بزرگ ترین دریاچه جهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 132529
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همان طور که بر روی نقشه زمین مشخص است حدود 70% از سطح کره زمین را آب پوشانده است که تنها 3% از آن آب شیرین می باشد و بیش از 95%  آن را آب های شور تشکیل داده است. در این مقاله قصد داریم کاربران عزیز لحظه آخر را با بزرگ ترین دریاچه جهان آشنا کینم. نام هایی که در طول تاریخ به این دریاچه نسبت داده اند شامل: دریای هیرکان، دریای کاسپین، دریای خزر، دریای گیلان، دریای طبرستان و دریای مازندران می باشد که در ادامه به هریک از آن ها خواهیم پرداخت.

نکته: به دلیل وسعت بسیار این دریاچه عنوان دریا را برای آن به کار می برند.

 

سواحل خزر

نام های مختلف بزرگترین دریاچه جهان

  • دریای هیرکان : این نام را حکومت هخامنشیان و اشکانیان به این دریاچه نسبت داده اند.
  • دریای کاسپین : نام اروپایی دریا خزر است که ریشه آن به کاسپی ها (مردمان سفید پوست هزاره دوم پیش از میلاد) باز می گردد. هر کشور مطابق با زبان رسمی خود نام این دریاچه را با پسوند های مختلف بیان می کند برای مثال: در زبان فارسی "کاسپی"، در زبان آلمانی Caspisches see، در زبان انگلیسی Caspian Sea، در زبان لاتینی Mare Caspium و در زبان یونانی Kaspia Thalassa نام دریاچه اینگونه رواج دارد.
  • دریای خزر : که برگرفته از نام قوم خزران است دیگر نامی است که به این دریاچه نسبت داده اند. این دودمان مابین این دریا و دریای سیاه سکونت داشتند و چندین بار ایران را از بخش رود کورا قفقاز مورد حمله قرار داده بودند که هربار نیز به دست سپاه ساسانی به خارج از مرزهای ایران رانده می شدند این خیال را برای اعراب ایجاد کرد که عنوان دریای خزر را به دریای شمال ایران نسبت دهند.
  • دریای گیلان : نامی است که در کتابی مربوط به اواخر دوران ساسانیان به نام "خوتای نامگ" به این دریاچه نسبت داده اند.
  • دریای طبرستان : به استناد اسناد تاریخی در روسیه ایرانیان صد ها سال این دریاچه را با این نام می شناختند و پس از آن نام دریا مازندران از سوی محلی های طبرسان به آن نسبت داده شد.
  • دریای مازندران : در هیچ یک از اسناد و کتاب های تاریخی چنین نامی برای این دریاچه وجود نداشته و تنها افرادی که از این عنوان برای این دریاچه استفاده می کردند  ایرانیان می باشند که در سال 1361 دولت این نام را نام رسمی برای این دریاچه اعلام کرد.

دریاچه ارومیه - یکی از مهم ترین دریاچه های ایران در میان آذربایجان غربی و شرقی

ویژگی های بزرگترین دریاچه جهان

گردشگران تور شمال بد نیست یدانند که آب این دریاچه از جمله آب های نیمه شور جهان به حساب می آید که میزان نمک محلول در آن حدود 12 تا 13 گرم در یک لیتر می باشد. از دیگر عناصر محلول در آن می توان به منیزیم، کلسیم و سولفات اشاره کرد.

شیرین ترین قسمت دریای خزر : دهانه رودخانه ولگا         شور ترین قسمت دریای خزر : خلیج قره بغاز  

اندازه بزرگترین دریاچه جهان

دریاچه خزر دارای مساحت کلی برابر با 376345 کیلومتر مربع می باشد.

مساحت سطح دریای خزر حدود 370.000 تا 420.000 کیلومتر و میانگین عمق آن برابر با 187 متر می باشد.

 

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

بخش های مختلف دریای خزر

این دریاچه بنا به موقعیت جغرافیایی آن، فرم فیزیکی و ویژگی های آب شناسی آن به سه بخش خزر شمالی، خزر میانی و خزر جنوبی تقسیم بندی شده است.

  • خزر شمالی : مساحت این بخش که شبه جزیره چچن را به دهانه تیوپ کارگان و صل می کند برابر است با 80000 کیلومتر مربع، حجم آب آن برابر است با 397 کیلومتر مکعب و میانگین عمق آن بین 5 الی 6 متر می باشد.
  • خزر میانی : این بخش خط فرضی است که شبه جزیره آبشوران را به دماغه کوالی در قسمت شرقی دریای خزر وصل می کند. این بخش به نسبت خزر شمالی از عمق بیشتر برخوردار است. خزر میانی دارای مساحتی نزدیک به 138000 کیلومتر مربع و حجم آب 26439 کیلومتر مکعب می باشد.
  • خزر جنوبی : این بخش از دریاچه خزر مرز جنوبی خزر میانی تا  عرض ساحل ایران است که عمیق ترین بخش دریاچه نیز به حساب می آید. مساحت خزر جنوبی در حدود 168000 کیلومتر مربع و حجم آن معادل 51245 کیلومتر مکعب می باشد.

دریاچه تار - دریاچه ای که دورتا دور آن را کوه ها فرا گرفته اند.

 

درصد مالکیت کشورهای مختلف بر بزرگترین دریاچه جهان

این دریاچه در مرز قاره آسیا و اروپا واقع شده است که کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ایران در اطرف آن قرار گرفته است.

برخی بر این باورند که ایران و شوروی در سال های 1921 و 140 عهدنامه ای داشتند که طبق مالکیت آن به دو قسمت میان آنها تقسیم شده است اما جالب است که بدانید امروزه سهم کشور ایران از سایر چهار کشور دیگر کمتر می باشد.

درصد مالکیت کشور های نامبرده به شکل ذیل می باشد:

  

قزاقستان : 1900 کیلومتر           ترکمنستان : 1768 کیلومتر                روسیه : 1355 کیلومتر             جمهوری آذربایجان : 820 کیلومتر                ایران : 657 کیلومتر                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

لازم به ذکر است دریای خزر در قسمت تحت ملکیت ایران بسیار عمیق می باشد از همین جهت بهره برداری از ذخایر نفت و گاز آن نیازمند تکنولوژی های مدرن و سرمایه کلان است که تا به امروز ممکن نبوده است. بد نیست بدانید عمیق ترین دریاچه جهان به نام دریاچه بایکال نیز در کشور روسیه واقع شده است.

 

 

سواحل بزرگترین دریاچه جهان

 

شرایط جوی بزرگترین دریاچه جهان

آب و هواهی دریای خزر تحت تاثیر ارتفاع ساحل، موقعیت جغرافیایی دریا و چرخه های عبوری از دریا می باشد.

شرایط آب و هوایی این دریا به توده های سرد قطب شمال، توده های خشک و سرد قاره ای از قزاقستان، توده های مرطوب دریایی اقیانوس اطلس، توده های گرمسیری از دریای مدیترانه و کشور ایران وابسته است.

ترتیب گرما در دریای خزر

در قسمت جنوبی عمیق دریای خزر دمای آب به صورت میانگین بالا می باشد به همین دلیل کومه های شمالی هوا گرمای مازاد را دریافت می کند.

 به غیر از فصل های بهار و تابستان در مابقی فصل های سال دمای هوا بر سطح دریا بیشتر از کرانه آن است.

 

 

دریاچه چورت - دریاچه ای که بر اثر رانش زمین بوجود آمده!

 

میانگین دمای هوای سالانه بزرگترین دریاچه جهان

  • در قسمت جنوبی (کشور ایران): 17 درجه سانتی گراد
  • در قسمت جنوب غربی (جمهوری آذربایجان): 15 درجه سانتی گراد
  • در قسمت جنوب شرقی (کشور ترکمنستان): 16 درجه سانتی گراد
  • در قسمت شمال غربی (کشور روسیه): 12 درجه سانتی گراد
  • در قسمت شمال شرقی (قزاقستان): 10 درجه سانتی گراد 

میانگین دمای هوا دریای خزر در فصل های مختلف

  • در فصل بهار میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل 9 درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل 11 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 11 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 12 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 14 درجه سانتی گراد می باشد.
  • در فصل تابستان میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل 25 درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل 26 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 26 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 24 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 25 درجه سانتی گراد است.
  • در فصل پاییز میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل 9 درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل 8 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 19 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 17 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 21 درجه سانتی گراد می باشد.
  • در فصل زمستان میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل منفی یک درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل منفی 5 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 6 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 7 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 8 درجه سانتی گراد می باشد.

 

دریاچه چیتگر - شما میتوانید اطلاعات تکمیلی از دریاچه چیتگر را با کلیک بر روی لینک بدست بیاورید.

 

منابع ارزشمند بزرگترین دریاچه جهان

پس از خلیج فارس و سیبری این دریا سومین منشا انرژی جهان است. آمار کلی که برای ذخایر نفت و گاز این دریا وجود دارد حدود پنجاه میلیارد بشکه نفت و حدود سیصد هزار میلیارد متر مکعب گاز طبیعی می باشد. تنها کشور همسایه این دریا که هیچ تولیدی از این ذخایر ندارد کشور ایران است. برای اولین بار در سال 1997 جمهوری آذربایجان اولین کشوری بود که از ذخایر دریای خزر استخراج کرد، پس از آن ترکمنستان در سال 2007، روسیه در سال 2010 و قزاقستان در سال 2016 استخراج منابع هیدروکربور از این دریا را آغاز کردند.

جالب است که بدانیم بزرگترین میدان هیدروکربور(مخازن گازی،مخازن نفتی) دریای خزر با سیزده میلیارد بشکه نفت در کشور قزاقستان واقع شده است. این میدان که در نزدیکی ساحل آتیرائو قرار گرفته است و کاشاقان نام دارد در ساتل دو هزار کشف شد.

از دیگر منابع ارزشمند دریای خزر که می توان به خاویار که تخم تاس ماهیان می باشد و یکی از قیمتی ترین غذا های جهان به حساب می آید اشاره کرد. بهای خرید یک کیلوگرم خاویار در ایران در حال حاضر (اسفند سال 1397) بین 8 تا 10 میلیون می باشد.  مسافران تور لحظه آخری جالب است که بدانند حدود 93% از کل ذخایر خاویاری جهان در دریای خزر قرار گرفته است.

 

 

سواحل دریای خزر

 

محیط زیست بزرگترین دریاچه جهان

انواع گیاهان و جانورانی که در این دریا زندگی می کنند عبارتند از: 

  1. بیش از 60 گونه باکتری هتروتروف
  2. 22 گونه از کرموباکتری ها
  3. 13 گونه از مخمرها
  4. 5 گونه از گیاهان عالی 
  5. بی مهرگان( آمیب ها، خورشید زیان و اسفنج ها)
  6. 312 پرندگان(مرغای ها، غازها، قوها و چنگر ها)
  7. دو گونه از خزندگان
  8. یک گونه پستاندار(فک دریایی)

 

دریاچه مهارلو - دریاچه ای عجیب و قرمز رنگ در شیراز!

 

انواع آبزیان بزرگترین دریاچه جهان

  1. سیاه ماهی، گل خور، تیل خوس از لحاظ شیلاتی و اقتصادی دارای اهمیت است.  
  2. کپورچه(مازندران)، ماهی طلایی(خوزستان) ارزش اقتصادی چندانی ندارد اما به صورت زیادی در تالاب انزلی صید می شود.
  3. مارماهی دهان گرد از لحاظ شیلاتی دارای اهمیت می باشد اما در ایران سرو نمی شود.
  4. کلیکای معمولی که از لحاظ شیلاتی دارای اهمیت بسیار بالایی است.
  5. کلیکای آنچوی که از لحاظ شیلاتی حائز اهمیت می باشد.
  6. کلیکای چشم درشت که هم از لحاظ تجاری و شیلاتی دارای اهمیت می باشد.
  7. ماهی مروارید استفاده اقتصادی که از آن می شود مربوط به ساخت مروارید مصنوعی است.
  8. سگ ماهی که از لحاظ شیلاتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.- زالون که از نظر تجاری قابل اهمیت می باشد.
  9. کپور که در ایران حدود دو هزار تن از آن هر ساله صید می شود.
  10. اردک ماهی که دارای صید ورزشی و اقتصادی است هم چنین  تخم آن سمی می باشد.
  11. علفخوار ماهی که در کنترل گیاهان آبزی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

خطراتی که دریای خزر را تهدید می کند

تفاله های خانگی، صنعتی و کشاورزی :به عنوان یکی از دلایل اصلی آلودگی دریاچه خزر می توان به افزایش فاضلاب و گسترش شهر نشینی در مناطق ساحلی این دریاچه اشاره کرد هم چنین  حدود 95 درصد از آلودگی دریای خزر وابسته به رودخانه ولگا می باشد.

آلودگی های نفتی : بهره برداری های نفتی و گازی منبع اصلی آلودگی عناصر اصلی دریای خزر بوده است. بیشتر آلودگی مناطقی که از آن ها نفت استخراج می شود به دلیل استفاده از روش های قدیمی و پیش پا افتاده می باشد هر چند که مناسب ترین روش ها نیز برای استخراج باز هم تاثیراتی منفی بر محیط خواهد داشت.

آثار اکوسیستم گردشگری ساحلی : این مناطق به دلیل مزایایی مانند آب و هوای معتدل و سواحل زیبا یکی از مقاصد پر مخاطب گردشگران تور داخلی و خارجی  می باشد اما متاسفانه بی توجهی گردشگران و افزایش مواد زاید در این سواحل محیط زیست این مناطق را در معرض خطری جدی قرار داده است.

نوسان آب دریای خزر : یکی از مشکلات جدی که در مورد دریای خزر وجود دارد زیاد شدن ارتفاع سطح آن می باشد که خساراتی مانند اثرات ویرانگری بر شیلات، صنایع کشترانی، حمل و نقل، ناحیه های مسکونی و دیگر آسیب های جبران ناپذیر زیستی را به دنبال خواهد داشت.

یورش دسته های مهاجم دریایی : در کشورهای حاشیه ای دریای خزر برای گسترش فعالیت های کشاورزی و اقتصادی وساطت های غیر منطقی در محیط زیست دریای خزر صورت گرفته که آثار غیر قابل جبرانی مانند کاهش قسمت های تخم ریزی طبیعی برخی از ماهیان خاویاری را در پی داشته است.

 

 

 

دریاچه سوان - با مشهورترین جاذبه گردشگری ارمنستان بیشتر آشنا شوید.

برخی از شگفتی های بزرگترین دریاچه جهان

- حدود 4% از تمامی نفت و گاز دنیا از دریای خزر تامین می شود.

- سطح دریای خزر به طور میانگین 27 متر پایین تر از سطح دریا های آزاد است.

- بی استرس در این دریاچه شنا کنید زیرا در آن خبری از کوسه نخواهد بود. (زیستگاه این حیوان در آب های شور می باشد درحالی که آب دریای خزز در دسته آب های نیمه شور قرار دارد).

- 90% از خاویار جهان از این دریاچه صید می شود که بیشترین آن از سوی ایران می باشد.

- هر ساله 122 هزار تن آلودگی وارد دریای خزر می شود که از استخراج هیدروکربور ها پدید آمده است.

 سخن آخر این که اگر هنوز از زیبایی های دریای خزر سیر نشده ایم و هم چنان می خواهیم بر ساحل زیبایش قدم گذاریم در حفظ پاکیزگی آن کوشا باشیم."یادمان باشد برای تغییر جهان لازم است که از خودمان شروع کنیم.

نظرات کاربران

  1. الناز الناز 1402/10/20
    0 نفر پسندیدند
    واقعا بزرگ ترین دریاچه خزره ؟ چقد باحال
  2. ندا ایزدی ندا ایزدی 1402/10/14
    0 نفر پسندیدند
    متاسفانه ما قدر چیزایی که تو کشورمون داریمو نمیدونیم
  3. سهیلا میرزاخان سهیلا میرزاخان 1402/10/11
    0 نفر پسندیدند
    چه جالب که دریاچه خزر جز بزرگترین دریاچه های جهانه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 143 کاربر