قدیمی ترین پل جهان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/23
بازدید: 1156
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در اقصی نقاط جهان پل‌های تاریخی بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها بیانگر رویداد‌های تاریخ در گذشته هستند. قطعاً آگاهی و علم به قدیمی‌ترین پل جهان برای تاریخ دوستان می‌تواند بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد؛ چرا که پل‌ها در گذشته بسیار کارآمد بودند. بر اساس نظرات مختلف از افراد می‌توان به این نتیجه رسید که دسترسی به برخی از پل‌های تاریخی کمی دشوار بوده و می‌بایست به منظور بازدید از آن‌ها مسیری سخت و نسبتاً طاقت‌فرسایی را طی نمود.

قدیمی ترین پل جهان

قدیمی ترین پل جهان در گینس

یکی از اولین شهر‌های مشهور و بنام در جهان، شهر گیرسو بوده که پایتخت سومر نیز محسوب می‌شود. بر اساس نتایج دریافت شده توسط باستان‌شناسان و مورخان باید گفت این شهر حداقل ۵۰۰۰ سال گذشته میزبان حضور انسان‌ها و برخی از وقایع تاریخی بوده است. اگر شما نیز نسبت به کسب اطلاعات بیشتر درباره قدیمی‌ترین پل جهان کنجکاو هستید، لازم به ذکر است این پل قدمتی ۴۰۰۰ ساله داشته و می‌توان آن را کهن‌ترین پل در جهان دانست. هنگامی که زندگی عادی در این شهر وجود داشت، این پل یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب محسوب می‌شد. حتی بر اساس نظریه مورخان و باستان ‌شناسان این منطقه، بسیاری از افراد این پل را منظر پاکی و تقدس فرض کرده و آن را به عنوان تنظیم ‌کننده جریان آب میدانستند. برای افراد علاقه‌مند به تاریخ و کسب تجربه از سرگذشت افراد قدیمی، موزه بریتانیا با همراهی انگلستان دوره‌ای تحت عنوان آموزش مهارت‌های کاربردی عملی و چگونگی مدیریت میراث تاریخی و فرهنگی به افراد علاقه‌مند و باستان‌ شناسان آموزش می‌دهند. پل گیرسو که اولین بار در دهه ۱۹۲۰ کشف شد، در آن زمان هیچ کس فکر نمی‌کرد که این جاذبه جهانی یک پل و قدیمی‌ترین پل جهان باشد! باستان‌شناسان تصور می‌کردند که با یک عبادتگاه، یک سد یا یک تنظیم‌ کننده آب سر و کار دارند؛ اما در واقع پس از گذشت سال‌ها بعد مشخص شد که این بنای تاریخی فقط یک پل روی یکی از آبراه‌ها بوده است! می‌توان گفت این بنا در فواصل زمانی مختلف باعث شد افرادی بی‌شماری نسبت به کشف اثری مرموز و دشوار تلاش کنند.
 با گذشت سال‌ها و با توجه به همراهی پیشرفت تکنولوژی، استفاده از عکس‌های دهه ۱۹۳۰، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای از دهه ۱۹۶۰ و تحقیقات جدید در محل نشان می‌دهد که این بنا یک پل تاریخی است. از حدود یک قرن پیش که قدیمی‌ترین پل جهان با انجام کار‌های مختلف حفاری از زیر خاک بیرون آمد.
تا چند سال پیش این پل در معرض آفتاب و باد و باران قرار داشت و هیچ تلاشی برای حفظ و تغییر آن صورت نگرفته بود، این منطقه همچنان در جای خود باقیمانده و به یک جاذبه دیدنی برای افراد بومی و مسافران مبدل شده بود. البته لازم به ذکر است پس از مدتی در این میان تمامی باستان ‌شناسان و حفاران نیز در این منطقه حضور داشته و این بنای تاریخی را تحت حفاظت خود قرار دادند؛ چرا که با عدم این کار ممکن بود برخی از قسمت‌های این پل تاریخی توسط سودجویان از بین برود. حتی در زمانی که افراد مجوز ورود به این محدوده را دارا بودند، ورود به بخش‌هایی از آن به هیچ وجه ممکن نبوده و افراد حق مراجعه به آن قسمت را نداشتند.

قدیمی ترین پل جهان

آدرس قدیمی ترین پل جهان

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به کاوش و سفر به تاریخ علاقه‌مند هستید می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب، خود را به شهر قدیمی و باستانی گیرسو برسانید. این شهر در شمال عراق قرار داشته که می‌توان آن را میان شهر بغداد و بصره دانست. این شهر علاوه بر دارا بودن قدیمی‌ترین پل جهان، یکی از اولین شهر‌های کشف شده دنیا نیز بوده که درون خود جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری را جای داده است.

قدیمی ترین پل جهان

معماری قدیمی ترین پل جهان

پل گیرسو که قدمتی چندین هزار ساله دارد، ساختاری بسیار ساده داشته و با استفاده از آجر پخته احداث شده است. شاید برای بسیاری از افراد میزان مقاومت آن سؤال باشد که چرا علی رغم استفاده از تجهیزاتی نه چندان پیچیده، این پل همچنان پابرجا بوده و بسیاری از باستان‌ شناسان را به سمت خود جذب می‌کنند. قطعاً در زمان قدیم هنگام ساخت این بنا از مهندسی بسیار هوشمندانه‌ای بهره گرفته شده که تاکنون در مقایسه با سایر بنا‌های تاریخی، آسیبی جدی به آن وارد نشده است.

قدیمی ترین پل جهان

آیا تا به حال قدیمی ترین پل جهان سالم مانده است؟

شاید برای شما نیز شگفت‌انگیز باشد اما جالب است بدانید در حین حفاری‌های صورت گرفته در این منطقه، بیش از نیمی از مهم‌ترین آثار تاریخی این منطقه توسط افراد متخصص کشف شدند. از آنجا که حین حفاری می‌بایست دقت بسیار زیادی را به خرج داد، می‌توان گفت برای حفاری تعدادی از آثار تاریخی این شهر حدوداً ۵۰ سال زمان صرف شد. اولین بار که تعداد بسیار زیادی از باستان‌ شناسان در این منطقه حضور یافتند، مربوط به سال ۱۸۷۷ بوده که در آن زمان تجهیزات کافی موجود نبوده و همین امر باعث پدید آمدن خسارات و آسیب‌های بسیار زیادی به این منطقه شده بود. حال شما به این نکته توجه داشته باشید اگر در این میان افراد سودجو و سو استفاده‌گر همچون شکارچیان نیز به دنبال غارت و استفاده از آثار هنری و تاریخی بوده باشند، بر سر آثار تاریخی این منطقه چه بلایی آمده است؟ برخی از افراد که دارای مجموعه‌های تاریخی هستند، برخی از کالا‌های تاریخی را با قیمت بسیار زیاد خریده و آن را در کلکسیون خود قرار می‌دهند. تا به حال حدوداً ۳۵۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ هزار لوح از شهر باستانی گیرسو به غارت گرفته شده است.

قدیمی ترین پل جهان

تصاویر قدیمی ترین پل جهان

قطعاً تماشای تصاویری دقیق و با کیفیت از قدیمی‌ترین پل جهان می‌تواند دریچه‌های شگفت‌انگیزی از تاریخ را به سمت ما بازگشایی کند و شما را به چند هزار سال پیش ببرد. 

سخن پایانی

از دیرباز تاکنون پل‌ها یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین نیاز‌های انسان به شمار ‌می‌روند. به دلیل اینکه پل‌ها از زمان قدیم تا حال حاضر، جوابگوی نیاز و انتظارات افراد مختلف بوده‌اند؛ اینطور می‌توان بیان نمود که برای ساخت چنین پل‌های کارآمد و مقاومی زمان بسیار زیادی نیز صرف شده است. از آنجا که قدیمی‌ترین پل جهان در منطقه سومری‌ها قرار دارد، شما می‌توانید به این نکته دستیابی پیدا کنید که بی‌علت نیست چنین جاذبه‌ای در شهری باستانی و تاریخی قرار گرفته باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر