مثلث برمودای ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 22426
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کویر ریگ جن (مثلث برمودای ایران)، در جنوب غربی و غرب دشت کویر و جنوب استان سمنان قرار گرفته است. وسعت این کویر حدوداً به ۳۸۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد. در این مثلث برمودا هیچ‌گونه چاه و چشمه‌ای به‌ چشم نمی‌خورد. در هیچ نقشه‌ای نامی از کویر ریگ جن برده نشده و فقط دو کویرشناس اروپایی در سفر خود به ایران این منطقه را معرفی نمودند.

مثلث برمودای ایران

مثلث برمودای ایران (کویر ریگ جن) کجاست؟

مثلث برمودای ایران در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک، غرب جندق و جنوب سمنان جای گرفته است. کویر ریگ جن بر یک دشت قدیمی و از بین رفته قرار دارد و امروزه تپه‌های ماسه‌ای هرمی در این دشت به چشم می‌خورند. 
مثلث برمودای ایران را تمام رسوبات نمکی پر کرده‌اند که بیشتر این رسوبات و مواد فرسایشی از فرسایش کوه البرز به وجود آمدند. فرو رفتن در گل و لجن در این منطقه اتفاق عادی بوده و ممکن است در هنگام سفر به این کویر یکی از این گودال‌ها شما را به ‌سوی خود بکشد. در چند سال گذشته کسی به این منطقه قدم نگذاشته؛ به همین علت هنوز داستان اصلی کویر جن مشخص نشد. گفته می‌شود حتی اگر افرادی نیز قصد سفر به این کویر را داشته باشند به دلیل آشنا نبودن با مسیر، این سفر برایشان بسیار دشوار خواهد بود.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

سفر به مثلث برمودای ایران

در هنگام انتخاب کویر برای سفر خود، ممکن است زمانی‌که با این نام موجه می‌شوید ترس سراسر وجود شما را در بر‌گیرد. کلمه جن برگرفته از کلمات مخفی و پوشیده بوده، به همین ‌خاطر هر وسیله یا موجودی که از نظرها پنهان باشد عموم مردم آن را جن می‌نامند. برای مثال به قلب و روح یک انسان جناب می‌گویند. حتماً لازم نیست که این کلمه را نام یک وسیله یا موجود ترسناک نهاد. برای سفر به ریگ جن باید به اندازه دو هفته آب و غذا و همچنین هر وسیله‌ مورد نیاز ماشین مانند بنزین، قطعه‌های فنی را نیز با خود به همراه داشته باشید؛ تا در هنگام تمام شدن بنزین و خرابی ماشین دچار هیچ مشکلی نشوید. در نظر بگیرید که در هنگام سفر به این منطقه بهتر است تا شخصی که با تمام این مناطق آشنا بوده را با خود همراه کنید. این افراد نه تنها شما را در یافتن مسیر بلکه در شرایط سخت نیز همراهی خواهند کرد تا آن‌ها را پشت سر بگذارید. نبود هیچ‌گونه آب و چشمه‌ای، قرار داشتن تپه‌های طبیعی که از باتلاقی شدن رسوبات نمک به وجود آمده و فرسایش کوه‌پایه‌ها در این ریگ جن باعث شده تا این کویر سال‌های زیادی دور از دسترس عموم قرار داشته باشد. همین دلایل ریز و درشت سبب گردیدند تا این کویر ناشناخته بماند و نام جن را به خود بگیرد. در سفر به مثلث برمودای ایران شما اوج گرما را با تمام سلول‌های بدنتان احساس می‌کنید. در قرآن جنس جن را از گرما و آتش آورده پس احتمالاً نامگذاری این کویر به ریگ جن بی‌دلیل نبوده است. قسمت جنوبی ریگ جن از تپه‌های ماسه‌ای تشکیل شده و در هنگام حرکت باد باعث به ‌وجود آمدن صدایی ترسناک خواهد شد. شما در هنگام شب و روز در این کویر اختلاف دمای فاحشی را احساس خواهید کرد؛ که بر اثر این اختلاف دما سنگ‌ها خرد می‌شوند، این خرد شدن سنگ‌ها به گریه سنگ معروف بوده و هر دو عاملی که بیان شد به علت قدرت متافیزیکی این منطقه است.

مثلث برمودای ایران

مسیر دسترسی به ریگ جن (مثلث برمودای ایران)

هیچ مرز مشخصی برای این منطقه تعریف نشده و به‌صورت کلی در مرکز ایران و در غرب دشت کویر جای گرفته است. مسیر دسترسی به این کویر کمی مشکل است اما برای دسترسی به آن می‌توانید از جاده جندق به ریگ جن بروید. هنگام عبور از یک مسیر پرپیچ و خم شما وارد یک رودخانه بی آب و خشک می‌شوید، بعد از گذر از این رودخانه تا چشم کار می‌کند تپه‌های ماسه‌ای و کوه را روبه‌روی شما قرار دارند. قسمتی از این منطقه تپه‌های مسطحی دارد و عبور از آن راحت بوده اما با گذشتن این مسیر قسمت دیگر این منطقه مسطح نبوده و به ارتفاع اراضی باتلاقی می‌رسید که شما برای رفتن به این منطقه باید با ماشین مخصوص رفته تا مشکلی ایجاد نگردد. تلاش برای گذر کردن از قسمت اراضی باتلاقی بی‌فایده بوده و باید از سمت شمال غربی این منطقه به راه خودتان ادامه دهید. 
بعد از گذر کوه‌ها به کوه‌هایی را می‌بینید که ارتفاع آن‌ها ۲۳۰۰ متر است در این‌جا به بخش شمالی مثلث برمودای ایران می‌رسید با ادامه دادن به این مسیر شما به پارک ملی کویر دسترسی خواهید داشت. البته شما بعد از گذر از رودخانه نخجیر و پارک ملی کویر شما به نقطه پایانی که پاسگاه ملک آباد_ ورامین و تهران بوده، خواهید رسید و هنگامی‌که شما به این نقطه دست یافته باشید به معنی عبور بیش از هزار متر از این کویر بوده است. این راه که برای دسترسی شما بیان گردید تا به حال مطمئن‌ترین راه بوده و گروه‌های زیادی از این مسیر برای دسترسی به ریگ جن استفاده می‌کنند. اگر راه دیگر برای دسترسی به ریگ جن را بلد هستید می‌توانید از طریق نقشه‌یاب‌ها به آن برسید.

ریگ جن

تاریخچه‌ای از ریگ جن
 

دو کویرشناس اروپایی با نام‌های سون هدین در سال ۱۹۰۰ و آلفونز گابریل در سال ۱۹۳۰ به ریگ جن دسترسی پیدا کرده بودند. اما آن‌ها نتوانستند از یک قسمتی به بعد این منطقه بروند و به ناچار راه خود را به ‌سوی یزد تغییر دادند. این موضوع تا سال ۱۹۹۷ پا برجا بوده تا این‌که طلسم آن توسط کویرشناسی به نام علی پارسا که مقیم آمریکا بوده شکسته شد. او با همراهی آقا میران زاده که رئیس وقت پارک ملی کویر بوده توسط یک هواپیما بر فراز این کویر رفتند. این سفر به دلیل اثبات حرف علی پارسا برای وجود نداشتن هیچ مورد مشکوکی در این منطقه صورت پذیرفت. اما علی پارسا بر این اکتفا نکرد و سال بعد با ماشین پا به این کویر گذاشت. این کار باعث شد تا کویرنوردان دیگر هم جرأت قدم نهادن به ریگ جن را پیدا کنند. باید بگوییم تا الان هیچ کویرنوردی که پا به این ریگ جن گذاشته گرفتار جن و روح نشده است.

مثلث برمودا - مثلث برمودا یا مثلث شیطان در واقع نامی است که به منطقه ای در جنوب شرقی آمریکا اطلاق می گردد.

ریگ جن

افسانه ‌هایی که درباره کویر ریگ جن وجود دارند

افراد محلی که در اطراف این منطقه زندگی می‌کنند و همچنین چوپان‌ها و ساربان‌ها بر این عقیده هستند که هر کسی تا پایش به این کویر ریگ جن رسید در زمانی کم ناپدید خواهد شد. بر این اساس که آن‌ها تا به این منطقه دست یافتند توسط ارواح و موجودات ماورایی ناپدید می‌شوند. حتی می‌گویند هنگامی‌که شهر‌ها به کویر ریگ جن می‌رسند از حرکت می‌ایستند و حرکتی به ‌سوی جلو نخواهند داشت. 
حتی عده‌ای بر این عقیده هستند که این جابه‌جایی تپه‌های ماسه‌ای و تغییر شکل آن‌ها همه از طریق قدرت‌ جن‌‌ها و شیاطین بوده است. اما قسمتی که در این کویر مشخص است به نام ریگ‌زارهای موجود در کویر ریگ جن، به دلیل وجود نداشتن پوشش گیاهی بوده که به دست باد دائم در حال حرکت و جابه‌جایی هستند.
هدیه در کتاب کویرهای ایران، او افسانه‌ای را این‌طور بیان کرده که عده‌ای از مردم ایران در مرکز کویر ریگ جن بهشت گم شده‌اند و نشانی از آن‌ها نیست. در کنار این بهشت جنگلی با درختان بلند که در میان آن رودخانه‌ای گذر می‌کند قرار دارد، او در کتاب خود گفته که هر کس بتواند به این کویر دسترسی پیدا نماید صاحب ثروتی زیاد می‌شود. 
آنچه که مشخص است این بوده که در مرکز ریگ جن هیچ بهشتی با جنگلی وجود ندارد که در میان آن رودخانه در جریان باشد؛ و این‌که تنها چیزی که در مرکز این ریگ جن دیده می‌شود، زمین‌های پف کرده که رسی بوده که علت آن نیز تبخیر آب و شوری بیش از حد آن است که توانی برای رشد گیاه باقی نگذاشته‌اند. در اصل آن‌چه که میان این افسانه‌ها گفته می‌شود شاید درست‌ترینشان این باشد که آسمان و زمین بارهم قهر کرده‌اند.

ریگ جن

کلام آخر 

در آخر نکته مهمی که لازم است گفته شود این بوده که اگر تا به حالاتجربه کویرنوردی نداشته‌اید انتخاب اول خود را این کویر قرار ندهید. زیرا شما در هنگام رفتن به این سفر تصمیم با خودتان بوده اما برگشت متفاوت خواهد بود. اما اگر شما کویرنوردی حرفه‌ای هستید هیچ‌گاه تنها پا به این ریگ جن نگذارید و حتما با یک گروه که شناخت درست و دقیق و همچنین وسایل مورد نیاز را دارند سفر کنید.

نظرات کاربران

  1. طاها طاها 1402/12/27
    0 نفر پسندیدند
    تاحالا کسی کویر ریگ جن رفته؟ واقعا همینقدر که میگن ترسناکه و کسی بره دیگه برنمی گرده؟😶

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 101 کاربر