کوه ویتوشا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/20
بازدید: 2300
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 سال 1895 بود که نویسنده مشهور بلغاری به نام لکو کنستانتینوف مردم را توجیه کرد که به‌جای خیابان‌گردی و کافه گردی به‌منظور حفظ سلامت و آرامش روح به کوه ویتوشا بروند. او در این اقدام 300 نفر را با خود همراه ساخت و از آن سال تا به امروز این کوه مامن آرامش و امنیت مردم جهان شد. همان‌طور که می‌دانید کوهنوردی یکی از ورزش‌ها و تفریحات لذت‌بخش است. با توجه به محبوبیت این تفریح مهیج و لذت‌بخش در این مقاله لحظه آخر اقدام به معرفی این کوه بلغارستانی با چشم‌انداز رؤیایی‌اش کرده است.

کوه ویتوشا

کوه ویتوشا کجاست؟

کوه ویتوشا یکی از پربازدید‌ترین کوه‌های بلغارستان محسوب می‌شود که در 7 مایلی جنوب صوفیه پایتخت بلغارستان قرار دارد. این کوه تاریخی به‌عنوان پارک ملی بلغارستان نیز شناخته می‌شود. ازآنجایی‌که ارتفاع این کوه چندان زیاد نیست ازاین‌رو عموم مردم علاقه‌مند به پیاده‌روی در مسیرهای عریض و بزرگ این کوه هستند. در این کوه می‌توان علاوه بر مشاهده گونه‌های گیاهی و جانوری تاریخ مردم بلغارستان را نیز مشاهده کرد.

سفر به کشور سرسبز اروپایی با جاذبه‌های دیدنی و سواحل جذاب!

آشنایی با کوه ویتوشا صوفیه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد کوه ویتوشا صوفیه به زبان بلغاری Витошаˈvitoʃɐ مشهور به اسکومبروس باستانی، یک توده کوهستانی در حومه شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان است. ویتوشا به‌عنوان یکی از نمادهای صوفیه و جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر شناخته می‌شود. تاریخ پیدایش کوه ویتوشا صوفیه بیانگر این موضوع است که ویتوشا از کوهی دوقلو و دو قله‌ای پدید آمده و در طی چندین هزار سال و تغییرات محیطی به شکل کنونی درآمده است. بر اساس شواهد این کوه در حدود 40 هزار سال پیش سکونتگاه مردم ترا سیایی‌ها (نژاد هندواروپایی) بوده است. اما امروزه این کوه به‌عنوان منبع اقتصادی و گردشگری صوفیه شناخته می‌شود. ویتوشا یکی از نمادهای صوفیه و نزدیک‌ترین مکان برای پیاده‌روی، کوهنوردی و اسکی است.
کوه ویتوشا تقریباً در حومه شهر صوفیه واقع‌شده؛ به بیان ساده‌تر این جاذبه دیدنی تنها 30 دقیقه با شهر صوفیه بلغارستان فاصله دارد. گردشگرانی که عازم بلغارستان هستند برای داشتن آدرس کوه ویتوشا بهتر است قبل از سفر اپلیکیشن های مناسب مسیریابی را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنند.

کوه ویتوشا کجاست؟ 

جاذبه‌های دیدنی کوه ویتوشا صوفیه

جالب است بدانیم علاوه بر اینکه کوه ویتوشا خود به تنهایی جاذبه گردشگری محسوب می‌شود، در مجاورت آن نیز می‌توان جاذبه‌های دیدنی زیادی را مشاهده کرد. در مسیر رسیدن به قله این کوه جاذبه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

همه چیز درباره کشور بلغارستان - آشنایی  کامل با کشور زیبای بلغارستان

چشمه‌های گرم و کوه‌های آتش‌فشانی نیمه فعال

چشمه‌های آبگرم و کوه‌های آتش‌فشانی نیمه فعال از جنس گرانیت یکی از جاذبه‌های مهیج و درمانی کوه ویتوشا صوفیه محسوب می‌شود. جالب است بدانیم که خود ویتوشا نیز حاصل فعالیت یک کوه آتش‌فشانی است. اغلب گردشگران بومی بلغاری سعی می‌کنند همواره زمانی را برای استفاده از چشمه‌های آبگرم قرار دهند.

چشمه‌های کوه ویتوشا

طولانی‌ترین غار بلغارستان

در مسیر کوه ویتوشا می‌توان شاهد غار Duhlata مشهور به طولانی‌ترین غار بلغارستان بود. این غار به طول 18200 متر در نزدیک Bosnek واقع‌شده است. غار دالاتا به‌عنوان سکونتگاه انسان‌های نخستین شناخته می‌شود و در بازدید از این غار می‌توان شاهد استخر، آبشار، اتاق‌های متعدد و غیره بود. این غار که 53 متر عمق دارد یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ویتوشا صوفیه محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی بلغارستان - آشنایی با زیباترین جاذبه‌های گردشگری بلغارستان!

جنگل بزرگ بلغارستان

 Magna Silva Bulgarica یا جنگل بزرگ بلغارستان یکی از ذخیره‌گاه‌های جنگل‌های مخروطی طبیعی دنیا محسوب می‌شود. طبیعت بکر در میانه کوه ویتوشا به‌عنوان میراث باقیمانده از گذشته دور است. این جنگل همیشه‌سبز دارای یک رودخانه نیز است که زیبایی آن را صدچندان می‌کند. جنگل بزرگ بلغارستان معمولاً محیطی مناسب برای عکاسی محسوب می‌شود.
هم‌چنین از دیگر جاذبه‌های دیدنی کوه ویتوشا می‌توان به پل‌های طلایی، یخچال‌های باستانی مورن و غیره اشاره کرد. اگر قصد سفر به صوفیه رادارید، از کوه ویتوشا و جاذبه‌های اطرافش غافل نشوید.

جنگل بزرگ بلغارستان

امکانات رفاهی و تفریحی کوه ویتوشا صوفیه

در کوه ویتوشا خطوط اتوبوس و زیپ لاین برای رفاه گردشگران وجود دارد. هم‌چنین شرایط برای اسکی نیز در این کوه مهیا است. از دیگر امکانات رفاهی این کوه دیدنی می‌توان به استراحتگاه، کافی‌شاپ، تله‌کابین و غیره اشاره کرد. این منطقه دیدنی غنی از امکانات رفاهی هرساله پذیرای 6 میلیون گردشگر از سراسر جهان است.

امکانات کوه ویتوشا

گونه‌های جانوری و گیاهی کوه ویتوشا صوفیه

 به دلیل تنوع زیاد در ارتفاعات کوه ویتوشا گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی در این کوه زندگی می‌کنند. این کوه زیست‌بوم بیش از 1500 گونه گیاه عالی، 500 گونه قارچ، 500 گونه جلبک، 326 گونه خزه و 200 گونه گلسنگ است. هم‌چنین در این جنگل 52 گونه گیاهی در حال انقراض زندگی می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین درختان موجود در این کوه می‌توان به صنوبر نروژ، صنوبر بلغاری، کاج مقدونی، کاج اسکاتلندی، کاج کوهی، راش، توس، توسکا، آسپن و غیره اشاره کرد. هم‌چنین در حوالی این کوه گیاهان علفی نادر و گل‌های زیادی نظیر نیلوفر، ارکیده بال سبز اروپای شرقی، گل لاله (Orchis morio) و غیره دیده می‌شوند. در این منطقه بیش از 30 گونه جانوری نیز زندگی می‌کند که بخش زیادی از آن‌ها را پستانداران تشکیل می‌دهد اما در این میان می‌توان شاهد حشرات، دوزیستان، خزندگان و غیره نیز بود. در فصل بهار و تابستان نیز می‌توان شاهد 200 گونه پرنده بر فراز کوه ویتوشا صوفیه پرواز می‌کنند، بود.

نقشه بلغارستان - نقشه کامل کشور بلغارستان برای آشنایی و سفر به این کشور

گونه‌های جانوری کوه ویتوشا

آب‌وهوای عجیب کوه ویتوشا

بهترین زمان بازدید از کوه ویتوشا تابستان است؛ اما صعود به قله و اسکی سواری در زمستان نیز بسیار لذت‌بخش است. یکی از نکات جالب آب‌وهوای کوه ویتوشا که به بهتر است در مورد آن بدانید، پدیده وارونگی هوا است. به‌عنوان‌مثال زمانی که صوفیه غرق در مه، بارندگی و سرما است، کوه ویتوشا در گرمایی مطلوب می‌درخشد.

آب‌وهوای کوه ویتوشا

جمع‌بندی

کوه ویتوشا یکی از کوه‌های مرتفع حوالی شهر صوفیه پایتخت کشور بلغارستان است. علاقه‌مندان به بازدید از کوه ویتوشا بهتر است بدانند که در این کوه محل مشخصی برای کمپینگ وجود ندارد، اما شرایط کمپینگ برپا است. هم‌چنین در این کوه چند کلبه کوچک قرار دارد که می‌توان آن‌ها را برای مدتی اجاره کرد. بسیار خرسندیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، لطفاً تجربیات خود را در خصوص جاذبه‌های دیدنی کوه ویتوشا با لحظه آخر به اشتراک بگذارید.
 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر