معرفی شهر تفلیس گرجستان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7320
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر تفلیس به انگلیسی Tbilisi در واقع نام پایتخت کشور گرجستان است. این شهر درست روی رود کر واقع شده است و در دو طرف آن گسترش پیدا کرده است. نام تفلیس از روی چشمه‌های آب گرم موجود در آن نام گذاری شده و منظور از تفلیس همان تبلیسی نام چشمه‌های آب گرم این شهر است. جمعیت این شهر در حدود یک و نیم میلیون نفر است. با وجود اینکه در طی تاریخ مردمان مختلفی با نژاد‌ها و فرهنگ و دین مختلف در این شهر ساکن بودند و به زندگی می‌پرداختند. اما اکنون قالب مردم این شهر را مسیحیان ارتودوکس تشکیل می‌دهند. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. تفلیس کجاست؟
  2. اطلاعات ضروری تفلیس
  3. تاریخچه تفلیس؛ شهر چشمه های آب گرم
  4. فرهنگ تفلیس؛ آداب و روسوم دوست داشتنی!
    1. رفتار مردم تفلیس با مهمان چطور است؟
    2. احترام در روابط حرف اول را می زند!
    3. لباس و غذا؛ حفظ سنت دیرینه
    4. تفلیس چگونه آب و هوایی دارد؟
  5. چه زمانی به تفلیس برویم؟ یک شهر چهار فصل!
    1. بهار تفلیس
    2. پاییز تفلیس
    3. زمستان تفلیس
  6. فستیوال های تفلیس؛ پذیرایی با شکلات و پنیر!
    1. تیبالیزوبا؛ جشن تولد یک شهر
  7. اقتصاد تفلیس چگونه است؟
  8. در سفر به تفلیس چه سوغاتی بخریم؟
  9. غذا‌های تفلیس؛ سنتی و با ظاهر بسیار خاص
    1. خاچاپوری؛ یه لقمه نون و تخم مرغ
    2. خینکالی؛ طعم لذیذ بخچه خمیری
    3. متسوادی؛ نون بیار کباب ببر
  10. بازارهای تفلیس؛ قطب گردشگری گرجستان
    1. تفلیس مال؛ یک مرکز خرید همه چیز تموم
    2. مرکز خرید ایست پوینت؛ دنیای اسباب بازی کجاست؟
    3. بازار درای بریج؛ بازار داغ عتیقه جات
    4. بازار لیلو؛ مد و فشن
  11. در سفر به تفلیس از کجاها دیدن کنیم؟
    1. مجسمه مادر؛ نماد شهر تفلیس
    2. پل صلح؛ قدم زدن رویایی
    3. قلعه ناریکالا؛ یادگار ساسانیان
    4. شهربازی متاتسمیندا؛ پنجمین شهربازی بلند جهان
    5. شهر قدیمی تفلیس؛ بزرگترین شهر سنگی جهان
    6. سد ژینوالی؛ چشم انداز زیبایی تفلیس
    7. فونیکولار؛ قطار محلی تفلیس
    8. باغ های بوتانیکال تفلیس؛ باغ گل و سوسن و سنبل
  12. نماد شهر تفلیس چیست؟
  13. چگونه در تفلیس رفت و آمد کنیم؟

معرفی شهر تفلیس گرجستان

تفلیس کجاست؟

از لحاظ  موقعیت جغرافیایی شهر تفلیس در گرجستان در ۱۲۰ کیلومتری مجموعه ی رشته کوه های قفقاز گرفته است که همسایگی اولین شهر را با سواحل دریای سیاه را به همراه آورده است. این شهر که در جنوب شرق اروپا واقع شده است و اطراف آن با کوه‌های بلند و سربه فلک کشیده احاطه شده است همواره به عنوان یک شهر استراتژیک مکانی شناخته می‌شود.

اطلاعات ضروری تفلیس

برای اینکه شهر تفلیس را بیشتر بشناسید بهتر است این اطلاعات کلی را بدانید:

  • اختلاف ساعت با تهران: تفلیس در منطقه‌ زمانی GMT +4 قرار گرفته و نیم ساعت از تهران جلوتر است.
  • زبان رسمی: زبان گرجی
  • واحد پول: لاری (ლ) (GEL)
  • نوع برق شهری: برق شهری در تفلیس ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C هستند که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید.
  • کد کشور: +۹۹۵
  • شماره‌های اضطراری: شماره اضطراری سراسری برای تماس با پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در گرجستان، ۱۱۲ است.
  • جهت رانندگی: راست
  • فرودگاه‌های بین‌المللی: فرودگاه بین‌المللی تفلیس

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

تاریخچه تفلیس؛ شهر چشمه های آب گرم

بر اساس آنچه در افسانه‌ها آمده است و به قولی تاریخ شفاهی تفلیس درباری پدید آمدن آن چنین می‌گوید. زمانی که واختانگ یکم پادشاه وقت گرجستان در دل جنگل‌های کشورش به همراه جمعی از یاران خود مشغول شکار و تفریح بود شاهین وی قرقاولی را یافت. شاهین به قصد شکار با قرقاول شروع به تعقیب و گریز کرد. قرقاول اما پا به فرار گذاشت و دو پرنده از دید اهالی خارج شدند. به ناچار پادشاه و یارانش به قصد یافتن پرنده مشغول گشتن شدند. گر چه آن روز پادشاه با جسد پرنده دوست داشتنی خود که هنگام مبارزه با قرقاول هر دو به صخره‌ برخورد کرده بودند مواجه شد. اما پادشاه با منظره شگفت انگیزی روبه رو شد. آن منطقه پر بود از چشمه‌های جوشان آب گرم، به همین سبب پادشاه شیفته آن منطقه شد. پادشاه دستور داد تمام درختان جنگل را قطع کنند و در آن‌ جا شهری با شکوه بنا نهاد. به سبب وجود همین چشمه‌های آب گرم بود که آن را تبلیسی یا همان تفلیس نامیدند، که به معنای دارنده چشمه‌های آب گرم است.

تفلیس در زمان حکومت اسلام به یک مرکز مهم فرهنگی اسلام تبدیل شده بود. از همین رو نام این شهر زیبا و باشکوه در دنیای اسلام منسوب به نام عربی خود یعنی تفلیس بر سر زبان‌ها افتاد. تا سال‌ها بعد از خروج اسلام از این سرزمین نیز همچنان مردمان زیادی این کشور را به نام تفلیس می‌شناسند. تا زمانی که مسئولان کشور گرجستان نام تفلیس را به نام اصلی و باستانی خود یعنی تبلیسی تغییر داد. با این وجود همچنان در چندی از کشورها نظیر ایران از تفلیس به نام قدیمی آن یاد می‌کنند.

تاریخچه تفلیس

حملات در طول تاریخ به تفلیس

در طول قرن‌های چهارم تا ششم هجری مردم گرجستان و همچنین تفلیس با حملات ایران و روم مواجه شدند. در اواسط قرن پنجم واختگان گرگ سر پادشاه وقت گرجستان پایتخت را متسختا به گرجستان منتقل کرد. همین پادشاه در سال 572 میلادی با افزایش نیروی سپاه خود توانست ایرانیان را از خاک گرجستان بیرون براند. با ظهور اسلام در اواسط قرن هفتم میلادی و کشور گشایی‌های اعراب به منظور گسترش اسلام پای کشور گشایی‌های آن‌ها به گرجستان نیز باز شد و تا تفلیس کشیده شد.

طی سالیان دراز حکومت اعراب بر گرجستان آسیب‌های زیادی بر این کشور وارد نمود. با ظهور ترکان سلجوقی و حملات آن‌ها به این سرزمین مشکلات گرجستان به اوج خود رسید. اما در نهایت مبارزات خستگی ناپذیر گرجی‌ها با اعراب، سبب کم شدن نفوذ آن‌ها بر گرجستان شد تا جایی که تنها بر تفلیس نفوذ داشتند. اما مبارزات گرجی ها ادامه یافت تا زمانی که در سال1022 میلادی موفق به اخراج اعراب از خاک خود شدند.

تورهای گرجستان؛ همین حالا با کمترین قیمت رزرو کنید!

فرهنگ تفلیس؛ آداب و روسوم دوست داشتنی!

مردم گرجستان در جهان به عنوان مردمانی مهمان نواز شناخته می‌شوند. اهالی شهر تفلیس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مردم این شهر اغلب از لباس‌هایی با رنگ‌های گرم و زنده استفاده می‌کنند. رنگ‌هایی نظیر قرمز، نارنجی و بنفش بیشتر در میان آن‌ها دیده می‌شود که نشان از فرنگ شاد و سرزنده آن‌‌ها دارد. افرادی که به تفلیس سفر کرده اند از این شهر به عنوان شهری با خیابان‌های سنگ فرش شده و ساختمان‌هایی با نماهای آجری یاد می‌کنند.

در این شهر علاوه بر گرجی‌ها مردمی با اقلیت‌های آذری، ارمنی و روسی نیز زندگی می‌کنند. از آن‌ جایی که این کشور دارای تاریخی بسیار قدیمی است و قدمت بسیار بالایی دارد طبیعتا مردم آن نیز از فرهنگی بسیار غنی برخوردار هستند. فرهنگ امروز مردم تفلیس نمونه‌ای بروز شده از مجموعه فرهنگ‌های کهن این سرزمین است. اگر بخواهیم از فرهنگ گرجستان کتابی هزار صفحه‌ای بنویسیم باز هم مواردی وجود دارد که جا می‌ماند.

فرهنگ گرجستان از بسیاری جهات شبیه مردم ایران است. البته با وجود اینکه آن‌ها در حفظ فرهنگ و آداب و رسوم خود بسیار سخت گیرانه تر رفتار می‌کنند. حتی ثروتمندان و افراد قدرتمند در این کشور نیز بسیار پایبند به آداب و رسوم وسنت‌ها هستند.

فرهنگ تفلیس

رفتار مردم تفلیس با مهمان چطور است؟

همان طور که پیش از این گفتیم مردم گرجستان بسیار مهمان نواز هستند. به طوری که حتی اگر یک غریبه درب منزل آن‌ها را بکوبد با گرمی از او استقبال می‌کنند. آن‌ها مانند یک آشنای نزدیک با او ارتباط برقرار می‌کنند. دعوت از دوستان و آشنایان برای صرف شام، ناهار و عصرانه یکی از سنت‌های دیگر اهالی گرجستان و تفلیس است. اگر به تازگی با آن‌ها آشنا شده‌اید بعید نیست که بزودی شما را به صرف یک وعده غذایی در منزل خود دعوت کنند. اگر به شناخت کافی نسبت به آن‌ها رسیده‌اید بهتر است قبول کنید زیرا قصد آن‌ها از این دعوت به هیچ عنوان تعارف نیست.اگر یکی از آن‌ها شما را به بیرون دعوت کرد امکان ندارد که اجازه بدهد دست در جیبتان کنید و چیزی را حساب کنید. حتی عنوان کردن این مطلب هم آن‌ها را ناراحت می‌کند.

جاهای دیدنی تفلیس | بهترین جاذبه های گردشگری تفلیس که باید ببینید!

احترام در روابط حرف اول را می زند!

در فرهنگ مردم تفلیس بزرگترها، افرادی که مقام دارند و قدرتمندان مورد احترام هستند. از طرفی در هر خانواده بزرگترین فرد به عنوان بزرگ و مورد اعتماد خانواده شناخته شده و در تصمیم گیری‌ها با آن‌ها مشورت می‌کنند. زنان در جامعه گرجستان از جایگاه و شان بالایی برخوردار هستند به گونه‌ای که اگر تحصیل کنند و در هر شغلی مشغول به کار شوند می‌توانند از مردان بیشتر حقوق بگیرند. مردم این سرزمین تنها افراد بسیار نزدیک خود را به اسم صدا می‌کند و دیگران را اگر خانم باشند کالباتونو و اگر آقا باشند باتونو صدا می‌زنند که نشانه احترام به وی است.

گرجی‌ها فارغ از هر نسبتی که با یکدیگر داشته باشند هنگام نزدیک شدن به هم با گرمی احوالپرسی می‌کنند و دست یکدیگر را می‌فشارند. حتی اگر غریبه باشید و آشنایی با شما نداشته باشند در صورت برخورد با شما قطعا به احوالپرسی می‌پردازند و دست خواهند داد.

رفتار مردم تفلیس با مهمان

لباس و غذا؛ حفظ سنت دیرینه

لباس سنتی و محلی گرجی‌ها در نزد آن‌ها بسیار قابل احترام است. به گونه‌ای که عروس ها در روز عروسی حتما باید آن‌ را به تن کنند در هر مراسم دیگری نیز اغلب سعی می‌کنند از این لباس استفاده کنند. آن ها لباس محلی خود را نشانه‌ی غرور و مایه سربلندی خود می‌دانند. اولین چیزی که ممکن است یک گرجی به دوست خارجی خود هدیه دهد لباس محلی است. این لباس که چوخا نام دارد یک کت پشمی با تزئينات از گلوله وخنجر‌های کوچک برای مردان و پوششی خاص برای زنان است.

آشپزی غنی و کهن مردم گرجستان دیگر شاخصه این مردم است. زنان اغلب سعی می‌کنند در مهمانی‌ها با این غذا‌ها از میهمانان خود پذیزایی کنند و از شیرینی‌های محلی خود به عنوان کادو برای دوستان استفاده کنند. گرجی‌ها صرف غذا را بهانه‌ای برای دورهمی و صحبت با یکدیگر می‌دانند.

لباس و غذا تفلیس

تفلیس چگونه آب و هوایی دارد؟

تفلیس سرزمینی با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است. میانگین دمای سالیان در تفلیس 55.9 درجه فارنهایت معادل با 13.3 درجه سلسیوس است. دمای هوای تفلیس در ماه ژانویه به سردترین زمان خود می‌رسد به گونه ای که در بیشتر مواقع 2.3 درجه سلسیوس بالاتر نمی‌رود. گرم ترین روز‌های سال نیز در تفلیس در ماه ژوئیه اتفاق می‌افتاد که میانگین دما در این ماه 24.9 درجه سلسیوس است. میانگین بارش سالیان در تفلیس 495.5 میلی متر است. اغلب این بارش ها در ماه‌های مه و ژوئن اتفاق می‌افتد. ژانویه نیز با میانگین بارشی 18.9 میلی متر در سال کمترین ميانگين بارشی را دارد. به طور میانگین حدود 20 تا 25 روز از سال در این شهر بارش برف مشاهده می‌شود آسمان تفلیس در اغلب روز‌های سال ابری است. در پاییز اکثر روز‌ها باران می‌بارد یا آسمان شهر پوشیده از ابر است. باران های پاییزی در تفلیس اغلب طولانی مدت هستند به گونه‌ای که گاها تا چند روز نیز به طول می‌انجامد.

آب و هوای تفلیس - شرایط آب و هوایی شهر تفلیس گرجستان!

آب و هوای تفلیس

چه زمانی به تفلیس برویم؟ یک شهر چهار فصل!

اگر به دنبال بهترین زمان سفر به تفلیس هستید، باید بدانید که به طور میانگین در همه‌ی روز‌های سال تعداد گردشگرانی که به تفلیس سفر می‌کنند به یک نسبت است. تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های نسبتا سرد باعث شده این شهر در اغلب روزهای سال مقصد مناسبی از نظر آب و هوا برای مردم باشد. با هر روحیه‌ای که دارید و با قصد دیدن هر منظره می‌توانید زمان خاصی از سال را برای سفر به تفلیس این کشور چهار فصل انتخاب کنید.

بهار تفلیس

بهار در تفلیس از دهم اسفند ماه تا دهم خرداد رخ می‌دهد. و فصل شکوفایی و باران‌های ناگهانی در تفلیس است اگر در این ماه ‌ها به تفلیس سفر می‌کنید چتر و بارانی را فراموش نکنید. از ماه مارس تا می در این شهر آب و هوای بهاری قابل مشاهده است. اما ماه می مصادف با یازده اریبهشت تا ده خرداد پر باران‌ترین ماه بهار است.

تابستان تفلیس

فصل تابستان در تفلیس از گرمای مطلوبی برخوردار است به گونه ای که بیشتر گردشگران را در این زمان به خود جلب می‌کند. با وجود این‌ که‌ دمای‌ هوا در تابستان بین بیست تا سی درجه سانتی گراد در حال تغییر است و دمای مطلوبی به حساب می‌آید. اما باید توجه داشت که مناطق ساحلی در این فصل از رطوبت بالایی در هوای خود برخوردار هستند. فصل تابستان در شهر تفلیس از ماه ژوئن تا آگوست مصادف با 11 خرداد تا 9 شهریور اتفاق می‌افتاد.

بهترین زمان سفر به تفلیس - چه بازه ای از سال به پایتخت گرجستان سفر کنیم؟

بهار و تابستان تفلیس

پاییز تفلیس

پاییز فصل جنبش و هنر نمایی برگ‌ها است. درختان زیادی که در سطح شهر مشاهده خواهید کرد در این فصل مملو از برگ‌های رنگارنگ هستند. به علاوه بارش باران در این فصل به اوج خود می‌رسد. به گونه‌ای که در اکثر روز‌ها شاهد آن خواهید بود. با نزدیک شدن به زمستان و در اواخر آبان دمای هوا رفته رفته پایین می‌آید از دهم شهریور تا نهم آذر ماه فصل پاییز در تفلیس در حال گذر است(سپتامبر تا نوامبر)

زمستان تفلیس

در اواخر ماه نوامبر بالاخره بارش برف در تفلیس آغاز می‌شود. دمای هوای پایین در روز ها که در حدود 2 تا 6 درجه سانتی‌گراد است و شب‌ها که حتی تا صفر و کمتر از آن نیز می‌رسد. تفلیس را به مقصدی رویایی برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی نظیر اسکی روی برف تبدیل کرده است. این زمان از 10 آذر تا 9 اسفند یعنی ماه‌های دسامبر تا فوریه را تشکیل می‌دهد.

پاییز و زمستان تفلیس

فستیوال های تفلیس؛ پذیرایی با شکلات و پنیر!

اگر هدف شما از سفر به تفلیس شرکت در فستیوال‌های جذاب و دیدنی این شهر است. بهتر است تا نام چند نمونه از این فستیوال‌ها را بدانید تا در صورتی که علاقمند بودید در زمان آن‌ها به تفلیس سفر کنید. فستیوال پنیر که همان طور که از نام آن مشخص است به منظور به نمایش گذاشتن انواع پنیر با طعم‌های مختلف است. طعم‌ های مختلفی چون پنیر در عسل، پنیر با ادویه، پنیر گودای تند، پنیر در روغن و گل‌ها چند نمونه از پنیر‌‌هایی هستند که در این فستیوال می‌توانید تجربه کنید.

فستیوال پنیر تفلیس | برگذاری یک فستیوال بین المللی در کشور گرجستان!

تیبالیزوبا؛ جشن تولد یک شهر

تیبالیزوبا نام یکی دیگر از جشن های گرجستان است که در تفلیس برگزار می‌شود. این جشن را به مناسبت تولد شهر برگزار می‌شود. با وجود اینکه تاریخ دقیقی که شهر بنیان نهاده شده است مشخص نیست اما در تقویم رسمی یک اکتبر برابر با نهم مهر را به آن نسبت داده اند. در این جشن که پس از برداشت محصولات انجام می‌شود به تزئین در و دیوار شهر پرداخته و با شکلات و شیرینی از هم پذیرایی می‌کنند. در سراسر شهر میوه متنوع، دسرهایی از انگور و چرچخلا نوعی آب‌نبات که از انگور تهیه می شود می‌چینند. دلمه‌های خوشمزه، کباب و نان تازه در این روز غذای مردم است.

فستیوال های تفلیس

اقتصاد تفلیس چگونه است؟

شهر تفلیس، به عنوان پایتخت کشور گرجستان، یکی از شهرهای عضو اتحادیه اروپاست که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، دارای کشاورزی مدرن و پیشرفته ای است که به اقتصاد این کشور کمک می کند. البته در نظر داشته باشید که این کشور در عین داشتن موقعیت های اقتصادی مناسب، به لحاظ اقتصادی به کشورهایی مانند آلمان و انگلستان نمی رسد. اما به طور کلی می توان برای مهاجرت بر روی آن حساب باز کرد. همچنین این کشور به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری زیبا و عدم نیاز به اخذ ویزا برای ورود به این کشور(برای ایرانیان)، مقداری از اقتصاد خود را مدیون گردشگران خارجی است.

اقتصاد تفلیس

در سفر به تفلیس چه سوغاتی بخریم؟

اگر به تفلیس گرجستان سفر کرده اید و می خواهید برای عزیزان خود سوغاتی تهیه کنید، باید بدانید که این شهر نیز مانند دیگر شهرهای اروپایی دارای سوغات خاص خود است. از جمله سوغات این شهر می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چورچخلا
  • زیورآلات لعابی و میناکاری تفلیس
  • چای و مربا 
  • پنیر گرجی
  • شال های پشمی 
  • جام نوشیدنی کانتسی 
  •  ادویه‌ جات محلی 
  • تکای گرجی
  • فرش و گلیم
  • رومیزی‌های کار شده

سوغات تفلیس - آشنایی با بهترین سوغات پایتخت گرجستان!

غذا‌های تفلیس؛ سنتی و با ظاهر بسیار خاص

همه‌ی ما میدانیم که در هر منطقه و کشور با توجه به نوع آب و هوا و منطقه غذاهای متفاوتی پخت می‌شود. سفر کردن به ما این امکان را می‌دهد که از طعم و مزه غذا‌های متفاوت سایر ملل نیز بهره‌مند شویم. در شهر تفلیس نیز غذا‌های سنتی و محلی زیادی با طعم‌ها و دستور پخت‌های متفاوت و بی نظیر سرو می‌شود. در ادامه به برسی چندین غذای محلی تفلیس با تاریخچه و داستان خاص آن‌ها می‌پردازیم. توصیه میکنیم اگر به گرجستان سفر کردید حتما به تفلیس بروید و این غذا‌ها را امتحان کنید.

غذا‌های تفلیس

خاچاپوری؛ یه لقمه نون و تخم مرغ

این غذا که یکی از غذاهای سنتی گرجستان است، یکی از مشهورترین غذا‌های تفلیس است که اسم آن را توی تمام رستوران‌ها و غذا خوری ها می‌توانید ببینید. این غذا با خمیر، پنیر، کره و تخم مرغ پخت می‌شود. به این صورت که خمیر را به شکل چشم پهن نموده و پنیر را روی آن می‌ریزند و داخل فر قرار می دهند. در مرحله بعد یک تخم مرغ روی آن می‌شکنند تا با حرارت کم بپزد حالا خاچاپوری آماده است.

خاچاپوری

خینکالی؛ طعم لذیذ بخچه خمیری

خینکالی یک غذا با دستور پخت پیچیده و ظاهر بسیار خاص است که خوردن آن نیز با آداب و رسوم خاصی همراه است. خینکالی یک بخچه خمیری است که درون آن باگوشت و سبزیجات پر شده است. برای تهیه آن از انواع مواد استفاده می‌شود که با توجه به نوع مواد داخل خمير به آن اسم‌های متفاوتی نظیر خینکالی گوشت، خینکالی سیب‌زمینی، خینکالی سبزیجات می‌دهند که معروف‌ترین آن‌ها همان خینکالی گوشت است. روش خوردن آن نیز به این صورت است که ابتدا یک حفره روی آن ایجاد کرده محتوای درون آن را می‌مکند‌ بعد خودش را می‌خورند.

خینکالی

متسوادی؛ نون بیار کباب ببر

متسوادی نوعی کباب است که از تکه‌های گوشت بره، گوساله و خوک تهیه می‌شود، گرجی‌ها اغلب ترجیح می‌دهند برای طعم‌دار کردن کباب تنها از نمک استفاده کنند. تکمالی یکی از معروف‌ترین چاشنی‌های تفلیسی‌ها برای سرو در کنار متسوادی است که از آلوی ترش و نمک و فلفل تهیه می‌شود.

غذا‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند در کنار این غذاها قرار بگیرند. مانند آچابساندلی غذایی تهیه شده از سبزیجات، بادریجانی نیگوزیت یک غذای گاهی با استفاده از بادمجان و گردو، سوپ خارچو، لوبیو، لوبیانی و چخخبیلی. اگر روزی به تفلیس رفتید هر کدام از این غذا‌ها را که دوست داشتید با توجه با ذائقه خود می‌توانید انتخاب کنید. از آن‌ جا که ذائقه گرجی‌ها بسیار به مردم ایران شبیه است حتما خوشتان می‌آید. به علاوه هزاران غذای محلی و مدرن دیگر که در این مطلب فرصت معرفی آن‌ها نیست.

متسوادی

بهترین رستوران های تفلیس - آشنایی با بهترین رستوران‌های پایتخت گرجستان مخصوص گردشگران

بازارهای تفلیس؛ قطب گردشگری گرجستان

نمی‌شود درباره‌ی تفلیس حرف زد اما درباری بازار‌های شلوغ و جذاب آن چیزی نگفت. بازار‌های تفلیس به غیر از خرید و فروش به قصد بازدید گردشگران و ساختن یک تجربه متفاوت برای آن‌ها نیز شناخته می‌شوند. در این بازارها هر چیزی که فکر کنید اعم از لوازم لوکس و گران قیمت تا ساده‌ترین و ارزان‌ترین لوازم دیده می‌شود. از آن جایی که شهر تفلیس علاوه بر پایتخت بودن قطب گردشگری گرجستان نیز شناخته می‌شود. مراکز خرید زیادی به قصد تامین نیاز گردشگران در آن ساخته شده است.

تفلیس مال؛ یک مرکز خرید همه چیز تموم

این مجموعه در بخش غربی تفلیس و در منطقه قفقاز جنوبی واقع شده است. این مجموعه بزرگ و دیدنی با وجود بیش از 2700 جای پارک 130 برند کفش و کیف و لباس چندین کافه و رستوران نیاز هر بازدید کننده را برطرف می‌کند. به علاوه برگزاری نمایشگاه‌های چهار فصل و جشنواره‌های مختلف توجه مسافران زیادی را به تفلیس مال جلب کرده است. شیوه معماری مدرن و هماهنگ با محیط زیست به کار رفته در این فروشگاه جذابیت آن را دوچندان کرده است.

لوکس ترین مراکز خرید تفلیس - آشنایی با بهترین مراکز خرید شهر تفلیس گرجستان!

تفلیس مال

مرکز خرید ایست پوینت؛ دنیای اسباب بازی کجاست؟

این مرکز خرید که در فاصله‌ای کم با مرکز شهر واقع شده است علاوه بر خرید و فروش یک مکان تفریحی سرگرمی برای تمامی اعضای خانواده است. وجود بیش از 150 فروشگاه از برند‌های لوکس و متوسط در آن با رنج قیمت متفاوت افراد زیادی را به این مرکز جذب نموده است. ایست پویینت همه روزه از ده صبح تا ده شب فعالیت دارد. علاوه بر فروشگاه چندین زمین بازی بولینگ، سالن سینما، زمین بازی کودکان تفاوتی بارزی را برای این مجموعه و دیگر مراکز خرید تفلیس به وجود آورده است. همچنین در این مرکز چندین رستوران با تنوع غذایی بی‌نظیر و قیمت‌های متناسب یکی دیگر از مزیت‌های این مرکز است.

مرکز خرید ایست پوینت تفلیس

بازار درای بریج؛ بازار داغ عتیقه جات

اگر به دنبال صنایع دستی و عتیقه‌های گرجی هستید بازار درای بریج برای شما بهترین گزینه است. این بازار هر روز از ده صبح تا نزدیکی غروب خورشید فعالیت دارد. در آن می‌توانید انواع جواهرات، ظروف نقره‌ای، بدلیجات، فرش و گلیم، خنجر و حتی یادگاری های بجا مانده از جمهوری شوروی را تهیه کنید. در اولین سال‌های استقلال گرجستان مردم از این بازار برای فروش ابزار زندگی خود و تهیه درآمدی اندک برای امرار معاش استفاده می‌کردند.

بازار درای بریج

بازار لیلو؛ مد و فشن

 این مرکز خرید در نزدیکی فروشگاه شهر تفلیس و در فاصله سی کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. با این وجود رفتن با آن با استفاده از تاکسی‌های مربوطه کار آسانی است. این مرکز علاوه بر تامین نیاز مردم تفلیس پاسخ‌گوی نیاز مناطق اطراف نظیر قفقاز و دیگر کشورها نیز هست. در مرکز وسایل متنوعی نظیر لوازم آرایش، کفش، کیف، لباس و غیر به فروش می‌رسد که قیمت مناسبی دارند و مهم‌ترین مرکز خرید گرجستان به شمار می‌رود.

بازار لیلو تفلیس

در سفر به تفلیس از کجاها دیدن کنیم؟

تفلیس شهری است با قدمت بسیار زیاد و تاریخ کهن علاوه‌ بر ظاهر مدرنی که امروزه به خود گرفته است از تاریخی غنی برخوردار است. در دل این شهر می‌توانید مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مدرنی را مشاهده کنید.

معرفی برخی از جاذبه های معروف تفلیس:

مجسمه مادر؛ نماد شهر تفلیس

در تفلیس به نام کارتلیس ددا شناخته می‌شود. این مجسمه به عنوان نماد شهر تفلیس شناخته می‌شود که در سال 1958 به مناسبت جشن 1500 سالگی این شهر اجرا شد. شما در هر جای شهر تفلیس که بایستید قاد خواهید بود این مجسمه بیست متری که از جنس آلومینیوم ساخته شده است را مشاهده کنید. از این مجسمه به عنوان برج نگهبان تفلیس نیز یاد می‌شود. در دست راست او شمشیری به نشانه‌ی مقابله با دشمنان و در دست چپ وی جامی برای خواشامد به مهمانان طراحی شده است.

کلیساهای تفلیس | معرفی زیباترین و تاریخی ترین کلیساهای تفلیس

پل صلح؛ قدم زدن رویایی

اگر اهل پیاده روی در شب هستین حتما به این مکان دیدنی بروید. این پل با وجود 6040،لامپ ال ای دی که شب‌ها روشن می‌شوند و برنامه‌های موسیقی شبانه و رقص آب مکانی رویایی در شب را می‌سازد. این پل 150 متری روی رود کر واقع شده است.

جاذبه های گردشگری تفلیس

قلعه ناریکالا؛ یادگار ساسانیان

این قلعه در قرن چهارم میلادی توسط ساسانیان ساخته شد و یادگاری از سرزمین پارس به شمار می‌رود. در آن زمان که گرجستان جزئی از خاک ایران بوده این قلعه به منظور حفاظت از مرزها ساخته شده است. این قلعه بر فراز کوه متاتسمیندا بنا شده شاید بالا رفتن از آن اندکی دشوار باشد اما دیدن معماری جذاب این قلعه که به سبک ارگ‌های باستانی است ارزشش را دارد. به ویژه که از آن بالا گویی شهر زیر پای شماست.

شهربازی متاتسمیندا؛ پنجمین شهربازی بلند جهان

اگر به دنبال تجربه‌های هیجان انگیز هستید شهربازی متاتسمیندا را حتما امتحان کنید. وجود قطارهای مارپیچ با ارتفاع 60 متر در این شهربازی که نظیر آن را حتی در اروپا به سختی می‌توانید یافت کنید این مکان را به محلی هیجان انگیز تبدیل کرده است. اما جذاب‌تر از آن چرخ فلک بلندی واقع در این پارک است که به عنوان پنجمین شهربازی بلند جهان شناخته می‌شود. این مکان بر روی تپه بلند شهر تفلیس بنا شده است و تمام شهر از آن بالا قابل رویت است. هر دور حرکت این چرخ و فلک 15 دقیقه طول می‌کشد. ر کنار آن حدود 60، وسیله بازی دیگر نیز در آن وجود دارد که تجربه بازی در آن را به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل می‌کند.

شهربازی متاتسمیندا

شهر قدیمی تفلیس؛ بزرگترین شهر سنگی جهان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر تفلیس که از نظر تاریخی اهمیت دارد شهر سنگی قدیمی آن است. اوپلیستسیخه نه تنها در تفلیس بلکه در کل منطقه و جهان نظیر ندارد. شهری که در تمام مکان‌های لازم از کانال ها تا نانوایی توسط سنگ تراشیده شده است. این شهر بزرگترین شهر سنگی جهان به شمار می‌رود. این‌ مکان توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده و بیش از هشت هزار متر وسعت دارد. این محل از بخش‌های مختلفی طراحی شده است. فاصله شهر سنگی از شهر 75 کیلومتر است که البته دیدن چنین شهر جذابی ارزشش را دارد.

سد ژینوالی؛ چشم انداز زیبایی تفلیس

سد ژینوالی در فاصله ۶۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد و یک اثر هنری تمام عیار است. این سد چشم انداز زیبایی از کوه های مرتفع و دریاچه آبی دارد که توجه گردشگران را برای ساعت های طولانی به خود جلب می‌کند. بهترین فصل برای بازدید از این سد تابستان و بهار است که پوشش گیاهی در متنوع ترين و زیباترین حالت خود قرار دارد. شما می توانید زمانی طولانی کنار این سد بنشیند و از آرامش و منظره زیبای آن بهره ببرید.

سد ژینوالی

فونیکولار؛ قطار محلی تفلیس

فاصله آن تا میدان آزادی یک کیلومتر با شیب زیاد است. در این محل پس از تهیه بلیط سوار فونیکولار می‌شوید و وسیله‌ی آن تا بالای کوه می‌روید. از آن جا قادر خواهید بود تمام شهر را با ویویی بی‌نظیر مشاهده کنید. به علاوه در بین راه فونیکولار در یک ایستگاه توقف می کند که می توانید از یک کلیسای باستانی دیدن کنید. لذت بردن از مسیر زیبای فونیکولار و در انتها استفاده از رستوران درجه یک بالای کوه تجربه منحصر به فرد خواهد بود.

فونیکولار 

باغ های بوتانیکال تفلیس؛ باغ گل و سوسن و سنبل

این باغ یک مکان با مساحت 161 هکتار است که در حدود 4500 گونه گیاهی را در خود جای داده است. این باغ در طی سالیان طولانی به خانواده سلطنتی تعلق داشته و برای مردم عادی امکان مشاهده آن وجود نداشت اما از سال 1985 برای بازدید عموم آزاد شد. در حدود سه قرن پیش این باغ توسط یک کاشف انگلیسی به نام ژان شاردن به مردم جهان معرفی شد. مناظر سرسبز این باغ بی شباهت به شمال کشورمان نیست. تنوع گیاهی در این محل بسیار بالا است و برای علاقمندان به گیاه مقصدی دوست داشتنی خواهد بود. به علاوه گیاهان زیبا نظیر گیاهانی که به شکی یک مرد و زن طراحی شده اند برای عموم نیز جذاب خواهن بود.

باغ های بوتانیکال تفلیس

نماد شهر تفلیس چیست؟

مجسمه کارتلیس ددا (مجسمه مادر تفلیس) را می توانیم نماد پایتخت گرجستان بدانیم. همچنین این مجسمه یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس است. این مجسمه در قمه تپه‌های سولولاکی (Sololaki Hill) قرار دارد و تقریباً از تمام نقاط شهر قابل رویت است. مجسمه‌ی "کارتلیس ددا" ارتفاع 20 متری خود را با نمایی از یک زن در لباس محلی گرجستان به تصویر می‌کشد. این تصویر به صورت سمبلیک نمایانگر گرجستان است، زیرا در دست چپ خود یک کاسه‌ی آب انگور را برای دوستانش نگه می‌دارد، که طراحی این کاسه به فلسفه‌ی مهمان‌نوازی مردم گرجستان اشاره دارد. همچنین، در دست دیگر او شمشیری را در نشانه‌ی مبارزه با دشمنانش نگه می‌دارد.

نماد شهر تفلیس

چگونه در تفلیس رفت و آمد کنیم؟

شهر تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر کشور گرجستان است که با بافت قدیمی، خیابان‌های باریک و پیاده‌روهای سنگ‌فرش شده‌اش شناخته می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود، این شهر وسیع گرجستان، در کنار وسایل حمل و نقل معمولی مانند ماشین‌های شخصی، از سیستم حمل و نقل قابل قبولی برخوردار است. از آن جمله می‌توان به مترو، اتوبوس و تاکسی‌های عمومی و مینی‌بوس یا مارشروتکا اشاره کرد. برای پرداخت هزینه اغلب این وسایل می‌توانید از پول نقد استفاده کنید؛ اما برای مترو و اتوبوس‌ها نیاز است کارت‌های "مترومانی" را تهیه کنید.

کارت‌های مترومانی در واقع بلیت‌های الکترونیک تفلیس هستند و هزینه خرید آن‌ها برابر با 2 لاری گرجستان (33,413 تومان) است و می‌توانید آن‌ها را از ایستگاه‌های متروی تفلیس و یا دفاتر فروش آن تهیه کنید. توجه داشته باشید که امکان استفاده از کارت مترومانی برای بیش از یک نفر وجود دارد و لازم نیست برای هر نفر کارت جداگانه ای تهیه کنید. 

 حمل و نقل عمومی تفلیس | آشنایی کامل از وضعیت تاکسیرانی تا اتوبوس های محلی تفلیس!

کلام آخر

تفلیس به طور کلی به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای ایرانیان در منطقه اوراسیا شناخته می‌شود. در این متن، سعی کردیم اطلاعات کاربردی و دانستنی های پیش از سفر به پایتخت گرجستان را در اختیارتان قرار دهیم تا تجربه بهتری از سفر به این شهر را داشته باشید. نظر شما درباره جاذبه‌های تفلیس چیست؟ دلتان می‌خواهد وقت بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. افشین افشین 1402/10/12
    0 نفر پسندیدند
    شهر تفلیس بی نظیره تابستون برید که بتونید از تفریحاتش نهایت لذت و ببرید
  2. مهرانه مهرانه 1402/10/06
    0 نفر پسندیدند
    من پارسال رفتم تفلیس به نظر چیز خاصی نداره هتلاشم زیاد خوب نیستن. توصیه نمیکنم اصلا
  3. امیر سهیلی امیر سهیلی 1402/10/06
    0 نفر پسندیدند
    من کلا شهرهایی مث تفلیس و استانبول و اینا رو بیشتر از شهرای ساحلی دوست دارم برا همین توصیه میکنم برید

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 118 کاربر