قونیه

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 4687
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قونیه یکی از شهرهای مذهبی ترکیه است که شهرتش را به لطف آرامگاه شاعر ایرانی، جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی یا مولانا، کسب کرده و به یک شهر توریستی تبدیل گشته است. اگرچه که این شهر به عنوان یک شهر مذهبی، نسبت به شهرهای دیگر ترکیه، جاذبه‌های تفریحی کمتری دارد، اما این قضیه هیچ چیز از ارزش‌های توریستی آن کم نمی‌کند چرا که پر از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی است. در ادامه همراه لحظه آخر باشید تا در این مقاله به هرآنچه که درباره شهر قونیه می‌دانیم از جمله موقعیت آن در ترکیه، مساحت، جمعیت، مذهب، آداب و رسوم و جاذبه‌های آن می‌پردازیم.

قونیه

آشنایی با شهر قونیه ترکیه

شهر قونیه (Konya) هفتمین شهر پرجمعیت واقع در کشور ترکیه به حساب می آید که حدود 2 میلیون نفر از کل جمعیت کشور ترکیه را به خود اختصاص داده است. این شهر بیشتر به شهری عرفانی و مذهبی معروف شده که فضای عارفانه آن جذابیتش را در کنار دریای مدیترانه دوچندان می کند. فضای این شهر بی شباهت به شهرهای کشور خودمان نیست و بیشتر خانم ها و بانوانی که در این شهر زندگی می کنند با حجاب در شهر تردد یا رفت و آمد می کنند. با این وجود مردم این شهر در انتخاب مذهب محدودیتی ندارند و از این جهت شما هم مساجد مربوط به مسلمانان و هم کلیساهای مربوط به مسیحیان را می‌توانید مشاهده کنید.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

قونیه ترکیه که در جاده ابریشم قرار دارد در کنار اینکه یک شهر مذهبی و قدیمی به حساب می آید، شهر صنعتی هم است که در مرکز استان قونیه قرار دارد. از آنجا که این شهر همیشه یکی از منطقه های مهم ترکیه به حساب می آید؛ مسئولین کشور زیرساخت های نظیر حمل نقل آسان را برای این شهر به خوبی انجام داده اند تا توریست ها و افرادی که علاقه دارند با زیبایی های این شهر خاطره ای داشته باشند به راحتی بتوانند جابجا شوند.

نام قونیه (Konya به انگلیسی) به معنای شمایل است و از واژه یونانی ایکونیون (Ikonyon) الهام گرفته شده است. در واقع در اساطیر یونان آمده که زمانی که اژدهایی بر این شهر چیره شد، قهرمانی به نام پرسیوس آن را شکست داد و بعد از آن شمایل (تصویر) این قهرمان را بر دروازه‌های شهر آویزان کردند. به همین دلیل از آن شهر به عنوان ایکونیون به معنای شمایل، شناخته شد و در طی سال‌ها به تغییراتی اندک به کونیه یا قونیه تغییر پیدا کرد.

شهر قونیه

 تور قونیه - چرا به قونیه سفر کنیم؟ شرکت در مراسم بزرگداشت حضرت مولانا

قونیه کجاست؟

شهر قونیه در مرکز استان قونیه قرار داشته و به عنوان پایتخت تمدن اسلامی ترکیه شناخته می شود. این شهر به علت فلات ها و جنگل هایی که دارد گزینه مناسبی برای کشاورزی کردن تلقی می شود. همچنین جنوبی ترین بخش این شهر توسط کوه های توروس احاطه شده است که منظره ی جذابی را به آن می‌دهد. قونیه ترکیه تقریبا در مرکز این کشور قرار داشته و مرزی با دریا ندارد. فاصله این شهر با مهم ترین شهرهای ترکیه به شهر زیر است:

  • فاصله قونیه تا آنکارا: 225 کیلومتر ( 3 ساعت و 15 دقیقه)
  • فاصله قونیه تا آنتالیا: 268 کیلومتر ( 3 ساعت و 48 دقیقه)
  • فاصله قونیه تا استانبول: 700 کیلومتر ( 7 ساعت و 40 دقیقه)
  • فاصله قونیه با مرز ایران در تبریز:  3000 کیلومتر (60 ساعت)

در تصویر زیر می‌توانید، شهر قونیه را در نقشه ترکیه مشاهده کنید.

شهر قونیه در نقشه ترکیه

در تصویر زیر می‌توانید نقشه استان قونیه و شهرستان‌های آن را مشاهده کنید.

نقشه قونیه

مساحت و جمعیت قونیه ترکیه

قونیه ترکیه که به واسطه مکان های زیارتی غنی و جاذبه های گردشگری زیبایش، از آن به عنوان یکی از شهرهای توریستی - زیارتی ترکیه یاد می شود، طبق آخرین سرشماری در سال 2021 دارای جمعیتی در حدود 2 میلیون و 277 هزار و 17 نفر است. مساحت این شهر نیز چیزی در حدود 39 کیلومتر مربع است که همین امر قونیه را در بین یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه قرار می‌دهد.

قونیه ترکیه

تاریخچه شهر قونیه

می‌توان قدمت هفت هزار ساله این شهر را با با بقایای نوسنگی که در جنوب شهر قونیه قرار دارد و تمدن هایی نظیر عصر برنز، فریگی ها، لیدی ها، هیتی ها، رومیان سلجوقی، امپراتوری روم شرقی (بیزانس) و فرانو سگی که قبل از اسلام در این شهر ساکن بودند؛ ثابت کرد و متوجه شد که با یک شهر قدیمی روبرو هستید. قونیه ترکیه توسط تمدن هیتی ها ایجاد شد و سپس در جنگ هیتی ها با فریگی ها، فریگی ها پیروز جنگ بودند و توانستند در این شهر پیشرفت هایی را رقم بزنند که در آن زمان به شهرک بزرگی تبدیل شد. همچنین در اوایل این شهر را با نام ایکونیوم (Iconium) صدا می کردند که نام باستانی این شهر به حساب می آید.

تاریخ شهر قونیه

پس از آن به علت نزدیک بودن این شهر به مرزها، قونیه در زمان سلجوقیان به دست ایشان تصرف شد و در آن زمان رومی به عنوان پایتخت امپراتوری (1308 الی 1071) خود از این شهر یاد می کردند. سلجوقیان توانستند باعث توسعه این شهر شوند و ساختمان سازی های بی سابقه ای را در این شهر انجام دهند که پیشرفت در این دوره به قدری زیاد بود که از آن زمان به عنوان باشکوه ترین دوران قونیه یاد می شود. همچنین بسیاری از موزه های این شهر، از جمله موزه مهم سرامیک، در دوره سلجوقی در قونیه بنا شده است. اگرچه شهر قونیه چندین بار توسط مغول ها، کارامان اغلو ها، سلجوقیان، ایلخانان دست به دست شد ولی همچنان تمدن های زیادی از جله رو میان، سلجوقیان و عثمانی‌ها بر این شهر حکومت داشتند که هر کدام خدمات ارزنده ای را برای آن انجام دادند.

قونیه در زمان سلجوقیان

در طی سال‌های پس از سلجوقیان، در سال 1466 که محمد فاتح بر این شهر حکومت داشت، اولین سرشماری عمومی در آن صورت گرفت. در سال 1867 مرزبندی زمین های قونیه آغاز شد؛ اما این مرزبندی ها به نفع این کشور نبود و شش سال بعد از اجرا نمودن مرزبندی ها یعنی در سال 1873، شهر با قحطی زدگی شدیدی روبرو شد؛ به گونه ای که می توان گفت این شهر در قرن نوزدهم بدترین دوران خود را سپری کرد. اما سال 1896 با افتتاح کردن خط راه آهن اسکی شهیر (Eskisehir) قونیه دوباره احیا شد و جان تازه ای گرفت.

خط راه آهن اسکی شهیر قونیه

با پیشرفت ماشین آلات، کشاورزی در سال 1902 توسعه یافت و در دوره حکومت سلطان عبدالحمید دوم دوباره این شهر دوره طلایی و عالی را سپری کرد و در کارهایی نظیر حمل و نقل، مرمت شهر و آموزش پیشرفت داشت. در دوران جنگ جهانی اول که گروه متفقین شکل گرفته بود، شهر قدیمی قونیه به تصرف متقین درآمد اما در سال 1920 آتاتورک تصمیم بر این گرفت که استقلال ترکیه را برپا کند و شهر را از متفقین باز پس گیرد تا دوره ی جدیدی را برای این کشور رقم بزند.

آداب و رسوم مردم قونیه

مردمان قونیه، انسان های مهمان نوازی هستند که سعی دارند با همه افراد خوش برخورد باشد که این عامل با توجه به قدمتی که کشور دارد، کاملا صادق است. با توجه به زیبایی ها و ویژگی هایی که شهر قونیه ترکیه دارد و توریستان را به سرعت جذب می کند و از این رو مردمان این شهر به وجود توریست ها در میانشان عادت دارند. از مهم ترین ویژگی هایی که هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه دارد مراسم عرفانی و آیین دراویش است و مراسم آیین ها رقص با لباس های سفید برگزار می شود که گردشگران را به تماشای این آیین ها جذب می کند. همچنین فرش هایی که در قونیه وجود دارد می تواند ثروت و فرهنگ این شهر زیبا را نشان دهد.

آداب و رسوم شهر قونیه ترکیه

آب و هوای قونیه ترکیه

شهر قونیه به سبب موقعیت مکانی که در آن قرار گرفته است دارای آب و هوایی سرد و نیمه خشک می باشد البته لازم به ذکر است در تابستان های این شهر گاهاً شاهد دمای بالای 40 درجه نیز هستیم. ولی بقه طور میانگین دمایی که قونیه در تابستان دارد، حدود 30 درجه و در زمستان حدود 2 درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است. افرادی که آنچنان با هوای گرم ارتباط خوبی ندارند، می توانند به ارتفاعات سفر کنند و از هوای سرد این شهر لذت ببرند. بارش در قونیه ترکیه چندان زیاد نیست، اما الگوی بارش این شهر هم مانند کشورمان از بارندگی در تمام فصول پیروی می کند.

آب و هوای قونیه - آب‌و‌هوای قونیه در فصول مختلف

آب و هوای قونیه ترکیه

غذاهای معروف قونیه

غذاهایی که در شهر قونیه وجود دارد همانند سایر شهر های ترکیه است و ترکیبی از سبزیجات، سینی مزه با نان مخصوص یا محلی  و گوشت است. اما محبوب ترین آن ها همان گوشت قرمز به حساب می آید. به علت محبوب بودن پیش غذا، سوپ در میان مردمان این شهر، به وفور می توانید از این غذا میل کنید و در وعده های مختلف از آن استفاده داشته باشید. غذاهای خوشمزه و لذیذی که در این شهر وجود دارد می تواند جذابیت و خاطره سازی این شهر را برای گردشگران تور ترکیه دوچندان کند.

غذاهای معروف قونیه

نوشیدنی هایی نظیر قهوه ترک و چای برای مردمان قونیه امری جدا نشدنی بعد از وعده‌های غذایی‌شان است. برخی از غذاها و دسرهایی لذیذ و جذابی که در منو رستوران ها و کافی شاپ های شهر وجود دارد؛ عبارت اند از:

  • اتلی اکمک
  • فرن کباب
  • سوپ تاووک سویو
  • تریت
  • شکلات و آب نبات
  • خرما
  • پشمک

بزرگداشت مولانا در قونیه

هنگامی که به شهر جذاب قونیه سفر کنید، اولین نامی که از زبان گردشگران به گوش می رسد، نام بلند آوازه شاعر ایرانی مولانا جلال الدین بلخی است که ارزش والایی را به قدمت و فرهنگ این شهر بخشیده است. جلال الدین بلخی در شهر زیبای قونیه زندگی میکرد و در همان شهر هم جان خود را از دست داد. اگر شما هم از دسته عاشقان مولانا هستید، خبر خوب برای شما این است که یکی از جاذبه های گردشگری این شهر، آرامگاه مولوی است که در این شهر وجود دارد.

اوج شلوغی شهر قونیه در بیشتر اوقات در ماه دسامبر به علت مراسم بزرگداشت روم است که به صورت سالانه برگزار می شود. با توجه به معماری شگفت انگیز، قدمت، طبیعت سرسبز و فعالیت های سرگرم کننده موجود در این شهر هر ساله توریست ها و مسافران زیادی به این شهر جذب می شوند.

بزرگداشت مولانا در قونیه

آرامگاه مولانا - آرامگاه و موزه مولانا یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه در قونیه

جاذبه های گردشگری شهر قونیه

حالا که اطلاعات زیادی درباره قونیه کسب کردید، شاید از خودتان بپرسید که مکان‌های دیدنی این شهر در سفر چه جاهایی هستند و در مسافرت به این بخش از کشور ترکیه باید بازدید از چه جاهایی را در اولویت قرار دهید؟! در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم درباره مراکز گردشگری جذاب شهر زیبای قونیه صحبتی داشته باشیم تا هنگامی که وارد این شهر شدید بدانید گردش در چه مراکزی از این شهر را نباید از دست دهید.

آرامگاه مولانا

همانطور که در اول مقاله به آن اشاره کردیم، شاعر بزرگ ایرانی مولانا جلال الدین بلخی در این شهر زندگی میکرد و آثارهای ماندگاری نظیر مثنوی معنوی، غزلیات شمس و ... را در این شهر به جای گذاشته که ارزش بسزایی را برای مردمان این شهر دارد. این شاعر ایرانی در این شهر جان خود را از دست داد و مردم قونیه آرامگاهی به رنگ سبز را برای ادا احترام به ایشان بنا کردند. همچنین گنبد آرامگاه وی دارای 16 وجه است که کاشی هایی با آیات و اشعار گرانقدر روی آن چیده شده است. مشابه کاشی های که برای گنبد شاعر بزرگ ایرانی مولانا وجود دارد را می توانید در مساجد اصفهان هم مشاهده کنید. یکی از نوشته هایی که هنگام ورود به آرامگاه به چشم می خورد، این است.

آرامگاه مولانا

«کعبه‌العشاق باشد این مقام / هرکه ناقص آمد اینجا شد تمام»

در کنار مقبره مولانا می توانید از قبرهای سلطان العلما (پدر مولانا) و بهاء الدین (پسر مولانا) و همچنین برخی از شاگردان و دانش آموزانی که تحت آموزش مولوی بوده اند را نیز مشاهده کنید.

کاپادونا

از دیگر جاذبه هایی گردشگری که در قونیه وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد، کاپادانا است؛ این منطقه گردشگری در حدود 200 کیلومتری از قونیه ترکیه فاصله دارد. این منطقه بر اثر فعالیت های آتش فشان ها ساخته شده است. به همین علل می توانید خانه های صخره ای حیرت انگیزی را در شهر مشاهده کرد. هتل های صخره ای، بالن ها، شهرهای زیرزمینی کاری را با شما می کنند که هیچگاه شهر کاپادونا را نتوانید فراموش کنید.

شب اُروس

در تاریخ 17 دسامبر هر ساله تشریفاتی برای وفات حضرت مولانا برگزار می شود که به شب اُروس معروف است؛ در این شب رقص های سماع دراویش برگزار می شود که یکی از مهمترین و شلوغ ترین مراسم های شهر قونیه به حساب می آید. همچنین جالب است بدانید که این رقص فقط در این شهر برگزار می شود. مراسم مولانا به شکل تشریفاتی تر و با شکوه تری در یک سالن خاص و مخصوص اجرا می شود که جذابیت بصری آن را دوچندان می کند.

شب اُروس در قونیه

کاراپینار

کاراپینار با توجه به شکل و قدمتی که دارد بیشتر مورد توجه زمین شناسان قرار می گیرد اما این مورد دلیل نمی شود تا این مورد را در لیست مراکز گردشگری شهر قونیه قرار ندهیم. همچنین جالب است بدانید آب هایی که در این شهر جریان دارد، می تواند از نظر طبی و درمانی اثر گذار باشد؛ به همین علت بیشتر مردمان این منطقه در حال انجام کارهای کشاورزی و دامپروری هستند.

شهرهای زیر زمینی

راحت ترین کارهای که در آن زمان می توانستید انجام دهید تا از حمله های پیاپی دشمن در امان باشید، ایجاد و ساخت شهرهای زیرزمینی بود؛ که امروزه این شهرهای زیرزمینی به عنوان جاذبه های گردشگری تلقی می شود. شهرهایی که مردمان آن زمان ساخته اند، حدود 30 کیلومتر کاراپینار واقع شده اند که در این شهرها یا مخفیگاه های ساخته شده میتوانید انبار مواد غذایی، آب انبار، سنگ آسیاب، کلیسا و حتی قبرستان را پیدا کرد.

شهر زیر زمینی شهر قونیه

تپه علاءالدین

یکی از تپه هایی که از دوران سلجوقیان پای خود را به قونیه باز کرده، تپه علاءالدین است. این تپه علاوه بر مسجد تاریخی علاءالدین، کاخ های قدیمی را هم در خود جای داده است که جذابیت دیدن را چندین برابر می کند. همچنین اگر عاشق پیاده روی هستید می توانید در پارکی که در این تپه وجود دارد این حس را تجربه کنید. اما اگر عاشق خرید کردن برای خود و سوغاتی خریدن برای دوستان و آشنایانتان است می توانید در مراکز خرید پارک به خریدات خود برسید.

 

موزه های شهر قونیه

همانطور که پیش از این گفتیم، شهر قونیه یکی از مناطق تاریخی کشور ترکیه است که دارای موزه های ارزشمندی در گوشه‌های مختلف شهر است. در ادامه به معرفی معروف ترین موزه های این شهر می پردازیم:

موزه های قونیه

موزه اتنوگرافی

از دیگر جاذبه های گردشگری که در این شهر وجود دارد، موزه اتنوگرافی است که در جاده لارنده وجود دارد و می توانید عواملی مانند کمربند، سلاح ها، انواع لباس ها و همچنین سکه های با ارزشی را که از گذشته در شهر ترکیه وجود دارد، مشاهده نمایید.

موزه مولانا

موزه مولانا در یکی از باغ های سلجوقیان واقع شده است که در آن زمان محل تدریس و زندگی مولانا بود. اگر شما نیز از عاشقان اشعار و حکمت عمیق این شاعر بزرگ هستید، در این موزه وسایلی نظیر تسبیح، جانماز، دیوان حافظ و از جمله دست نویس های حضرت مولانا را می توانید مشاهده کنید.

موزه آتاتورک

سال 1912 خانه آتاتورک در شهر قونیه ساخته شد و مردم به آتاتورک هدایایی را اهدا کردند که امروزه به موزه آتاتورک شناخته می شود و آن هدایایی که مردم اهدا کرده بودند را می توان در این موزه مشاهده کرد.

موزه باستان شناسی

در موزه باستان شناسی قونیه می توانید آثارهای گرانبهایی را پیدا کنید که برخی از این آثار به دوره کلاسیک یونان، بیزانس و روم باز می‌گردد. همچنین بقایای دوران نوسنگی، تابوت ها، ظروف سفالی، ظروف سنگی از مهمترین آثار موزه باستان شناسی این شهر به حساب می آید.

موزه کاشی

موزه کاشی که با نام موزه مدرسه کاراتای نیز شناخته می‌شود، یک بنای تاریخی از عصر سلجوقیان در قونیه است که گردشگران زیادی در طول سال با تور ترکیه به دیدن آن می‌روند. این مدرسه را در سال 1251 میلادی برای تدریس تفسیر علوم و احادیث ساختند. درب ورودی این مکان را با سنگ مرمر سفید تزئین و طراحی کرده‌اند، البته بر روی این درب کتیبه‌هایی مرتبط با ساخت مدرسه را نیز می‌توان دید.خواهید دید. در موزه مدرسه کاراتای ظروف چینی سرای قباد آباد، چینی‌های دیواری دوران سلجوقیان و امیری‌ها، چینی‌های دیواری دوران عثمانی قابل مشاهده هستند.

 

مساجد قونیه ترکیه

همانطور که پیش‌تر نیز به آن نیز اشاره کردیم، قونیه ترکیه یکی از شهرهای قدیمی جهان است که دارای قدمت تاریخی بسیاری در جهان اسلام نیز هست. وجود پیشینه تاریخی طولانی اسلام در این شهر باعث شده تا مساجد ارزشمندی در طی سالیان در قونیه ترکیه ساخته شود که هم ارزش مذهبی بالایی برای مسلمانان برخوردار است و هم مسافران تور ترکیه از بازدید از این مکان‌ها بسیار لذت می‌برند. مساجد این شهر شامل مسجد شمس تبریزی، مسجد عزیزیه، مسجد علاء الدین، مسجد سلیمیه، مسجد کاپو و مسجد شرف‌الدین است که در ادامه مطلب به معرفی مهم‌ترین مساجد قونیه می‌پردازیم تا شما را بیشتر با این بخش از شهر آشنا کنیم.

مسجدهای قونیه

مسجد شمس تبریزی

مسجد شمس در داخل پارک شمس واقع شده که در گذشت زمان دیوارها و بنا مسجد تا حدودی تخریب و قدیمی شده بود، اما در سال 1510 به دست امیر اسحق این مسجد گسترده تر و بازسازی شد. هنگامی که وارد مسجد می شوید با تربتی مواجه می شوید که بسیاری از افراد بر این باورند که این تربت برای شخص شمس تبریزی است. همانطور که می‌دانید شمس تبریزی استاد و آموزگار حضرت مولانا بود و از این جهت این مسجد ارزش دوچندانی برای مردم قونیه ترکیه دارد.

مسجد علاءالدین

یکی از زیباترین مسجدهایی که می توانید در شهر قونیه پیدا کنید که از زمان سلجوقیان در این شهر باقیمانده، مسجد علاءالدین است. بنایی که این مسجد به خود گرفته از سنگ و گنبد مخروطی است که شکل این مسجد را زیبا و منحصر به فرد کرده، همچنین این مسجد توانسته محل دفن تعداد زیادی از بزرگان سلجوقی هم باشد. آغاز ساخت این مسجد به دوره رکن ‌الدین مسعود اول سلطان سلجوقی بر می گردد که در زمان علاء الدین کیقباد اول در سال ۱۲۲۱ به اتمام رسیده است. معماری مسجد علاالدین به سبک اسلامی بوده و سقف مسجد با چوب پوشانده شده است. مهم ترین و جذاب ترین بخش مسجد نیز منبر آن است که با ۴۱ ستون سنگی که از جنس سنگ مرمر مربوط به دوره کلاسیک و بیزانس هستند، مزین شده است.

مسجد عزیزیه قونیه

مسجد جامع عزیزیه قونیه دارای معماری تلفیقی زیبایی از معماری باروک و معماری سنتی عثمانی است که نمای بیرونی و نقاشی های داخلی این مسجد به آن فضای متفاوتی داده است. مسجد عزیزیه قونیه توسط داماد مصطفی پاشا در سال ۱۶۷۱ ۱۶۷۶ ساخته شده است اما متاسفانه در سال ۱۸۷۶ در اثر آتش سوزی اتفاقی این مسجد کاملا نابود شد و در سال ۱۸۹۱ دوباره توسط سلطان عبدالعزیز مورد بازسازی مجدد قرار گرفت . این مسجد دارای دو مناره و ایوان و پنجره هایی عریض بوده که نمونه ای برجسته از معماری اواخر دوره عثمانی هستند. مسجد عزیزیه در کنار بازار شهر قونیه و در ناحیه شلوغ و پر رفت و آمد این شهر قرار گرفته که همین امر باعث می شود تا همواره مورد توجه گردشگران قونیه قرار بگیرد.

 

دانشگاه های قونیه

شهر قونیه یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور ترکیه است که دارای مراکز عالی باکیفیتی نیز هست. دانشگاه‌های قونیه، فضای آموزشی حرفه ای را در کنار محیط موزه‌های زیبا، آثار تاریخی، مراکز خرید بزرگ، رستوران‌ها و کافه‌های دلپذیر شهر به دانشجویان ارائه می‌دهند. این شهر دارای 5 دانشگاه است که دو دانشگاه آن از نوع مراکز علمی خصوصی هستند که با وجود هزینه ی بالاتر، امکانات بهتری را برای محصلان خود فراهم می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که سطح علمی دانشگاه های این مکان به اندازه ای است که با وجود سخت‌گیری های بسیار وزارت علوم، مورد تایید آن هستند. دانشگاه های مورد تایید شامل دانشگاه سلجوق و کارتای هستند که این مراکز آموزشی در لیست بهترین دانشگاه‌های قونیه نیز جا می‌گیرند. دانشگاه های ترکیه به شرح زیر هستند.

  • دانشگاه سلجوق (دولتی)
  • دانشگاه نجم‌الدین اربکان (دولتی)
  • دانشگاه کاراتای (خصوصی)
  • دانشگاه قونیه (دولتی)         
  • دانشگاه غذا و کشاورزی قونیه (خصوصی)

تپه علاءالدین قونیه

مراکز خرید قونیه

یکی از لذت‌های سفر در هر کشوری، خرید کردن از مراکز خرید است که شهر قونیه از این قاعده مستثنی نیست. از بهترین مراکز خرید قونیه عبارت‌اند از:

  • مرکز خرید کنت پلازا (Konya Kentplaza Avm)
  • مرکز خرید ام وان قونیه (M1 Konya Avm)
  • مرکز خرید نوادا اوت لت قونیه (Novada Outlet Konya)
  • مرکز خرید کولسیته (Kulesite AVM)
  • فرش فروشی کاروان (Karavan Carpets)
  • مرکز خرید سلچوکر سنتر (selcuker center)
  • مرکز خرید ارایلی پارک سایت (Ereğli Parksite)

مراکز خرید قونیه

 

ما در این بخش از لحظه آخر در این مطلب به معرفی تمام قسمت‌های قونیه پرداختیم و سعی کردیم تا به طور جامع شما را با این شهر گردشگری آشنا کنیم. هنگامی که وارد شهر قونیه می شوید، می توانید از مکان‌های گردشی و تاریخی بسیار زیادی دیدن کنید که به شما قول می‌دهیم که قطعا از دیدن آن همه زیبایی خسته نخواهید شد. همچنین خوردن و نوشیدن غذاها و دسرهای محلی می تواند تجربه هایی را برای شما به ارمغان بیاورد که هیچگاه خاطره هایی که در این شهر ساخته اید، فراموش نشود. اگر در مورد بخش‌های مختلف قونیه ترکیه سوالی دارید، می توانید آن‌ها را در قسمت نظرات برای ما یادداشت کنید تا در اولین فرصت پاسخ خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر