معرفی شهر گوانجو

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/02/11
بازدید: 1640
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در جنوب گوانگدونگ چین شهری به نام گوانجو واقع شده که همجواری آن با کرانه شمالی رودخانه "مروارید" یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت آن به شمار می رود. گوانجو با نام های دیگری هم شناخته می شود که از جمله آن ها باید به "کانتون" و "گوانژو" اشاره کرد. این شهر تقریبا 145 کیلومتر از دریای جنوب چین فاصله دارد.البته به دلیل همسایگی همیشگی اش با رودخانه و دریای چین سال هاست که به عنوان یک مرکز تجاری فوق العاده مهم شناخته می شود. در حقیقت بندر گوانجو (گوانجو یک بندر است) از قرن سوم میلادی تا به امروز در نقش یکی از مهم ترین و نفوذ پذیرترین بندرهای چین به منظور ورود بازرگانان خارجی عمل کرده و به همین دلیل است که آن را کانتون می نامند. 

 

شهر گوانجو

 

آشنایی با شهر گوانگجو چین

گوانجو پیوند دهنده چین قدیم و جدید است، کلان شهری پر از صدا و آسمان خراش هایی که زمین را به لرزه درآورده اند. گوانجو البته به واسطه دارا بودن تاریخی غنی و بسیار پر بار از جمله مناطق توریستی ایده آل در آسیا شناخته می شود که هر ساله میزبان گردشگرانی از سراسر جهان است. درست مثل شهرهای پکن و شانگهای این شهر هم به عنوان یکی از بزرگ شهرهای چین شناخته می شود که بیش از 14 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، البته گوانجو در بین 9 شهر "ملی مرکزی" چین هم قرار دارد.

 

معرفی کشور چین _ قبل از سفر به چین با مقاصد گردشگری و قوانین این کشور بیشتر آشنا شوید!!!

 

در طول تاریخ پر رمز و راز گوانجو می توان به اسرار پنهانِ زیادی پی برد که پایتخت شدن این شهر برای سه دوره مختلف یکی از این شگفتی های جالب است. در سال 1925 تا 1927 و در سال 1931 گوانجو به عنوان پایتخت چین معرفی شد. البته گوانجو در سال 1949 و برای آخرین بار زمانی که چین درگیر جنگ های داخلی بود، افتخار پایتخت بودن را تجربه کرد. برج کانتون در این شهر واقع شده، این برج زمانی به عنوان "بزرگ ترین برج جهان" شناخته می شد اما امروز دیگر این عنوان را یدک نمی کشد. 

شهر گلها نام مستعار گوانجو چین است، همیشه و در تمام طول سال این گل ها هستند که رنگ و بوی گوانجو را دگرگون می کنند. هر ساله شکوفه درختان باعث می شود تا در گوانجو جشنواره ها و نمایشگاه های متعددی با عنوان "گل ها" برگزار شود و در این نمایشگاه ها تمامی کوچه های شهر غرق در گل و عطر بی نظیرش می شوند. رستوران های این شهر بیشتر از هر نقطه دیگری در چین هستند، به جرآت می توان گفت که گوانجو مرکز اصلی سرو غذا در چین است و می توان تجربه هایی عالی را در آن به خاطر سپرد.

 

شهر گلها، گوانجو
 

مساحت و جمعیت گوانجو

بعد از شانگهای و پکن، "گوانجو" سومین و بزرگ ترین شهر چین در فهرست پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار می گیرد. بیش از 14 میلیون نفر در شهر گلها "گوانجو" زندگی می کنند، پیش از 1920 تا 1930 گوانجو فقط یک شهر قدیمی با خیابان هایی بسیار باریک و پر پیچ و تاب بود، اما مدرن سازی شهر در طی این دو سال باعث طراحی شهر دیگری شد. بعد از سال 1930 گوانجو با خیابان هایی که کاملا گسترده شده بودند و فاضلاب هایی که شکل و شمایل مدرن به خود گرفته بودند، خودنمایی می کرد. 

البته پیش روی این مدرن سازی تا سال 1980 تنها به محدوده ای قبل از تپه های شمالی ختم می شد. بعد از سال 1980 جمعیت ساکن در گوانجو چین به سمت شمال و جنوب شهر هجوم بردند، هر چند که بخش عظیمی از جمعیت مناطق ساحلی را برای زندگی انتخاب کرده بودند. البته طی آخرین آمارهای رسمی، جمعیت این شهر به 15 میلیون نفر هم رسیده است که در حقیقت علت ازدحام جمیعت در گوانجو ادغام چندین شهر در یک شهر است. رشد سریع جمعیت در این منطقه دلایل مختلفی دارد که شاید مهم ترین آن رشد اقتصادی در گوانجو باشد.

 

شهر گوانجو

 

مردم روستایی در گوانجو طی سال های اخیر به شکل چشم گیری به سمت شهر هجوم آورده اند و این در حالی است که شهر به خوبی ظرفیت این جمعیت را دارد. رهبران گوانجو با توجه به این توده عظیم جمعیتی در شهر در حال بررسی روش هایی موثر برای کنترل رشد جمعیت و در عین حال فراهم کردن شرایطی ایده آل برای فرزند آوری خانواده ها در گوانجو هستند. یکی از مهم ترین نگرانی های مدیران گوانجو احتمال آسیب پذیری مردم در برابر برخی وقایع طبیعی از جمله طوفان های گرمسیری یا بالا آمدن سطح آب دریا است!

این شهر مرفه بیش از 7424 کیلومتر مربع مساحت دارد!

 

تور چین - لیستی از بروزترین تورهای چین، تورهای ارزان پکن، شانگهای و تورهای نمایشگاهی چین

 

مذهب و زبان مردم گوانجو

شهر گوانجو بیش از 2200 سال است که مرکز سکونت مردمانی از نژاد هان و سایر نژادهای چینی است، البته از کانتون همواره به عنوان "مرکز تمدن" یاد می شود. در تمامی ادوار تاریخ و به ویژه در طول دوران کمونیست کانتونی ها به عنوان مذهبی ترین مردم چین معرفی می شدند، این در حالی است که بسیاری از خانه ها در گوانجو "محراب" داشتند و جشنواره های بسیاری از جمله جشنواره "دائوئیست و بودایی" در این شهر برگزار می شد.به جرات می توان گفت که در گوانجو بیش از 200000 نفر با مذهب پروتستان و بیش از 110000 نفر با مذهب کاتولیک زندگی می کنند. در طول دوران سلطنت "کینگ" گوانجو شهری با بیش از 124 معبد و عبادتگاه مذهبی بود، این در حالی است که معابد تائوئیسم و بسیاری از مذاهب محلی چینی در گوانجو خیلی کم است.

از جمله معابد مهم گوانجو می توان به Five Immortals یا "پنج جاویدان" اشاره کرد، نحوه کشت برنج یکی از آموزه های مهم پنج جاویدان به مردم گوانجو بوده است. مراسم مذهبی در گوانجو شباهت های بسیاری با سایر مناطق چین دارد، به طوری که می توان شاهد برگزاری جشنواره هایی با عنوان "جشنواره ارواح" بود. معابد بودایی از دیگر عبادتگاه های مهم مذهبی در گوانجو است که این به معنا پیوند و نزدیکی عمیق بودائیسم و گوانجو می باشد. مردم بر این باور هستند که بودای گوانجو را دیده است. مسیحیت اما یکی دیگر از بنیادهای مذهبی در گوانجو است که اولین اتفاقات جدی مرتبط با این مذهب را می توان در سال 846 در دوران سلطنت "ووزانگ" شاهد بود.

 

معبد five immortal گوانجو

 

مردم گوانجو عمدتا از قبیله "هان" هستند و "گوانجو کانتونی" زبان اصلی شان محسوب می شود، البته با توجه به مهاجرت های پی در پی بسیاری از مردم در این شهر به زبان های دیگر چینی مانند ماندرینی با یکدیگر صحبت می کنند. سهم مسئولان و مدیران گوانجو در گسترش زبان کانتونی بسیار اندک است، چرا که معمولا علاقه ای به کار ندارند و در سال های اخیر هم از میزان محبوبیت این زبان بین مردم محلی شهر کاسته شده است.زبان کانتونی به عنوان "زبان مادری" در گوانجو شناخته می شود و افرادی که با این زبان صحبت می کنند معمولا در شهر گوانجو قدیم ساکن هستند. از آنجایی که بسیاری از مهاجرین و افراد خارجی هم در گوانجو زندگی می کنند به سادگی می توان این شهر را محلی برای آموزش زبان های اصیل دیگر نیز معرفی کرد. بخش قابل توجهی از کلمات در زبان کانتونی نشات گرفته از "زبان چینی" هستند.

گوانجو میراث مذهبی بسیار عمیقی دارد که می توان با نگاهی به معابد و عبادتگاه های مذهبی آن به درک این موضوع رسید. آزادی دین و عقیده در گوانجو چین باعث شده تا انجمن های مختلفی از جمله انجمن مسیحیت، اسلام، تائوئیست، کاتولیک، بودایی و دیگر ادیان به منظور محافظت از عبادتگاه ها و البته پیشینه مذهبی در گوانجو تشکیل شود.بخشی از ادیان پرطرفدار در گوانجو شامل بودا، تائوئیسم، اسلام، کاتولیک و مسیحیت می شود، مومنان مذهبی در گوانجو در 11 منطقه شهری زندگی می کنند و عمدتا اصلی ترین مسئولیت برگزاری جشنواره های مذهبی را نیز برعهده دارند.
 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گوانجو

شهر گوانجو Xiguan ویژگی های فرهنگی منحصر به فردی دارد، این شهر با فرهنگی کاملا مدرن شناخته می شود که البته میراث فرهنگی سنتی در آن همچنان حائز اهمیت است. فرهنگ مردم محلی گوانجو به نحوی است که ارزش های معنوی در آن موجب شده تا مردم نسبت به شهر خود بسیار وفادار باشند. ویژگی های فرهنگی این شهر در عین متراکم بودن بسیار دقیق است، تاریخ 2000 ساله تمدن در گوانجو در تمامی ابعاد فرهنگی این شهر حتی نوع معماری، تجارت، مسکن، زبان، ازدواج و جشنواره ها و سرگرمی ها به شکلی ملموس منعکس می شود.

گوانجو از دیرباز به عنوان شهری مهاجر پذیر شناخته می شد، به همین واسطه تنوع رنگارنگ فرهنگی در آن بیش از هر نقطه دیگری در کشور چین دیده می شود. "گل" به طور ویژه یکی از اصلی ترین شاخصه های فرهنگی در گوانجو محسوب می شود و جشنواره های زیادی برای بازدید از آن در این شهر برگزار می گردد. علاوه بر جشنواره های سنتی و آداب رسوم مرسوم در گوانجو حتی شیوه غذا خوردن مردم این شهر نیز منعکس کننده ویژگی های فرهنگی آن است.

 

 مرکز تاتر گوانجو

 

گذشته و حال، سنت و مدرنیته در گوانجو به شکلی کاملا ملموس ادغام شده اند، همین موضوع باعث شده تا تصویری جدید از این شهر به عنوان یک شهر توریستی نمایش داده شود. در بین تمامی مشخصه های فرهنگی گوانجو، شاید زبان کانتونی که در نوع خود یکی از تکنیکی ترین اشکال زبان چینی محسوب می شود، موضوعی واقعا منحصر به فرد برای تحقیق در تاریخ این شهر و مردمانی که در دوران باستان در گوانجو زندگی می کرده اند، باشد. 

 

آب و هوای گوانجو

گوانجو با آب و هوایی نیمه گرمسیری "موسمی" و خشک و مرطوب یک نمونه کامل و مشخص از آب و هوای جنوب شرقی در کشور چین است. فصل تابستان در گوانجو از ماه مه تا ماه اکتبر ادامه دارد و اصلی ترین مشخصه این ماه آب و هوایی گرم و مرطوب در شهر است. البته که ورزش بادهایی که عمدتا گرم هستند را نیز باید به عنوان یکی دیگر از مشخصه های مهم فصل تابستان معرفی کرد.

در ماه جولای گوانجو با دمایی حدودا 28 درجه سانتی گراد، آب و هوایی متفاوت را تجربه می کند، زمستان البته در گوانجو از نوامبر تا آوریل و فوریه با آب و هوایی معتدل و بدون برف ادامه دارد، در ژانویه دما به 13 درجه سانتی گراد می رسد. در طول سال گوانجو بیش از 1.625 میلی متر بارندگی را ثبت می کند، این کشاورزان گوانجویی هستند که در تمام سال از بهترین شرایط برای کشت محصولات خود لذت می برند. 
 

شهر گوانجو

 

جاهای دیدنی گوانجو چین

شهر گوانجو یکی از اصلی ترین شهرهای توریستی چین محسوب می شود که توسعه چشمگیر آن از نظر اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی موجب شده تا در ردیف برترین کلانشهرهای جهان قرار گیرد. البته که جاذبه های توریستی منحصر به فردی در گوانجو وجود دارد که می توان از آن بارها و بارها دیدن کرد، اما در ادامه با 10 مورد از بهترین جاهای دیدنی گوانجو چین آشنا می شوید!

1.    رودخانه مروارید؛ سفر به سومین رودخانه بزرگ چین

رودخانه مروارید "سومین رودخانه بزرگ چین" با بیش از 2000 کیلومتر طول از به هم پیوستن رودخانه هایBei ، Liuxi River و Dong River تشکیل شده و در نهایت صحنه ای اعجاب انگیز را پدید آورده است. بدون شک بازدید از این رودخانه زیبا می تواند جزء بهترین کارهایی باشد که می توانید در گوانجو چین انجام دهید. صحنه های بی تکرارِ شب در این رودخانه جزء لذت بخش ترین لحظه های سفر در این شهر محسوب می شود.

 

شهر بندری گوانجو

 

2.    برج کانتون؛ بلندترین آسمان خراش چین

برج کانتون با ارتفاع 600 متر تجربه ای دیدنی در گوانجو است که چالش های جذابی را در آن خواهید دید، Sky Drop که با ارتفاع بیش از 485 متری به عنوان یک رکود جهانی در گینس برای "سقوط آزاد" ثبت شده، از دیگر تجربه هایی است که قطعا از ثبت آن در ذهن، پشیمان نخواهید شد.

3.    جزیره شامیان؛ روحِ معماری اروپا در چین

اگر جزیره شامیان " Shanmian" را برای بازدید انتخاب کنید، به سرعت متوجه اتفاقاتی می شوید که شاید در هیچ یک از نقاط دیگر چین مشابه آن را نبینید. این جزیره بهترین منظره برای نمایش معماری های شبه گوتیک، نئوکلاسیک و اروپایی است، با گشت و گذار در این جزیره فضایی کاملا عجیب و غریب را می بینید که البته در بین آن ها احساسی عمیقا زیبا خواهید داشت. 

 

جزیره شامیان گوانجو

 

4.    پارک یوژیو؛ لذت قدم زدن در بزرگ ترین پارک گوانجو چین

پارک یوژیو " Yuexiu" به عنوان بزرگ ترین فضای سبز و پارک گوانجو از جمله چشم اندازهای طبیعی و منحصر به فردی است که به رایگان می توانید لذت قدم زدن در آن را تجربه کنید. مجسمه Five Rams در این پارک قرار دارد، کوه های سر به فلک کشیده، دریاچه هایی آرام، فضایی متفاوت و البته جنب و جوش درختان بعد از وزش بادهای طبیعی همه و همه تنها بخشی از زیبایی هایی است که در این پارک به سرعت آن را احساس می کنید.

 

پارک یوژیو گوانجو

 

5.    تالار یاد بود سون یات سن؛ بنا یادبود رهبر انقلاب چین در گوانجو

تالار یادبود سون یات سن " Sun Yat-sen" قطعا یکی از مهم ترین مکان های گوانجو از نظر تاریخی است که بازدید از آن در سفر به این شهر ضروری به نظر می رسد. این تالار در سال 1925 تا 1866 ساخته شده و می توان آن را شاهدی زنده از وقایع تاریخی متعدد در گوانجو معرفی کرد، بسیاری از اجلاس و گردهمایی های مهم در این تالار برگزار می شود، ساختمان اصلی تالار Sun Yat-sen یک کاخ "هشت ضلعی" است که ویژگی های معماری باشکوه چینی در آن به سادگی هر چه تمام منعکس شده است.

 

 

sun yat sen memorial hall

 

بهترین مراکز تفریحی گوانجو چین

سفر به گوانجو تنها راه برای شناختن این شهر محبوب و البته پیشرفته در چین است، شهری که معیارهای گردشگری در آن با بسیاری از مناطق اروپا و حتی آمریکا کاملا برابری می کند. قطعا مراکز خرید گوانجو نه فقط برای خانم ها بلکه حتی برای آقایان هم می تواند جذاب باشد، بازدید از این مراکز تجربه جالب است که در ذهن تان به ثبت می رسد. مرکز خرید "تیانهی مال" از جمله مشهورترین مراکز خرید شهر گوانجو است که در آن می توانید شاهد فروش انواع لباس و سوغاتی های متفاوت گوانجویی باشید.

در بین بازارهای گوانجو هم "چاینا" نام معروفی است که برندهای محبوب دنیا در آن خودنمایی می کنند. در کنار این موارد، بازدید از برج های بلند شهر گوانجو انتخاب متمایزی است که از آن پشیمان نمی شوید، قطعا "برج کانتون" از معروف ترین این برج ها است که البته از آن به عنوان یک نماد زیبا برای گوانجو هم یاد می کنند. اما کانتون تنها برج گوانجو نیست، "برج ماکائو" یکی دیگر از گزینه هایی است که می توانید به تفریح در گوشه و کنار آن بپردازید.
 

مراکز تفریحی گوانجو

 

اقتصاد شهر گوانجو


اقتصاد گوانجو نمونه ای کاملا ایده آل از اقتصاد مرفه در دنیا است، که البته تفاوت هایی چشمگیر با دیگر کشورهای آسیایی و حتی اروپایی دارد. گوانجو شهری با ویژگی های اقتصادی و رفاهی متفاوت است که با بررسی آمارهای ثبت شده در چین می توان به سادگی این موضوع را درک کرد.تولید ناخالص داخلی سال 2020 در این شهر بیش از 250.911 میلیارد یوان بوده که در مقایسه با سال 2019 می توان شاهد رشد 2.7 درصدی آن بود. کشاورزی، جنگلداری و شیلات و دامداری نیز سهم ویژه ای را در اقتصاد گوانجو به خود اختصاص داده اند، به طوری که در سال 2020 بیش از 49 میلیارد یوان از درآمد سالانه فقط از طریق همین بخش ها تامین شده است.

 

استادیوم گوانجو

 

مهم ترین پشتوانه رشد اقتصادی شهر گوانجو قطعا به صنعت اتومبیل سازی منحصر می شود، این صنعت سالانه بیش از 74 درصد رشد اقتصادی را به نام خود ثبت می کند و بر همین اساس هم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین پایه های اقتصاد در این شهر شناخته می شود. بازار مصرف محصولات تولیدی در گوانجو به سرعت در حال افزایش است و این به معنای فروش اکثر محصولات به بهترین شکل ممکن در این شهر می باشد. این در حالی است که روند واردات و صادرات و به طور کلی تجارت خارجی در گوانجو نیز، روندی کاملا مثبت و رضایت بخش است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر