واردزیا گرجستان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/21
بازدید: 1193
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در گوشه و کنار گرجستان مانند هر کشور دیگر جاذبه‌هایی ناشناخته و بکری زیادی مشاهده می‌شود. این زیبایی به اندازه‌ای زیاد است که هر بیننده‌ای را مبهوت و شیفته خود می‌کند. امروزه تعداد زیادی از علاقه‌مندان جذب واردزیا گرجستان شده‌اند. این زیبایی و بکر بودن همواره روزبه‌روز بر محبوبیت این کشور می‌افزاید و در به شهرت رسیدن این جاذبه‌های زیبای این سرزمین نقش بسزایی داشته است.

واردزیا گرجستان

آشنایی با واردزیا

شهر سنگی واردزیا به عنوان یکی از شهر‌های مهم گرجستان شناخته می‌شود. این شهر باستانی بر روی دامنه یک کوه سنگی به نام آخالتسیخه بنا نهاده شده که در قسمت جنوبی شهر تفلیس قرار دارد. گردشگران زیادی هر ساله از این سازه عظیم که بسیار هم محبوب است، دیدن می‌کنند. وجود سالن‌های زیرزمینی بزرگ در بدنه کوه، ساختمان‌های ساخته شده از سنگ که به نظر می‌رسد از دل سنگ‌های بزرگ رشد کرده‌اند همگی به شما این احساس را می‌دهند که شهری از دل سنگ خارج شده است.

این شهر دارای یک کلیسای بزرگ با برج بیرونی است که نشان از تمدن این مردمان دارد. تنها یک ورودی برای این شهر در نظر گرفته شده که به صورت یک تونل مخفی درست در نزدیکی رودخانه مکتاری قرار دارد. وجود شیب بیرونی باعث شده تا دامنه کوه مکانی مناسب و زمینی حاصلخیز برای زراعت و کشاورزی باشد. همچنین وجود چندین سد دفاعی طبیعی و انسانی در اطراف شهر باعث افزایش امنیت آن شده و طبیعتی بکر و منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

تاریخچه واردزیا

شهر غاری واردزیا یکی از قیدیمی‌ترین شهر‌های غاری در کشور گرجستان به شمار می‌رود. در اواخر دهه ۱۱۰۰ میلادی، پادشاهی قرون وسطی گرجستان جهت مقاومت در برابر حملات انبوه مغول‌ها دستور داد تا شهری نفوذناپذیر در کوه‌های این منطقه ساخته شود. ملکه تامار پادشاه گرجستان در قرن دوازدهم میلادی دستور ساخت این شهر غاری را داد. ملکه تامار در سال ۱۱۸۵ ساختن این پناهگاه زیرزمینی را صادر نمود.

در دل کوه اروشلی، شهر واردزیا در جنوب کشورگرجستان که در نزدیکی شهر آسپیندزا واقع شده، قرار دارد. وقتی که شهرغاری واردزیا تکمیل شد، از ۱۳ طبقه با ۶۰۰۰ غار مسکونی، اتاق پادشاهی و کلیسای بزرگ با برج ناقوس برخوردار گردید. اگر چه این شهر از حمله‌های مغول در‌امان ماند ولی پس از یک قرن زلزله‌ای بیش از دو سوم شهر را از بین برد.

شهر غاری واردزیا

معماری واردزیا

حفاری‌های موجود در این منطقه حاکی از برقراری اتحاد بین جمهوری‌های موسوم به شوروی است که واردزیا در عصر برنز مسکونی داشته و نشان از تأثیر و نفوذ فرهنگ منطقه تریالتی گرجستان در این منطقه دارد. مراحل معماری در واردزیا این گونه تعیین می‌گردد. در زمان سلطنت گیورگی سوم، وقتی که مکان در معرض دید بود و اولین غار برای سکونت حفر شده ‌است.

معرفی کشور گرجستان - دین، مذهب، زبان و هر آنچه را که از گرجستان می خواهید بدانید! 

مرحله دوم بین مرگ او (گیورگی سوم) و ازدواج جانشین وی ملکه تامار در سال ۱۱۸۶ م، یعنی وقتی که کلیسای تعهد با کنده کاری و سنگ‌تراشی‌هایی، تزئین گردید و در نهایت از تاریخ (۱۱۸۶ م) تا زمان جنگ باسیان در سال ۱۲۰۳، خانه‌هایی مسکونی زیادی ساخته شد که از آن‌ها جهت استحکامات دفاعی، محل ذخیره کردن آب و شبکه آبیاری بهره‌برداری می‌گردید. در نهایت زلزله در سال خسارات سنگینی به بار آورد که بیش از دو سوم منطقه از بین رفت.

معماری واردزیا

راه‌ های دسترسی به شهر واردزیا

گرجستان از نظر موقعیت جغرافیایی در آسیا و نیمی دیگرش در اروپا قرار دارد که همین موضوع باعث وجود سنت هر دو قاره در این کشور شده است. این کشور تاریخی کهن دارد. بنابراین از نظر آثار تاریخی بسیار غنی است. ویژگی‌های جذاب این کشور و نزدیکی آن با کشور عزیزمان باعث شده تا به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب انتخاب شود. واردزیا گرجستان از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی این کشور بوده که مورد توجه گردشگران زیادی قرار دارد.

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

برای رفتن به واردزیا گرجستان راه دور و درازی در پیش خواهید داشت. در واقع می‌توان گفت مسیر طولانی یکی از دلایل بکر بودن و کمتر شناخته شدن این منطقه است. از تفلیس، سفری تقریباً یک روزه در پیش خواهید داشت. می‌توانید برای کوتاه کردن مسیر به برجومی رفته و با طی کردن تقریبی دو ساعت به مقصد برسید و در این شهر مستقر شوید و از آنجا با تاکسی خودتان را به واردزیا برسانید.

می‌توانید از طریق تفلیس خودتان را به شهر کوچک آسپیندزا برسانید که در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری مقصد موردنظر قرار دارد و از آنجا با اتوبوس به شهر سنگی مراجعه نمایید. از طریق شهر جذاب آخالتسیخه می‌توانید بهترین مسیر‌های رسیدن به شهر سنگی را تجربه کنید. اتوبوس‌های مارشروتسکا از آخالتیسخه هم شما را به شهر سنگی می رساند. داشتن طبیعت زیبا در این منطقه، مسیر را برایتان جذابتر و دلچسب‌تر خواهد کرد.

راه‌ های دسترسی به شهر واردزیا

دانستنی‌های واردزیا

یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ گرجستان و جهان ملکه تامار بود که از او به عنوان یکی از ملکه‌های سلسله‌ اجدادی یعنی باگراتیونی یاد می‌شود. او تقریباً به مدت ۲۰ سال به سرزمین گرجستان حکومت کرد. در این دوره گرجستان با رشد فرهنگی و مردمی زیادی روبه‌رو می‌گردد. عصر تامار در بسیاری از کتب داخلی و خارجی گرجستان، عصر طلایی می‌گویند. شهرک واردزیا در گرجستان وجود دارد این بوده که هنوز از ۳۰۰ اتاقی که در این مجموعه باقی مانده است، آب بسیار زلالی پمپاژ می‌گردد. این شهر سنگی به دلیل فاصله زیاد با گرجستان برای افراد خیلی شناخته شده نیست به همین دلیل طبیعت آن بکر و زیبا است.


بخشی از موزه‌ تاریخی و معماری واردزیا در این محل وجود دارد. ۴۶ محل آن به معماری مربوط می‌شود. ۲۱ محل آن به باستان‌شناسی و ۲۱ محل مربوط به هنر‌های تاریخی است. این اثر در سال ۲۰۰۷ در یونسکو ثبت جهانی گردید. از مناطق زیبای واردزیا می‌توان به قلعه‌ی تموگوی، صومعه‌ی ساپارا و شهر زیبای آخالتسیخه اشاره کرد که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود. واردزیا در دوران طلایی گرجستان، به عنوان شهری شگفت‌آور و مرفه شناخته می‌شد. وجود شیب در کوه Erusheli به خوبی باعث رشد کشاورزی شده بود، لذا یک انتخاب استراتژیک عالی به شمار می‌رفت. شهر غار وردزیا یک دژ مستحکم محسوب می‌شد که همین موضوع باعث شد تا به خوبی در برابر حمله دشمن تا پایان قرن سیزدهم مقاومت خوبی داشته باشد. حسن بیگ روملو، نویسنده پارسی در آن زمان، آن را با "دیوار غیرقابل نفوذ اسکندر کبیر" مقایسه می‌نمود. پس از ۷۰ گذشت سال از مرگ ملکه تامار، واردزیا با یک ویرانی سرنوشت ساز مواجه گردید.

گرجستان بهتر است یا ارمنستان - کدام کشور برای سفر بهتر است؟

در سال ۱۲۸۳، یک زمین لرزه بزرگ تا حد زیادی واردزیا را ویران کرد. تقریباً ۷۵ درصد از شهر با زلزله خراب شد. همین موضوع باعث شد تا غار‌ها در سمت کوه بیشتر مشاهده شود. با این اوصاف صومعه در معرض هوا قرار گرفت و شهر هدف راحت‌تری برای دشمنان گردید. اکثر ساکنان وردزی‌ها پس از زلزله و حمله عثمانی‌ها شهر را ر‌ها کردند. به مرور زمان شهر خالی شد و راهبان کمی در شهر ماندگار شدند. گردشگران به لطف این راهبان زحمتکش می‌توانند از وردزیا دیدن کنند.

دانستنی‌های واردزیا

کلام پایانی

گرجستان همچون کشور‌های دیگر دارای جاذبه‌هایی ناشناخته و بکری زیادی است که به خوبی گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. دور بودن از شهر یکی از دلایل دیر به شهرت رسیدن واردزیا گرجستان است. تنها با یک رانندگی ۳۰ دقیقه‌ای از شهر Akhaltsikhe در جنوب غربی گرجستان می‌توانید از این شهر غاری دیدن کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر