نکات مهم برای سفر به آنتالیا

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/20
بازدید: 3358
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از آن‌جا که آنتالیا یکی از پربازدیدترین شهرهای ترکیه به حساب می‌آید، امروزه به قطب گردشگری این کشور تبدیل شده است. قبل از سفر به آنتالیا لازم است نکاتی را بدانید تا سفری لذت‌بخش را به ارمغان آوردید. در این مقاله با نکات مهم برای سفر به آنتالیا آشنا می شوید.

نکات مهم برای سفر به آنتالیا

نکات مهم برای سفر به آنتالیا 

همان‌طور که بیان شد یکی از شهرهای توریستی و زیبا ترکیه، آنتالیا است، که در سراسر جهان به خصوص ایران محبوبیت خاصی دارد؛ چرا که دارای مکان‌های گردشگری زیاد و متنوعی است؛ همچنین جالب است بدانید که بلوارهایی زیبا با درختان نخل و لنگرگاه‌های دیدنی جذابیت این شهر را چند برابر کرده‌اند. این منطقه دارای بافتی جذاب و خاص از خیابان‌هایی باریک و پر پیج و خم است، که خانه‌های قديمي مکانی چشم‌گیر را ایجاد کرده‌اند و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید نکاتی که در ادامه بیان می‌شود، حتما برای‌تان مفید خواهد بود.

تلفن همراه

اگر تلفن شما از رومینگ برخوردار باشد به راحتی می‌توانید در ترکیه از استفاده نمایید. ترکیه به خصوص اکثر نقاط شهر آنتالیا از پوشش و آنتن دهی خوب و قوی برخوردار هستند، پس جای هیچ نگرانی نیست و شما می‌توانید با دوستان و آشنایان خود به راحتی در ارتباط باشید. اما لازم است بدانید که اگر قصد دارید مدت زیادی در آنتالیا یا دیگر شهرهای ترکیه اقامت داشته باشید، لازم است برای برقراری ارتباط و مکالمه نسبت به خرید سیم کارت اعتباری ترکیه اقدام کنید؛ زیرا در غیر اين صورت هزینه زیادی برایتان رقم می‌خورد. برای تهیه سیم کارت در ترکيه باید پاسپورت و تلفن همراه خود را به دفاتر مربوطه برده و با توجه به اطلاعات شخصی سیم کارت را خریداری و فعال‌سازی کنید.  

 شماره تلفن های اضطراری

قبل از سفر به ترکيه آشنایی با تلفن‌هایی اضطراری نکته مهمی است که باید به آن‌ توجه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. در  زیر برخی از تلفن‌های اضطراری ترکیه برای شما فهرست شده است: 

  • پلیس 115
  • اورژانس 112
  • ۱۱۰ آتش‌نشانی
  • اطلاعات شماره تلفن 118
  • 161 اطلاعات پستی ترکیه

رومینگ

برق

معمولا در تمامی خانه‌ها و ساختمان‌های شهرهای ترکیه به خصوص آنتالیا از برق ۲۲۰ ولت استفاده می‌شود. نکته جالب در مورد این کشور آن است که مانند ایران دارای پریزهای دو شاخه بوده و این بدین معنی است که شما به هیچ تبدیل کننده‌ای نیاز نخواهید داشت. پس جای نگرانی برای استفاده از وسایل الکترونیکی نیست. البته قابل ذکر است که در برخی از نقاط ترکيه از برق ۱۱۰ والت استفاده می‌شود اما این موضوع شامل آنتالیا نخواهد شد. 

تعطیلات رسمی

مناطق گردشگری آنتالیا مانند: موزه‌ها و مکان‌های تاریخی معمولا در روزهای اول تعطیلات رسمی، تعطیل هستند و از روز دوم یا سوم فعالیت خود را دوباره آغاز می‌کنند. قبل از سفر بهتر است یک استعلام از تعطیلات رسمی این منطقه بگیرید تا سفر بهتری داشته باشید. 

پوشش 

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به‌ بازدید مکان‌های مذهبی علاقمند هستند، باید بدانید که در کشور ترکیه همانند ایران برای نگه داشتن حرمت هنگام ورود به این مکان‌ها از لباس‌های پوشیده و ساده استفاده می‌شود. همچنین در صورتی که لباس مناسب به همراه نداشته باشید مسئولان به طور رایگان لباس‌های مخصوص را در اختیارتان قرار می‌دهند. البته پوشش مناسب فقط مخصوص خانم‌ها نیست بلکه آقایان نیز باید این نکته را رعایت کنند. نکته دیگر اين است که‌ خندیدن با صدای بلند در این مکان‌ها اصلا جایز نیست و بهتر است به هیچ وجه انجام نشود؛ چرا که موجب دلخوری افراد می‌شود.

بازدید مکان‌های آنتالیا

آنتالیا چی بپوشیم اینجا به شما کمک می‌کنیم تا در سفرتون به آنتالیا پوشش دلخواه خودتون رو انتخاب کنید.

بلیط هواپیما و هتل

رزرو هتل قبل از سفر آنتالیا در تعطیلات مذهبی نکته بسیار مهمی است که لازم است قبل از هر چیز به آن توجه داشته باشید، چرا که در این زمان آنتالیا بسیار شلوغ می‌شود و ممکن است جایی برای اقامت پیدا نکنید. در ضمن برای سفر با ماشین شخصی توجه به جاده‌ها حائز اهمیت است، زیرا مردم ترکیه همانند ایرانی‌ها در تعطیلات به تفریح و سفر می‌پردازند و اکثرا از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند. مغازه‌های کوچک ترکیه در این تعطیلات نیز بسته هستند و این شرایط ممکن است سفر شما را کمی مختل کند. اگر به قصد خرید به آنتالیا سفر می‌کنید باید بدانید که بازار بزرگ این شهر در دو روز اول تعطیلات بسته هست. 

ماه مبارک رمضان

همان‌طور که می‌دانید مسلمانان در سراسر جهان به خصوص در ترکیه در ماه رمضان روزه می‌گیرند. البته مسافران مجبور به روزه گرفتن در این ماه نیستند و مجاز به خوردن و آشامیدن هستند. اما انجام دادن این کار در حضور روزه داران جایز نیست و بهتر است انجام نشود. در این ماه معمولا رستوران‌هایی که در شهرهای کوچک ترکیه قرار دارند تعطیل هستند، اما نگران نباشید رستوران‌های بزرگ به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در تمام ساعات غذا سرور می‌کنند. 

آب لوله کشی

آنتالیا نیز داری لوله کشی، و آب آن قابل آشامیدن است. به طور کلی آب این شهر کلر دارد، و از نظر بهداشتی سالم است. اما خیلی از افراد به دلیل کلر از آب لوله‌کشی استفاده نمی‌کنند، و می‌توانند از فروشگاه‌ها نسبت به خرید آب معدنی اقدام کنند.  پس جای هیچ نگرانی نیست و به راحتی می‌توانید با آب لوله کشی مسواک بزنید.

ماه مبارک رمضان

راهنمای سفر به آنتالیا - برای آشنایی با آنتالیا، هزینه سفر و اقامت، جاهای دیدنی آنتالیا و... کلیک کنید.

رانندگی در آنتالیا

مجوز رانندگی یا همان گواهینامه برای رانندگی مانند همه کشورها در ترکیه به خصوص آنتالیا واجب است. همان‌طور که می‌دانید گواهینامه رانندگی بین المللی سندی است که به افراد این امکان را می‌دهد که به مدت یک سال در بیش از ۱۶۰ کشور در سراسر جهان بدون آزمون رانندگی کنند. 

خدمات بهداشتی

همانند ایران در آنتالیا نیز پزشک‌ها در مطب‌های خصوصی خود و بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند. آنتالیا و سایر شهرهای ترکیه از بیمارستان‌هایی برخوردار که مخصوص اتباع خارجی هستند، و داروخانه‌های موجود در این شهر مختص اشخاص حقیقی می‌باشند.   

پروازهای داخلی ترکیه

اگر می‌خواهید به شهرهای دیگر ترکیه نیز سفر کنید پروازهای داخلی نیاز شما را برطرف می‌سازند. توجه داشته باشید که قبل از سفر لازم است نسبت به رزومه و استعلام قیمت پروازهای داخلی اقدام فرمایید.

مواد مخدر

ترکیه از آن کشورهایی است که به‌ طور  جدی و  برابر مواد مخدر ایستادگی کرده و مجازات سرسختی را برای اين جرم در نظر گرفته است. در این کشور هر گونه خرید و فروش مواد مخدر ممنون است و در صورت مشاهده و دستگیری مجازات سنگینی برای شخص صادر می‌شود.

پروازهای داخلی ترکیه

فرودگاه آنتالیا - هر آن چیز که باید درباره فرودگاه آنتالیا بدانید!

کفش

ترک ها مانند ایرانی‌ها این فرهنگ را دارند که بدون کفش وارد خانه شوند، البته آن‌ها معمولا در خانه‌هایشان برای مهمانان دمپایی می‌گذارند تا اذیت نشوند. پس توجه داشته باشید اگر توسط ترکی دعوت به منزل او شدید به هیچ وجه با کفش وارد خانه نشوید.  

چای

چای همان‌طور که در ایران دارای طرفدارهای بیشماری است در  آنتالیا ترکیه نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که ترک‌ها نیز همراه با صبحانه خود چایی میل می‌کنند و در طول روز نیز برای رفع خستگی از این نوشیدنی استفاده می‌کنند‌. همچنین سرو چای در مراسم‌های آن‌ها بسیار مرسوم است. در اکثر فروشگاه‌های ترکیه به مشتریان خود چای را توصیه می‌کنند. 

صادرات کالاهای عتیقه

خرید و فروش عتیقه به خصوص صادرات آن از دیگر کارهای ممنوع در ترکیه و آنتالیا هست. اگر هنگام ورود به ترکیه اشیای قیمتی و عتیقه ای با خود آورده‌اید لازم است به دفاتر مربوطه مراجعه کنید و آن را در پاسپورت خود به ثبت برساند تا دچار مشکل نشوید. 

قهوه

شاید شما هم با خود تصور کنید که ترکیه یکی از معادن قهوه است، چرا که حتما تا به حال نام قهوه‌ی ترک به گوشتان خورده است. اما جالب است بدانید که در این کشور حتی یک درخت قهوه هم وجود ندارد، زیرا اصلا دارای آب و هوای مناسب برای کشت این درخت نیست. محبوبیت قهوه ترک در واقع برای نوع سرور و طرز تهیه آن است؛ چرا که خیلی خاص و گرم برای افراد سرور می‌شود. قهوه ترک دارای کف زیاد و غلیظی است و که نام این نوع قهوه کوپوک است. اگر به جایی رفتید و قهوه دارای کف زیادی نبود سعی کنید آن را اصلا قبول نکنید؛ چرا که هرچه کف قهوه بیشتر باشد قهوه خوشمزه و دلچسب‌تر است. مقدار کف قهوه علاوه بر طعم نشان دهنده کیفیت آن است. البته هر جای آنتالیا دارای سرو متفاوتی از قهوه است. برای نوشیدن قهوه ترک آن را اصلا هم نزنید؛ زیرا دانه‌های ریز قهوه ترکیب می‌شوند و طعم ناخوشایندی به قهوه می‌دهند. ظروفی که در رستوران‌های شیک و مجلل آنتالیا قهوه در آن سرو می‌شود معمولا از جنس مس، سفال یا برنج هستند که به آن‌ها Cezve  نیز گفته می‌شود. قهوه‌ی ترک با مقداری آب در دمای محیط برای مشتریان سرو می‌شود.

قهوه ترک

بهترین زمان سفر به آنتالیا - کدام فصل سال به شهر ساحلی آنتالیا سفر کنیم؟

سیستم خنک کننده

هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و سایر اقامتگاه‌ها سیستم خنک کنندگی مانند دیگر کشورها ندارند. جالب است بدانید اقامتگاه‌هایی در آنتالیا وجود دارند که به طور جداگانه برای سیستم سرمایشی از مسافر مبلغی را دریافت می‌کنند. البته لازم به ذکر است این موضوع شامل هتل‌های لوکس آنتالیا نمی‌شود.  

تاکسی

در ترکیه دو نوع نرخ برای تاکسی‌ها وجود دارد؛ چرا که تعداد تاکسی‌ها در آنتالیا ترکیه بسیار زیاد است و در هر از ساعت شبانه روز به راحتی تاکسی برای جابه‌جایی پیدا می‌شود. اما نکته جالب این است که نرخ روز و شب کاملا با یکدیگر متمایز هستند به گونه‌ای که نرخ تاکسی در شب حدود ۵۰ درصد افزایش دارد. همچنین هزینه‌هایی مانند عوارض عبور، عبور از برخی پل‌ها... با کرایه تاکسی حساب می‌شوند. در ترکیه و شهر آنتالیا انعام ضروریتی ندارد؛ اما باز هم شما می‌توانید این کار را انجام دهید.  

عبور از خیابان‌ها

آنتالیا دارای خیابان‌هایی شلوغ و پرتردد است و به همین دلیل بسیار برای عبور خطرناک هستند. سعی کنید برای عبور از این خیابان‌ها حتما از گذرگاه‌ها استفاده نمایید. متاسفانه برخی از رانندگان آنتالیا به هیچ وجه قانون را رعایت نمی‌کنند، پس سعی کنید دقت کافی برای عبور داشته باشید.

رستوران

رستوران‌های ترکیه غذاهای لذیذ خود را پشت ویترین‌ها می‌گذارند، تا توجه افراد را بیشتر جلب کنند. همچنین برخی از رستوران‌ها مانند  ایران جلوی در ورودی کباب را می‌پزند. نکته جالب این است که در این شهر شما می‌توانید از پیشخدمت بخواهید که برای تست کمی از غذا را برای شما بیاورد و شما در صورتی که پسند کنید نسبت به سفارش اقدام کنید. همچنین برخی از این رستوران‌ها دارای منویی با زبان خارجه هستند که معمولا غذاهایی که در این منو هستند قیمت بیشتری نسبت به سایر غذاها دارند. در رستوران‌های ترکیه نیازی به دادن انعام به کارکنان نیست؛ زیرا رستوران‌ها ۱۰ الی ۱۵ درصد هزینه برای خدمات دریافت می‌کنند. دادن انعام از قدیم تا کنون برای کارمندان جذاب بوده است و شما اگر بخواهید می‌توانید این کار را انجام دهید.

تاکسی در آنتالیا

بهترین رستوران های آنتالیا - میل کردن وعده‌های غذایی در رستوران‌های باکیفیت و بین‌المللی آنتالیا

سخن آخر

در آنتالیا فرهنگی از شرق و غرب حکم فرماست به همین سبب هم می توانید با حجاب کامل و بدون حجاب در جامعه حضور پیدا کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر