همه چیز درباره کشور ایتالیا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/21
بازدید: 96615
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایتالیا یکی از کشورهای محبوب جهان در حوزه گردشگری و مهاجرت است که بیشترین میزان جاذبه های گردشگری را در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است. ایتالیا یکی از بزرگ ترین اقتصادهای جهان در تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد و در بسیاری از عرصه های فرهنگی، ورزشی، صنعتی و علمی خوش درخشیده است. 

 

تاریخچه ایتالیا

بعد از فروپاشی امپراتوری روم، ایتالیا به منطقه های خودمختار زیادی تقسیم شد اما گروه های مختلف سیاسی در سال 1861 متحد شده و کشور ایتالیا از اتحاد آن ها شکل گرفت که این اتحاد مشکلات زیادی در پی داشت و با به کارگیری ساختار اداری دوره رژیم سلطنتی ساوویا اوضاع وخیم تر شد و در پی آن موج مهاجران ایتالیایی به آمریکا شمالی و جنوبی آغاز شد.

ایتالیا

 دوره قبل از اتحاد تا آغاز جنگ جهانی، ایتالیا رشد چشمگیری در خوزه اقتصادی و صنعتی داشت. این کشور در آستانه جنگ جهانی اول در کنار قدرت های انگلیس، فرانسه و آمریکا وارد جنگ شد و از مبارزه پیروز خارج گشت اما بعد از جنگ با بحران اقتصادی مواجه شد و از طرفی تشکلات سیاسی زیادی در آن زمان تشکیل شد. در سال 1925 فعالیت این احزاب ممنوع شد و دوره فاشیت آغاز گشت که آزادی های سیاسی را محدود کرد. این رژیم برای غلبه بر دشمنی کلیسا، با واتیکان به توافق رسید و اقدامات مهمی در رابطه با توسعه فعالیت های صنعتی انجام داد. در دوم ژوئیه سال 1946 مطابق با همه پرسی «جمهوری ایتالیا» متولد شد و این تاریخ جشن ملی در این کشور شد.

راهنمای سفر به ایتالیا - سفر به کشور زیبای ایتالیا

آشنایی با کشور ایتالیا

اتروسک ‌ها، یونانی ‌ها و رومی‌ ها دولت هایی بوده اند که در دوران باستان بر ایتالیا حکمرانی می‌کردند. قدرت در قرون وسطی به دست پاپ ‌ها، فرانک ‌ها، بیزانسی ‌ها، اعراب و نورمن‌ ها بوده‌ است. دولت ایتالیا از سال 1848 الی 1870 مشکلات بسیار زیادی در زمینه ایجاد اتحاد میان مناطق مختلف کشور داشت و مسیر پرمشقتی برای ایجاد یک حکومت واحد در این سرزمین طی گردید. نام این کشور برگرفته از واژه Víteliú در زبان باستانی اتروسکی است که به معنای گوساله بود. این واژه در زبان فارسی به عنوان گاو ماده و جوان معنا می شود. این کشور از دو جزیره سیسیل و ساردنیا در دریای مدیترانه و شبه‌ جزیره ایتالیا تشکیل شده است. امروزه کشور ایتالیا در زمره هشت کشور صنعتی دنیا  قرار داشته و کشوری توسعه یافته است.

ایتالیا کجاست؟

جمهوری ایتالیا کشوری مدیترانه ای در جنوب اروپاست که شامل شبه جزیره ایتالیا و دو جزیره بزرگ دریای مدیترانه، سیسیل و ساردینی می باشد. فرانسه، اسلوانی، اتریش و سوئیس کشورهای همسایه ایتالیا هستند. این کشور از جغرافیا به 20 ناحیه تقسیم میشود که در نوعی دیگر از تقسیم بندی شامل 110 استان می باشد.

این کشور توسط دریاها محدود شده، دریای آدریانیک در ساحل شرقی، دریای تیرهنیان در غرب و دریای مدیترانه و در یای یونانی در جنوب این کشور است. تقریبا 40 درصد از خاک ایتالیا کوهستانی است و در زمستان منطقه بسیار خوبی برای تفریحات زمستانی محسوب می شود. دو رشته کوه آپنین و رشته کوه آلپ ستون فقرات این کشور محسوب می شوند. کوه ووزویوس تنها آتش فشان فعال در سرزمین اروپاست و در جزیره سیسیل نیز کوه اتنا فعال است. رودخانه های ایتالیا جزو مناطق گردشگری ایتالیا محسوب میشوند. رودخانه پ از از شمال کشور شروع میشود و بعد از عبور از شهر تورین به طرف شرق می رود. در پایان این روخانه دلتای دیدنی وجود دارد.  رود آرنو از شمال از فلورانس شهر زیبای ایتالیا و شهر پیزا جریان دارد و به دریای تیرین وارد می شود. رودخانه تیبر نیز به طرف جنوب از شهر رم عبور میکندو به دریای تیهنیان وارد می شود. 

ایتالیا کجاست؟

مردم ایتالیا

مردم ایتالیا با هنر، خانواده، معماری و غذاهای خوشمزه پیوند عمیقی دارند. ایتالیا کشور زادگاه امپراطوری رم بوده از این رو فرهنگی بسار غنی دارد. مردم ایتالیا در هنر و معماری خوش درخشیده اند، ایتالیا زادگاه برخی از سبک های معماری دنیا است که سالانه بسیاری از مردم را به سمت خود می کشاند. بر خلاف برخی کشورهای اروپایی، در ایتالیا خانواده از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است. آن ها دورهمی های خانوادگی زیادی دارند و فرزندان خود را به پیوند رابطه خویشاوندی تشویق می کنند.

بهترین زمان سفر به ایتالیا - بهترین زمان برای سفر به کشور زیبای ایتالیا

آشپزی و غذاهای ایتالیایی

آشپزی ایتالیایی فرهنگ مردم تمام جهان را تحت نفوذ خود درآورده است. پاستاها در شکل و ابعاد مختلف با طعم های متنوع خلق شده اند. روح غذاهای خوشمزه ایتالیایی را فقط با خوردن آن می توان درک کرد. بسیاری از دورهمی های ایتالیایی حول محور غذا میچرخد. پیتزاهای خوشمزه پاستا و پنه همراه با پنیر های لذیذ در این کشور متولد شده اند. علاوه بر غذا مردم ایتالیا در تهیه دسر بی مثال هستند و دسرهای معرکه ای در فرهنگ غذایی غنی خود دارند.

غذاهای ایتالیایی

نژاد مردم ایتالیا 

ایتالیایی ها از نژاد آلمانی ها، فرانسوی ها، البانیایی تبار و ایتالیایی یونانی تبار در جنوب و اسلاوتبار در شمال هستند. البته مهاجران زیادی از کشورهای مختلف به ایتالیا مهاجرت می کنند از این رو ده درصد کودکانی که در سال 2007 به دنیا آمدند یکی از والدین شان خارجی بوده اند. بیشترین مهاجران این کشور به ترتیب از اروپای شرقی، شمال آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین بوده اند.

زبان مردم ایتالیا

زبان ایتالیایی یکی از شاخه‌ های زبان لاتین است و شباهت بسیار زیادی به سایر شاخه های زبان لاتین مانند فرانسوی، اسپانیایی، رومانیایی و پرتغالی دارد. با این که زبان ایتالیا زبان رسمی این کشور است اما زبان های پرگویش زیادی در ایتالیا وجود دارد که برخی از آن ها نیمه رسمی هستند.اما برخی مردم با زبان های رسمی دیگری صحبت می کنند، مثلا در شمال ایتالیا، آلمانی زبان رسمی مردم تیرول می باشد و در ایالت وال له داوستا مردم به زبان فرانسوی آشنایی کامل دارند.

زبان مردم ایتالیا

دین مردم ایتالیا

بیش از 90 درصد مردم ایتالیا پیرو کلیسای کاتولیک هستند. در سال های اخیر طرفداران آیین های آتئیست ها و آگنوستیک ها نیز رو به افزایش بوده است. سایر ادیان همانند اسلام، یهودیت، ارتدوکس و پروتستان نیز در این کشور اقلیت های مختلف دینی را تشکیل داده اند. اکثر مردم ایتالیا (87 درصد) مسیحی کاتولیک هستند از این رو حاکمیت این کشور به این مذهب می باشد و مسلمان هایی که در این کشور زیندگی م یکنند اغلب مهاجر هستند. در حال حاضر 715000 مسلمان در ایتالیا زندگی می کنند.

پرچم ایتالیا - برای آشنایی با پرچم ایتالیا و فهمیدن مفهوم رنگ‌های آن اینجا کلیک کنید.

پایتخت ایتالیا

شهر رم پایتخت ایتالیا است که پرجمعیت ‌ترین و بزرگ ترین شهر ایتالیا با دو میلیون و ششصد هزار نفر جمعیت محسوب می شود. این شهر مرکز ناحیه لاتزیو است. 
رم همچنین وسیع‌ ترین شهرداری ایتالیا را نیز در اختیار دارد. این شهر برای دوره های پیاپی و به مدت طولانی به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ انتخاب شده است و از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب به شمار می رود.

پایتخت ایتالیا (رم)

مساحت و جمعیت کشور ایتالیا

مساحت این کشور تقریبا 300 هزار کیلومتر مربع است و در اغلب مناطق دارای آب و هوایی مدیترانه ای است. این کشور با 61 میلیون نفر جمعیت به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپای جنوبی و چهارمین کشور پرجمعیت در قاره سبز شناخته می شود.

حکومت ایتالیا

پادشاهی ایتالیا کشوری بود که در سال 1861 تاسیس شد. این کشور توسط پادشاه ویکتور امانوئل دوم ساردنی برای اولین بار تاسیس شد. کشور ایتالیا در نتیجه یگانگی ایتالیا به دلیل جنگ های پادشاهی ساردنی که حکومت ابتدایی این کشور بود تاسیس شد و تا سال 1946 پایدار ماند. 

حکومت ایتالیا

مهم ترین شهرهای ایتالیا

ایتالیا دارای 19 استان است و هر کدام از این استان ها نیز در بر گیرنده شهرستان ها، شهرها و بخش های متعددی می باشد. اما در این میان شهرهای میلان، تورنیو، جنوا، پالرمو، فلورانس و کاتانیا و دولت شهرهای واتیکان و سن مارینو به ترتیب در زمره مهم ترین شهرهای ایتالیا قلمداد می شوند.

اختلاف ساعت ایران و ایتالیا - الان ساعت توی ایتالیا چنده❓❓

نماد ایتالیا

همانطور که در مطالب قبل به صورت گذرا اشاره کردیم ایتالیا از واژه Víteliú در زبان باستانی اتروسکی و از ریشه یونانی ایتالوس (italos) به معنی گوساله آمده است. 
این امر بدان جهت است که ایتالیا به معنای سرزمین گاوهاست. قبایل جنوبی ایتالیا هم در دوران گذشته گاو نر را نماد خود دانسته و نام ایتالیا نیز از همین منبع نشأت می‌گیرد. 

نماد ایتالیا

فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیا

مردم ایتالیا بسیار رسمی و البته قدری هم جدی هستند. آن ها هرگز در دیدارهای اولیه صمیمی نمی شوند و اگر شما با لحن صمیمی با آن ها برخورد کنید این کار را نوعی توهین و تجاوز تلقی می کنند. آن ها در دیدارهای اولیه حتی از گفتن اصطلاحاتی همانند -سلام- خودداری می کنند و با بکارگیری اصطلاحاتی همانند -روز خوش- جدی بودن و رسمی بودن خود را حفظ می کنند.  رژیم غذایی بخش قابل توجهی از فرهنگ این مردم را تشکیل می دهد. غذاهای ایتالیایی قدری سنگین و پرکالری هستند.

هر نوع خوراکی که بخواهید در این کشور یافت می شود. غذاهایی که با گوشت زیاد و پنیر های مختلف طبخ شده اند به وفور در ایتالیا یافت می شوند. معماری گوتیک به عنوان معماری اصیل در این منطقه شناخته می شود. هرچند اغلب ساختمان های ایتالیایی ها در دوران گذشته بسیار گسترده بوده است، اما امروزه اغلب خانه ها متراژ کمتری دارند و البته با حضور صنایع پیشرفته به شیوه مناسبی طراحی می شوند. 
ایتالیایی ها به شدت عاشق کافه رفتن هستند. قهوه اسپرسو جایگاه ویژه ای در میان این مردم دارد. در کافه های ایتالیا می توانید بهترین اسپاگتی ها، قهوه ها، سیب زمینی های سرخ شده و پیتزاها را سفارش دهید. باتوجه به اینکه کشور ایتالیا در حال حاضر تعداد بسیار زیادی مهاجر را از سایر کشورها پذیرفته است میزان تنوع فرهنگی در شهرهای مختلف نیز رو به افزایش است.

آداب و رسوم کشور ایتالیا

اقتصاد ایتالیا

بخش اصلی اقتصاد ایتالیا وابسته به بخش های شمالی است که ارتباط راحت تر و بیشتری با سایر کشورهای اروپایی دارد. در این بخش صنایع مهم و کشاورزی مدرن به عنوان دو قطب اصلی اقتصاد کشور فعالیت می کنند. صنایع ایتالیا با تولید برندهایی همانند فراری، وسپا، مازراتی، لامبورگینی، فیات (برترین خودروهای سوپراسپرت)، ورساچه، گوچی، والنتینو، پرادا، آرمانی، Trussardi، Moschino، Etro، Zegna و دولچه-گابانا گره خورده است و بخش کشاورزی نیز به تولید ذرت، گندم، برنج، انگور (براي صنعت مهم شرابسازي)، ميوه و علوفه براي گله ‌های دامداری مربوط به صنایع لبنی می پردازد. بخش های جنوبی در کشور ایتالیا نسبت به بخش های شمالی کمتر توسعه یافته اند، البته اهالی این بخش ها در مقابل ورود ماشین آلات صنعتی برای توسعه کشاورزی مقاومت می کنند. در این بخش ها محصولاتی همانند چغندر قند، انگور، ذرت، گندم، گوجه فرنگي و سويا را تولید می کنند. بخش توریسم نیز بخش قابل توجهی از رونق اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد. ایتالیا سالیانه پذیرای میلیون ها گردشگر خارجی است که میلیون ها دلار ارز خارجی را به کشور وارد می کنند. صنايع الكتريكي و الكترونيكي، وسايل نقليه، دوچرخه سازي، كالاهاي چرمي، نساجي، پوشاك، چيني و سراميك نیز تاثیر بسیاری در اقتصاد این کشور داشته اند. 

واحد پول کشورها - برای سفرهای خارجی نیاز به دانستن واحد پول کشورهای مختلف واجبه!

قوانین کشور ایتالیا

بالاترین قانون این کشور با عنوان قانون اساسی شناخته می شود. در اصل اول این قانون آمده است که «جمهوری‏ دموکراتیک‏ مبتنی‏ بر کار است‏. حاکمیت‏ متعلق‏ به‏ مردم‏ می‏ باشد که‏ بر طبق‏ قواعد و در حدود مقرر در  قانون ‌اساسی ‏ اعمال‏ می‏ گردد.»

نظام حقوقي ايتاليا بخصوص در بخش حقوق مدني براساس حقوق رم و قوانين ناپلئوني فرانسه است. پارلمان اين كشور متشكل از دو مجلس نمايندگان و سنا بوده و مرجع ناظر بر قانونگذاري ايتاليا نيز همان دادگاه قانون اساسي است.
بر اساس قانون اساسی این کشور، سیستم قوه قضاييه مانند اغلب كشورها، مستقل از قواي مقننه و مجريه است. نظام قضايی ايتاليا نیز همانند اغلب کشورها شامل مجموعه ای از دادگاه ها و قضات می باشد که هر دادگاه جزیی از شبکه ملی را در بر می گیرد. 

قوانین کشور ایتالیا

دادگاه عالي تجديد نظر بالاترین دادگاه ممکن برای رسیدگی مجدد به برخی از احکام است كه اختصاصا نسبت به امور حكمی رسيدگی می کند و وارد مسائل ماهوی نمی شود. در این کشور دادگاه هایی همانند دادگاه های ایران اعم از عمومی، حقوقی، کیفری و شورای حل اختلاف در قالب های دیگری فعالیت می کنند.

آب و هوای ایتالیا

ایتالیا به علت حضور رشته کوه های آلپ دارای آب و هوای متنوعی است. همانند سایر کشورهای مدیترانه‌ ای، آب و هوای ایتالیا نیز گرم و خشک‌ است. گرم‌ ترین ماه سال به ژوئیه اختصاص دارد که تقریبا مصادف با تیرماه در ایران است. 
در شمال کشور هوای سردتری حاکم است و بیشترین میزان بارش برف نیز به همین مناطق اختصاص دارد. شاید قدری عجیب باشد، اما برخی از مناطق جنوبی ایتالیا در قاره سبز برخی از ایام سال را ممکن است بدون بارش سپری کنند. بین آوریل تا ژوئن که تقریبا مصادف با اواسط فروردین تا اواخر خرداد است بهترین زمان ممکن برای مسافرت به ایتالیاست. در این زمان اغلب نقاط کشور سرسبز بوده و گل های مختلف در نقاط مختلف روییده اند. همچنین می توانید از گرمای دل انگیز آفتاب لذت ببرید بدون اینکه گرمای آن شما را اذیت کند. اما سعی کنید در ماه های ژوئیه و آگوست که مصادف با تیر ماه و مرداد ماه در تابستان است به این کشور نروید چرا که گرمای هوا بیش از حد تحمل اغلب افراد است.

آب و هوای ایتالیا

سیاست ایتالیا

در سال 1946 و 1947 قانون اساسی کشور ایتالیا تنظیم و تصویب شد. این کشور درارای نظام سیاسی پارلمانی است یعنی رئیس جمهور و وزیر نخست وزیر توسط پارلمان انتخاب میشود. در سال 1948 مردم کشور ایتالیا در یک همه پرسی به نوع حکومت خود رای دادند و در پی آن جمهوری ایتالیا از دو مجلس نماینگان و مجلس سنا برخوردار شد.این کشور دارای 630 نماینده بوده و هر پنج سال یکبار با رای مردم انتخاب میشوند. نمایندگان مجلس نیز به منتخب مردم می باشد. سیست گذاری ها و فعالیت های مرتبط با نظارت و کنترل دولت از مهمترین وظایف هم مجلس و هم کمسیون است و در مورد مسائل مهم و روز بحث می شود. 

سیاست ایتالیا

واحد پول ایتالیا 

واحد پول ایتالیا یورو (به الفبای لاتین: euro)است که ارز رسمی بلژیک بوده ویکای پول کشورهای یورو می باشد. یورو به 100 سنت تقسیم میشود و در حال حاضر در 10 کشور عضو اتحادیه اروپا در جریان است.

واحد پول کشور ایتالیا - واحد پول کشور ایتالیا چیست؟

پرچم ایتالیا

پرچم ایتالیا جزو پرچم هایی است که به راحتی در ذهنتان ماندگار خواهد شد زیرا مانند پرچم ایران از سه رنگ سبز سفید و قرمز تشکیل شده است.  این پرچم که از پرچم کشور فرانسه الهام گرفته شده است ارزش های متفاوتی دارد. رنگ سبز این پرچم بیانگر دشت و تپه، رنگ سفید نشانگر قله های برفی آلپ و رنگ قرمز پرچم ایتالیا خون های ریخته شده را بیان می کند. البته تفسیر های مذهبی رنگ سبز را به امید، رنگ سفید را به ایمان و رنگ فرمز را به فداکاری نسبت میدهند که تفسیر جالبی است.

مکان های دیدنی ایتالیا

مکان های دیدنی ایتالیا به قدری زیاد هستند که نمی توان آن ها را در یک مقاله کوتاه معرفی کرد به همین علت تصمیم گرفته ایم مهم ترین مناطق توریستی و جاذبه های گردشگری در این کشور را به شما معرفی کنیم:

جاهای دیدنی ایتالیا

  • شهر ورونا Verona
  • شهر باستانی هرکولیوم 
  • جزیره البا 
  • پارک ملی پارادیزو واقع در طبیعت سرسبز و زیبای آلپ 
  • قصر داسال (اربینو) 
  • آبنمای تروی سانتا ماریا دل گرازی (میلان) 
  • ساحل لا پلوسا 
  • کلیسای سن ویتال (راونا) 
  • رشته کوه های دولومیتس 
  • کلیسای دی سن فرانسسکو (آسیسی) 
  • خانه های غار مانند ملقب به ساسی دی ماتر 
  • کوه آتنادر جزیره سیسیلی 
  • دیومو اوووییتو نمونه درخشان معماری گوتیک 
  • پیتزا ناپولتانا 
  • بندر پورتوفینو 
  • کلیسای سنت مارکز (ونیز) 
  • جزیره کاپری ک
  • لیسای سنت پیتر (رم) 
  • دره معابد 
  • شهر قدیمی مانارولا 
  • برج پیزا
  • دریاچه کومو 
  • شهر کوچک پوسیتانو 
  • شهر پومپی ایتالیا
  • میدان پیازا دل کامپو 
  • کلیسای سانتا ماریا یا مریم مقدس 
  • کانال بزرگ ونیز 
  • آمفی تئاتر کولوسئوم رم 

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

نقشه ایتالیا

حتما می دانید که نقشه کشور ایتالیا به خاطر شبیه بودن آن به یک چکمه معروف شده است. همانطور که مشاهده می کنید ایتالیا با کشورهای اتریش، فرانسه، واتیکان، سان مارینو، اسلوونی و سوئیس مرز مشترک دارد.

نقشه ایتالیا و شهرهای آن برای تجربه سفری بی‌نظیر به ایتالیا!

نقشه ایتالیا

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. Salehe Salehe 1402/11/13
    1 نفر پسندیدند
    به امید دیدار این کشور زیبا
  2. سمانه حاجتی سمانه حاجتی 1402/10/25
    5 نفر پسندیدند
    توصیه میکنم اگه به کشور ایتالیا سفر کردید حتما حتما پیتزا ایتالیایی رو امتحان کنید که زمین تا آسمون با پیتزاهای خودمون فرق می‌کنه و اینکه کلیساعاشم ببینید
  3. معصومه معصومه 1402/10/18
    1 نفر پسندیدند
    در خصوص کشور ایتالیا باید بگم که فکر کنم بیشتر مردمش مسیحی هستن!

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 127 کاربر