پارک جمشیدیه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 64299
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک جمشیدیه که نام دیگر آن "پارک سنگی" است، یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران در منطقه 1 محسوب می شود که در روزگاران دور متعلق به خانواده یا خاندان "دولو" بوده است. این بوستان در آن دوران نام دیگری داشته اما امروزه آن را "بوستان جمشدیه" می نامند، شاید برای شما هم جالب باشد که با پیشینه این بوستان زیبا و دیدنی های آن آشنا شوید. دولو ها از جمله طایفه های قاجاری بودند که از قضا ملک و املاک بسیار زیادی داشتند، این پارک 10 هزار هکتاری که متعلق به فردی با نام "جمشید دولو" بوده، از جمله بوستان هایی است که امروزه برای عموم گردشگران و طبیعت دوستان، فضایی بکر و هیجان انگیز به شمار می آید.

مجسمه پارک جمشیدیه

تاریخچه پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در تهران دقیقا در سال 1356 ظاهری درست شبیه به ظاهر یک پارک به خود گرفت و امکان بازدید عموم از آن فراهم شد، موضوعی که البته تا پیش از این سال در دستور اجرا قرار نگرفته بود. این بوستان زیبا در تهران تا به امروز 2 بار مورد بازسازی قرار گرفته است و هر بار ظاهری زیباتر از قبل را پیدا کرده که به همین دلیل نیز طرفداران پارک جمشیدیه همیشه این پارک را دوست داشته و دارند.
اصلی ترین معمار و طراح این پارک "کامران دیبا" است که فردی زاده شده در تهران بوده و در همین رشته در دانشگاه آمریکا تحصیل کرده است. مسیرهای سنگفرش شده در این پارک و مجاورت این مسیرها با آلاچیق های بزرگ شاید یکی از مهم ترین دیدنی های پارک جمشیدیه از نظر گردشگران غیر تهرانی یا حتی ساکنین این شهر به شمار می آید. 
کامران دیبا اصلی ترین فرد ناظر بر پروژه بازسازی پارک جمشیدیه تهران بوده و این در حالی است که بازسازی های دیگری نیز توسط معماران و طراحان ایرانی دیگر در این پارک انجام شده است. برای رفتن به سمت قله کلکچال باید از دل بوستان جمشیدیه عبور کنید، لذت عبور از گذرگاهی به نام جمشیدیه برای رسیدن به قله ای شگفت انگیز به نام کلکچال در نوع خود کاملا منحصر به فرد است.

فضای زیبای پارک جشیدیه

بازدید از این بوستان در طول روز پیشنهاد جالبی برای گردشگران تهرانی است، چرا که در طول شب به واسطه کم نور بودن چراغ ها، امکان لذت بردن از زیبایی های گردشگری جمشیدیه سخت تر خواهد بود. فواره های آبی زیبا، باغی سرسبز و حوض هایی شفاف شاید ساده ترین تعریف از جمشیدیه تهران است، البته که درختان تنومند این پارک فضایی فوق العاده شاعرانه را به آن بخشیده اند.
البته که پارک جمشیدیه در شب هم دیدنی است، معماری پارک جمشیدیه با هر یک از پارک های دیگر تهران متفاوت است و همین تفاوت در طراحی و معماری بوستان باعث شده تا گردشگران بیش از هر نقطه ای، جمشیدیه در نیاوران را انتخاب کنند.

شهربازی های تهران - فهرستی از بهترین شهربازی های تهران

پارک جمشیدیه کجاست؟

اگر نمی دانید پارک جمشیدیه کجاست، با نگاهی به نقشه این پارک در گوگل به سادگی با موقعیت مکانی آن آشنا خواهید شد. این پارک در دل نیاوران در شمال استان تهران قرار گرفته و جزو یکی از پرطرفدارترین پارک ها به شمار می آید و معمولا طرفداران ورزش کوهنوردی شیفته آن هستند.

پارک جمشیدیه

بخش های مختلف پارک جمشیدیه

کافه های  و رستوران های پارک جمشیدیه قطعا از مهم ترین بخش هایی در بوستان هستند که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرند. این پارک درست مانند هر نقطه سبز دیگری در شهر، دیدنی هایی حیرت انگیز را در خود جای داده و شاید فضا دلنشین در این پارک مهم ترین موضوعی است که می توان ساعت ها درباره آن بحث کرد.

امکانات پارک جمشيديه

فضا پارک جمشیدیه شباهت بسیار زیادی به فضا جنگل های شمال دارد و آبشار و گل و گیاه و درختان زیبا در آن باعث ملموس تر شدن این شباهت ها شده است.

تفریحات تهران - بهترین تفریحات تهران که می توانید اوقات فراغت شاد و لذتبخشی در کنار خانواده و دوستان خود داشته باشید.

دریاچه پارک جمشیدیه

دریاچه زیبا در این پارک یکی از مهم ترین دیدنی ها و بخش های بوستان به شمار می رود که منظره ای ایده آل برای تماشای رقص مرغابی ها و ماهی ها است. البته که آلاچق، آبشارهای چشم نواز و سرویس های بهداشتی نیز جزء جدایی ناپذیر یک بوستان به شمار می روند، اما همه این امکانات تداعی گر محیطی آرام برای انسان است.

دریاچه و زیبایی  پارک جمشیدیه

آمفی تئاتر 

آمفی تئاتر یکی دیگر از اجزا اصلی پارک جمشیدیه است که دقیقا برای هنردوستان طراحی و معماری شده است. در این بخش می توانید افراد فرهیخته و هنرمند زیادی را مشاهده و ملاقات کنید.

بوستان سنگی جمشیدیه

در جمشیدیه می توانید با فضایی واقعا متفاوت رو به رو شوید، شما با دیدن بوستان سنگی احساس خاصی خواهید داشت که شاید تا پیش از آن تجربه نکرده باشید. این بوستان سنگی در دلِ پارک جمشیدیه نه تنها جزء دیدنی های این پارک، بلکه جزء دیدنی های تهران محسوب می شود.

پاییز پارک جمشیدیه

تماشا تهران از پارک جمشیدیه یکی از تجربه های لذت بخش به شمار می آید، منظره ای که شاید همراه دود و آلایندگی های تکراری و خسته کننده نباشد و به همین علت هم بتوان آن را به عنوان یک معجزه شناخت! این پارک مقصدی عالی برای گردشگری است اما شاید برای افراد معلول مقصد چندان مهیجی محسوب نگردد، افرادی که مشکلاتی نظیر ناتوانی حرکتی دارند، بهتر است تا از انتخاب این پارک صرف نظر کنند.

ارتباط میان بوستان فردوسی و جمشیدیه

در سال 1375 و طی یکی از آخرین مراحل بازسازی در پارک جمشیدیه 16 هکتار دیگر به فضا 10 هزار هکتاری پارک اضافه شد و این فضای جدید "بوستان فردوسی" نام گرفت. طراحی این پارک ترکیبی از فضایی سنگی همراه با گل کاری های اصولی و هنرمندانه است که در نتیجه آن می توان شاهد لحظات سراسر روح نواز در جمشیدیه تهران بود.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

نمایشگاه های موقت

اگر به بازدید از نمایشگاه های فصلی علاقه مند هستید، این پارک بهترین فرصت را برای دیدن از این نمایشگاه ها در اختیار شما قرار می دهد، البته پیش از رفتن به پارک جمشیدیه از باز بودن پارک در دوران کرونا اطمینان حاصل کنید.

گیاهان و جانوران در پارک جمشیدیه

هنگامی که در پارک جمشیدیه پیاده روی می کنید، متوجه حضور بسیاری از گونه های گیاهان در این پارک می شوید که بارزترین آن درختان قطور و سرسبز است. از دیگر گیاهانی که می توانید در این پارک تفریحی زیبا پیدا کنید عبارت اند از:

  • نارون
  • چنار
  • سرو
  • بلوط
  • افرای سیاه
  • درختان میوه
  • سیب
  • زودآلو

طبیعت و گیاهان پارک جمشیدیه

صدای آواز خواندن پرندگان در لابلای شاخه و برگ درختان سرسبز از دیگر ویژگی هایی است که در این بوستان می توانید پیدا کنید. در این پارک میتوانید به بیش از 50 گونه پرندگان بپردازید.

اهداف ورود به پارک جمشیدیه

شما می توانید با هدف عکاسی یا گردشگری، پیک نیک یا پیاده روی، کوه نوردی یا قدم زدن روی سنگفرش های زیبا، سیر و سیاهت یا لذت چشیدن طعم های جدید در رستوان پارک جمشیدیه، به این فضا وارد شوید. بازدید از پرنده ها یکی از مهم ترین دیدنی های پارک جمشیدیه است ولی فراموش نکنید که این پارک می تواند بهترین مقصد در روزهای پاییز، زمستان، تابستان و بهار برای شما باشد.

پارک های جنگلی تهران - معرفی بهترین پارک های جنگلی تهران

چگونه به پارك جمشيديه برویم؟

حالا که همه چیز درباره پارک جمشیدیه را می دانید، مسیرهای مختلفی برای رفتن به این بوستان پیشِ روی شما قرار دارد، مترو شاید اولین انتخاب شما علاقه مندان به بازدید از پارک جمشیدیه تهران است. بهترین زمان برای بازدید از این پارک فصل های میانی سال یعنی بهار و پاییز است، اما در هر فصل و در هر زمانی از سال می توانید با انتخاب مترو "تجریش" یا بی آرتی هایی که در مسیر "راه آهن _ تجریش" تردد می کنند،به این بوستان زیبا بروید.

تصاویر پارک جمشیدیه

 

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. سمانه رجبلو سمانه رجبلو 1401/12/28
    7 نفر پسندیدند
    نمایشگاه های موقتی که در پارک جمشیدیه برگزار میشه خیلی فوق العاده است برای خریدهای عید و لباس های توی خونه ای خیلی مناسبه. من یکبار با خانواده ام به نمایشگاه های موقت آخر سالش رفتیم و برای سفره هفت سین و خودمون خرید کردیم.
  2. محمد اسماعیلی محمد اسماعیلی 1401/12/28
    15 نفر پسندیدند
    خیلی پارک زیبا و خوبیه. برای پیاده روی کردن و کوهنوردی خیلی خوبه. من از بچگی با خانواده‌ام به این پارک میرفتیم و توی این پارک خاطره های خیلی خوبی دارم.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر