفوی بنا شده است. یعقوب مقدس یا همان هاکوپ نام قدیمی ترین و اولین کلیسای اصفهان می باشد که در سال 1607 ساخته شده و ارامنه به محض ورود به اصفهان این کلیسا را بنا کرده اند.

وسعت این کلیسا کوچک بود و نمی توانست پاسخگوی نیز تمام ارمنی ها باشد. به همین علت در سال 1613 ساختمان کلیسای مریم مقدس را در کنار این کلیسا ساختند. این مکان توسط آودیک باباکیان تاجر بنا شده است.

خیابان‌های معروف جلفا

 

خیابان های جلفا

 

از دیگر مکان ها و جاذبه های جلفا می توان به خیابان های آن اشاره نمود. به عنوان مثال خیابان خاقانی یکی از معروف ترین و زیباترین خیابان های این منطقه است که شامل گالری های هنری و فروشگاه های پوشاک زیادی می شود. کوچه سنگ تراش ها که پاتوق ارمنی ها می باشد در این خیابان است. این کوچه با سنگ فر های دقیق و منظم بسیار زیبا، مناسب برای پیاده روی های شما می باشد. امنیت این منطقه بسیار بالاست و شما میتوانید در هر ساعتی از شبانه روز حس قدم زدن در خیابان های اروپایی را تجربه کنید.

از نظر اغلب توریست ها و گردشگران، کوچه سنگ تراش ها زیبا ترین و جذاب ترین کوچه در دنیا می باشد. نیمکت های چوبی، خانه های تاریخی مانند هوارانس، کافه های پرتعداد و درختان بلند چنار حس سرزندگی و شادابی بسیاری به محله جلفا بخشیده است. از جمله زیباترین کوچه های محله جلفا می توان به کوچه لت استرا نیز اشاره کرده که یاد آور گذشته ها با پیچ و خم های خودش برای ارمنی ها می باشد.

مراکز خرید جلفا

چایخانه ها، رستوران ها و کافه های محله جلفا از دیگر دلایل محبوبیت این منطقه است. این محله مراکز خرید مشهوری نیز دارد. یکی از مدرن ترین مراکز خرید اصفهان در خیابان خاقانی قرار دارد. مرکز خرید جلفا انواع جواهرات، دکوراسیون، برند های مختلف پوشاک و کالای دیگر را درون خود دارد. مجتمع مارتین مورد در کلیسای وانک از جمله مجتمع های تجاری معروف اصفهان می باشد که درون آن کالا های لوکس و مارک دار یافت می شود. توصیه می کنیم در مراجعه به کافه ها و رستوران های این محله، ساندویچ لذت بخش و خاص آرابو را هم امتحان نمایید.

سوغات جلفا

در سفر به محله جلفای اصفهان برای تهیه سوغاتی شما می توانید همان سوغاتی های معروف استان اصفهان را مانند گز تهیه نمایید یا از بازارچه جلفا سوغاتی های مخصوص ارامنه ی این محله  را برای عزیزانتان خریداری نمایید تا به آنها نشان دهید در این سفر دیدنی و لذت بخش به یادشان بوده اید. سوغاتی های جلفا عبارتند از:

  • وسایل تزیینی آهنربایی

  • میوه های خشک شده

  • جواهرات ارمنی

  • هنر های دستی

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر