همه چیز درباره ارمنستان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 57088
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ارمنستان به انگلیسی Armenia یکی از کشورهایی که با ایران مرزهای مشترک دارد و سالانه ایرانیان زیادی به آن سفر می کنند. ارمنستان عمده درآمد خود را از طریق گردشگری به دست می آورد و دلیل آن نیز به جاذبه های دیدنی فراوانی باز می گردد که در این کشور وجود دارد. پس فرصت را از دست ندهید و برنامه ای برای رفتن و بازدید از این کشور در نظر بگیرید. این مقاله به عنوان پنجره ای به دنیای ارمنستان تلاش می کند تا تصویری جامع و اصیل از این کشور زیبا در اختیار شما قرار دهد. ارمنستان کشوری ارزان است که این امر در محبوبیت بالای آن نزد گردشگران بی تاثیر نبوده است، برای مشاهده قیمت تورهای زمینی و هوایی که هر هفته به مقصد این کشور دوست داشتنی انجام می شود می توانید به صفحه تور ارمنستان سایت لحظه آخر مراجعه کنید.

معرفی کشور ارمنستان

معرفی کشور ارمنستان

ارمنستان، کشوری در همسایگی ایران است؛ این کشور مرزی مشترک با ایران داشته و همین مسئله باعث می شود تا هر ساله ایرانی های زیادی به این کشور سفر کنند. ارمنستان 29743 کیلومتر مربع مساحت داشته و در جنوب غربی قفقاز واقع شده است. در حالت کلی مرز کشور ارمنستان 1254 کیلومتر است که 311 کیلومتر آن در غرب با ترکیه، 19 کیلومتر آن در شمال با گرجستان، 966 کیلومتر آن در شرق با آذربایجان و 44 کیلومتر آن در جنوب با ایران کشیده شده است. در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص تاریخچه، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، دین و مذهب و هر آنچه باید در خصوص این کشور بدانید اطلاعات لازم را کسب کنید. 

ارمنستان کجاست؟

کشور ارمنستان در دریای سیاه و دریای خزر قرار گرفته و در واقع به عنوان مرز بین آسیا و اروپا شناخته می شود. ارمنستان یک کشور کوهستانی است که شاهده بارش های زیادی در این کشور هستیم. این کشور در قسمت غربی ترکیه قرار گرفته است و با قسمت شمالی گرجستان و شرقی جمهوری آذربایجان نیز مرزهای مشترک دارد. 

موقعیت جغرافیایی و پایتخت ارمنستان

پایتخت ارمنستان شهر زیبای ایروان است که در کنار رود هرازدان و در فاصله 23 کیلومتری تا مرز ترکیه قرار گرفته است. این شهر مدرن تپه‌ها و دره های عمیق بسیاری دارد. قله‌های آتشفشانی مانند آراگاتس و آژاداهاک و رشته کوه‌های آرارات دور تا دور شهر زیبای ایروان کشیده شده است و موقعیت جغرافیایی فوق‌‎العاده این شهر باعث به وجود آمدن زیبایی‌های طبیعی بسیاری در این کشور و پایتخت آن( ایروان ) شده است. پایتخت ارمنستان یکی از زیباترین شهرهای این کشور بوده و مرکز فرهنگی، صنعتی و اداری کل کشور اغلب در این شهر وجود دارند.

ارمنستان کجاست

نقشه ارمنستان و کشورهای اطراف آن

با نگاهی به نقشه ارمنستان می‌توانید در مورد اینکه کدام شهر در چه قسمتی از این کشور قرار گرفته است، اطلاعات خوبی کسب کنید. اگر می خواهید از تمامی شهرها و جاهای دیدنی ارمنستان و جذابیت های تاریخی این کشور دیدن کنید، اطلاعاتی که نقشه در اختیار شما قرار می دهد می تواند به خوبی شما را یاری دهد تا از فرصت باقی مانده استفاده کرده و سفر خود را کامل کنید. بنابراین قبل از عزیمت به هر نقطه، سعی کنید نقشه را به خوبی بررسی کرده و آن را مطالعه کنید.

با نگاهی به می‌توانید در مورد اینکه کدام شهر در چه قسمتی از این کشور قرار گرفته است، اطلاعات خوبی کسب کنید. اگر می خواهید از تمامی شهرها و و جذابیت های تاریخی این کشور دیدن کنید، اطلاعاتی که نقشه در اختیار شما قرار می دهد می تواند به خوبی شما را یاری دهد تا از فرصت باقی مانده استفاده کرده و سفر خود را کامل کنید. بنابراین قبل از عزیمت به هر نقطه، سعی کنید نقشه را به خوبی بررسی کرده و آن را مطالعه کنید.

کشور ارمنستان از بخش شمال با کشور گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان و قره باغ، از جنوب با ایران و جمهوری خودمختار نخجوان و از غرب با ترکیه همسایه است.  در ادامه تصویر نقشه ارمنستان و کشورهای همسایه را مشاهده خواهید کرد:

نقشه ارمنستان و کشورهای اطراف آن

مرز ایران و ارمنستان

مرز ایران و ارمنستان، خطی به طور 44 کیلومتر است که این مرز از غرب به مرز کشورهای ایران، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و از شرق به ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان ختم می شود. جالب است بدانید که رود ارس به عنوان خط مرزی در بین ایران و ارمنستان قرار گرفته است. این مرز در زمان تقسیمات کشوری در سده نوزدهم و درگیری میان امپراتور عثمانی، ایران و امپراطوری روسیه شکل گرفته است. همین مرزی که شاهد آن هستیم نیز بر اساس عهدنامه گلستان ایجاد شده است.

مرز ایران و ارمنستان

قدمت و تاریخچه ارمنستان

ارمنستان، یکی از کشورهای قدیمی و تاریخی در منطقه قفقاز است. از دوران باستان، این منطقه مسکونی بوده و تمدن‌های مختلفی در آن شکل گرفتند. در طول تاریخ، ارمنستان بارها به عنوان سرزمینی استراتژیک در جریان غارت ها و جنگ و حملات منطقه‌ای و جهانی قرار گرفته است. 
در قرون وسطی، ارمنستان به دست امپراتوری‌های مختلفی چون رومی ها، پارت ها و سلجوقیان تسخیر شد. اما پس از آن، در قرن ۱۸، دژاکانیان ازنژاد ارمنیان موفق به برپایی دولت مستقل در ارمنستان شدند که تحت نظر روسیه قرار داشت و در نهایت در سال ۱۹۱۸ جمهوری دموکراتیک ارمنستان را تأسیس کردند. با پایان جنگ جهانی اول و فروپاشی شوروی، تصمیم بر تشکیل نقشه سیاسی جدید منطقه گرفته شد و بر این اساس، ارمنستان بین ترکیه و شوروی‌ تقسیم شد. این دوران با جنگ‌ها و تداخلات گسترده ای همراه بود و منجر به قتل عام ارمنیان توسط امپراتوری عثمانی گردید، که به عنوان قتل‌های ارمنی شناخته می‌شود و توسط بسیاری از کشورها به عنوان یک جرم علیه انسانیت شناخته شده است. 
پس از انقلاب بلشویک در روسیه، ارمنستان به صورت جمهوری شوروی ارمنستان در ۱۹۲۰ تشکیل شد و به عنوان یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی عضو شد. این دوران با چالش‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری همراه بود، اما ارمنستان توانست به تدریج به یک کشور مستقل تبدیل شود.

چرا ارمنستان به این نام نامیده می شود؟

در حالت عموم می گویند که چون بیشتر مردم این کشور دین ارمنی دارند، به همین دلیل به این کشور ارمنستان می گویند. اما اگر کمی به عقب تر بازگردیم، می بینیم که ریشه این کلمه به چندین سال قبل باز می گردد.

به طوری که از میان اسامی گوناگونی که از دیر باز به ارمنیان داده شده مصطلح‌ترین نام (آرمن یا آرمان) است. اولین بار در سنگ نوشته‌هایی که حدود چهار هزار سال از قدمت آن می‌گذرد به این نام برمی‌خوریم؛ سنگ نوشته‌هایی که به دستور پادشاه میان رودان، نارام- سواِن، مکتوب شده و در آن به لشکر کشی‌هایش به کشورهای همسایه اشاره کرده. همچنین نام کشورهایی را که با آن‌ها به نزاع پرداخته آورده است. آرمانی (یا آرمانوم) یکی از کشورهایی است که نارام - سواِن در طی سال‌های ۲۲۷۰ تا ۲۲۳۰ قبل از میلاد با آن‌ها به جنگ پرداخته است.

قدمت و تاریخچه ارمنستان

اقتصاد ارمنستان

چرخ اصلی اقتصاد ارمنستان را می توان بر پایه تولید انواع گوناگون ماشین‌آلات دانست که مهم ترین اصل در اقتصاد درحال پیشرفت این کشور است. پس از آن صنایع نساجی، فلزی، شیمیایی و موارد دیگر را می توان نام برد که در اقتصاد ارمنستان تاثیرگذارند. گرچه ارمنستان مواد معدنی، الماس و مواد غذایی را به سرتاسر دنیا صادر می کند اما یکی از کشور های درخواست‌دهنده  نفت و گاز است. این کشور به واسطه دانشگاه های معتبر و کتابخانه های عظیم خود، به یکی از کشور های محبوب دانشجویان برای تحصیل در ارمنستان تبدیل شده است. به طوری که سالانه سیل عظیمی از دانشجویان از کشور های اطراف به سوی ارمنستان روانه می شوند.

واحد پول ارمنستان

واحد پول ارمنستان درام است. این کلمه ریشه عربی داشته و از کلمه درهم گرفته شده است. سکه های درام شامل سکه ها 10 درام، 20 درام، 30 درام، 100 درام و 500 درام است. این در حالی است که اسکناس های آن ها از 1000 درام شروع شده و تا 20000 درام ادامه دارد. لازم است بدانید قیمت درام ارمنستان در حال حاضر به پول ایران 104.61 ریال است.

راهنمای سفر به ارمنستان - سفری هیجان انگیز و کم هزینه به کشوری در همسایگی ایران!

 

مساحت و جمعیت ارمنستان 2024 چقدر است؟

کشور ارمنستان مساحتی حدود 29743 کیلومتر مربع دارد و جمعیت ارمنستان 2023، حدود 2.93 میلیون نفر است.حدود یک سوم از این جمعیت در ایروان یا پایتخت ارمنستان زندگی می کنند. در این کشور 28 هزار متر مربع از سطح زمین را خشکی و حدود 1200 کیلومتر مربع را آب پوشانده شده است.

مساحت و جمعیت ارمنستان

دین، زبان و مذهب مردم کشور ارمنستان

ارمنستان دارای مردمی خون‌گرم و مهربان است. این کشور از جمله اولین کشورهایی بود که در قرن 14 میلادی دین مسیحیت را پذیرفت. همین مسئله سبب شده است تا بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم از مسیحیت الگو گرفته باشد. بر اساس این گفته ها می توان گفت دین مردم ارمنستان مسیحیت است که همین مسئله سبب شده تا کلیساهای زیادی در سطح کشور وجود داشته باشد. 
مردم ارمنی به زبان ارمنی صحبت می کنند و در واقع زبان مردم ارمنستان ارمنی است. لازم است بدانید این زبان دارای دو زیرشاخه ارمنی شرقی و غربی است که در تلفظ برخی اصطلاحات با هم متفاوت هستند. بعد از زبان ارمنی، زبان روسی به عنوان زبان دوم آن ها شناخته می شود. 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان

یکی از نقاط مثبت فرهنگ کشور ارمنستان، توجهی است که در خانواده ها به بچه ها ابراز می شود. بچه ها در نقطه توجه خانواده قرار دارند و معمولا بعد از دوران بلوغ، مسئولیت‌هایی بر عهده آن ها گذشته می شود و از آن ها انتظار می رود تا بتوانند این مسئولیت های محول شده را به خوبی انجام دهند. 
زنان در این کشور می توانند تا هر مقطعی که بخواهند تحصیلات خود را ادامه دهند و از این نظر محدودیت و مانعی برای آن ها وجود نخواهد داشت. اغلب آقایان در این کشور سعی می کنند نسبت به خانواده خود تعهد داشته باشند و به همین دلیل تک همسری را انتخاب کرده و ضمنا سعی می کنند با اقوام و نزدیکان خود ازدواج نکنند. البته هنوز هم برخی مشکلات در این کشور از نظر فرهنگی وجود دارد که از آن جمله می توان به کم بودن دستمزد خانم ها در مقایسه با دستمزد آقایان اشاره کرد. لازم است بدانید مردم ارمنستان بسیار خونگرم هستند و بر این اساس می توان گفت رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان خیلی خوب است. 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان

شماره تلفن های ضروری ارمنستان

مسلما زمانی که به کشور ارمنستان سفر می کنید اطلاع از شماره تلفن های ضروری این کشور الزامی است. به همین علت بهتر است قبل از سفر لیستی از شماره تلفن های ضروری این کشور را داشته باشید تا در طول سفر در صورت بروز مشکل از شماره مدنظر استفاده کنید. در ادامه لیستی از این شماره ها آورده‌ایم:

شماره تماس آتش نشانی در ارمنستان101شماره تماس اطلاعات آب و هوا در ارمنستان 186
شماره تماس اداره پلیس در ارمنستان 102شماره تماس اطلاعات راه آهن در ارمنستان 184
شماره تماس اورژانس در ارمنستان 103شماره تماس اطلاعات گروه نجات در ارمنستان 118
شماره تماس حوادث گاز در ارمنستان 104شماره تماس اطلاعات امداد آب در ارمنستان185
شماره تماس ساعت گویا در ارمنستان 110شماره تماس اطلاعات امداد برق در ارمنستان180
شماره تماس مرکز اطلاعات در ارمنستان 109شماره تماس بانک ملت شعبه ایروان در ارمنستان 540885
شماره تماس اطلاعات پرواز در ارمنستان 187شماره تماس نمایندگی ایران خودرو در ارمنستان544203
شماره تماس اطلاعات فرودگاه در ارمنستان 187شماره تماس پلیس راهنمایی و رانندگی در ارمنستان 177

آب و هوای ارمنستان

کشور ارمنستان در قسمت شمالی یک منطقه معتدل قرار گرفته است و از آنجایی که در این کشور میزان بارندگی کم بوده و بالا نیست، اقلیم حاکم بر این منطقه، خشک و قاره ای است. تغییرات آب و هوایی در این کشور بسیار بالاست. زمستان‌ها شما با هوای خیلی سرد مواجه نخواهید بود و در دشت‌ها دمای هوا به کمتر از 5 درجه سانتی گراد نخواهد رسید. در مناطق کوهستانی نیز دمای هوا از منفی 12درجه کمتر نمی شود. تابستان‌های این کشور، طولانی و گرم بوده و میانگین درجه حرارت در آن به 25 درجه سانتی گراد می رسد. البته گاهی ممکن است درجه هوا در تابستان به 42 درجه نیز افزایش پیدا کند. شما نمی توانید میزان بارندگی زیادی را در این کشور مشاهده کنید و علت آن نیز به اقلیم حاکم بر این منطقه بر می‌گردد. میانگین بارندگی در مناطقی که ارتفاعی حدود 4600 تا 6600 پا ارتفاع دارند، حدود 800 میلی متر است، اما اگر به دشت‌ها و مناطقی با ارتفاع کمتر بروید، میزان و مقدار بارندگی کاهش پیدا می‌کند.

آب و هوای ارمنستان - ارمنستان در فصل‌های مختلف چگونه است؟

آب و هوای ارمنستان

چه فصلی به ارمنستان سفر کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین زمان سفر به ارمنستان، فصل بهار است که عاشقان سفر خارجه و طبیعت گردی به این کشور توریستی و زیبا سفر می کنند. از آن جایی که گردشگران ایرانی می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا و تنها با داشتن 7 ماه اعتبار پاسپورت به این کشور سفر کنند، این کشور به یکی از مقاصد محبوب گردشگران علاقه مند به کشورهای حارجی تبدیل شده است.

بهترین فصل سفر به ارمنستان - پاییز بهتر است یا بهار؟

شهرهای مهم و توریستی ارمنستان

به طور کلی باید گفت کشور ارمنستان دارای 11 استان است. در این 11 استان بیشتر مردم شغل کشاورزی دارند و در کنار آن به دامپروری، ماهیگیری، شکلات‌سازی و... مشغول هستند. مهم ترین شهر ارمنستان ایروان است که به عنوان پایتخت رسمی این کشور شناخته می شود. در کنار آن مهم ترین شهرهای ارمنستان شامل گیومری، دیلیجان، کوتایک، تاووش، آرارات و.. هستند. 

شهرهای ارمنستان - معرفی بهترین و توریستی ترین شهرهای ارمنستان   

شهرهای مهم و توریستی ارمنستان

سوغاتی های ارمنستان

ارمنستان کشوری است که علاوه بر سوغاتی های خوراکی، سوغاتی های دیگر از جمله صنایع دستی نیز دارد. سوغاتی های این کشور از تنوع بالایی برخوردار است و همین مسئله باعث می شود تا بین خرید چیزهای مختلف مردد شوید. رایج ترین سوغاتی های ارمنستان به شرح زیر است:

  • صنایع  دستی
  • انار نمادین
  • جواهرات نقره
  • لباس و پوشاک سنتی
  • قالی ارمنی
  • خاچکار
  • عروسک های چوبی و پارچه ای
  • قهوه و شکلات
  • مربای گردو
  • میوه خشک
  • و.....

سوغاتی های ارمنستان

مناسبات و جشن های ملی ارمنستان

در فرهنگ کشور ارمنستان شاهد جشن ها و مناسبت های جالب و خاصی هستیم. این کشور با فرهنگ غنی که داراست مناسبت های خاص را جشن می گیرد. از جمله رایج ترین جشن های کشور ارمنستات می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جشن سال نو میلادی: این جشن در ارمنستان نیز مانند کشورهای دیگر برگزار می شود. این جشن در کنار جشن غسل تعمید مسیح در ماه ژانویه با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.
  • جشن دِرِندِز: این جشن که در اروپا و هند نیز برگزار می شود، جشن آتش‌افروزی است که در ایران به نام جشن سده شناخته می شود. این جشن در 13 فوریه در کلیسا برگزار می شود.
  • جشن عید پاک: این جشن، بزرگ ترین جشن مسیحیان است. به عقیده مسیحی ها روزی که عیسی مسیح به صلیب کشیده می شود دوباره زنده می شود و این جشن به همین مناسبت برگزار می شود.
  • جشن جاز: این جشن که 30 آوریل است جشنی مخصوص به هنرمندها و موسیقی‌دانان ارمنی است که در آبشار ایروان برگزار می شود.

از دیگر جشن‌هایی که در کشور ارمنستان برگزار می شود جشن میوه ها، جشنواره آبجو، جشن باریگندان، جشنواره آب و... است که هر یک آداب و رسوم خاص خود را دارند.

سیستم حمل و نقل در کشور ارمنستان

در کشور ارمنستان برای جابه‌جایی بین شهری و یا بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان سیستم حمل و نقل مختلفی وجود دارد. در ادامه انواع سیستم حمل و نقل عمومی در کشور ارمنستان را معرفی خواهیم کرد:

  • استفاده از اتوبوس: یکی از راه های ارزان برای جابه‌جایی در ارمنستات اتوبوس است که از ساعت 7 صبح تا 11 شب فعال است.
  • مارشروتکا یا ون: این وسیله ها ون های کوچک و قدیمی هستند که راهی ارزان و خاطره‌انگیز برای سفر در این کشور محسوب می شوند.
  • تاکسی اینترنتی: همانند ایران در کشور ارمنستان نیز می توانید از تاکسی اینترنتی استفاده کنید.
  • مترو: راه مقرون به صرفه دیگر برای سفرهای کوتاه در ارمنستان مترو است.
  • ترولی باس: ترولی باس ها به خودروهای محبوب حمل و نقل عمومی و اتوبوس های الکتریکی گفته می شود.

سیستم حمل و نقل در کشور ارمنستان

قوانین کشور ارمنستان

این کشور نیز همچون کشورهای دیگر دنیا دارای قوانین خاصی می باشد که در ادامه به مهم ترینِ آن ها اشاره می کنیم:

  • حمل داروهای کدئین دار ممنوع است.
  • توهین به مذهب و سیاست این کشور ممنوع است. 
  • آواز خواندن در مکان‌های عمومی ممنوع است. 
  • دعواهای خیابانی جرم سنگین دارد.
  • در سفر زمینی به ارمنستان باید گواهینامه بین المللی داشته باشید. 
  • همیشه از خط عابر پیاده عبور کنید. 
  • پوشیدن لباس مناسب در کلیساهای ارمنستان الزامی است. 
  • امکان نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی در مکان‌های خاصی مجاز است.

قوانین کشور ارمنستان

ارمنستان؛ مقصدی جذاب برای گردشگران

در این بخش در خصوص کشور ارمنستان، آداب و رسوم، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، تاریخچه و سایر اطلاعاتی که در خصوص این کشور مهم است و باید قبل از سفر بدانید صحبت کردیم. به طور کلی برای سفر و یا مهاجرت به این کشور، دانستن اطلاعات فوق ضروری بوده و خالی از لطف نیست؛ بنابراین با مطالعه این مطالب اطلاعات لازم را کسب خواهید کرد. در صورتی که قصد سفر با تور ارمنستان به این کشور زیبا را دارید، قیمت این تورها را می توانید در صفحه مربوطه مشاهده کنید. اگر شما هم درباره این کشور نکته ای جالب می دانید در بخش ثبت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. دانش دانش 1402/10/20
    3 نفر پسندیدند
    برای عید چقدر باید هزینه کنم برای یه سفر دو نفره ارمنستان؟
  2. فائزه عبدی فائزه عبدی 1402/09/06
    6 نفر پسندیدند
    آقا من این مقالتونو برای تقیق مدرسم بردم خیلی ممنون 😁
  3. نیلا نیلا 1402/05/14
    12 نفر پسندیدند
    ارمنستان مرکز خرید هم داره؟ ما و سفرمون فقط وقت شد جاهای دیدنیش رو ببینیم. خیلی دوس داشتم مرکز خریداشم ببینم
  4. نیلا متینه 1402/10/26
    2 نفر پسندیدند
    اره بابا معلومه که مرکز خریدم داره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 139 کاربر