قوانین رانندگی در ترکیه

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/06/29
بازدید: 383
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ترکیه با دارا بودن مناطق زیبا و شگفت نگیز یک کشور بی‌نظیر برای توریست‌ها و گرشگرانی است که از کشورهای مختلف از جمله ایران راهی آن می‎شوند. یک سیستم حمل‌ونقل توسعه‌یافته وجود دارد که اتوبوس‌های مسافت طولانی در ارتباط با شبکه‌ای از خدمات محلی «دولموس» کار می‌کنند. این سیستم های حمل و نقل کل کشور را به هم متصل می کند. با این حال، استفاده از خودرو  شخصی چه در تعطیلات باشید و چه در سفر کاری، یک مزیت بزرگ است.

چه بخواهید در بعد از رسیدن به این کشور از کمپانی‌های مختلف خودرو اجاره کنید و چه قصد دارید با وسیله نقلیه شخصی خود در ترکیه رانندگی کنید، ما در این مقاله راهنمای جامعی از قوانین رانندگی در ترکیه و همچنین اخذ گواهینامه رانندگی ، الزامات قانونی، قوانین جاده، روش‌های رانندگی، ملاحظات ایمنی، روش‌های اجاره خودرو را مورد بحث قرار می‌دهیم و همچنین نکات مهم رانندگی را کامل بررسی می‌کنیم.

نکات عمومی رانندگی در ترکیه

قبل از اینکه وارد قوانین و مقررات سختگیرانه شویم، اجازه دهید با چند نکته رانندگی ترکی که از زندگی در ترکیه دریافت کرده ایم، شروع کنیم. جاده های ترکیه و کیفیت رانندگی خوب است، با این حال برخی عادات محلی برای اهالی این کشور وجود دارد که باید به آن‌ها عادت کنیم. چراغ های راهنمایی معمولی بسیار کند هستند. رانندگان گاهی اوقات از چراغ قرمز عبور می‌کنند که بهتر است این کار را انجام دهید، چرا که به عنوان توریست وقتی وارد این کشور می‌شوید ممکن است سروکارتان با پلیس باشد.

جاده‌های بزرگراهی معمولاً در شرایط عالی هستند، اما وقتی به مسیرهای دوگانه و جاده‌های فرعی منشعب می‌شوید، کیفیت آسفالت پایین می‌آید. ترافیک در بیشتر مناطق ترکیه تا زمانی که وارد یک شهر نمی شوید معمولاً سبک است، در این صورت اغلب اوقات در تنگنا است. به عنوان مثال، استانبول به ویژه شلوغ است. بهترین توصیه این است که از ساعت شلوغی خودداری کنید. مسیر خود را با دقت برنامه ریزی کنید. و فراموش نکنید که واقعاً صبور باشید – مردم محلی کمی سختگیر هستند.

الزامات رانندگی در ترکیه - ویزا و گواهینامه

برای سفر به ترکیه ممکن است نیاز به ویزا داشته باشید. گردشگران می توانند برای یک دوره 90 روزه به ترکیه وارد شوند که در یک دوره 180 روزه پخش می شود. برخی از اتباع می توانند بدون ویزا وارد شوند، اما برخی دیگر به ویزا نیاز دارند که معمولاً ویزای الکترونیکی است.

برای رانندگی در ترکیه، چه ماشین اجاره می‌کنید یا وسیله نقلیه شخصی خود، گواهینامه رانندگی لازم است. ترکیه گواهینامه رانندگی اکثر کشورها را برای مدت حداکثر 6 ماه می پذیرد و پس از آن باید گواهینامه ترکیه را دریافت کنید. در بیشتر موارد برای رسیدن به این هدف نیازی به امتحان رانندگی نیست.

رانندگی در ترکیه به عنوان توریست نیاز به مجوز بین المللی رانندگی دارد. اینها را می توان به صورت آنلاین یا از مقامات رانندگی در سراسر جهان دریافت کرد.

یک مجوز رانندگی بین المللی به سادگی به عنوان ترجمه گواهینامه شما عمل می کند، بنابراین به جای گواهینامه رانندگی ملی شما، همراه با آن استفاده می شود. به دست آوردن IDP صحیح که برای ترکیه معتبر است، مهم است.

رانندگی با خودرو اجاره ای در ترکیه

images_1663568744.jpg

همان‌طور که می‌دانید، اجاره خودرو در ترکیه و استانبول در مقیاس با کرایه تاکسی بسیار مقرون به‌صرفه تر می‌باشد. از این جهت بسیاری از گردشگران ایرانی برای پایین آوردن هزینه‌های سفر خود ، اقدام به اجاره خودرو می‌کنند. شما باید از دوهفته قبل خودرو خود را به‌صورت آنلاین رزرو نمایید.  اجاره خودرو در ترکیه بدون داشتن کارت اعتباری و با پرداخت کمترین دیپوزیت و برگشت هزینه در همان لحظه بدون زمان انتظار برای بلوکه کردن مبلغ دیپوزیت صورت می‌گیرد. یکی از دلایلی که شما باید ثبل از سفر به ترکیه و اجاره خودرو در این کشور بدانید این است که ایرانیان به دلیل نداشتن کارت اعتباری نمی‌توانند در این کشور خودرو به‌صورت حضوری اجاره کنند. به همین دلیل اجاره خودرو به صورت آنلاین و از دو هفته قبل صورت می‌گیرد.

اکثر شرکت‌های بزرگ کرایه خودرو در فرودگاه‌های اصلی بین‌المللی نمایندگی دارند. شرکت های اجاره خودرو همانند سعادت رنت خدمات خوبی را همانطور که انتظار دارید، مطابق با استانداردهایی که در اروپا دریافت می کنید، ارائه می دهند.

انواع وسایل نقلیه از جمله خودروهای لوکس برای اجاره در دسترس هستند. هنگام کرایه خودرو از فرودگاه‌های بین‌المللی منطقه‌ای ترکیه، اغلب در خروجی ترمینال هستند و ممکن است خودروی شما در پارکینگ فرودگاه منتظر شما باشد که بسیار راحت است. توجه داشته باشید، ممکن است از شما انتظار می رود که هزینه پارکینگ را بپردازید، بنابراین قبل از ترک فرودگاه مقداری ارز محلی در دسترس داشته باشید.

رانندگی با خودرو شخصی در ترکیه

رانندگی با خودرو شخصی خود در ترکیه نسبتاً ساده است. البته برخی الزامات مختلف وجود دارد:

  • تجهیزات ایمنی. مثلث هشدار، جعبه کمک های اولیه، ژاکت دید بالا، لامپ یدکی. برای زمستان، زنجیر چرخ برای سفر ممکن است توصیه شود.
  • برچسبی که نشان می دهد وسیله نقلیه شما از کجاست، به عنوان مثال، بریتانیا، D، F، NL و غیره.
  • گواهینامه رانندگی معتبر برای استفاده در ترکیه
  • مدارک مربوط به وسیله نقلیه
  • بیمه

محدودیت سرعت در اتوبان‌های ترکیه

محدودیت سرعت رسمی در ترکیه برای خودرو به شرح زیر است:

  • منطقه شهری - 50 کیلومتر در ساعت
  • بزرگراه/راهروهای دوگانه - 90 کیلومتر در ساعت
  • بزرگراه / بزرگراه - 120 کیلومتر ساعت

همچنین محدودیت های تصادفی زیادی وجود دارد که با علائم نشان داده می شوند. اغلب محدودیت 70 کیلومتر ساعت رعایت می شود، اما به نظر می رسد که این محدودیت ها فقط برای مدت کوتاهی دوام می آورند. در مسیرهای دوگانه، با نزدیک شدن به یک تقاطع، محدودیت سرعت به 50 کیلومتر در ساعت کاهش می یابد و سپس سرعت آن به سرعت به 90 کیلومتر در ساعت باز می گردد. تعداد بسیار کمی از مردم محلی این قانون را رعایت می کنند….

مناطق شهری، به‌ویژه در جاده‌های روستایی، از جایی شروع می‌شوند که تابلویی را که نام شهر یا روستا را نشان می‌دهد، مشاهده می‌کنید و تا زمانی که همان تابلو را با یک خط مورب در میان آن مشاهده می‌کنید، ادامه می‌دهند که نشان‌دهنده پایان روستا است. شما اغلب یک تابلوی محدودیت سرعت را می‌بینید که عابران پیاده ممکن است از آنجا عبور کنند و همانطور که در نزدیکی مدارس انتظار دارید هشدارهای خاصی را می‌بینید.

محدودیت های سرعت یا با استفاده از دوربین های سرعت یا رادار کنترل می شوند. یافتن پلیس راهنمایی و رانندگی در تعطیلات آخر هفته معمول است. آنها اغلب با استفاده از علائم هشدار دهنده مثلثی که رادار روی آنها چاپ شده است، این موضوع را به شما یادآوری می کنند. در تقاطع ها دوربین های سرعت را روی دروازه های سقفی خواهید دید.

دوربین‌های کنترل سرعت جریمه را مستقیماً به شرکت اجاره‌ای شما ارسال می‌کنند که هزینه را بر عهده شما خواهد گذاشت. اگر در سرعت غیر مجاز (یا هر تخلف دیگری) گرفتار شوید، جریمه در محل وجود دارد که با شدت تخلف افزایش می یابد.

نقاط بازرسی پلیس در ترکیه

یافتن نقاط بازرسی در ترکیه بسیار رایج است. اینها می توانند در هر جایی، به ویژه نزدیک به مرزهای حساس و مناطق نظامی باشند. آنها ممکن است توسط ژاندارما، پلیس راهنمایی و رانندگی یا حتی نظامیانی که اغلب اسلحه حمل می کنند.

نترسید زیرا این افراد عموماً بسیار مودب هستند (مخصوصاً در مورد گردشگرانی که انگلیسی صحبت می کنند ;)) و به احتمال زیاد شما را مستقیماً از بین می برند. آنها معمولاً تأیید می کنند که شما کمربند ایمنی را بسته اید و ممکن است بخواهند مدارک شما را بررسی کنند که همه آنها مرتب هستند.

سوخت و بنزین در ترکیه

قیمت سوخت در ترکیه نوسانات زیادی دارد. چند سال پیش قیمت آن بیش از 2 دلار در هر لیتر بود. اکنون حدود 1 دلار در هر لیتر (ژانویه 2022) است و همه می تواند به نرخ ارز روز بستگی داشته باشد.

بنزین بنزین و موتورین دیزل است. این روزها اکثر پمپ بنزین ها یورو دیزل را می فروشند که بالاترین کیفیت را دارد. LPG نیز به طور گسترده در دسترس است، که برای کمپرون ها و موتورخانه هایی که از LPG برای پخت و پز استفاده می کنند بسیار مفید است.

جایگاه‌های سوخت به‌طور مرتب پیدا می‌شوند، بنابراین هرگز در خطر کم شدن سوخت قرار نخواهید داشت. کارکنان پمپ هنوز در ترکیه مشغول به کار هستند، بنابراین نیازی به کثیف کردن دستان شما نیست. دادن انعام به متصدیان اجباری نیست اما اگر بخواهید می توانید.

نتیجه گیری نهایی

وقتی صحبت از رانندگی در ترکیه می شود، نگرانی بسیار کمی وجود دارد. جاده ها به طور کلی خوب هستند و حتی زمانی که نیستند باز هم قابل قبول هستند. استاندارد رانندگی بسیار مناسب است، اگرچه هشیار بودن و انتظار اتفاقات غیرمنتظره در مواقعی سودمند است.

اجاره ماشین آسان و نسبتاً ارزان است، در حالی که آوردن وسیله نقلیه شخصی خود را به ترکیه آسان می کند. سوخت در مقایسه با اروپا ارزان است و پیدا کردن مکانیکی برای تعمیر ماشین شما حتی در صورت خرابی آسان است. اگر ماشین کرایه می‌کنید، فقط یک تماس تلفنی با شما فاصله دارد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر