جاذبه های گردشگری صربستان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 813
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

صربستان کشوری در مرکز جنوب خاوری اروپا است. این کشور با کشور های مجارستان ، رومانی ، بلغارستان،  کرواسی و بوسنی هم‌مرز است. بلگراد پایتخت کشور صربستان می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی جاذبه های گردشگری کشور صربستان بپردازیم؛ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

قلعه ی کالمگدان

قلعه ی کالمگدان یکی از بناهایی در کشور صربستان است که به سختی و در طی سالیان متمادی ساخته شده است. این قلعه شاهد فراز و نشیب های شهر بلگردا، یعنی پایتخت کشور صربستان بوده است و از آن به عنوان نمادر تاریخ و فرهنگ صربستان یاد میکنند. میتوان گفت قدیمی ترین بخش شهر بلگراد، مربوط به همین قلعه ی کالمگدان میشود و مردم از این قلعه به عنوان قلب شهر بلگراد یاد میکنند. مهمترین و پربازدیدترین جاذبه ی گردشگری شهر بلگراد نیز همین قلعه ی باستانی کالمگدان است که سالانه میلیون ها گردشگر را از نقاط مختلف جهان به سمت خودش جذب میکند. اگر شما قصد سفر به کشور صربستان را دارید و دوست دارید از شهر بلگراد نیز دیدن کنید، به شما توصیه میکنیم که حتما از این قلعه ی زیبا دیدن کنید؛ چرا که قرار گیری این قلعه در بلندی، چشم اندازی بی نظیر از شهر بلگراد به شما میدهد و زیبایی های آن شما را بهت زده میکند. شما با سفر به این قلعه ی تاریخی میتوانید به تاریخ شهر بلگراد و کشور صربستان پی ببرید و از وقایعی که در سال های گذشته در این کشور اتفاق افتاده است آگاه شوید.

 

قلعه کالمگدان صربستان


همانطور که گفته شد، این قلعه در بلندی و بالای تپه ای قرار دارد که ارتفاع این تپه تقریبا به حدود 125 متر میرسد. ساخت این قلعه در قرن دوم میلادی شروع شده است. اما در آن زمان شد بر اثر حمله ی گوت ها به شهر بلگراد، این قلعه تخریب شد و بعد ها دوباره در قرن ششم میلادی، قلعه‌ای دیگر ساخته شد؛ این قلعه بازهم تخریب شد، اما این بار اسلاوها آن را از بین بردند.
قلعه ی کالمگدان به دلیل قرار گیری اش در پایتخت کشور صربستان، هربار پس از ساخت مورد حملات مختلفی از طرف دشمنان قرار می‌گرفت و در دوره های مختلف بازسازی میشد. دلیل این هم که در حال حاضر این قلعه معماری های مختلف و متفاوتی دارد، این است که در طول دوره های مختلف، بازسازی هایی روی آن انجام گرفته است. به طوری که آثاری از معماری ترکی و اتریشی نیز در این قلعه ی قدیمی  به چشم می‌خورد.
قلعه کالمگدان دو بخش اصلی به نام های بالا شهر و پایین شهر دارد؛ در قسمت بالا شهر این قلعه، بخش اصلی قلعه و یا به اصطلاح همان قلب قلعه وجود دارد. این بخش در گذشته محل سکونت فرماندهان نظامی صربستان بوده است؛ یکی از جاذبه های گردشگری این قلعه نیز، مجسمه ی مردی است ویکتور نام دارد و نماد آزادی برای شهر بلگراد محسوب میشود. این مجسمه که از جنس برنز ساخته شده است، ارتفاعی نزدیک به 14 متر دارد و از بخش های دیدنی قسمت بالاشهر قلعه ی کالمگدان است. در بخش پایین شهر نیز دیدنی‌ ها و جاذبه های زیاد و دیگری وجود دارند؛ برای مثال از این مکان های جذاب میتوان به مقبره ی داماد علی پاشا که یک معماری زیبای ایرانی اسلامی دارد اشاره کرد. همچنین برج ساعت و موزه ی نظامی جنگ های صربستان، در این بخش یعنی بخش پایین شهر قلعه ی کالمگدان قرار دارند .

 برج جمجمه

یکی از جالب ترین و البته ترسناک ترین جاذبه های گردشگری کشور صربستان، برج جمجمه یا Skull Tower است. این برج در شهر نیش صربستان قرار گرفته است و یکی از مهم ترین اماکن تاریخی صربستان به شمار میرود. اما  داستان شکل گیری و ساخت این برج قدری ترسناک است و عجیب به نظر میرسد!در ساخت این برج ، از جمجمه ی افرادی استفاده شده است که در سال 1809 میلادی در صربستان به عنوان شورشگر آنها را میشناختند. در سال 1389 میلادی، صربستان به دست امپراطوری عثنمانی میوفتد و کینه ی گرفته شدن کشور مردم صربستان توسط بیگانگان، در دل مردم این کشور میماند. سال ها بعد یعنی در سال 1804 میلادی ، مردم صربستان سعی کردند تا علیه عثمانی ها شورش کنند و تلافی تصرف کشورشان در سال ها قبل را، بر سر عثمانی ها در بیاورند و همچنین نوعی استقلال کشورشان را نیز برگردانند.  این شورش ها و درگیری های برای سالیانی ادامه داشت و هر دو کشور درگیر این موضوع بودند.

 

 برج جمجمه صربستان


سر آخر یکی از فرمانده های عثمانی که هورشید پاشا نام داشت، تصمیم گرفت دست به انجام کاری بزند که این شورش ها میان دو کشور برای همیشه تمام شود و این موضوع پایان یابد. او قصد داشت دیگر کسی نتواند جرات کند به جنگ و درگیری بپردازد؛ برای همین دستور داد پوست و سر سربازان صربستانی که در جنگ اخر کشته شده بودند را از بدنشان جدا کنند و پوست بدنشان را در حالی که پر از نی بود، به عنوان نماد پیروزی امپراطوری عثمانی به استانبول فعلی ببرند.او در ادامه دستور داد تا از جمجمه های آن سربازان صربستانی به عنوان بلوک های ساختمانی استفاده کنند و یک برج که از جمجمه های جنگجویان صربستانی ساخته شده بود را در ورودی شهر نیش صربستان به نمایش بگذارد.در ساخت این برج از 952 جمجمه استفاده شده. جمجمه ی استفان سیندلیک که سردسته ی جنگجویان صربستانی بود، بالای همه ی جمجمه های دیگر قرار داده شده است؛ شاید هورشید پاشا قصد داشته با انجام این کار به مردم بگوید تا عاقبت و نتیجه ی کسی که دست به جنگ با عثمانی ها میزند چیست! 

کلیسای سنت ساوا

کلیسای جامع سنت ساوا یک کلیسای ارتدکس در شهر بلگراد صربستان است. این کلیسا بزرگترین کلیسای جامع ارتدکس در ناحیه ی شهر بالکان محسوب می شود. همچنین از کلیسای سنت ساوای صربستان، به عنوان یکی از به نام ترین کلیسا های جامع ارتدکس دنیا یاد میشود. ساخت این کلیسا در سال ۱۹۳۵ میلادی آغاز شد. طراحی های کلیسای سنت ساوا بر اساس طراحی‌های معماران معروف صربستانی است. نکته ی جالب توجه در ساخت این کلیسای باشکوه نیز این است که روند ساخت کلیسای سنت ساوا در جنگ جهانی دوم، به دلیل بمباران شهر بلگراد متوقف شد. بعد ها نیز حکومت کمونیستی صربستان دستور به ادامه ی ساخت آن نداد و ساخت این کلیسا تا سال 1985 متوقف بود.
 فضای درونی این کلیسا از سنگ‌های پرداخت شده ی بومی ساخته شده است اما در ساخت سر در ورودی این کلیسا از سنگ های مرمر سفید و سنگ گرانیت استفاده شده است. در فضای بیرونی چیزی که در ابتدا به چشم میخورد، وجود گنبدهای باشکوهی است که صلیب‌های طلایی روی آن ها قرار دارد و توجه هر گردشگری را به خودش جلب میکند. این کلیسا ۹۱ متر طول و ۸۱ متر عرض دارد. ارتفاع گنبد های آن ها تقریبا به 70 متر نیز متر میرسد. صلیب های قرار داده شده روی گنبد ها هم تقریبا 12 متر ارتفاع دارند. این کلیسا به دلیل بنا شدن روی ارتفاع، تقریبا از همه ی نقاط شهر بلگراد قابل رویت است. 

 دره ی اوواچ

بدون شک یکی از منحصر به فردترین جاذبه طبیعی صربستان، طبیعت دره ی اوواچ است. وجود صخره های بسیار باشکوه در این منطقه و همچنین جریان رود درینا از خم و پیچ این دره، این منطقه را به یکی از زیباترین نقاط گردشگری صربستان تبدیل کرده است.

 

زلاتیبور-و-دره-اوواچ-صربستان.

 

زلاتیبور

زلاتیبور یک ناحیه ی گردشگری محبوب گردشگران کشور صربستان است. این منطقه ی گردشگری که 6000 کیلومتر مربع مساحت دارد، در کوه‌های غربی صربستان واقع شده است. فعالیت هایی که بیشتر در این منطقه ی گردشگری انجام میشوند عبارت اند از اسکی در زمستان و پیاده روی و کوهنوردی در تابستان. همچنین در کوه تورنیک که بلندترین کوه زلاتیبور است، ورزش اسکی انجام میشود. وجود یک کلیسای چوبی قدیمی و یک موزه ی سرباز از جاذبه‌های اصلی منطقه ی زلاتیبور هستند. 

 آرامگاه یوسیپ بروز تیتو

این آرامگاه زیبا را با نام خانه ی گل ها نیز میشناسند. مارشال یوسیپ بروز تیتو، رهبر جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی سابق بود. او از سال های 1953 تا 1980 رهبری یوگسلاوی را بر عهده داشت. مارشال یوسیپ بروز تیتو از احترام خاصی نزد مردم بلگراد برخوردار است. این آرامگاه، مقبره ی مارشال و همسرش در این مکان است. نام خانه ی گل‌ ها به این دلیل برای این مکان انتخاب شده است که تا زمان بسته شدن این آرامگاه هنگام فروپاشی یوگسلاوی، گل هایی پیرامون سنگ قبر مارشال و همسرش روییده بوده اند. بعد ها سنگ ‌های سفیدی  جایگزین آن گل ها شدند. 

کلبه رودخانه ی درینا

رودخانه ی درینا، در نزدیکی شهر باجینا باستا در صربستان واقع شده است. در وسط این رودخانه یک خانه‌ی کوچک روی پایه‌ی سنگی ساخته شده که به نوعی میشود از آن به عنوان یک خانه ی معلق یاد کرد. جالب است بدانید با وجود جذر و مد های فراوانی که در طول سال در این رودخانه شکل میگیرد، این کلبه به ‌طور عجیبی آسیبی ندیده است. شما میتوانید به راحتی با استفاده از قایق هایی که مالک این خانه برای شما در نظر گرفته است، به بازدید از این کلبه بپردازید. مسئولیت ساخت این کلبه نیز در همان سال ساختش توسط مالک به عهده گرفته شد. در ابتدای سال ساخت این کلبه، از این مکان به عنوان استراحتگاه برای ایام تعطیلات استفاده میشد.

صومعه ی استادنیکا

صومعه استادنیکا در صربستان مرکزی قرار گرفته است. این صومعه ویژگی های شگفت انگیز فراوانی دارد. در ورودی این صومعه، دو کلیسای سفید باشکوه یعنی کلیسای شاه و کلیسای ویرجین قرار دارند. این صومعه که متعلق به قرن 12 میلادی می باشد، نقاشی های دیواری بیزانسی و دیگر تزئینات جالب و شگفت آوری دارد که قدمت آن ها به قرن های 13 و 14  میلادی برمیگردد.

 

شهر شیطان و صومعه ی استادنیکا صربستان

 

شهر شیطان

این شهر یکی از عجایب هفت گانه ی کشور صربستان به شمار میرود. فرسایش این صخره ها در طولانی مدت، باعث شده اند تا آن ها به اشکال عجیبی دربیایند. وجود بیش از 200 صخره سنگی منحصر به فرد در این شهر باعث شده است تا این منطقه از نظر زمین شناسی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.روایاتی وجود دارند که پایه علمی ندارند و صرفا ساخته ی ذهن مردم محلی این منطقه هستند. برای مثال برخی از محلیان اعتقاد دارند که این سنگ ها، بدن افرادی هستند که در یک عروسی حضور داشته اند و توسط شیطان به سنگ تبدیل شده اند! افسانه ی دیگری که در مورد این صخره های عجیب وجود دارد این است که محلیان اعتقاد دارند در گذشته شیاطینی در این منطقه زندگی می کرده اند و چون مردم را آزار میدادند، آن ها از خداوند میخواهند تا از شر این شیاطین رها شوند؛ برای همین کار  همه ی آنها در کلیسای سنت پتکا جمع میشوند و به نیایش میپردازند. فردای آن روز مشاهده میکنند که شیاطین به ستون های سنگی تبدیل شده اند! 

پارک ملی کوپا انیک

کوپا انیک در صربستان نام یک کوه است. این کوه بلندترین کوه صربستان نیز هست؛در سال ۱۹۸۱ ، طبیعت و مناطق زیبای این کوه به یک پارک ملی کشور صربستان تبدیل شدند. این پارک به دلیل داشتن ناهمواری های زیاد، در زمستان این کشور ، محل برگزاری فعالیت‌های اسکی است. مجهز بودن این پارک ملی به ۲۵ بالابر باعث شده است تا در هر ساعت 32000 اسکی باز بتوانند به راحتی به بالا یا پایین کوه بروند. لازم به ذکر است روی این کوه تنها در ماه های نوامبر تا می برف وجود دارد. همچنین در تابستان این پارک مکان مناسبی برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی است. کوه‌های این منطقه، معادنی مانند طلا، نقره، آهن و روی دارند.

پارک ملی درداپ

پارک ملی درداپ، مساحتی بالغ بر ۶۳ هزار و ۷۰۰ هکتار دارد؛ ساخت و شروع کاربری این پارک در سال ۱۹۷۴ انجام شد. این پارک در کناره رود دانوب و در فاصله بین قلعه گلوباس تا سد نووی سیپ قرار دارد. میتوان گفت مهم‌ترین جاذبه ی گردشگری پارک ملی درداپ، تنگراه درداپ است. این تنگه به نام دروازه آهنی نیز معروف است. پارک ملی درداپ تقریبا هزار گونه از گیاهان مختلف و ۱۵۰ گونه از پرندگان را در خود جای داده است؛ این پارک زیست بوم بسیاری از موجودات زنده و حیوانات کشور صربستان نیز هست. پارک ملی درداپ، آبشار جنگل و مسیر های پیاده روی زیادی دارد که برای گردشگرانی که علاقه به اقامت و جنگل گردی را دارند بسیار مناسب است. اگر هم که دوست ندارید شب را درون جنگل بگذارنید، میتوانید از هتل ها و مکان های ارائه ی خدمت و پذیرایی به مسافران استفاده کنید.

 

پارک ملی درداپ صربستان

 

رود درداپ جورج

رود درداپ در پارک ملی درداپ قرار دارد. این منطقه ی آبی بدون شک یکی از زیباترین مناطق طبیعی کشور صربستان است. رود درداپ از میان صخره های بزرگ و با عظمت این کوه عبور می کند و منظره ی زیبایی را برای علاقه مندانی که به دیدن این منطقه می آیند ایجاد میکند.

ساختمان شهرداری سوبوتیکا

ساختمان شهرداری در هر کشوری، بهترین نمونه از معماری و هنر آن کشور محسوب می شود.ساختمان سوبوتیکا هم که در شهر سوبوتیک صربستان قرار دارد، به دلیل معماری بی نظیری که دارد یک میراث فرهنگی و تاریخی برای مردم سوبوتیکا محسوب می شود. این ساختمان در اوایل سال 1900 میلادی ساخته شده است و به نوعی زیباترین ساختمان شهر سوبوتیک صربستان است. همانطور که گفته شد، این ساختمان در میان سال های 1908 تا 1912 میلادی ساخته شده است؛ از نکات جالب توجه در ساخت این بنا میتوان به جزئیات و معماری باشکوه این ساختمان اشاره کرد. ساختمان سوبوتیکا به دلیل معماری بی نظیرش، یکی از بهترین نمونه های معماری هنر نو در کل کشور صربستان محسوب میشود. این ساختمان همچنین یک میراث فرهنگی و تاریخی برای مردم سوبوتیکا است .شهر سوبوتیکای صربستان به دلیل کوچک بودنش، در مقایسه با شهر نووی ساد، شهر دیگر صربستان نادیده گرفته می شود و بیشتر گردشگران به شهر نووی ساد میروند؛ اما با این حال سوبوتیکا از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است و چند مورد از بهترین بناهای تاریخی صربستان در این شهر وجود دارد که از جمله ی آنان، به همان ساختمان شهرداری سوبوتیکا اشاره کردیم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر