جشن هولی در هند

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/01/10
بازدید: 837
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور هند از جمله کشورهایی است که سالانه جشن‌های بسیار زیادی را برگزار می‌کند. یکی از مهم‌ترین و زیبا‌ترین جشن‌هایی که هر ساله در شبه قاره هند برگزار می‌شود، جشن هولی نام دارد. البته تمامی افرادی که معتقد به آیین هندوئیسم هستند در سراسر جهان این جشن را برگزار کرده و از آن لذت می‌برند. آیین‌ها و مراسمات خاصی وجود دارند که مردم در برگزاری جشن هولی آن‌ها را رعایت می‌کنند. در این جشن که دو شبانه‌روز به طول می‌انجامد، مردم رنگ‌های متنوع و زیبایی را روی یکدیگر می‌پاشند، می‌رقصند و آواز می‌خوانند و به‌طور کلی این دو روز را جشن می‌گیرند. جشن هولی پیش از شروع بهار آغاز شده و به همین سبب برخی از مردم آن را نمادی برای زدودن آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها و نو کردن همه چیز می‌دانند.

جشن هولی

جشن هولی چیست؟

جشن هولی یکی از زیباترین و جالب‌ترین جشن‌هایی است که در اواخر سال در تقویم بنگالی جشن گرفته می‌شود. به‌طور معمول اغلب افرادی که از آیین هندو پیروی می‌کنند، هر ساله آن را در جهان جشن می‌گیرند. جشن هولی که در واقع فستیوالی از رنگ‌های شاد بوده، در زبان بنگال غربی دولیاترا نامیده می‌شود.

در واقع پس از به اتمام رسیدن فصل زمستان و ورود به فصل بهار مردمی که پیرو آیین هندو هستند با استفاده از آب و پودرهای رنگی که روی یکدیگر می‌پاشند آخر سال را جشن می‌گیرند و خود را آماده ورود به فصل بهار می‌کنند. در جشن هولی علاوه‌بر پاشیدن رنگ و آب روی یکدیگر، مردم به شادی و رقص نیز می‌پردازند؛ به همین سبب بوده که این جشن در سراسر جهان بسیار محبوب و شناخته شده است.

شاید برای برخی از افراد سوال باشد که فلسفه انجام جشن هولی در پایان سال چیست. در این خصوص باید گفت که در این جشن گویی مردم زنگار و آلودگی‌ها را از همه چیز برداشته و این کار سبب می‌گردد تا چیزهای کهنه نو شوند. از دیگر فواید و فلسفه‌هایی که در جشن هولی مد نظر است، می‌توان به محکم کردن پیوندهای عاطفی و استحکام روابط اشاره کرد‌‌.

برخی از افراد معتقد هستند که جشن هولی، جشنی متعلق به آریایی‌ها بوده و در گذشته تمامی آریایی‌ها این مراسم را جشن می‌گرفتند. به‌علاوه در برخی از متون کهن ذکر شده که این جشن در واقع جشنی به سبب برداشت محصول خوب است. امروزه این مراسم در شبه قاره هند برگزار شده و تمامی افراد فارغ از جنسیت، سن و موقعیت اجتماعی در آن شرکت کرده و از آن نهایت لذت را می‌برند.

جشن هولی چیست؟

شیوه برگزاری این جشن بدین صورت است که افراد لباس‌های کهنه می‌پوشند و موهای خود را چرب می‌کنند که این امر سبب می‌گردد تا رنگ‌ها به‌‌راحتی از روی موهای آنها آراسته و پاک شود. مدت زمان این جشن نیز از غروب ماه کامل تا یک شبانه‌روز طول می‌کشد. در این مدت افراد علاوه‌بر پاشیدن رنگ روی یکدیگر، آتش روشن می‌کنند و با تفنگ‌های آبی و بادکنک‌های پر از آب همدیگر را خیس می‌نمایند.

همچنین جالب است بدانید که در طی این جشن تندیس‌های خدایان هندی مانند کریشنا (خدای عشق) و رادا (رادیکا، معشوق کریشنا) روی تخته‌هایی در خیابان به گردش در می‌آیند و برای آن‌ها توسط مردم آواز‌ها و شعرهایی خوانده می‌شوند. از آنجایی که جشن هولی یکی از شادترین جشن‌های برگزار شده در کشور هند به‌حساب می‌آید، بدیهی است که در طول آن برخی از مردم با طبل آهنگ می‌نوازند و برخی دیگر به خوانندگی و رقص و پایکوبی مشغول می‌شوند.

از دیگر رسومی که در طی این مراسم انجام می‌گیرد می‌توان به غذاها و خوراکی‌های ویژه‌ای که برای جشن هولی پخته و سرو می‌شوند، اشاره کرد. بنابراین افراد می‌توانند پس از پایان رقص و پایکوبی و پاشیدن رنگ و آب روی یکدیگر، از طعم این غذا‌های بی نظیر هندی که برای جشن هولی طبخ شده‌اند نهایت لذت را ببرند.

کشور هند - عجیب ترین کشور در جهان

جشن هولی

تاریخچه جشن هولی

اغلب جشن‌هایی که در کشور هند برگزار می‌شوند، برگرفته از افسانه‌ها و اسطوره‌های هندی هستند. جشن هولی نیز برگرفته از یکی از همین افسانه‌ها است. طبق این افسانه در گذشته پادشاه شیطانی به نام هیرانیاکاشیپو وجود داشته که برادر این پادشاه توسط وینشو کشته شده و به همین سبب هیرانیاکاشیپو قصد انتقام از وینشو داشت. از این‌رو با نیروهای پلیدی و شیطانی خود به مردم دستور داد تا او را به عنوان پادشاه و تنها خدای جهان پذیرفته و تمامی خدایان را نیز برکنار نمود. تمامی مردم به غیر از پرالادا که تنها پسر او بوده از هیرانیاکاشیپو اطاعت کرده‌اند.

 به همین سبب هیرانیاکاشیپو به همراه خواهرش نقشه‌ای جهت قتل پسرش در سر پروراند. نام خواهر خدای شیطان هولیکا بود و هولیکا لباس مخصوصی داشته که از او در برابر آتش محافظت می‌کرد. به همین دلیل تلاش کرد تا پسر خدای شیطان که پرالادا نام داشت را با استفاده از آتش از میان ببرد. البته این نقشه او ناموفق ماند و آتش پرالادا را حفظ نموده و هولیکا را سوزاند.

پس از این اتفاق وینشو در همان شب هیرانیاکاشیپو را از بین برد و خیر بر شر پیروز شد. از آن پس مردم از این روز از سال به عنوان پیروزی خیر بر شر یاد کرده و آن را جشن می‌گیرند. به همین دلیل است که شب قبل نیز آتش روشن می‌کنند و سعی دارند خدایان شیطانی را سوزانده و از بین ببرند.

جاهای دیدنی هند - زیباترین مکان های دیدنی هند برای گردش

تاریخچه جشن هولی

همچنین یکی دیگر از افسانه‌هایی که در خصوص جشن هولی وجود دارد، به رابطه کریشنا و رادا بازمی‌گردد. کریشنا در واقع خدای آیین هندو و مظهر ویشنو روی زمین به‌حساب می‌آمد؛ که ریشنو در گذشته عاشق رادا که یکی از خدمتکاران بود می‌شود. به سبب این‌که پوست رادا سفید بوده؛ اما کریشنو پوستی آبی و تیره داشته، کریشنو از وی خجالت می‌کشید.

به همین دلیل هنگامی که ریشنو قصد داشته تا با رادا و سایر خدمتکاران بازی کند، چهره آن‌ها را رنگ آمیزی می‌کرد. بنابر همین روایت امروزه بیان می‌شود که پاشیدن رنگ روی یکدیگر و شادی‌ها و بازی‌هایی که در جشن هولی صورت می‌گیرند برگرفته از بازی‌های شوخ طبعانه کریشنا هستند.

در گذشته‌ها برای برگزاری جشن هولی سعی می‌کردند که از رنگ‌های طبیعی استفاده کنند. برای مثال از برگ‌های بهاری رنگ سبز، از گل سرخ یا پوست درختان سیب رنگ قرمز، از انگور رنگ بنفش و از برگ‌های خشک شده و چای رنگ قهوه‌ای را به‌وجود می‌آوردند؛ اما متاسفانه امروزه برای برگزار کردن جشن هولی از رنگ‌های مصنوعی و صنعتی استفاده می‌شود که این موضوع سبب می‌گردد تا نتایج غیرقابل جبرانی در طبیعت بر جای مانده و آسیب جدی به محیط زیست وارد شود.

از جمله پیامدهای رنگ‌های پودری می‌توان به آلوده کردن پساب و شبکه آب و فاضلاب اشاره کرد. البته به سبب آلودگی کمتر محیط زیست، تصمیم بر این شد که این جشن در محیط زیست صورت نگیرد و از محیط‌های طبیعی فاصله داشته باشد. بسیاری از افراد نیز تلاش می‌کنند استفاده از رنگ‌های طبیعی برای این جشن را ترویج دهند.

باورها و داستان های جشن هولی

باورها و داستان های جشن هولی

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، افسانه‌ها و اساطیر بسیار زیادی در کشور هند وجود داشته‌اند که بسیاری از جشن‌هایی که هم اکنون در این کشور برگزار می‌شوند از این روایت‌ها و داستان‌ها نشات می‌گیرند. همچنین جالب است بدانید که پیوند بسیار وسیعی میان این داستان‌ها و تاریخ و داستان‌های کتاب‌های مذهبی وجود دارد. در ادامه به شرح برخی از مهم‌ترین داستان‌هایی که در خصوص جشن هولی روایت شده‌اند خواهیم پرداخت.

داستان هیرانیاکاشیپو و کشتن پراهلادا

هیرانیاکاشیپو یکی از خدایان شیطانی بوده که برادر او توسط وینشو که از او به عنوان خدای نیکی یاد می‌شد، به قتل رسید. پس از این اتفاق هیرانیاکاشیپو از برهما اطاعت کرده و به عبادت از او پرداخت. به سبب این عبادت خالصانه و طولانی‌ مدت، هیرانیاکاشیپو از برهما، جان او در برابر هر اتفاقی محفوظ ماند. بنابراین هیچ فردی در هیچ مکان و زمانی قادر نبود با هیچ وسیله‌ای جان هیرانیاکاشیپو را بگیرد. این امر سبب گردید تا این خدای شیطانی بر خود بسیار غره شده و تصور کند که در هیچ زمانی امکان مرگ او وجود نخواهد داشت.

جشن هولی

در نتیجه این غرور کاذب، او بر مردم سخت‌گیری نمود و جان بسیاری از آن‌ها را به دلیل نافرمانی از خود گرفت. هیرانیاکاشیپو با زور و نیروهای شیطانی خود بر مردم دستور داد که او را به عنوان خدای تمامی آسمان‌ها و زمین بپذیرند و از او اطاعت کنند؛ اما در این میان پسر او که پرالادا نام داشت از او حمایت نکرد و به پرستش وینشو پرداخت.

به همین دلیل هیرانیاکاشیپو با همکاری خواهرش هولیکا برای مرگ پسرش برنامه‌‌ریزی کرده و دسیسهای چید. در نهایت تصمیم بر این شد که هولیکا با استفاده از شنل ضدآتش خود آتشی برپا کند و هنگامی که خود از آتش محفوظ می‌ماند پسر هیرانیاکاشیپو را به قتل برساند؛ اما آتش به جای جان پرالادا، جان هولیکا را گرفت و این اتفاق سبب برانگیختگی وینشو شد. او در کالبدی نیمه انسان و نیمه شیر که ناراسیما نام داشت ظاهر گردیده و با چنگال هیرانیاکاشیپو را به قتل رساند. 

در روایت‌ها ذکر شده که وینشو قادر بوده تا در ۹ کالبد مختلف ظاهر شود که یکی از این کالبد‌ها ناراسیما نام داشت. برخی از محققین و باستان شناسان معتقد هستند که نام جشن هولی از نام هولیکا که خواهر هیرانیاکاشیپو بوده گرفته شد. به همین دلیل مردم در این روز آتش برپا می‌کنند.

جشن هولی

عشق کریشنای تیره رنگ و رادا

 ویشنو دارای یک شکل و کالبد دیگری است که کریشنا نام دارد. کریشنا دارای رنگ پوستی آبی و تیره بوده و در برخی از داستان‌ها روایت شده که به این دلیل رنگ صورت او آبی است که مادرش که پوتانا نام داشت، در دوران کودکی وی سعی کرده بود او را با شیر خود مسموم کند. این افسانه بیان می‌کند که کریشنا عاشق دختری به نام رادا می‌شود و به این دلیل که رنگ پوست خود او آبی و تیره است و رادار پوستی سفید رنگ و روشن دارد، از آشنایی و ارتباط بیشتر با وی خجالت می‌کشد.

بنابراین کریشنا بازی را طراحی می‌کند که در آن روی صورت رادا رنگ بریزد و بتواند به این بهانه به او نزدیک شده و عشق میان آنها شکل بگیرد. بنابراین برخی از افراد بر این باور هستند که فلسفه جشن هولی و رنگ پاشیدن افراد روی یکدیگر از این افسانه نشات می‌گیرد.

جشن هولی

سفر به شهر زیبای هند و تماشای عمارت های باستانی و زیبای این کشور

جشن هولی در کدام کشورها برگزار می ‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، جشن هولی از محبوبیت بسیار بالایی در اکثر کشورها، به‌خصوص کشور‌‌های شبه قاره هند برخوردار است. در این بین، این جشن در کشورهای نپال و هند بیشتر از دیگر کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌طوری که در این کشورها جشن هولی به عنوان یک رویداد ملی در تقویم ثبت شده و تعطیلاتی را به خود اختصاص می‌دهد.

 این جشن به قدری برای مردم کشور‌های نپال و هند دارای اهمیت است که اگر در کشور دیگری نیز قرار داشته باشند، باز هم این رویداد پراهمیت را با یکدیگر جشن می‌گیرند. به همین منظور در هر محلی که هستند بازی رنگ را انجام می‌دهند و آتش می‌افرزوزند. این مراسم از جمله جشن‌هایی بوده که پر از هیجان و شادی است و سالانه تعداد بسیار زیادی از مردم جهان در این روز به کشورهای هند و نپال سفر می‌کنند تا در این جشن شرکت نمایند. 

با توجه به موارد ذکر شده، یکی از اصلی‌ترین کشورهای برگزارکننده جشن هولی، کشور هند است. در بین شهرها و ایالت‌های مختلف، ایالت گجرات به بهترین نحو این جشن را برگزار می‌کند. روز اول این جشن در این ایالت تنها با روشن کردن آتش همراه خواهد بود. به این ترتیب ابتدا مردم با روشن کردن آتشی بزرگ دور هم جمع می‌شوند، سپس خود را با ریختن ذرت خام و نارگیل در آتش سرگرم می‌کنند.

بخش اصلی این جشن مربوط به روز دوم آن است. در این روز افراد با ترکیب کردن آب و رنگ مشغول بازی می‌شوند. به این ترتیب این مخلوط را بر صورت و بدن یکدیگر می‌پاشند. علاوه‌بر این کار، در بسیاری از شهرهای دیگر کشور هند، این جشن با موسیقی و مراسم‌های کمدی همراه خواهد بود.

جشن هولی

مراحل برگزاری جشن هولی

همان‌طور که می‌دانید اغلب جشن‌هایی که در کشور هند و سایر کشورهای جهان برگزار می‌شوند، دارای آیینهایی خاصی هستند و جشن هولی دارای مراسم و آیین‌هایی بوده که لازم است در خصوص آنها اطلاعاتی داشته باشید.

پیش از جشن هولی

پیش از جشن هولی لازم است آمادگی‌ها و تدارکات این جشن صورت بگیرند که از جمله مهمترین مراحل جشن هولی به‌حساب می‌آیند. بنابراین با توجه به این که کل جشن هولی دو روز به‌طول می‌انجامد؛ اما پیش از آن نیز لازم است مردم اقداماتی را انجام دهند. از جمله تدارکاتی که لازم است برای این جشن صورت پذیرد می‌توان به تهیه کردن رنگ‌ها و خوراکی‌ها، آماده کردن خانه‌ها برای دید و بازدید‌ها و همچنین خانه تکانی پیش از جشن اشاره کرد.

همچنین برخی از مردم کشور نیز پس از آغاز جشن هولی لباس‌های نو خریداری می‌کنند تا برای سال جدید لباس‌های جدید داشته باشند و بتوانند با استفاده از این لباس‌ها به دید و بازدید بپردازند.

هوالیکا داهان

یکی از مراسم‌ها و آیین‌هایی که در خصوص جشن هولی وجود داشته، جشن هولی داهان بوده که این مراسم یک روز مانده به جشن هولی برگزار می‌شود؛ و در آن مردم آتش‌های بسیار بزرگی را برپا کرده و بدین منظور قصد دارند که ارواح شیطانی را بسوزانند و آن‌ها را از بین ببرند. در زمانی که آتش‌های بسیار بزرگی برپا شده‌اند، مردم شروع به دعا خواندن کرده و مراسم‌های مذهبی خاصی را برگزار می‌کنند. در واقع این مراسم نمادی از پیروزی نیروهای خیر بر نیروهای شر به‌حساب می‌آید. همچنین پس از به پایان رسیدن مراسم، مردم تکه‌هایی از آتش را به همراه خود به خانه‌هایشان می‌برند تا ارواح شیطانی را از خانه‌های خود دور کنند.

مراحل برگزاری جشن هولی

رنگ بازی

 یکی از اصلی‌ترین روزهای رنگ بازی، روز دوم آن است که بسیاری از افراد آن را با نام‌هایی همچون رنگوالی هولی یا دولتی نیز می‌شناسند. در روز دوم یا رنگ بازی تمامی مردم شهر به خیابان‌ها می‌آیند و رنگ‌های پودری خود را با آب ترکیب کرده و روی یکدیگر می‌پاشند. با این جشن فضای بسیار شاد و خوشایندی در خیابان‌ها به‌وجود آمده و همه افراد سعی می‌کنند یکدیگر را درون سطل‌های پر از رنگ بیندازند.

همچنین در روز رنگ‌پاشی یا رنگوالی هولی بسیاری از افراد آواز می‌خوانند، می‌رقصند و سعی می‌کنند خوشی و شادی را به یکدیگر هدیه دهند. پس از آنکه رنگ‌پاشی‌ها تمام شد، مردم به خانه‌های خود بازگشته و لباس‌های نو و جدید خود را بر تن می‌کنند و به دید و بازدید می‌پردازند. البته برخی از افرادی در خیابان‌ها مانده و مشغول پاک کردن باقی‌مانده رنگ‌ها می‌شوند.

عصر روز رنگ‌پاشی‌ مهمانی‌های بسیار زیادی برگزار می‌گردند که از مهم‌ترین بخش‌ جشن هولی به‌حساب می‌آید. از جمله اهداف این جشن می‌توان به حذف کینه‌ها و مستحکم شدن ارتباطات اشاره کرد. همچنین این جشن سبب می‌شود تا روابط دوستانه و خانوادگی محکم شده و نو شوند.

زمان برگزاری جشن هولی (2023)

زمان برگزاری جشن هولی (2023)

به‌طور کلی تاریخ دقیق برگزاری جشن هولی در سال‌های مختلف متفاوت بوده و هر سال در تاریخ‌های مختلفی این جشن را برگزار می‌کنند؛ اما به‌طور کلی می‌توان بیان کرد که مطابق با تقویم پیروان آیین هندوئیسم، جشن هولی مصادف است با جشن آغاز بهار که در ماه‌های مارس و آوریل برگزار خواهد شد. در سال ۲۰۲۳ یعنی امسال نیز تاریخ دقیق جشن هولی چهارشنبه ۸ مارس معادل ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود و همچنین جشن هولیکا داهان یک روز قبل از جشن هولی یعنی در تاریخ هفتم مارس یا ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌گردد.

آیین جشن هولی

به‌طور کلی اغلب جشن‌هایی که در کشور‌های مختلف و همچنین کشور هند برگزار می‌شوند دارای آیین خاصی هستند. مردم کشور هند و معتقدان به آیین هندوئیسم برای برگزاری جشن هولی آیین و آداب و رسومی دارند که خود را ملزم به رعایت آن‌ها می‌دانند. برخی از مهم‌ترین این آیین‌ها به ترتیب اجرای مراسمات بازمی‌گردد. به‌علاوه در این جشن نماد برخی از خدایان هندی به گردش در می‌آیند و مردم در وصف آن‌ها و به منظور ستایش آن‌ها شعر‌هایی را می‌سرایند.

جشن هولی

رنگ ها در جشن هولی

یکی از مهمترین اجزا در جشن هولی که در کشور هندوستان برگزار می‌شود، رنگ‌ها هستند؛ زیرا از مهمترین کارهایی که شرکت‌کنندگان در این جشن انجام می‌دهند، پاشیدن رنگ روی یکدیگر است. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که پیش از شروع جشن رنگ‌پاشی، مردم رنگ‌ها را برای این مراسم آماده کرده باشند. امروزه به جای استفاده از رنگ‌های طبیعی از رنگ‌های مصنوعی و صنعتی برای برگزاری جشن هولی استفاده می‌شود که ضررهای بسیاری برای محیط زیست و طبیعت به همراه خواهد داشت. این مواد صنعتی در طبیعت باقی مانده و سبب به‌وجود آمدن آثار جبران‌ناپذیری می‌گردند.

اما جالب است بدانید که در گذشته به جای رنگ‌های مصنوعی و صنعتی از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شد و از مواد طبیعی برای تولید کردن رنگ‌های مختلف بهره می‌بردند. از دیگر نکات جالبی که در خصوص رنگ‌ها در جشن هولی وجود دارد این است که هر کدام از این رنگ‌ها سمبلی از یک عنصر مهم به‌حساب می‌آیند. برای مثال رنگ قرمز نمادی از عشق، رنگ آبی نمادی از رنگ پوست کریشنا و رنگ سبز نمادی از بهار و شروع تازه است. بنابراین استفاده از هر کدام از این رنگ‌ها در جشن هولی نشان‌دهنده و بیان‌گر یکی از داستان‌ها و اسطوره‌های پیشین بوده به همین سبب برای مردم هند اهمیت بسیاری دارد.

جشن هولی

غذاهای سنتی در جشن هولی

یکی از مهمترین بخش‌های جشن هولی خوراکی‌ها و غذاهای سنتی آن است که در این جشن طبخ و سرو می‌شوند. یکی از معروف‌ترین و خاص‌ترین نوشیدنی‌هایی که در مراسم هولی سرو می‌گردد تاندای نام دارد. در واقع اکثر افرادی که در هند زندگی می‌کنند و حداقل یکبار در جشن هولی شرکت کرده‌اند، با شنیدن نام نوشیدنی تاندای خاطراتی از این جشن بسیار زیبا را به یاد می‌آورند.

ترکیبات این نوشیدنی بی‌نظیر شامل دانه‌هایی همچون دانه‌های هندوانه، خربزه، بادام، دانه‌های ساقه لوتوس، بادام هندی و گیاهان معطری همچون هل، رازیانه، گل رز، فلفل سفید و زعفران می‌شوند. به‌طور کلی این مواد و دانه‌ها را داخل آب و شکر مخلوط کرده و شربت بی‌نظیر به‌دست می‌آید. از آنجایی که برگزاری جشن هولی، پاشیدن رنگ و آب روی یکدیگر، رقصیدن و آواز خواندن انرژی بسیار زیادی از افرادی که در جشن شرکت می‌کنند، خواهد گرفت؛ بنابراین نوشیدن این نوشیدنی بی‌نظیر در میانه جشن سبب می‌گردد انرژی از دست رفته افراد بازگردد.

 یکی دیگر از خوراکی‌های بسیار مهم و مقوی که در جشن هولی سرو می‌شود و طعم بسیار شیرینی نیز دارد، نوعی دامپلینگ شیرین به نام گوجیا است. طرز تهیه این خوراکی شیرین به این صورت بوده که از خمیری شبیه پیراشکی استفاده می‌شود و آن را در روغن سرخ می‌کنند و سپس درون شهد شیرینی غوطه‌ور می‌نمایند. مغز‌هایی همچون پسته و بادام که روی این پیراشکی خوشمزه می‌ریزند، سبب می‌گردد تا طعم بی‌نظیر داشته باشد. البته لازم به ذکر است که از طعم‌دهنده‌هایی همچون پودر هل یا پودر نارگیل نیز در این شیرینی خوشمزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

غذاهای سنتی در جشن هولی

یکی دیگر از معروف‌ترین غذاها و خوراکی‌هایی که در جشن هولی در کشور هند سرو می‌شود، فرنی هندی نام دارد. لازم به ذکر است که فرنی هندی تفاوت‌های بسیار زیادی با فرنی ایرانی داشته که این تفاوت به دانه‌های برنج کینوا در این فرنی بازمی‌گردد. همچنین برای طعم‌دهی بهتر درون فرنی هندی از شیر، شکر، زعفران و برخی از مغز‌ها نیز استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و معروف هندی که می‌توانید از صرف نمودن آن در جشن هولی نهایت لذت را ببرید، بنی پوری نام دارد. این غذای خوشمزه از خمیری توخالی و نازک به‌دست آمده که پس از این‌که در روغن سرخ می‌شود، کاملاً ترد و خوش‌طعم خواهد شد. این خمیر توخالی را با استفاده از چاشنی‌های مختلفی ناتتد فلفل، سیب زمینی و پیاز پر کرده و می‌توانید از طعم آن نهایت لذت را ببرید.

اگر از دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به سوپ‌های هندی دارید، لازم است بدانید که در جشن هولی سوپ‌ بسیار خوش‌طعمی به نام سوپ دال سرو می‌شود. درون این سوپ موادی همچون عدس قرمز، زردچوبه، کره، زیره، حبه‌های سیر و فلفل سبز می‌ریزند. این سوپ تفاوت‌های بسیاری با سایر سوپ‌هایی که میل کرده‌اید داشته و این تفاوت‌ها ناشی از این است که مواد بسیار پخته شده و سپس سوپ را به‌صورت پوره درآورده و سرو می‌کنند.

 از جمله میان‌وعده‌های معروفی که در جشن هولی سرو می‌شوند، می‌توان به ماتری یا ماتی اشاره کرد. این غذا ترکیبی از آرد، آب و زیره بوده و طعم بی نظیری نیز دارد و شما می‌توانید در میانه‌های جشن آن را میل کرده و انرژی از دست رفته خود را بازیابید.

جشن هولی

سخن پایانی

جشن هولی یکی از زیباترین و جالب‌ترین جشن‌هایی است که در میان افرادی که به آیین هندوئیسم معتقد هستند برگزار می‌شود. در گذشته این جشن در بین آریایی‌ها رواج داشته؛ اما امروز تنها در شبه قاره هند مرسوم است. یکی از مهم‌ترین اجزایی که در این جشن وجود دارد، رنگ‌های متنوعی همچون سبز، آبی و قرمز هستند که مردم به منظور شادی و تفریح این رنگ‌ها را روی یکدیگر می‌پاشند و دو روز ماقبل از نو شدن سال را جشن می‌گیرند. داستان‌ها و باورهای متفاوتی در خصوص علت جشن گرفتن این دو روز وجود داشته‌اند که هر کدام به اساتیر مختلف هندی بازمی‌گردند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر