پرگا آنتالیا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/04
بازدید: 1647
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سفر سالانه هزاران گردشگر از سراسر دنیا به آنتالیا و کشور ترکیه، بی دلیل نیست. در این شهر جذابیت‌ها و دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که مطمئناً یک سفر برای بازدید از تمام آن‌ها کافی نخواهد بود. یکی از جاذبه‌های تاریخی آنتالیا، شهر باستانی پرگا است. این شهر تاریخی، قدمتی به طول هزاران سال داشته و هنوز هم می‌تواند با زیبایی‌های خود، گردشگران را سرگرم کند. در ادامه این مطلب، بیشتر شما را با شهر پرگا آنتالیا، آشنا می‌کنیم.

شهر پرگا آنتالیا

معرفی شهر پرگا آنتالیا

در فاصله 18 کیلومتری شهر آنتالیا، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی کشور ترکیه، قرار دارد. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که قدمت این شهر به عصر مس – سنگی برمی‌گردد. جنبه تاریخی شهر پرگا آنتالیا و بقایای سنگی به جا مانده در آن، سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن کنند. مطمئناً بازدید از بناهای سنگی عظیم و ستون‌های بلند این مکان، می‌تواند تجربه‌ای جالب را برای شما رقم بزند.

شهر آنتالیا | همه چیز درباره آنتالیا؛ از زبان و فرهنگ تا آب و هوا و قوانین آنتالیا 

شهر پرگا

تاریخچه شهر پرگا آنتالیا

از آنجا که در گذشته منطقه پامفیلیا Pamphylia)) یکی از مدرن‌ترین مناطق شرق آنتالیا به شمار می‌رفت، عده زیادی از مردم به آن مهاجرت کرده و در آن منطقه، ساکن شدند. با رونق گرفتن پامفیلیا، چهار شهر بزرگ پرگا، ساید، سیلیون و آسپندووس، در حوالی آن ساخته شد. ابتدا هدف از ساخت شهر پرگا، محافظت از دریای مدیترانه از حمله دزدان دریایی بود؛ اما با گذشت زمان، اهمیت این شهر دوچندان شد. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که شهر پرگا در سال 1946 میلادی و توسط دانشگاه استانبول کشف شد. باستان‌شناسان پس از حفاری و اکتشافات زیاد، قدمت این شهر را به عصر برنز نسبت می‌دهند. یکی دیگر از نکات جالب در رابطه با شهر پرگا این است که این شهر تا سال 333 قبل از میلاد مسیح، تحت نفوذ و کنترل هخامنشیان  قرار داشت. بعدها اسکندر مقدونی برای تصرف این شهر با مردم پارس درگیر شد و پس از پیروزی، ارتباط پرگا را با دیگر شهرهای پامفیلیا، قطع کرد.

تاریخچه شهر پرگا

دوران شکوفایی پرگا

در قرن دوم قبل از میلاد مسیح، حاکم شهر پرگا به ضرب سکه‌هایی با طرح الهه آرتمیس پرداخت و دوران شکوفایی این شهر را آغاز کرد. با گذشت زمان رم موفق شد تا نفوذ خود را در این شهر افزایش داده و آن را به استان گالاتیای روم، اضافه کند. پیوستن شهر پرگا به امپراتوری رم، پای معماری بینظیر و جذاب رمی را به این شهر باز کرد و سبب رونق روزافزون این شهر شد. رونق این شهر بزرگ تا قرن 5 یا 6 میلادی ادامه داشت؛ اما با حمله اعراب، شهر پرگا آنتالیا سقوط کرده و ویران شد.

شهر پرگا

جذابیت های شهر پرگا آنتالیا

عظمت شهر پرگا به حدی است که تا امروز، فقط 30 درصد آن مورد حفاری قرار گرفته و مابقی هنوز در زیر خاک قرار دارد؛ اما نیازی به ناامیدی نیست، چرا که همین بخش کوچک از شهر پرگا نیز، دیدنی‌های جذاب و زیبایی برای ارائه به گردشگران دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بهترین زمان سفر به آنتالیا - کدام فصل سال به شهر ساحلی آنتالیا سفر کنیم؟

شهر پرگا آنتالیا

دروازه ‌های رومی

دو دروازه ورودی شهر پرگا، یادگاری از دوران حکومت رومیان بر این شهر است. دروازه هلنیستیک (Hellenistic gate) یکی از معروف‌ترین دروازه‌های رومی در دنیا است و به عنوان نماد این شهر نیز، شناخته می‌شود. برج‌هایی دایره‌ای و از جنس سنگ، در دو سمت این دروازه قرار دارند و بازدیدکنندگان را به حیاطی وسیع با کف‌پوش مرمر، راهنمایی می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که این دروازه، ظاهری مشابه با دروازه هادریان Hadrian)) دارد.

دروازه های رومی

خیابان ‌های ستون ‌دار

دو خیابان اصلی شهر پرگا، با ستون‌هایی زیبا احاطه شده‌اند که افراد را به مکان‌های مهم شهر، راهنمایی می‌کنند. این ستون‌ها علاوه بر اینکه با نقش و نگاری برجسته تزئین شده‌اند، از طریق کانال آبی که در بالای آن‌ها قرار دارد، وظیفه تأمین آب چشمه‌های وسط خیابان و حمام‌ها را نیز بر عهده دارند.

خیابان های ستون دار

مقبره پلانیا مگنا

مقبره پلانیا مگنا در جلوی دیوارهای شهر پرگا قرار دارد. این بانو برجسته و معروف آناتولی در شهر پرگا متولد شده و نقشی اساسی در ساخت بناهای مربوط به قرن اول و دوم میلادی داشته است. اهمیت پلانیا مگنا زمانی مشخص می‌شود که می‌توان نامش را در بسیاری از کتیبه‌های آن دوران، مشاهده کرد.

جاهای دیدنی آنتالیا -در سفر به آنتالیا جاذبه های گردشگری آن را از دست ندهید!

مقبره پلانیا مگنا

ساختمان تئاتر

ساختمان تئاتر پرگا با ترکیبی از معماری رومی و یونانی ساخته شد. ترکیب این دو سبک معماری سبب شده تا این ساختمان به عنوان یکی از زیباترین دیدنی‌های شهر پرگا، شناخته شود. ساختمان تئاتر این شهر که در ضلع غربی جاده پرگا قرار گرفته، گنجایش 15000 نفر را دارد. بسیاری از نقش‌های برجسته و مجسمه‌هایی که صحنه این تئاتر را تزئین می‌کردند، به موزه آنتالیا انتقال داده شده‌اند.

ساختمان تئاتر

حمام‌ های رومی

حمام‌های رومی، همیشه در لیست بازدید گردشگران، حضور دارند. این حمام‌ها در ضلع غربی دروازه هلنیستیک قرار گرفته و از بخش‌هایی نظیر اتاق استخر، اتاق آب‌ گرم و... تشکیل شده‌اند. این بنا به قدری سالم مانده که گردشگران می‌توانند عملکرد دیگ بخار آن را مشاهده کنند.

حمام های رومی

پالاسترا

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که مردم شهر پرگا نیز از سالن بدنسازی استفاده می‌کردند! پالاسترا نام یک حیاط روباز و بزرگ در امتداد خیابان غربی شهر پرگا است که با اتاق‌هایی احاطه شده است. مردم آن زمان برای تمرینات بدنی از این مکان استفاده می‌کردند. گردشگران هنوز هم می‌توانند قنات‌هایی که آب جاری شهر را تأمین می‌کردند را مشاهده کنند.

پالاسترا

آگورا

اگر به دیدن مرکز تجاری- سیاسی شهر پرگا علاقه دارید، حتماً سری به آگورا بزنید. این منطقه مربع شکل، در گذشته، پر از مغازه‌های مختلف بوده و مکانی برای خرید و فروش کالا محسوب شده است. ستون‌هایی بلند اطراف این منطقه را احاطه کرده‌ و از نقش و نگاری جذاب، پوشیده شده‌اند.

سواحل آنتالیا - قبل از رزرو تور آنتالیا با زیباترین سواحل آن آشنا شوید.

آگورا

استادیوم پرگا

همه ما امپراتوری رم را با نبردهای گلادیاتورها می‌شناسیم. جالب است بدانید که در شهر پرگا نیز استادیومی با طول 234 متر و عرض 34 متر وجود داشته که در آن، این مسابقات جذاب برگزار شده است. این استادیوم، 12 ردیف صندلی دارد و هر ردیف صندلی 1000 نفر گنجایش دارد.

شهر پرگا آنتالیا

سخن پایانی

شهر پرگا یکی از مکان‌هایی است که از گذشته‌های دور برجای مانده و بیانگر بخشی از تاریخ این سرزمین است. اگر به دیدن مکان‌های تاریخی و معماری رم علاقه دارید، حتماً سری به این شهر جذاب زده و از بناهای آن، دیدن کنید. همچنین شما گردشگران عزیز می توانید برای اطلاع از قیمت تور آنتالیا هتل 5 ستاره به صفحه تور آنتالیا لحظه آخر مراجعه نموده و با مقایسه قیمت تورهای مختلف آژانس های گردشگری عضو لحظه آخر بهترین تور این شهر ساحلی ترکیه را برای خود انتخاب نمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر