شهر تاریخی فاسلیس

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/04/26
بازدید: 1106
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سفر به کشور ترکیه و شهر‌های آن مانند آنتالیا و آنالیا، در میان توریست‌های ایرانی با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. از میان جاذبه‌های بسیار زیبایی شهر آنتالیا، سواحل منحصر به فرد شهر میزبان گردشگردان بسیاری بوده و در میان سواحل شهر آنتالیا، ساحل فاسلیس به خاطر ویرانه‌های شهر باستانی به این نام، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.

شهر تاریخی فاسلیس، علاوه بر ساحل زیبا، مناطق گردشگری بسیاری برای دوست‌داران طبیعت در اختیار دارد که باعث جذب توریست‌های بسیاری خواهد شد. در سواحل شهر تاریخی فاسلیس امکانات رفاهی زیادی برای گردشگران فراهم شده است تا آن‌ها نهایت لذت را از سفر به کشور ترکیه و شهر آنتالیا ببرند.

 

شهر باستانی فاسلیس در آنتالیا

 

معرفی شهر باستانی فاسلیس آنتالیا

شهر تاریخی فاسلیس در شهر آنتالیا ترکیه واقع شده و از سه سمت با خلیج احاطه شده است. این منطقه تاریخی در حال حاضر، تحت نظارت پارک ملی آنتالیا بوده و در ۱۶ کیلومتری کمر واقع شده است. همچنین در ۵۷ کیلومتری بزرگراه آنتالیا – کوملوکا قرار گرفته و فاسلیس از نظر زمانی، چندان از شهر آنتالیا دور نیست.

شهر تاریخی فاسلیس مربوط به دوران روم باستان و یونان بوده و همچنین در آن روزگار در سواحل لیکیا، بنا شده بود. گردشگران بسیاری در طول سال جهت بازدید از شهر تاریخی فاسلیس و شنا در سواحل آن، وارد منطقه خواهند شد. جذابیت تاریخی شهر و سواحل زیبایی آن، توریست‌های زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود جذب کرده است.

تاریخچه شهر باستانی فاسلیس

در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، شهر فاسلیس توسط رودیان در این منطقه شکل گرفت. فاسلیس به خاطر قرار گرفتن میان دو بندر، به مهم‌ترین و اصلی‌ترین شهر بندری لیکیایی شرقی تبدیل شده بود. اگر چه این شهر به نوعی مرکز اصلی تجارت بین آسیا، مصر، یونان و فنیقی‌ها نیز بود.

 

شهر آنتالیا | همه چیز درباره آنتالیا؛ از زبان و فرهنگ تا آب و هوا و قوانین آنتالیا 

 

 

زیبایی شهر باستانی و قدیمی فاسلیس

 

این شهر ابتدا توسط ایرانیان در جریان فتح آسیای صغیر، تصرف شده و سپس توسط اسکندر مقدونی، فتح شد. اسکندر دستور ساخت شهر در مکانی دیگر را پس از تصرف فاسلیس، صادر کرد. از سال ۲۰۹ تا ۱۹۷ قبل از میلاد مسیح، شهر تحت سلطه بطلمیوس و تحت حاکمیت مصری‌ها بود. در جریان انعقاد پیمان آپامیا، شهر فاسلیس به همراه دیگر شهر‌های لیکیا، در اختیار پادشاهان رودز قرار گرفت.

بین سال‌های ۱۹۰ تا ۱۶۰ قبل از میلاد مسیح، شهر در اختیار رودیان بوده و از سال ۱۶۰ قبل از میلاد تحت سلطه کنفدراسیون لیکیان که به نوعی زیر دست حکومت روم باستان بود، قرار گرفت. این شهر نیز به مانند شهر زیبایی اولمپوس، سال‌های بسیاری از سوی دزدان دریایی مورد تعرض قرار می‌گرفت. نکته جالب در این زمان حکومت دزدان دریایی زکنیت برای مدت زمانی بر این شهر بود.

سال ۴۲ قبل از میلاد، بروتوس فاسلیس را به روم پیوند داد. دزدان دریایی در سده سوم بعد از میلاد مسیح نیز، بار‌ها شهر را مورد تعرض خود قرار دادند. این نوع حملات از سوی دزدان دریایی و ایجاد ضرر مالی یا جانی برای تجار به ویژه صاحبان کشتی‌های تجاری عربی، کم کم سبب از بین رفتن اهمیت بندر فاسلیس در میان دیگر بنادر شد.

در قرن یازدهم میلادی، دیگر نامی از بندر شهر تاریخی فاسلیس باقی نمانده بود. حتی با وجود تسلط سلجوقیان بر دو شهر آلانیا و آنتالیا، که مجددا تجارت از طریق دریا و بندر را در این مکان شروع کردند نیز فاسلیس مورد استفاده قرار نگرفت. به عبارت دیگر، شهر تاریخی و بندر فاسلیس، دیگر اهمیت و رونق سابق را نداشته و به طور کلی از یاد‌ها پاک شد.

جاذبه های شهر باستانی فاسلیس آنتالیا

پس از ورود به شهر تاریخی فاسلیس، اولین نقطه‌ای که گردشگران را به خود جذب خواهد کرد، ویرانه‌های قنات قدیمی این شهر است. مردم از این قنات جهت آب‌رسانی به نقاط دور دست شهر استفاده می‌کردند. وسط شهر یک خیابان ۲۴ متری واقع شده؛ که در بخش جنوبی این خیابان، دروازه هادریان قرار گرفته است.

 

سنگ های شهر فاسلیس

 

 

جاهای دیدنی آنتالیا -در سفر به آنتالیا جاذبه های گردشگری آن را از دست ندهید!

 

در نزدیکی خیابان و دروازه هادریان ویرانه‌های از حمام رومی، آگورا، آمفی تئاتر و معابد مختلف دیده می‌شود. این مکان‌های تاریخی به نوعی نشان دهنده وجود تمدن و پیشرفت شهر در روزگار آبادانی خود است. ‌اشیا قدیمی که از این شهر توسط باستان‌شناسان یافته شده را در یک موزه جمع‌آوری کرده‌اند. این موزه و اشیا قدیمی مربوط به شهر فاسلیس، اکنون در معرض دید توریست‌ها قرار گرفته است.

دسترسی به شهر تاریخی فاسلیس آنتالیا

توریست‌های ایرانی و خارجی جهت دسترسی به شهر قدیمی فاسلیس و بازدید از این شهر، ابتدا باید وارد شهر آنتالیا ترکیه شوند. گردشگران ایرانی برای رسیدن به این شهر زیبا می‌توانند از میان راه هوایی، زمینی با اتوبوس و خودرو شخصی یکی را انتخاب کنند. توریست‌های ایرانی در سفر خود با اتوبوس جهت سفر به آنتالیا حدود ۹ ساعت به طول انجامیده و از آنتالیا تا فاسلیس یک ساعت راه خواهند داشت. این سفر طولانی، بسیار خسته‌کننده خواهد بود. سفر هوایی بسیار گران بوده و امکان پرداخت هزینه آن برای همه وجود ندارد. البته سفر با هواپیما، راحتی بسیاری با خود به همراه دارد. در سفر با خودرو شخصی نیز مشکلات خاص خود به همراه دارد. دارا بودن گواهینامه بین‌المللی رانندگی، پرداخت هزینه بنزین و پلاک بین‌المللی خودرو از جمله مسائلی است که در این نوع سفر باید رعایت شود. البته سفر با ماشین شخصی تجربه سفر بسیار جذابی بوده و تحمل سختی‌های این سفر برای رسیدن به فاسلیس آنتالیا می‌ارزد.

 

بازدید از شهر باستانی فاسلیس

 

اطلاعات بازدید از شهر فاسلیس

جهت بازدید از شهر تاریخی فاسلیس در صورت سکونت در یکی از هتل‌های آنتالیا، به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. از خود شهر آنتالیا تا فاسلیس، حدود ۵۸ کیلومتر فاصله بوده و مدت زمان یک ساعت در مسیر خواهید بود. این میزان فاصله در صورت حضور در کمر به ۱۴ کیلومتر کاهش یافته و در عرض ۱۵ دقیقه به فاسلیس خواهید رسید.

جهت بازدید این شهر تاریخی زیبا و نمادی از تمدن در روزگار خود، ابتدا باید بلیط تهیه کنید. در روز‌های گرم تابستان که شهر آنتالیا گردشگران بسیار دارد، دروازه‌های شهر از ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر به روی توریست‌ها باز خواهد بود.

امکانات رفاهی ساحل شهر فاسلیس

فاسلیس یک شهر تاریخی با بافت قدیمی است، بنابراین از این شهر به مانند دیگر مناطق دیدنی آنتالیا نباید انتطار بار یا رستوران را داشت. کیوسک‌هایی جهت صرف غذا در شهر وجود دارند، با این وجود بهتر است گردشگران با خود غذایی همراه داشته باشند.

البته در سواحل شهر نیمکت‌ها و میز‌های برای لذت بردن از ساحل چشم نواز شهر تعبیه شده و گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. گردشگران می‌توانند در سواحل شهر، حمام آفتاب بگیرند یا شنا کنند.

 

تور آنتالیاتضمین کمترین قیمت؛ امکان مقایسه آنلاین قیمت و خدمات معتبرترین آژانس‌های مسافرتی ایران

 

سخن پایانی

شهر تاریخی فاسلیس، قدمت طولانی داشته و بیشترین اهمیت شهر به خاطر وجود بندر و کشتی‌های تجاری بود. این شهر با وجود تحت سلطه حاکمان بسیار توانسته بود به حیات خود ادامه دهد. اما با وجود حملات بسیار دزدان دریایی، اهمیت و رونق خود را از دست داد. این شهر تاریخی یک جاذبه گردشگری عالی برای توریست‌های خارجی محسوب می‌شود.

با وجود عدم امکانات رفاهی چون بار یا رستوران، هنوز هم گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در صورت سفر به کشور ترکیه و آنتالیا،حتما به سراغ این شهر تاریخی بروید تا از دیدن دروازه هادریان  و سواحل زیبایی آن لذت ببرید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر