آبشار نیاگارا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 12585
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

حتما نام آبشار نیاگارا را تا به حال شنیده‌‍اید، این آبشار منحر‌به‌فرد و خاص به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای جهان شناحته می‌شود. همچنین حقایقی خارق‌العاده‌ای از این آبشار وجود دارد که نشانه شگفتی آن است. این آبشار خاص از سه آبشار تشکیل شده است که به عنوان اولین ویژگی خاص آن محسوب می‌شود.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. معرفی آبشار نیاگارا
  2. آبشارهایی که آبشار نیاگارا را تشکیل می دهند؟
    1. آبشار نعل اسبی
    2. آبشار آمریکایی
    3. آبشار نقاب عروس
  3. ویژگی های ظاهری و جغرافیایی آبشار نیاگارا 
  4. جزایر موجود در آبشار نیاگارا
    1. جزیره گوا در آبشار نیاگارا
    2. جزیره لونا
  5. تفریحات آبشار نیاگارا
    1. قدم زدن در محوطه آبشار نیاگارا
    2. قدم زدن زیر آبشار
    3. قایق سواری در آبشار نیاگارا
    4. شنا کردن در آبشار نیاگارا
    5. هلیکوپتر سواری بر فراز نیاگارا
    6. تماشای رنگین کمان
    7. تماشای آبشار نیاگارا در شب
    8. زیپ لاین نیاگارا
  6. نقش آبشار نیاگارا در صنعت و تجارت 
  7. حقایق جالب در رابطه با آبشار نیاگارا
  8. اطلاعات بازدید از آبشار نیاگارا
  9. هزینه های بازدید از آبشار نیاگارا
    1. هزینه هلیکوپتر سواری
    2. هزینه قایق سواری
    3. هزینه زیپ لاین
  10. بهترین فصل سفر به نیاگارا چه وقت است؟
    1. فصل بهار در آبشار نیاگارا
    2. نیاگارا فصل تابستان؛ زیبا و سرسبز
    3. فصل پاییز، سفری ارزانتر به آبشار نیاگارا
    4. فصل زمستان، پوشش سفید آبشار نیاگارا
  11. راه های دسترسی به آبشار نیاگارا

معرفی آبشار نیاگارا

معرفی آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا در واقع مجموعه ای بسیار دیدنی از سه آبشار وسیع و زیبا می باشد که در کنار یکدیگر قرار گرفته و منظره ای بسیار با شکوه را خلق کرده اند، خوب است بدانید که مجموعه آبشار نیاگارا در مرز میان کشور های آمریکا و کانادا واقع شده است که یکی از آبشار ها کشور کانادا و سایر آن ها به کشور آمریکا تعلق دارند، همچنین لازم به ذکر است که آبشار نیاگارا بر روی رودخانه ای به همین نام که از دریاچه ایری سرچشمه گرفته و به دریاچه انتاریو می ریزد قرار دارد.

بسیاری از مردم در گذشته به اشتباه تصور می کردند که آبشار نیاگارا بلندترین آبشار جهان می باشد در حالی که بلند ترین آبشار جهان آنجل نام دارد و آبشار نیاگارا تنها به سبب شکوه، وسعت و عظمتی که دارد در جهان معروف شده است، البته توجه داشته باشید که نیاگارا از نظر سرعت جریان آب در جهان رتبه اول را دارد.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم آبشار نیاگارا از سه آبشار مجزا تشکیل شده است که به ترتیب از بزرگ به کوچک عبارتند از آبشار نعل اسبی، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس، در ادامه با ما همراه باشید تا هر یک از این آبشار ها را به صورت جداگانه به شما معرفی کنیم.

پیش از معرفی آبشار های نیاگارا بهتر است بدانید که از گذشته تا به امروز میان کشور های آمریکا و کانادا بحث های بسیاری پیرامون مالکیت آبشار نیاگارا وجود داشته و فرسایش سریع خاک در این ناحیه مانع از تعیین مرز دقیق میان این کشور ها شده است اما به طور کلی می توان گفت که آبشار نعل اسبی به کشور کانادا و دو آبشار دیگر به کشور آمریکا تعلق دارند.

بلندترین آبشارهای جهان - معرفی بلندترین آبشارها در دنیا

آبشار نیاگارا

آبشارهایی که آبشار نیاگارا را تشکیل می دهند؟

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره داشتیم، آبشار نیاگارا از سه آبشار نعلی اسبی، آمریکایی و نقاب عروس تشکیل شده است که هر کدام از این آبشارها زیبایی خارق‌العاده‌ای دارد. این سه آبشار عبارت‌اند از: 

آبشار نعل اسبی

بزرگ ترین آبشار نیاگارا، آبشار نعل اسبی می باشد که دقیقا در مرز بین کانادا و آمریکا واقع شده است و حدود دو سوم آن در استان انتاریو کانادا و یک سوم آن در ایالت نیویورک آمریکا قرار دارد، البته توجه داشته باشید که این آبشار بزرگ به آبشار کانادایی نیز معروف است و در واقع به کشور کانادا تعلق دارد.

لازم به ذکر می باشد که آبشار نعل اسبی به سبب شکل ظاهری اش به این نام مشهور شده است چرا که کاملاً هلالی شکل می باشد همچنین جالب است بدانید که حدود 90 درصد آب های رودخانه نیاگارا از آبشار نعل اسبی جاری می شوند.

 آبشار نیاگارا، آبشار نعل اسبی

آبشار آمریکایی

دومین آبشار نیاگارا، آبشار آمریکایی می باشد، این آبشار همانطور که از نامش پیدا است در قسمت ایالت نیویورک کشور آمریکا قرار دارد. این جاذبه طبیعی زیبا حدود 320 متر عرض دارد و ارتفاع آن بین 21 تا 34 متر در مکان های مختلف متفاوت است.

امروزه آبشار آمریکایی به سبب فرسایش خاک به شکل W در آمده است، جریان شدید آب در این آبشار در واقع باعث فرسایش خاک می شود و متأسفانه قسمت شمالی آبشار در اثر همین فرسایش ها به طور کامل از بین رفته است، البته لازم به ذکر می باشد که گروهی از مهندسین آمریکایی پروژه ای با هدف کاهش میزان فرسایش خاک را در آبشار نیاگارا آغاز کردند و خوشبختانه تا به امروز این پروژه نسبتاً موفق بوده و فرسایش خاک در این آبشار تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

از دیگر نکاتی که در رابطه با آبشار آمریکایی باید بدانید این است که حجم آب سرازیر شده از این آبشار حدود 500 هزار لیتر در هر ثانیه می باشد البته توجه داشته باشید که این عدد ممکن است در فصول مختلف، تغییر کند.
 آبشار نیاگارا، آبشار آمریکایی

آبشار نقاب عروس

کوچکترین آبشار از مجموعه آبشار نیاگارا، با نام نقاب عروس شناخته می شود، نقاب عروس کاملا در قسمت آمریکایی آبشار نیاگارا واقع شده است و به کشور آمریکا تعلق دارد، بخشی از آب های رودخانه نیاگارا نیز از ارتفاع 24 متری این آبشار زیبا سرازیر شده و صحنه های بی نظیری را خلق می کنند. خوب است بدانید که آبشار نقاب عروس با نام های دیگری نظیر لونا و آیریس نیز شناخته می شود.

آبشار نقاب عروس

ویژگی های ظاهری و جغرافیایی آبشار نیاگارا 

اگر از سمت کانادا به آبشار نیاگارا نگاه کنید ممکن است با خود تصور کنید که تمامی بخش های این آبشار از نظر ارتفاع یکسان است اما باید بدانید که در نقاط مختلف این مجموعه طبیعی اختلاف ارتفاع وجود دارد و علت یکسان دیده شدن آن ها وجود تخته سنگ بزرگی می باشد که در قسمت پایینی آبشار آمریکایی واقع شده است، بد نیست بدانید که آبشار نعل اسبی حدود 57 متر و آبشار آمریکایی حدود 30 متر ارتفاع دارند، همچنین لازم به ذکر می باشد که پهنای ‏این آبشار ها نیز با هم متفاوت است.

زمین شناسان تاریخ پیدایش آبشار نیاگارا را به بیش از 10 هزار سال پیش نسبت داده اند و معتقد هستند که این مجموعه در اثر تغییرات ایجاد شده در عصر یخ بندان به وجود آمده است. سنگ های موجود در این ناحیه اغلب از جنس آهک بوده و فسیل های قدیمی بسیاری در میان آن ها وجود دارد، خوب است بدانید که با توجه به سرعت فرسایش خاک در این منطقه پیش بینی می شود که تا 50 هزار سال آینده آبشار نیاگارا به طور کلی از بین برود.

زیبایی آبشار نیاگارا از بالا

جزایر موجود در آبشار نیاگارا

همانطور که می دانید آبشار نیاگارا از سه آّبشار مجزا تشکیل شده است و این آبشار ها به وسیله دو جزیره از هم جدا شده اند، در این بخش به معرفی این دو جزیره خواهیم پرداخت.

جزیره گوا در آبشار نیاگارا

جزیره گوا در میان آبشار های نعل اسب و نقاب عروس قرار گرفته است و خالی از سکنه می باشد، اما گردشگرانی که برای بازدید از آبشار نیاگارا می روند، می توانند به وسیله قایق های مخصوص خود را به این جزیره زیبا برسانند، لازم به ذکر می باشد که در این جزیره مجسمه ای از نیکولا تسلا، مهندس برجسته آمریکایی وجود دارد و گردشگران تور کانادا می توانند از این مجسمه بازدید کنند.

جزیره گوت

جزیره لونا

دومین جزیره موجود در میان آبشار های نیاگارا جزیره لونا می باشد که در حد فاصل میان آبشار های آمریکایی و نقاب عروس واقع شده است، خوب است بدانید که این جزیره بسیار کوچک بوده و به وسیله یک پل به جزیره گوا متصل می شود. گردشگران تور کانادا به هنگام بازدید از آبشار نیاگارا می توانند به جزیره لونا رفته و از تماشای مناظر اطراف جزیره غرق در لذت شوند.

تفریحات آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا از قطب های گردشگری کشور های آمریکا و کانادا به شمار می آید و همواره مورد توجه گردشگران سراسر دنیا بوده است به همین سبب امکانات تفریحی بسیاری در آن وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از قدم زدن در محوطه آبشار، قدم زدن زیر آبشار، قایق سواری بر روی رودخانه نیاگارا، شنا کردن، هلیکوپتر سواری، تماشای رنگین کمان، تماشای آبشار در شب، زیپ لاین و غیره که در این بخش اطلاعاتی کلی در رابطه با هر یک از آن ها در اختیارتان قرار می دهیم.  

همه چیز درباره ی کشور کانادا - معرفی 0 تا 100 کشور کانادا

تفریحات آبشار نیاگارا

قدم زدن در محوطه آبشار نیاگارا

در آبشار نیگارا محوطه ای برای قدم زدن در نظر گرفته شده است که گردشگران می توانند به وسیله قایق خود را به این محوطه رسانده و به قدم زدن مشغول شوند، آبشار نیاگارا از نظر عظمت یکی از منحصر به فرد ترین آبشار های دنیا می باشد و بی شک قدم زدن در نزدیکی آن می تواند تا حد زیادی هیجان انگیز باشد. لازم به ذکر است که برای قدم زدن در محوطه آبشار بهتر است لباس ضد آب به همراه داشته باشید چرا که در نزدیکی آبشار ها هوا کاملاً مرطوب می باشد.
آبشار نیاگارا

قدم زدن زیر آبشار

برای بازدید و قدم زدن در زیر آبشار نیاگارا تور های 4 ساعته ای برگزار می شود که گردشگران تور کانادا می توانند در آن ها شرکت کرده و از قدم زدن در زیر آبشار ها و در میان قطرات زیبای آب نهایت لذت را ببرند.
آبشار آمریکایی

قایق سواری در آبشار نیاگارا

از دیگر تفریحاتی که افراد می توانند به هنگام بازدید از آبشار نیاگارا انجام دهند، قایق سواری در محوطه این آبشار زیبا می باشد که طرفداران بسیاری دارد، افرادی که از علاقمندان به قایق سواری در میان آب های رودخانه نیاگارا هستند می توانند در تور های قایق سواری این مجموعه شرکت کرده و اوج هیجان را تجربه کنند.

آبشار نیاگارا

شنا کردن در آبشار نیاگارا

آبنتی و شنا کردن در نزدیکی آبشار های خروشان نیاگارا کاری پر خطر به شمار می آید اما باید بدانید که محوطه های محافظت شده متعددی در اطراف آبشار نیاگارا به منظور شنای گردشگران و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است که افراد تنها اجازه شنا در این محوطه های محافظت شده را دارند. خوب است بدانید که در سال های گذشته افراد بسیاری جان خود را به هنگام شنا در رودخانه نیاگارا از دست داده اند بنابراین تنها در مکان های مجاز و محافظت شده به شنا کردن بپردازید.

هلیکوپتر سواری بر فراز نیاگارا

مشاهده نمای کلی آبشار نیاگارا از روی زمین امری امکان ناپذیر می باشد به همین جهت خدمات هلیکوپتر سواری برای علاقمندان در نظر گرفته شده است و افراد در صورت تمایل می توانند از این خدمات استفاده کرده و با هلیکوپتر بر فراز آبشار نیاگارا پرواز کرده و از دیدن عظمت این جاذبه طبیعی لذت ببرند.

هلیکوپتر سواری بر فراز نیاگارا

تماشای رنگین کمان

رنگین کمان یکی از زیبا ترین پدیده های طبیعی جهان به شمار می آید که در محوطه آبشار نیاگارا به سبب وجود ذرات معلق آب در هوا همواره تشکیل می شود، تماشای رنگین کمان یکی از تفریحات رایگانی است که گردشگران به هنگام بازدید از آبشار زیبای نیاگارا می توانند انجام دهند.
آبشار نعل اسبی

تماشای آبشار نیاگارا در شب

شاید با خود تصور کنید که بازدید از آبشار نیاگار به هنگام شب ایده خوبی نیست اما باید بدانید که در محوطه اطراف آبشار نیاگارا نور پردازی های بسیار زیبایی تعبیه شده است که به هنگام شب جلوه بسیار زیبا و با شکوهی را به آبشار می بخشند و به همین سبب برخی از گردشگران شب را برای رفتن به محوطه آبشار انتخاب می کنند، لازم به ذکر است که در مناسبت های خاص در این منطقه آتش بازی نیز برگزار می شود.

تماشا آبشار

زیپ لاین نیاگارا

زیپ لاین در سال های اخیر به یکی از پر طرفدار ترین تفریحات دنیا تبدیل شده است و اگر شما نیز از علاقمندان به این تفریح هستید و قصد بازدید از آبشار نیاگارا را دارید باید بدانید که در محوطه این آبشار امکانات لازم برای انجام زیپ لاین وجود دارد و شما می توانید با تهیه بلیط اوج لذت و هیجان را بر فراز آبشار های پر آب نیاگارا تجربه کنید. لازم به ذکر است که تنها افراد بالای 7 سال اجازه استفاده از زیپ لاین آبشار نیاگارا را دارند.

گردشگران تور کانادا باید بدانند که علاوه بر مواردی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم، خدمات رفاهی بسیاری در آبشار نیاگارا برای گردشگران در نظر گرفته شده است که برخی از آن ها عبارتند از خدمات عکاسی، انواع کافه ها و رستوران ها و غیره همچنین از دیگر فعالیت هایی که گردشگران می توانند انجام دهند می توان به بازدید از جزیره گوا، بازدید از غار ویندز، بازدید از پارک نیاگارا و غیره اشاره کرد.

زیپ لاین نیاگارا

نقش آبشار نیاگارا در صنعت و تجارت 

آبشار نیاگارا اهمیت بسیار زیادی برای دولت های آمریکا و کانادا دارد و علت این امر نیز تأثیر این جاذبه طبیعی در صنعت و تجارت این دو کشور می باشد و آبشار نیاگارا علاوه بر جذب توریست و ایفای نقشی اساسی در صنعت گردشگری تأثیرات بسیاری در زمینه های تأمین نیرو و صنعت حمل و نقل این کشور ها دارد.

غروب آبشار نیاگارا

حقایق جالب در رابطه با آبشار نیاگارا

  • نیاگارا رکورد بالاترین سرعت جریان آب در میان آبشار های دنیا را دارد.
  • آبشار نعل اسبی به عنوان قوی ترین آبشار آمریکای شمالی شناخته می شود.
  • سالانه حدود 40 نفر در آبشار نیاگارا اقدام به خودکشی می کنند.
  • به عقیده بسیاری از محققان نام این آبشار بزرگ از واژه Onguiaahra به معنای تنگه گرفته شده است.
  • صدای آبشار نیاگارا از فواصل دور به گوش می رسد و به عقیده بسیاری از گردشگران این صدا بسیار مهیب و ترسناک می باشد.
  • سالانه حدود 30 سانتی متر از سنگ های موجود در بستر رودخانه نیاگارا از بین می روند.
  • آب های جاری از آبشار نیاگارا به سبب فرسایش هایی که در این منطقه صورت می گیرد به رنگ سبز دیده می شوند.
  • دو نیروگاه تولید برق در محوطه آبشار نیاگارا برای تأمین انرژی برق منطقه تأسیس شده است.
  • بهترین زمان بازدید از آبشار نیاگارا ماه های تیر، مرداد و شهریور می باشد.
  • دولت های آمریکا و کانادا برای کاهش میزان فرسایش در این منطقه فعالیت های بسیاری نظیر تزریق بتن به بستر رودخانه نیاگارا، انجام داده اند.

اطلاعات بازدید از آبشار نیاگارا

همانطور که پیش تر اشاره کردیم سالانه گردشگران بسیاری تنها با هدف بازدید از آبشار نیاگارا به کشور کانادا و یا آمریکا سفر می کنند، چنانچه شما نیز قصد بازدید از این جاذبه طبیعی و منحصر به فرد را دارید در این بخش با ما همراه باشید تا اطلاعاتی نظیر نحوه دسترسی، هزینه بازدید و غیره را در اختیارتان قرار دهیم.

بازدید از آبشار نیاگارا

هزینه های بازدید از آبشار نیاگارا

برای بازدید از آبشار نیاگارا روش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید بلیط هر یک از آن ها را تهیه کرده و در تور های گردشگری این مجموعه شرکت کنید.

هزینه هلیکوپتر سواری

  • قیمت بلیط تور های 12 دقیقه ای: برای بزرگسالان 144 دلار و برای کودکان 89 دلار (در کانادا)
  • قیمت بلیط تور های 10 دقیقه ای: برای بزرگسالان 115 دلار و برای کودکان 90 دلار (در آمریکا)
  • قیمت بلیط تور های 20 دقیقه ای: برای هر شخص 200 دلار
  • قیمت تور های خصوصی: 500 دلار

هزینه قایق سواری

در محوطه آبشار نیاگارا کشتی ها و قایق های متعددی وجود دارد که استفاده از خدمات تفریحی هر یک از آن ها هزینه متفاوتی دارد، لازم به ذکر است که این هزینه ها بین 9 تا 66 دلار متغییر می باشد.

هزینه زیپ لاین

گردشگران تور کانادا برای استفاده از خدمات زیپ لاین باید حدود 45 دلار پرداخت کنند.

زیپ لاین آبشار نیاگارا

بهترین فصل سفر به نیاگارا چه وقت است؟

بازدید از آبشار نیاگارا در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد. اما هنگامی که این آبشار در فصل پرآب باشد، لطف و زیبایی دیگری را به ارمغان می‌آورد. در ادامه قصد داریم هر یک از فصل‌های آبشار نیاگارا را بررسی کنیم تا مسافران و بازدید کنندگان بتوانند بنا به سلیقه خودشان برنامه سفرشان را تنظیم کنند.

فصل بهار در آبشار نیاگارا

سفر به نیاگارا در بهار، یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید به حساب می‌آید؛ همچنین در این فصل گردشگران زیادی سفر به این آبشار را برنامه‌ریزی می‌کنند که اغلب این سفرها در اواسط اردیبهشت تنظیم می‌شوند.

آبشار نیاگارا در بهار

نیاگارا فصل تابستان؛ زیبا و سرسبز

هوای گرم تابستان باعث شده تا تعداد گردشگرانی که از آبشار نیاگارا دیدن می‌کنند به مراتب بیشتر از دیگر فصل‌های سال باشد. اگر قصد سفر به آبشار نیارگار در فصل تابستان را دارید، بهتر است برنامه سفرتان را از چند ماه قبل درنظر داشته باشید.

نیاگارا فصل تابستان

فصل پاییز، سفری ارزانتر به آبشار نیاگارا

اگر دوست دارید در حین سفر به آبشار نیاگارا هزینه کمتری را برای تجربه تفریحات و هتل بپردازید، فصل پاییز بهترین گزینه محسوب می‌شود. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید بارش برف است که از آذر ماه شروع می‌شود.

فصل پاییز در آبشار نیاگارا

فصل زمستان، پوشش سفید آبشار نیاگارا

فصل زمستان در آبشار نیاگارا رنگ و بوی خاص و ویژه‌ای دارد؛ هنگامی ک از آبشار نیاگارا دیدن کنید، یخ‌زدگی و بارش برف را مشاهده می‌کنید که انگار پایانی ندارد. همچنین صدای آب در کنار پوشش سفید یکی از لذت‌های منحصربه‌فرد آبشار نیاگارا است.

فصل زمستان در آبشار نیاگارا

راه های دسترسی به آبشار نیاگارا

همانطور که می دانید دسترسی به آبشار نیاگارا هم از کشور آمریکا امکان پذیر است و هم از کشور کانادا، با این وجود اغلب گردشگران ایرانی مایل اند که از سمت کانادایی آبشار دیدن کنند، چنانچه شما نیز میخواهید از سمت کانادایی آبشار بازدید کنید باید توجه داشته باشید که آبشار نیاگارا در فاصله 140 کیلومتری از شهر تورنتو واقع شده است و گردشگران تور کانادا برای دسترسی به این جاذبه گردشگری می توانند از اتوبوس های مخصوص آبشار نیاگارا استفاده نمایند.
  • آدرس از سمت کانادا: کانادا، استان اونتاریو، شهر نیاگارا، آبشار نیاگارا
  • آدرس از سمت آمریکا: آمریکا، ایالت نیویورک، آبشار نیاگارا 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 112 کاربر