موزه‌های ارمنستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/19
بازدید: 958
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروزه با توجه به فصل تابستان سفرهای  مختلفی به خارج از کشور صورت می‌گیرد. یکی از مقاصد این سفرها، سفر به کشور ارمنستان است. ارمنستان کشوری با تاریخی کهن بوده که همین موضوع باعث می‌شود تا جاذبه‌های مختلف و متفاوتی داشته باشد. یکی از مراکز بسیار دیدنی و تاریخی موزه‌ها هستند. موزه‌ها که به زبان خاموش نیز معروفند یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی در کشور ارمنستان به حساب می‌آیند. اگر شما به کشور ارمنستان سفر کرده‌اید و می‌خواهید سری به موزه‌های این کشور بزنید، لازم است که ابتدا اطلاعاتی از آن‌ها کسب کنید.

موزه های ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان

یکی از خارق العاده‌ترین موزه‌های ساخته شده در کشور ارمنستان موزه تاریخ این کشور است این موزه ی خارق العاده، یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار ارمنستان است که مردمی که با تور ارمنستان به این کشور سفر می‌کنند، حتما از آۀن دیدن می کنند. این موزه جزو اولین موزه‌هایی است که در تاریخ 1992 ساخته شد. این موزه یکی از موزه‌هایی است که در مرکز شهر ایروان و میدان جمهوری این شهر واقع شده است. هزینه نگهداری موزه و سایر امور مربوط به این مجموعه که شامل ساختمان اصلی و مجموعه آن می‌شود، به عهده دولت ارمنستان است. شما از زمانی که وارد این مجموعه شوید می‌توانید با تاریخ کهن کشور ارمنستان آشنا شوید. موزه تاریخ ارمنستان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر بخش دنیایی از هنر را به شما نشان می‌دهند. دنیایی که سخن از تاریخی دراز برای شما دارد. اگر بخواهیم این موزه را به بخش‌های مختلف و تخصصی تقسیم بندی کنیم می‌توان به بخش‌های قوم شناسی، نیوماتیک، تاریخ مدرن، باستان شناسی و مجموعه آنلاین اشاره کرد. همچنین این موزه جزو بزرگ‌ترین موزه‌های موجود در ارمنستان بوده که دارای ۴۰۰ هزار اثر ملی و تاریخی است. در این موزه شما می‌توانید آثار مختلفی از جمله سنگ‌های ارزشمند، مجسمه‌ها، کتیبه‌های باستانی، آلات موسیقی و قالیچه‌هایی با نخ طلا را دیدن کنید. بازدید از این موزه برای همه امکان‌پذیر است و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ اندکی به این موزه بروند.


 موزه تاریخ ارمنستان

موزه سرگی پاراجانف

یکی از موزه‌های سرشناس در کشور ارمنستان موزه سرگی پاراجانف است. شما می‌توانید در هر زمانی که دلتان می‌خواهید به این موزه سری بزنید و موزه‌گردی کنید. چرا که این موزه از بخش‌های مختلف و به یادماندنی تشکیل شده است. همین موضوع باعث می‌شود تا حال‌وهوای دیگری را به شما منتقل کند. این موزه در سال 1988 توسط یکی از هنرمندان ارمنی در یک ساختمان و به جهت به نمایش گذاشتن آثار خود ساخته شد. این مجموعه دارای ۱۵۰۰ قطعه از جمله مجسمه‌ها، متعلقات شخصی پاراجانف، اثرهای سه بعدی، طراحی‌ها و... است که در این موزه نگهداری می‌شود. موزه سرگی پاراجانف متعلق به کارگردان سرگی پاراجانف است که در زمان تاسیس آن ۶۴ نمایشگاه در شهرهای مختلف از جمله تهران، مسکو، لندن، پاریس، کانادا، تورکیو و پاریس برگزار کرده است. البته نکته مهم در خصوص این موزه این است که در طی سالیان سال بخش‌های مختلفی به این موزه اضافه شده که همین موضوع باعث شده تا این موزه به دو طبقه برسد. شما می‌توانید انواع آثار از جمله آثار نقاشی، کلاژ، عروسک سازی و... را از این کارگردان خوش ذوق ببینید.


 موزه سرگی پاراجانف


موزه  کافسجیان ارمنستان

اگر بخواهیم لیستی از بهترین موزه‌های ارمنستان را ارائه دهیم بدون شک موزه کافسجیان یکی از آن‌ها است. این موزه می‌تواند افراد مختلفی را با سن سال‌های مختلف جذب خود کند. این موزه به دلیل داشتن اثار‌ متنوع و گران قدر تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایروان شده است. موزه کافسجیان در سال ۲۰۰۹ در مرکز ایروان و در کنار یکی از معروف‌ترین آبشارهای این شهر بنا و ساخته شد. شما می‌توانید در این موزه انواع آثارهای دیدنی و تاریخی از جرارد کافسجیان و آثار هنری دیگری از هنرمندانی مثل پاول ترنکا، ایوان ماره و جارومیر ریباک را پیدا و مشاهده کنید. موزه کافسجیان با نام‌های دیگری از جمله کافسیان، کافسجیان و کافسچیان نیز در بین گردشگران و مردم بومی شناخته می‌شود. این موزه پنج گالری بزرگ را برای نمایش آثار هنرمندان در خود جای داده است.


 موزه کافسجیان ارمنستان


موزه ماتناداران ارمنستان

یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ارمنستان موزه ماتناداران است. اگر شما به دنبال دیدن و درک تاریخ ارامنه‌ها هستید سری به این موزه بزنید. چرا که در این موزه مجموعه‌ای وسیع و بزرگ از دست نوشته‌ها و کتیبه‌های تاریخی مربوط به قربون وسطا و ارامنه در این موزه نگهداری می‌شود. علاوه‌ بر آثار باستانی که در این موزه وجود دارد این موره دارای ظاهری زیبا نیز هست. 
موزه ماتناداران ارمنستان به قدری باشکوه ساخته شده که می‌تواند چشم هر ببیننده‌ای را به خود جذب کند. موزه ماتناداران ارمنستان علاوه‌بر وجود آثار باستانی و تاریخی، روایت‌هایی مختلفی از فرهنگ و تاریخ مردم کشورهای همسایه از جمله ایران، روسیه و قفساز را به نمایش قرار می‌دهد.

همه چیز درباره ارمنستان - اطلاعات جالبی که ممکن است درباره ارمنستان ندانید.


موزه ماتناداران ارمنستان 


موزه نسل کشی ارامنه

یکی از موزه‌های تاثیر گذار و مهم در کشور ارمنستان که جنگ‌ها و بی‌رحمی‌های روزگاران گذشته را در این کشور روایت می‌کند، موزه نسل کشی ارامنه است. این موزه یکی از موزه‌های بسیار قدیمی و در عین حال تلخ بوده؛ چرا که وقایع تلخ مربوط به ارمنی‌ها را روایت می‌کند. این موزه روی یک تپه و کمی دورتر از شهر ایروان ساخته شده است. موزه نسل کشی ارامنه نمایانگر جنگ این کشور با امپراتوری عثمانی در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۲ است. شما می‌توانید روایت این جنگ را از طریق عکس‌ها، اسناد، گزارش روزنامه‌ها و فیلم‌ها در نمایشگاه‌های آن ببینید. موزه نسل کشی ارامنه در سال 1976 تاسیس شد. اما این موزه کمی قبل‌تر یعنی در سال 1967 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود. 


موزه نسل کشی ارامنه 


موزه خانه شارل ازناوور

موزه خانه شارل ازناوور یکی از موزه‌هایی است که در قلب شهر ایروان ساخته شده است. این موزه یکی از جدیدترین موزه‌هایی است که در سال 2011 توسط خواننده معروف شارل آزناوور ساخته شد. این خواننده یکی از خوانندگان معروف ارمنی - فرانسوی است. موزه خانه شارل آزناوور را به عنوان افتخار ملت ارمنستان در نظر می‌گیرند. موزه خانه شارل ازناوور از نظر ساختاری با دیگر موزه‌های کشور ارمنستان متفاوت است. این موزه در ابتدا نمایشگاهی برای نمایش دادن آلبوم‌های موسیقی، صفحه‌های گرامافون، پوسترها، جوایز و عکس‌های شارل آزناوور بود. اما امروزه تبدیل به یکی از موزه‌های بسیار زیبا و دیدنی شده است. موزه خانه شارل در مساحتی به اندازه ۱۷۰۰ متر مربع در نزدیکی Cascade ساخته شده است. این مجموعه شامل یک ساختمان ۵ منطقه، یک سالن کنسرت، آپارتمان مخصوص آزناوور و موزه شارل آزناوور می‌شود. در هنگام ورود به این موزه با شکوه نخست شما با اتاق‌های نمایشگاهی روبه‌رو خواهید شد که تا طبقه‌ دوم ادامه خواهد داشت، در دیگر طبقات، اتاق‌های مسکونی بوده که شما می‌توانید وسیله‌های شخصی آزناوور و کتاب‌های مخصوص و مهم او را از نزدیک ببینید.

پایتخت ارمنستان - پایتخت زیبای ارمنستان برای سفر بشناسید

موزه خانه شارل ازناوور

موزه مردم نگاری ارمنستان

یکی دیگر از موزه‌های معروف و دیدنی که تاریخ کهن ارمنستان را به نمایش شما قرار می‌دهد موزه مردم نگاری ارمنستان است. این موزه در روستایی به نام آراکس در ۱۰ کیلومتری استان آرماویر قرار دارد. شما می‌توانید در ابتدا در این منطقه روستاگردی داشته باشید سپس به موزه مردم نگاری ارمنستان بروید. این موزه در سال 1987 و در این منطقه آغاز به کار کرد. این موزه یک موزه ملی و دولتی است. موزه مردم نگاری ارمنستان علاوه بر آثاری که دارد، دارای ظاهری بسیار زیبا و جذابی است. این موزه دارای نمایی به رنگ قرمز بوده که در کنار طاق‌های بلندش از زیبایی‌های این نما به حساب می‌آید. همچنین معماری داخلی این موزه برگرفته از نمای ظاهری این موزه ساخته شده است. 

موزه مردم نگاری ارمنستان

موزه خانه آرام خاچاتوریان

اگر شما علاقه‌مند به موسیقی و تاریخ کهن آن هستید بدون شک موزه خانه آرام خاچاتوریان گزینه‌ای فوق‌العاده برای شما است. موزه خانه آرام خاچاتوریان یکی از محبوب‌ترین موزه‌های موجود در کشور ارمنستان است که کلکسیونی تمام عیار از موسیقی‌دان مشهور یعنی آرام خاچاتوریان در این موزه قرار دارد. موزه خانه آرام خاچاتوریان درست بعد از مرگ این خواننده مشهور توسط دولت ارمنستان ساخته شد. شما می‌توانید مجموعه‌ای گران قیمت از آلات موسیقی از قبیل پیانو، دست نوشته‌ها، هدایا و تعدادی از وسایل شخصی این خواننده را که در این موزه قرار گرفته است، ببینید. موزه خانه آرام خاچاتوریان در ۵ طبقه ساخته و تأسیس شد. 

موزه خانه آرام خاچاتوریان

 
موزه اریبونی ارمنستان

اگر شما عاشق تاریخ یا به دنبال دانستن تاریخ کهن ارمنستان هستید، موزه اریبونی گزینه پیشنهادی ما به شما است. شما با مراجعه به این موزه می‌توانید انواع آثار تاریخی همراه با داستان‌ها و روایت‌های مربوط به هر کدام را ببینید. موزه اریبونی ارمنستان در سال 1985 روی قلعه‌ای تاریخی ساخته شد. شما می‌توانید انواع آثار باستانی و تاریخی مربوط به کشور ارمنستان مخصوصا شهر ایروان را در این موزه ببینید. شما می‌توانید انواع آثار باستانی مربوط به شهر ایروان یعنی ظروف، زیورآلات قدیمی، شیشه، سرامیک و هر آثار قدیمی مربوط به شهر ایروان را در این موزه ببینید. اگر می‌خواهید با فرهنگ و تاریخ شهر ایروان بیشتر آشنا شوید حتما به موزه اریبونی ارمنستان سری بزنید.

موزه اریبونی ارمنستان

موزه تاریخ ایروان

اگر بخواهیم لیستی کامل و جامع از موزه‌های ارمنستان را به شما ارائه دهیم باید موزه تاریخ ایروان نیز در آن قرار دهیم. این موزه بدون شک یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ارمنستان است که ساخت آن به سال 1931 میلادی بر می‌گردد. اگر می‌خواهید از تمامی اتفاق‌های تاریخ ارمنستان باخبر شوید به این موزه بروید؛ چرا که شما می‌توانید بیش از ۹۴ هزار شئ از آثار تاریخی و فرهنگی مردم این کشور را یکجا و در یک موزه ببینید. این موزه دیدنی و باشکوه در سال ۲۰۰۵ مورد بازسازی قرار گرفت. ساختمان جدید آن در کنار ساختمان شورای شهر ایروان بنا شد.

 موزه تاریخ ایروان


موزه و گالری ملی ارمنستان

ایروان یکی از مهم‌ترین شهرهای ارمنستان است. این شهر تاریخی و دیدنی دارای تاریخی کهن و طولانی بوده که شما می توانید با مراجعه به موزه و گالری ملی ارمنستان از تاریخ کهن این شهر اطلاع پیدا کنید. این مجموعه در خود آثاری مختلف که در حدود ۹۴ هزار شئ بوده، جای داده است. این موزه قدیمی مجموعه‌ای از عکس‌های هنری از آثار هنر اروپای غربی، روسیه، ارامنه جهان و تمدن‌های بزرگی همانند ایران را در اختیار مردم خود و دیگر گردشگران قرار می‌دهد.


موزه و گالری ملی ارمنستان 


موزه هنر معاصر ایروان

یکی دیگر از موزه‌های موجود در ارمنستان که آثار هنری نقاشان بزرگ ارمنی در آن نگهداری می‌شود، موزه هنر معاصر ایروان است. این موزه توسط نقاشی در مرکز شهر ایروان ساخته و در سال ۱۹۷۲ تاسیس شد. این موزه محلی مناسب برای نگهداری انواع آثار هنری از کشور‌های مختلف از جمله ارمنستان، روسیه، فرانسه، آمریکا و آلمان است.


موزه هنر معاصر ایروان 


سخن پایانی

کشور ارمنستان یکی از کشورهای تاریخی در جهان است که تاریخ و فرهنگی غنی دارد و موزه‌های ارمنستان به خوبی  بیانگر این موضوع هستند. موزه‌ها بخش کوچکی از جاذبه‌های گردشگری کشور ارمنستان به حساب می‌آید که به زبان خاموش یک سرزمین معروف هستند. هر یک از موز‌ه‌های ارمنستان ویژگی‌هایی از این تاریخ این کشور کهن را به نمایش می‌گذارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر