بهترین مکان ها برای کمپینگ

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 7253
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تصور کنید در میان یک جنگل هستید و پس از پیاده‌ روی در مسیری سرسبز، گوشه‌ای می‌نشینید تا استراحت کنید. صدای پرندگان از لابه لای شاخه‌ها به گوش‌تان می‌رسد و غروب خورشید منظره روبه‌روی‌تان را می‌سازد. رویایی نیست ؟ حال در این مطلب سعی بر آن‌داشتیم تا بهترین و مناسب ترین مکان هایی که امکان کمپینگ در آنها وجود دارد را به شما معرفی کنیم . با ما همراه باشید. 

کمپ در طبیعت

در کل کمپ در طبیعت را می توان یک فعالیت تفریحی در فضای باز دانست که ممکن است یک نفر و یا چندین نفر در فضایی خارج از محل زندگی خود اقدام به برپایی چادر و یا خانه های موقتی کنند. در معنای عمومی زمانی شما کمپینگ کرده اید که در فضای طبیعت و دور از محل سکونت خود این فعالیت ها را انجام داده باشید. کمپینگ همچنین می تواند یک پیک نیک باشد ولی با مدت زمان بیشتر مانند ماندن یک روز کامل و صبح کردن شب در همان محل و کمپینگ در تمامی فصول سال و با توجه به امکانات شما می تواند انجام گیرد. شاید بتوان گفت عدم استفاده از خانه ای دائمی و سفر به طبیعت و برپایی چادر برای اقامت به معنای کمپینگ می باشد. این فعالیت می تواند به اشکال مختلفی صورت پذیرد. بطور مثال اگر چادر برپا کنید و شب را در همان جا بگذرانید می توان گفت که شما تجربه ی کمپینگ داشته اید. باید اشاره ای هم به کمپین های لوکس داشت که از قرن ۲۰ میلادی رواج یافتند و در تورهای سافاری انجام می شدند.

 

کمپینگ

 

مسافران بعد از گذراندن یک روز کامل در طبیعت بکر و وحشی برای استراحت و خوابیدن وارد چادرهایی مجلل و بزرگ می شدند که از تمامی امکانات برخوردار بودند. از همان قرن ۲۰ نیز کمپ زنی میان مردم محبوب شد و روز به روز توسط افراد بیشتری اجرا می شود. با بیشتر شدن زندگی شهری و دور شدن انسان ها از طبیعت مطمئنا شاهد افزایش افراد علاقه مند به کمپینگ خواهیم بود.

 

چرا باید در طبیعت کمپ کنیم؟

کمپ کردن در طبیعت فواید فیزیکی، روحی، احساسی و اجتماعی قابل توجهی دارد. در کمپ بدون واسطه آفتاب می‌گیرید، هوای تمیز را به ریه‌های خود می‌فرستید، با پیاده‌ روی یا کوهنوردی عضلات را تمرین می‌دهید، از سکوت بکر طبیعت آرامش می‌گیرید، استرس کاری و اقتصادی روزمره را کاهش و به احتمال زیاد دوست‌های جدید پیدا می‌کنید.

  • کاهش استرس : در کمپ هیچ چیزی به جز زمان‌بندی طبیعت روی رفتار و خواسته‌های شما تاثیر نمی‌گذارد. آزادی و فراغ  از زندگی ماشینی بال واقعی برای انسان است!
  • هوای تازه : همان لحظات کوتاه کافی است تا ریه‌ها اکسیژن خالص دریافت کنند، آلودگی شهر را بیرون ریخته و نفسی پاک و راحت بکشند.
  • بهبود روابط : افرادی که با خانواده یا دوستان خود کمپ می‌کنند، این فرصت را دارند که در شب‌های پرستاره، پای آتش، بدون محدودیت، مشکل و مزاحمت به صحبت و معاشرت با آنها بپردازند و روابط خود را تقویت کنند.
  • تقویت فیزیکی : حتی اگر به پیاده‌ روی و کوهنوردی پرداخته نشود، برپایی چادر، جمع‌کردن هیزم و اموری از این دست فرصت مناسبی برای تقویت قوای جسمانی فراهم می‌کنند.
  • ارتباط با طبیعت : پختن غذا روی آتش، بیدار شدن با روشنایی و خوابیدن با تاریکی طبیعی روز، گوش دادن به صدای آب و پرنده و کاهش وابستگی به گجت‌های الکترونیکی یکی از مهم‌ترین هدایای کمپینگ است.
  • افزایش مهارت زندگی : به خصوص برای کودکان و نوجوانان کمپ کردن فرصت‌های یادگیری فراوانی ایجاد می‌کند. افزایش مسئولیت‌پذیری، پخت و پز، یافتن محل مناسب و امن، آتش روشن کردن، طبیعت‌گردی و حتی کمک‌های اولیه سرفصل‌های آموزشی یک کمپ کوتاه هستند.
  • ارتقا اعتماد به نفس : اگر از پس زندگی چند روزه در طبیعت برمی‌آیید، چه چیزی در جهان وجود دارد که توان انجامش را نداشته باشید؟ کمپینگ بمب انگیزه و اعتماد به نفس است.

 

کمپ زدن در جنگل های شما ایران

 

اصول کمپینگ در طبیعت

کمپ زدن در دل طبیعت اصولی دارد که احترام گذاشتن به اکوسیستم های موجود در آن، مهم ترین آن هاست. در واقع در یک کمپینگ طبیعت پسند، این طبیعت نیست که باید با ما همساز شود، بلکه ما هستیم که باید با آن همراه شویم. هنگامی که به طبیعت دل می سپاریم و قصد اردو زدن در زیبایی های آن را داریم، باید اصول مربوط به این کار را رعایت کنیم. یکی از انواع سفرها، که روز به روز در حال بهبود جایگاه خود در میان مردم و به خصوص نسل جوان است، سفرهای طبیعت گردی است.

حال به بیان نکات هفتگانه مربوط به کمپینگ می پردازیم :

  • زباله های خود را رها نکنیم

 رها سازی زباله ها در دل طبیعت به معنی از بین بردن آن و نشانگر رفتار غیر مسئولانه ما انسان ها در قبال این نعمت خدادادی است. در تعطیلات آخر هفته تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت گردان راهی مناطق بکر طبیعی می شوند. تصور کنید که اگر فقط تعداد اندکی از آن ها زباله خود را در طبیعت رها کنند، چه بر سر چشم انداز آن منطقه می آید؟ متاسفانه اکثر مسیرهای طبیعت گردی تهران و کشور، به لحاظ امکانات دفع زباله دچار کمبود هستند. از این رو، بهترین کار این است که تمامی زباله هایمان را با خود به شهر برگردانیم.

  • استفاده از مواد قابل بازیافت 

بهره بردن از مواد طبیعت دوست، یکی از بهترین راه های همراه شدن با طبیعت در کمپینگ است. در بسیاری از کشورهای دنیا، بردن مواد پلاستیکی به محل های مخصوص کمپینگ، ممنوع میباشد. بسیاری از تولیدکنندگان محصولات کمپینگ هم، فقط از مواد اولیه دوست دار طبیعت در تولید محصولات خود استفاده می کنند که بهتر است اینگونه وسایل و مواد را تهیه کنیم.

  • بهره بردن از انرژی خورشیدی

استفاده از ابزار آلاتی که برقشان را از نور خورشید تامین می کنند، یکی از بهترین کارها برای برگزاری یک کمپین مسئولانه است. مثلا ابزارهای پخت و پز. البته وقتی پای در طبیعت می گذاریم، بهتر که طوری برنامه ریزی کنیم  نیاز کمتری به برق داشته باشیم. استفاده از انرژی خورشیدی نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، بلکه از سرو صدا و آلودگی های ناشی از مولد های گاز سوز یا نفت سوز هم جلوگیری می کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات زیادی تولید می شوند که مجهز به سیستم تولید برق خورشیدی اند. از کوله پشتی بگیرید تا چراغ قوه.

 

استفاده از انرژی خورشیدی در دل طبیعت

 

  • مکان یابی مناسب

مکانی که برای برپایی چادر انتخاب می کنیم، هم از نظر مناسب بودن فنی آن مکان و هم از نظر همسازی با طبیعت دارای اهمیت واقع میشود. در این مطلب بیشتر مورد دوم را مد نظر میگیریم. یک مکان مناسب برای چادر زدن، دست کم باید ۵۰ متر با رودخانه ها، چشمه ها و سایر منابع طبیعی و پهنه های گیاهی فاصله داشته باشد تا مبادا این منابع ارزشمند دچار آلودگی های ناخواسته شوند. هیچ چیز به اندازه مواد شیمیایی به منابع آبی لطمه نمی زند.

  • عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف

کافیست از قاشق و چنگال ها و ظروف مخصوصی که برای کمپین تولید می شوند و قیمت زیادی هم ندارند، استفاده کنید. استفاده از ظروف یکبار مصرف نه تنها در دراز مدت هزینه بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد، بلکه باعث تولید زباله های بیشتری هم برایتان می شود.

  • رعایت اصول برپایی آتش

در پهنه های سبز و دارای گیاه آتش به پا نکنید. اگر توانایی بردن منقل با خود را دارید، آتشتان را در منقل درست کنید. اگر نه به وسیله سنگ های موجود در طبیعت و در جایی که گیاهی نروییده باشد، اجاق طبیعی ساخته و به یاد داشته باشید که هیزم آتشتان را از چوب های شکسته شده و رها تهیه کنید و به هیچ وجه به درختان زنده صدمه نزنید.

  • استفاده از آتش زنه های طبیعی

بهترین کار، استفاده از علف های خشک موجود در طبیعت است. می توان با استفاده از علف های خشک یا برگ های سوزنی کاج، ماده لازم برای تهیه آتش را مهیا ساخت. در این صورت احتیاجی نیست سوخت زیادی به همراه داشته باشیم. یک ابزار اصلی کمپین را همراه داشته باشید مواد غذایی و آب کافی همراه داشته باشیم کمک های اولیه از ضروریات این سفر از چهار لباس و کفش مناسب بپوشید ۵ درست کردن اصولی آتش و یاد بگیرید.

 

استفاده از آتش زنه های طبیعی

 

بهترین نقاط ایران برای کمپینگ

بر خلاف سایر کشورها ایران مکان مشخصی برای کمپ زدن ندارد. همین موضوع سبب شده تا توریست‌ها و گردشگران داخلی در هر منطقه‌ای که جنگل، رودخانه، فضای سبز و یا جاذبه‌ وجود داشته باشد، کمپ بزنند. نبود مکان‌های مشخص برای کمپینگ در کشورمان باعث شده که مشکلات متعدد و گوناگونی نظیر خراب شدن محیط زیست و آلودگی گریبان‌گیر بسیاری از مناطق زیبای ایران شود. شک نکنید که اگر مکان‌های مشخصی برای کمپینگ در ایران تعریف شود، خطر کمتری محیط زیست کشورمان را تهدید خواهد کرد و همه از طبیعت بکر ایران لذت خواهند برد. هر یک از شهرهای ایران دارای مکان‌های متعددی برای کمپینگ‌ می‌باشند که گردشگران می‌توانند در این مکان‌ها به تفریح بپردازند. اما از روی دیگر اکثراً خبری از امکانات بهداشتی و رفاهی نیست و عدم آشنایی با منطقه می‌تواند خطر حضور حیوانات وحشی و گم شدن را در پی داشته باشد. بهترین نقاط ایران برای کمپینگ از نظر جغرافیایی نیز، شمال، کردستان، لرستان و دماوند نواحی محبوب کمپینگ ایران هستند.

جنگل دالخانی رامسر

اگر از رامسر به سمت تنکابن حرکت کنید و پس از هفت کیلومتر به سمت راست بپیچید، در کمتر از نیم ساعت به جنگلی می‌ رسید که نظیرش در ایران وجود ندارد. دلیل این امر پاکیزگی مثال‌ زدنی در عین بکر بودن است. آب و هوای خنک، حضور مه، امکان کوهنوردی و طبیعت‌گردی، مناظر بی‌بدیل، کلبه‌های چوبی، روستاهای اطراف، سد میجران و خود رامسر و تنکابن از این جنگل یک میزبان درجه یک برای کمپینگ ساخته‌اند. سه استان مجاور دریای مازندران هر فرعی به یک بهشت کوچک ختم می‌شوند. به همین خاطر، انتخاب محل مناسب برای کمپینگ کار ساده‌ای نیست. اما به هر حال، ما با در نظر گرفتن امکانات، زیبایی، دنج بودن، نزدیکی به جاده اصلی و ارتباط با سایر دیدنی‌ها، جنگل دالخانی رامسر را به عنوان سرلیست بهترین نقاط ایران برای کمپینگ معرفی می‌کنیم. توجه داشته باشید در روز هیچ خطری متوجه شما نیست (مگر اینکه بی تجهیزات به دل جنگل بزنید و گم شوید) اما در شب حشرات زیاد هستند و گاهی شغال نیز پیدا می‌شود. اولی با چادر مناسب مدیریت می‌شود و دومی با یک آتش کوچک جلوی چادر، اما اگر دوست دارید احتمال و چالش کمپ را به صفر برسانید، می‌توانید به راحتی یک کلبه در جنگل کرایه کنید.

 

دماوند

 

دماوند

با  کمپ زمستانی دماوند، این امکان برای همه فراهم است که حتی در سردترین روزهای زمستان، تجربه یک کمپ حرفه‌ای و درجه یک را به خاطرات زندگی خود بیفزایند. برای کمپ در دماوند به طور کلی دو انتخاب دارید، اگر سبزی دشت منظره مورد علاقه شماست به سمت غرب کوه حرکت کنید و در پارک ملی لار چادر بزنید و اگر روحیه شما با آبشار و غار سازگاری بیشتری دارد در حوالی آبشار جنگلک و غار رود افشان به دنبال جای مناسب باشید. سایر جاهای دماوند برای کمپینگ: چشمه دیو آسیاب، دامنه کوه دماوند، آبشار برف تنگه لار، دشت مشا، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا، چشمه تیزآب، دریاچه تار، دریاچه هویر، روستای خسروان، غار بورنیک و آبشار گشدهار ، هستند.

پارک ملی گلستان

گلستان، بزرگ‌ترین پارک طبیعی ایران است. مساحت آن در برخی منابع بیش از ۹۱ هزار هکتار و در برخی منابع ۸۷،۴۰۲ هکتار ثبت شده. محیط پارک حدود ۱۹۸ کیلومتر بوده و حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌ بیل واقع در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد. بیشتر پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد. از نظر توپوگرافی، اين پارک بى‌نظير از صخره‌هاى مرتفع آهکى تا تپه‌ماهورهایى با شيب و فراز کم تشکيل شده و از نظر اقليمي بين درياي خزر و مناطق خشک شرقی قرار گرفته است. 

برغان کرج

محله برغان کرج نیز یکی از بهترین مناطق برای کمپ زدن است. برغان با رودخانه‌های بسیار زیبا که در خود جای داده و همچنین با فضای سبز و حیرت‌انگیز خود به نوعی زیباترین منطقه گردشگری در استان البرز قرار دارد. اگر به شهر کرج سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که یک شب را در منطقه برغان کمپ بزنید.

 

دریاچه گهر

 

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی بهترین نقاط ایران برای کمپینگ در غرب کشور میباشد و در دل استان زیبای لرستان واقع شده و روی نام گهر تمرکز می‌کند. جایی که از ارتفاعات اشترانکوه، آبی زلال جریان یافته و با همکاری چمشه‌های جوشان دل دره، دریاچه‌ای پدید آمده که نه تنها میزبان حیات آبی قزل آلا، لاکپشت و مارماهی است، بلکه زندگی گونه‌های جانوری خرس، پلنگ، قوچ، روباه، عقاب، شاهین، کبک و بسیاری دیگر را پشتیبانی کرده و انواع درختان بلوط، بید، پسته، زالزالک و انجیر را آب می‌دهد. دشت‌های اطراف را که با لاله‌های واژگون و شقایق‌های عاشق تزیین شده به اینها اضافه کنید. برای رسیدن به این دریاچه زیبا و کمپ در ساحل آرام آن پس از آخرین ایستگاه ماشین‌رو در شهر دورود، چیزی در حدود چهل دقیقه تا چند ساعت (بسته به آمادگی بدنی شما) راه در پیش است.

ساحل درک چابهار

ساحل درک چابهار می تواند منظره غروب را پای آتش به تصویر بکشد یا تصویر طلوع را از دریچه چادر روی افق دریا به نمایش بگذارد. اگر برای گردش به ساحل بروید علاوه بر شنا امکان قایقرانی و موج سواری نیز وجود دارد. از جمله بهترین نقاط ایران برای کمپینگ ، ساحل درک است، که طعم کمپ کویری و ساحلی را همزمان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

ارتفاعات کردستان

 ارتفاعات کردستان زیبا دارای بافت کوهستانی است و می‌توانید از جنگل‌های انبوه و دره‌های سرسبز آن کمال لذت را ببرید. ماجراجویی در این بخش از سرزمین ایران لذت خاصی خواهد داشت و معمولا کسانی که به ماجراجویی و دوری از زندگی شهری علاقه دارند، عازم استان کردستان می‌شوند. استان کردستان محدوده‌ی وسیعی را شامل می‌شود. پس اگر بخواهیم دقیق باشیم، باید شهر‌های سروآباد، مریوان، بانه، اورامان و سقز را به شما معرفی کنیم. مناطقی که در آنها جز سرسبزی و زیبایی چیزی به چشم نمی‌خورد و برای کمپینگ و طبیعت گردی، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آیند. در این اطراف می‌توانید از آبشار زیبای گویله، دریاچه زریوار، کوه آوالان و رود سیروان نیز دیدن فرمایید تا تور طبیعت گردی شما تکمیل شود و خاطره‌ای بی نظیر را از کمپینگ خود در ذهنتان داشته باشید. کردستان جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد. این استان در کنار کوه‌های باشکوه زاگرس قرار گرفته است و مکانی با  چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده. بهترین مکان برای کمپ زدن در استان کردستان، دریاچه زریوار است. این دریاچه به عنوان زیباترین دریاچه آب‌شیرین در غرب ایران و همچنین یکی از حیرت‌انگیزترین دریاچه‌های آب‌شیرین جهان شناخته می‌شود. طول دریاچه زریوار نزدیک به پنج و عرض آن حدود 6/1 کیلومتر می‌باشد. حداکثر عمق این دریاچه پنج و نیم متر است.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 103 کاربر