بزرگ ترین کاخ سلطنتی دنیا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/20
بازدید: 2395
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کاخ ورسای فرانسه در حومه شهر پاریس قرار دارد. کاخ ورسای محل زندگی و کاخ سلطنتی لویی چهاردهم تا شانزدهم بود که بعد از انقلاب خالی شد و پادشاهان فرانسه به پاریس نقل مکان کردند. این کاخ به عنوان بزرگترین کاخ سلطنتی به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. این کاخ به لوکس ترین حالت خود در آن زمان ساخته شد. مبل های ساخته شده از طلا و نقره باغ ها و مجسمه های ساخته شده از مرمر، کاخ های مخصوص ملکه و شاه و تالار های مختلف شاهکار های زمان خود بودند. 
نقاشی ها و معماری زیبای این کاخ توجه هر گردشگری را به خود جذب میکند اگر قصد سفر به پاریس را داشتید حتما از این کاخ بازدید کنید زیرا تفریحی ۲ تا۳ ساعته در این قصر ارزش وقت شما را دارد. با ما همراه باشید تا بیش تر با این کاخ زیبا آشنا شوید.

بزرگ ترین کاخ سلطنتی دنیا

کاخ ورسای

کاخ سلطنتی ورسای به منظور سکونت تمام درباریان و دستگاه های دولتی به بزرگترین و تجملی ترین حالت ممکن ساخته شد. لویی چهاردهم با ساخت این قصر از کاخ لوور به این کاخ نقل مکان کرد تا با زیر نظر گرفتن تمامی دربار و فاصله گرفتن از پاریس، از مال اندوخته کردن درباریان جلوگیری کند. در دوران لویی چهاردهم قدرت شاه به کمک به کار گیری درست این کاخ بسیار زیاد بود ولی لویی شانزدهم با زندگی تجملی خود خشم مردم را برانگیخت و با اصرار انقلابیون به پاریس برگشت.
این کاخ تالار های رقص، تالار های غذاخوری و تالارهای اختصاصی دیگری در قصر ملکه و شاه دارد که این تالار ها طوری ساخته شده بود که تالار های عمارت ملکه با تالار های عمارت شاه متقارن باشد.

همه چیز درباره فرانسه - آشنایی با تاریخ و فرهنگ و مردمان کشور فرانسه

مساحت کاخ ورسای

کاخ ورسای پاریس حدود ۸/۱۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و شامل ۷۰۰ اتاق و ۱۲ مایل جاده، ۲۰۰ هزار درخت، ۵۰ فواره، ۲۱۵۰ پنجره، ۶۷ راه پله، ۶ هزار تابلوی نقاشی، ۱۵۰۰ طراحی، ۲۱۰۰ مجسمه و ۵ هزار قطعه مبلمان بزرگترین کاخ سلطنتی به ثبت رسیده در سازمان جهانی یونسکو است.

معماری کاخ ورسای

کاخ رسمی و سلطنتی ورسای به دستور لویی چهاردهم در سال ۱۶۶۹ شروع به ساخت کرد؛ طراحی اصلی کاخ از سال ۱۶۷۸ شروع و در ۶ مه ۱۶۸۲ پایان یافت. این کاخ در سه مرحله با پشت سر گذاشتن پایان جنگ اسپانیا و فرانسه، پایان جنگ با آلمان و.‌.. به پایان رسید. و در مرحله آخر، چهارم، اثاثیه این قصر به دست صنعتگران ایتالیایی ساخته شد.

سازنده کاخ ورسای

طراحی این کاخ به دست معماران ماهری انجام گردید که هر کدام از این معماران مسئول قسمتی از این کاخ بودند؛ برای مثال لویی لوور معمار و طراح بخش فضای سبز آندره لونوتر و شارل لُبران نقاش ماهری بود که در این مجموعه هنر نمایی کرد.

معرفی بخش های مختلف کاخ ورسای

این کاخ بزرگ و مجلل از بخش های مختلفی مانند تالارها، کاخ ها و باغ ها تشکیل شده است. در ادامه بخش های مختلف این کاخ را نام برده و هرکدام را به صورت خلاصه شرح داده ایم.

  • جناح شرقی کاخ : در جناح شرقی کاخ ورسای میدان آرم قرار دارد که در مرکز این میدان مجسمه ای برنزی از لویی چهاردهم قرار دارد و از این ناحیه امروزه به عنوان پارکینگ عمومی گردشگران استفاده میشود.
  • ورودی سلطنتی کاخ ورسای: دروازه اصلی و طلایی این کاخ در طی انقلاب فرانسه به دست انقلابیون ویران شد؛ ولیکن دروازه طلا کاری شده و مجلل بازسازی شده از روی دروازه اصلی ،دربار اونور یا افتخار را از دربار سلطنتی جدا میکند.
  • کاخ مرمر : تمام کف این تالار با مرمر های سیاه و سفید تزئین شده و و ده ها مجسمه نیم تنه مرمری از شاهان روم این کاخ را آراسته اند. 
  • ساختمان مرکزی مجموعه ورسای: در طبقه همکف این ساختمان پسران و دختران و تالار های مخصوص ملکه در این طبقه قرار داشت و در طبقه اول تالار های پذیرایی از مهمانان سلطنتی و چندین تالار سرگرم کنند مانند سالن مرکور برای بازی پوکر و یا سالن مارس برای مراسم رقص و… وجود داشت.
  • تالار آینه: این تالار با بیش از ۷۰ متر طول ۱۷ آینه بزرگ در مقابل ۱۷ پنجره این اتاق دارد که منظره باغ بیرون عمارت را در خود منعکس میکنند و شمع های بیشمار این اتاق به گذرگاه نور معروف است.
  • جناح شمالی کاخ ورسای: در جناح شمالی کاخ کلیسایی باشکوه به معماری هاردوین منسار و روبرت دو کوت ساخته شد که در آن مراسم مذهبی خانواده سلطنتی انجام می گرفت.
  • جناح جنوب : این کاخ که به جناح شاهزادگان معروف بود محل اقامت شاهزاده های نسبی بود. اکنون از این مکان به عنوان گالری نبرد استفاده میکنند.
  • باغ ها : باغ های این کاخ یک بار در زلزله تقریبا نابود شدند ولیکن این باغ ها دوباره باز سازی شده و با فواره ها و مجسمه های گوناگون از بزرگترین باغ های فرانسه به حساب می آید.

تور پاریس | سفری رویایی به عروس شهرهای جهان؛ مهد هنر و تمدن

حقایقی درباره ی کاخ ورسای

حقایقی درباره ی این کاخ تاریخی در دهکده ورسای وجود دارد که در ادامه بعضی از آن ها مثل حقایقی درباره ساخت این کاخ و قسمت های مختلفش را برای شما شرح داده ایم. ثروت زیادی که خرج این بنا شد تا ساخته شود و تجملی بودن بیش از حد این کاخ باعث انقلاب و شورش مردمی شد. بیش از ۳۵۰۰ کارگر برای ساخت این مجموعه کار کردند تا این کاخ را بسازند. ماری آنتوانت همسر پادشاه ، کاخی برای کاشت سبزیجات تازه و یک معبد به نام معبد عشق در این مجموعه ساخت.
هر ساله ۲۱۰ هزار گل و ۲۰۰ هزار درخت در باغ های این مجموعه کاشته میشود که طبق گفته مادام دو منتونن بوی زیاد گل ها موجب حس تهوع میشد . (قرن هفدهم میلادی )
بیش از ۳۵۷ آینه در تالار آینه وجود دارد که با ۲۰۰۰۰ شمع روشن می گردد.

بزرگ ترین کاخ سلطنتی دنیا

ساعات بازدید از کاخ ورسای

کاخ ورسای پاریس در همه ی روز های هفته به جزء دوشنبه ها باز است.  با توجه به اینکه قصر ورسای در فصل ها و ماه های متفاوت، زمان بازدید را کمی تغییر میدهد؛ بهتر است قبل از شروع به حرکت به سمت کاخ ورسای از سایت رسمی کاخ ورسای بازدید کنید و از ساعات دقیق گشایش آن مطمئن شوید. هر چند که عمدتا ساعات بازدید در طول هفته به جزء دوشنبه ها از ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ است؛ ولیکن آخرین پذیرش در نیمه اول سال ۱۷:۳۰ و در نیمه دوم سال ۱۶:۳۰ است.

چگونه به کاخ ورسای برویم؟ 

دسترسی به کاخ ورسای فرانسه از راه های مختلفی امکان پذیر است؛ شما میتوانید با اتوبوس، تاکسی، ماشین شخصی با قطار به راحتی خود را به قصر ورسای برسانید. 

  1. روش اول قطار : قطار های سریع السریر ار ای ار در خط c  شما را از مرکز پاریس به کاخ سلطنتی ورسای میرساند کافی است شما در ایستگاه ورسای ریو گوش پیاده شوید و بعد از ۵ دقیقه پیاده روی به کاخ ورسای برسید اگر از محله مونپارناس  پاریس به سمت کاخ ورسای در حال حرکت هستید کافی است در ایستگاه ورسای شانتیه پیاده شوید یا اگر از سنت لازار پاریس به سمت کاخ ورسای در حال حرکت هستید باید در ایستگاه ورسای ریو دروات پیاده شوید بعد از پیاده شدن در این ایستگاه ها  با ۱۰ دقیقه پیاده روی به کاخ میرسید.
  2. روش دوم اتوبوس : اتوبوس های خط ۱۷۱ نیز یکی دیگر از روش های رسیدن به کاخ ورسای هستن؛ این اتوبوس ها از ایستگاه مترو پل سور به سمت قصر ورسای حرکت میکند.

آدرس کاخ ورسای

کاخ سلطنتی ورسای مجموعه بزرگ و شگفت انگیز فرانسه است که در شهر ورسای واقعه است این کاخ که تا قبل از سال ۱۶۸۲ محل زندگی لویی شانزدهم بوده است اکنون به عنوان بزگ ترین کاخ سلطنتی در یونسکو به ثبت رسیده و به یکی از نقاط گردشگری فرانسه تبدیل شده است.
آدرس دقیق کاخ ورسای: فرانسه،شهر ورسای ،میدان ارم ، پلاک: ۷۸۰۰۰

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر