جای خالی کمپینگ های استاندارد در گردشگری ایران

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/11/25
بازدید: 249
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
ابوالقاسم ایرجی گفته بود که ساخت کمپینگ و مجتمع‌های بین‌راهی، توسعه زیرساخت‌ها را به دنبال دارد و از گام‌های اساسی در این زمینه است.
درحالی‌که در ایران تنها یک کمپینگ استاندارد در نزدیکی نطنز داریم، در سال‌های گذشته بارها از سوی مراکز استان‌های مختلف اعلام شده که ساخت کمپینگ‌های گردشگری برای مسافران در دستور کار قرار گرفته و چه بسا با این عنوان خبر راه‌اندازی کمپ‌هایی را هم شنیده باشیم. اما چیزی که مشخص است این که کمپینگ دارای مکان، تعریف و امکانات خاصی است که هیچ‌یک از اماکنی که با عنوان کمپ مسافران از آنها یاد می‌شود، این ویژگی‌ها را ندارند.
با توجه به اینکه مردم در ایران بیش از آنکه به سفر با تورهای گردشگری علاقه‌مند باشند به سفرهای شخصی روی می‌آورند، محل اقامت و دسترسی به امکانات اولیه جزو دغدغه‌های عمده آنها در طول سفر است و البته هزینه زیادی نیز برای آنها دارد؛ بنابراین با فراهم شدن این امکانات، گردشگران بدون نگرانی اتراق می‌کنند.
در حال حاضر چیزی که در ایران و در اغلب مسافرت‌های شخصی با ظاهری متفاوت از کشورهای پیشرفته خود را نشان می‌دهد، اقامت در چادرهای مسافرتی است؛ امری که به‌ویژه در سفرهای تابستانی و در سفر به مناطق خوش آب و هوا تبدیل به فرهنگ سفر شده و به غلط از تجمع چادرهای مسافرتی در کنار یکدیگر در پارک‌ها و فضاهای سبز که زیبایی و نظم شهرها و طبیعت را دگرگون کرده، با عنوان کمپ یاد می‌شود.
این گونه اقامت‌ها که کمترین امکانات بهداشتی و امنیتی را به همراه دارند به‌دلیل کم‌هزینه بودن بسیار مورد استقبال مسافران است؛ درحالی‌که به گفته کارشناسان، با ساخت و راه‌اندازی کمپینگ‌های گردشگری هزینه اقامت در کنار استفاده از خدمات و امکانات اولیه بسیار ارزان‌تر و ایمن‌تر خواهد بود و علاوه‌بر این، در زیبایی شهرها و طبیعت نیز خللی وارد نمی‌کنند.
یکی از راهنمایان تور در این‌باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «کمپینگ‌ها با هدف آسیب نرساندن به طبیعت و مناطق حفاظت شده و همچنین برای امنیت بیشتر مسافران ساخته می‌شوند که استانداردهایی برای آنها تعریف شده است.»
علیرضا حدیدی‌فرد با بیان اینکه جانمایی برای ساخت کمپینگ‌ها از نکات بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود، ادامه می‌دهد: «این کمپینگ‌ها در همه جای دنیا با امکاناتی همچون آب آشامیدنی، آب برای شست‌وشو، سرویس بهداشتی و برق در حاشیه شهرها یا در دل طبیعت، امنیت و آرامش اقامت را برای مسافران تامین می‌کنند که متاسفانه در ایران چنین کمپینگ‌هایی جز در یک مورد نداریم.» به گفته این کارشناس گردشگری، در تجربه‌ راه‌اندازی کمپینگ‌ها درگیر شدن جامعه محلی با این کمپ‌ها، به‌ویژه در دل طبیعت به وضوح دیده شده که موجب می‌شود این افراد نیز در این مورد دلسوزانه‌تر عمل کنند و از این طریق اشتغالزایی و درآمدزایی نیز صورت بگیرد.

 سرمایه‌گذاری زودبازده کمپینگ‌های اقامتی 
راه‌اندازی و ساخت کمپینگ‌های مسافرتی بسیار هزینه‌بر اما مقرون به‌صرفه است؛ به‌طوری‌که به گفته کارشناسان اقتصادی و گردشگری، این پروژه‌ها به‌دلیل بازدهی اقتصادی بلندمدتی که دارند بسیار درآمدزا هستند و علاوه‌بر آن، موجب ارتقای سطح کیفیت سفرها نیز می‌شوند؛ درحالی‌که راحتی و هزینه کمتری نیز برای مسافران به همراه دارند. 
حدیدی‌فرد نیز در این‌باره می‌گوید: «جانمایی مناسب، راه‌اندازی سیستم فاضلاب و دفع زباله، امکانات برق و آب از جمله نکات مهمی است که در طراحی و برنامه‌ریزی برای کمپینگ‌ها باید در نظر گرفته شوند و طبیعی است که استقبال مردم در استفاده از این امکانات بسیار زیاد باشد.»
این راهنمای گردشگری می‌افزاید: «مسافران در بسیاری از مسیرها به‌ویژه در طبیعت اجازه برپایی چادر ندارند. درحالی‌که به‌دلیل نبودن کمپینگ‌های استاندارد به وفور شاهد این مساله هستیم و البته آژانس‌های مسافرتی نیز در تورهای طبیعت‌گردی چاره‌ای جز آن ندارند، با این وجود تلاش می‌شود کمترین آسیب به طبیعت از این طریق وارد شود؛ در صورتی که اگر کمپینگ‌های استاندارد داشته باشیم، هم خدماتی که به مسافران می‌دهیم بهتر خواهد بود و هم امنیت آنها کاملا تامین خواهد شد.»
به نظر می‌رسد راه‌اندازی کمپینگ برای مسافران زیادی که علاقه به سفرهای شخصی در آنها بیشتر است، یکی از ضروریاتی است که جای خالی‌اش احساس می‌شود. بدیهی است اکثریت گردشگران داخلی با توجه به متوسط درآمدی که دارند، اقبال بیشتری به اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت دارند که ساخت و راه‌اندازی کمپینگ‌ها می‌تواند رضایت آنها را در این زمینه به دنبال داشته باشد و رونق گردشگری داخلی را موجب شود.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر