شرایط جدید سفر به ترکیه

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/08/18
بازدید: 416
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
سایر موارد

با آمدن پاییز و نزدیک‌شدن «جمعه سیاه» و بعد از آن عید نوروز، خیلی‌ها کم‌کم برای سفر به ترکیه آماده می‌شوند، چمدان می‌بندند، بلیت رزرو می‌کنند، هتل انتخاب می‌کنند و تنها چیزی که از قلم می‌افتد، چک‌کردن شرایط جدید سفر و ورود به کشور ترکیه است. در حالی که این مورد به‌خصوص بعد از همه‌گیری کرونا بیشتر از همیشه اهمیت دارد. در این مقاله درباره جدیدترین شرایط و قوانین سفر به ترکیه صحبت می‌کنیم. 

سفر به ترکیه

قوانین سفر به ترکیه 

بعد از شیوع کرونا قوانین سفر به کشورهای مختلف دنیا کمی تغییر کرد. ترکیه از این قاعده مستثنا نبود. مقامات این کشور الزامات مختلفی برای ورود ایرانیان و سایر مسافران خارجی تعیین کردند تا از سلامت ساکنان کشور و البته مسافران حفاظت کنند. با توجه به کم‌رنگ شدن پاندمی کرونا در زمان نگارش این مقاله، بسیاری از این قوانین برداشته شده‌اند و گردشگران می‌توانند با آزادی بیشتری به این کشور توریستی سفر کنند. 

در حال حاضر شرط اصلی و اساسی ورود مسافران به ترکیه، ارائه پاسپورت با اعتبار دست‌کم ۶ ماه است. مسافران ایرانی بدون ارائه پاسپورت معتبر از هیچ مسیر زمینی و هوایی اجازه ورود به خاک این کشور را ندارند. برای سفرهای طولانی‌تر از ۳ ماه (سفرهای گردشگری) ارائه ویزای کاری یا تحصیلی با مدت‌زمان محدود یا نامحدود ضروری است. 

مقامات این کشور گردشگران را از نزدیک‌شدن به مرز ترکیه و سوریه و شهر دیاربکر منع می‌کنند؛ طوری که هیچ مسافری نمی‌تواند در فاصله ۱۰کیلومتری مرز این دو کشور سفر کند. همچنین ورود به برخی از استان‌ها مثل سیرت، تونجلی و حکاری کاملا ممنوع و استان‌های دیاربکر و شهرهای غازیانتپ، هاتای، کیلیس، ماردین، شانلیورفا و سیرناک به‌جز موارد ضروری ممنوع است. 

قوانین سفر به ترکیه 

برای سفر به ترکیه چه مدارکی لازم است؟

هرچه بیشتر برای این سفر آمادگی داشته باشید، بدون شک اتفاقات غیرمنتظره کمتر و سفرتان دل‌نشین‌تر خواهد بود. یکی از اولین مراحل، دانستن الزامات سفر مثل مدارک موردنیاز و گردآوری آنهاست. اولویت این مرحله از بستن چمدان و خرید بلیط هم بالاتر است؛ چون گاهی نداشتن یکی از این مدارک، کلاً سفر را لغو می‌کند. 

مدارک لازم برای سفر تفریحی به ترکیه

مهم‌ترین مدارک لازم برای سفر به ترکیه پاسپورت معتبر، بلیت ترکیه و پرداخت عوارض خروج از کشور است. قانون این کشور همسایه به گردشگران ایرانی اجازه می‌دهد بدون ویزا و فقط با ارائه پاسپورت معتبر، تا ۳ ماه در این کشور بمانند و گردش کنند. اقامت این مسافران، مادامی که جنبه گردشگری و توریستی داشته باشد، قانونی تلقی می‌شود؛ اما مسافران اجازه کار و اقامت طولانی در ترکیه را ندارند. 

مدارک لازم برای سفر تحصیلی یا کاری به ترکیه

چنانچه با هدف تحصیل یا کار دنبال شرایط جدید سفر و ورود به کشور ترکیه هستید، باید به‌فکر تهیه ویزای تحصیلی یا کاری باشید. مدراک لازم برای اخذ ویزای ترکیه عبارت‌اند از: 

  • پاسپورت با اعتبار دست‌کم ۶ ماه (با عکس رنگی)؛ 
  • مدارک تحصیلی (برای ویزای تحصیلی)؛ 
  • مدارک مربوط به سوابق کاری (برای ویزای کاری)؛ 
  • بیمه مسافرتی؛ 
  • بلیت هواپیما؛ 
  • نتایج انگشت‌نگاری؛ 
  • مدارک مربوط به محل اقامت (مثل رزرو هتل)؛ 
  • مدارک مربوط به وضعیت تأهل؛ 
  • شرح انگیزه سفر. 

محدودیت های کرونایی در سفر به ترکیه 

بیایید کمی درباره شرایط جدید سفر و ورود به کشور ترکیه صحبت کنیم. در سال جاری (۲۰۲۲) یکی از الزامات سفر به ترکیه برای مسافران بالای ۶ سال، تکمیل یک فرم آنلاین ۳ روز قبل از سفر و پیوست گواهی بهبودی کووید ۱۹، گواهی واکسیناسیون یا نتیجه منفی تست PCR طی ۷۲ ساعت گذشته بود. این فرم در راستای سیاست کد اچ‌ای‌اس (HES) پر می‌شد که داشتنش برای ورود به کشور، حضور در برخی از مناطق شهری و حتی استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل بین‌شهری ضروری بود. مسافران می‌بایست این کد را حداکثر ۳ روز قبل از سفر دریافت می‌کردند.

آیا تست کرونا برای سفر به ترکیه لازم است؟

در دوره اوج همه‌گیری تاکید زیادی روی لزوم تست کرونا برای سفرهای خارجی بود. به همین خاطر هنوز بسیاری از مسافران می‌پرسند آیا تست کرونا برای ورود به ترکیه لازم است؟ 

قبل از آنکه واکسن کرونا معرفی و دُزهای مختلف آن جهانی شوند، ترکیه قوانین سفت‌و‌سختی در زمینه پذیرش مسافران خارجی اعمال می‌کرد. همه مسافران باید نتیجه منفی تست کرونای خود را ارائه می‌کردند و این تست باید حداکثر مربوط به ۳ روز قبل از پرواز بود. حتی در فرودگاه از مسافران تست کرونا می‌گرفتند تا همه مسافران قبل از ورود به خاک این کشور از یک فیلتر ضدکرونا عبور کرده باشند. این کشور ورود مسافران برخی از کشورها را ممنوع اعلام کرد و برخی را روانه قرنطینه‌های ۱۴ روزه می‌کرد.

تست کرونا برای سفر به ترکیه 

اهمیت کارت واکسن برای سفر به ترکیه 

طبق شرایط جدید سفر و ورود به کشور ترکیه، دیگر کارت واکسن برای سفر به ترکیه  الزامی نیست. برای هیچ مسافری اعم از ایرانی و غیرایرانی کارت واکسن از شرایط پرواز یا ورود به مرز این کشور نیست. حتی افرادی که اولین دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، اجازه سفر دارند و این یک خبر عالی است. 

البته برای بازگشت به ایران، مسافران باید کارت واکسن‌های موردتأیید کشور یا نتیجه منفی تست PCR را ارائه دهند. وزارت بهداشت ایران کلیه مسافرانی که با پروازهای خارجی وارد این کشور می‌شوند را ملزم به تزریق دُز دوم واکسن کرونا می‌کند و باید ۱۴ روز از تزریق دُز دوم گذشته باشد. اگر مسافر دُز دوم واکسن را دریافت نکرده باشد، با ارائه تست منفی کرونا می‌تواند وارد کشور شود. همچنین کلیه مسافران خارجی با علائم بیماری در فرودگاه باید تست PCR بدهند و مسافر شخصا هزینه تست را پرداخت می‌کند.

نتیجه‌گیری: شرایط جدید سفر و ورود به کشور ترکیه با توجه به پاندمی کرونا چگونه است؟

در حال حاضر هیچ الزامی مبنی بر ارائه تست منفی کرونا یا واکسیناسیون مسافران ایرانی عازم ترکیه وجود ندارد و محدودیت‌های دردسرساز سفر از میان برداشته شده‌اند اما داشتن ماسک و رعایت نکات بهداشتی در محیط‌های بسته همچنان مهم است. البته این قانون فقط برای مسافران این کشور نیست و تمام ساکنان بومی ترکیه هم موظف‌اند در مراکز بهداشتی و محیط‌های بسته، پروتکل‌های ایمنی را رعایت کنند. 

می‌توان گفت بخش زیادی از قوانین و محدودیت های کرونایی اکنون برداشته شده‌اند و شاید پررنگ‌ترین آنها لزوم استفاده از ماسک در محیط‌های بسته باشد. البته سخت‌گیری در این مورد هم مثل دوران اوج پاندمی نیست و اگر از این یک مورد چشم‌پوشی کنیم، می‌توان گفت محدودیت ها چنان کم‌رنگ شده‌اند که انگار کرونا هیچ‌وقت وجود نداشته است!

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر