سوغات مالزی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1303
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور مالزی یک کشور مدرن است که اخیراً توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران باشد. در کشور مالزی شما می‌توانید هر چیزی که در قاره آسیا پیدا می‌شود را بیابید. تنوع صنایع دستی در این کشور به وفور به چشم می‌خورد. این امر به این دلیل بوده که کشور مالزی از اقلیم‌های مختلف تشکیل شده است. بنابراین سوغاتی‌های مالزی نیز بسیار فراوان هستند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با تعدادی از معروف‌ترین سوغاتی‌های مالزی آشنا کنیم.

 

سوغات مالزی
 

پارچه باتیک، سوغات سنتی مالزی

پارچه باتیک، سوغات سنتی مالزی نشان دهنده هنر چاپ و بافت پارچه و همچنین طراحی زیبا پارچه است که قدمت این پارچه به 2000 سال قبل باز می‌گردد. در واقع کلمه باتیک به معنای چاپ بر روی پارچه است که این چاپ حالت سنتی دارد و متشکل از طرح‌های گل و گیاه است. پارچه باتیک که در شمار سوغات مالزی قرار دارد معمولاً از جنس کتان، لینن، پارچه‌های ابریشمی و پارچه‌های نازک تشکیل می‌شوند. ناگفته نماند در زمان قدیم فقط از پارچه‌های ابریشمی برای تولید پارچه باتیک استفاده می‌کردند؛ اما امروزه جنس این پارچه‌ها کمی متفاوت‌تر شده است. در مالزی برای دوخت لباس برای خانم‌ها از 4 متر پارچه باتیک و برای آقایان از 2 متر پارچه و لباس‌های دوخته شده از پارچه باتیک استفاده می‌کنند. این پارچه برای مردم مالزی حالت سنتی دارد و از آن در مجالس و مهمانی‌های مذهبی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین صنایع دستی نام برده شده در کشور مالزی همین پارچه باتیک است که زنان مالزی از این پارچه‌ها حتما به عنوان رومیزی یا دیوارکوب نیز استفاده می‌کنند. امروزه پارچه باتیک نظر بسیاری از گردشگران که به کشور مالزی سفر کرده‌اند را به خود جلب کرده و پارچه باتیک در شمار معروف‌ترین سوغات مالزی قرار گرفته است.

 

تجربه سفر به کشورهای آسیای شرقی با جاذبه‌های دیدنی هیجان انگیز

 

سوغات مالزی

 

میوه دوریان

میوه دوریان یکی دیگر از سوغاتی‌های کشور مالزی است؛ اما این میوه خاصیت‌های عجیبی دارد و ممکن است مورد پسند افراد بسیار زیادی قرار نگیرد. میوه دوریان میوه‌ای بسیار خوشمزه بوده که با بوی بد و تندی همراه است. در واقع میوه دوریان یکی از بد بوترین میوه‌ها در جهان شناخته می‌شود. البته ناگفته نماند که طرفدارهای خاص خودش را نیز دارد. این میوه در جنوب شرق آسیا که کشورهای مالزی، تایلند و اندونری هستند، رشد می‌کند. گردشگران در نظر داشته باشند که به دلیل بوی بد این میوه بعضی از شرکت‌های هواپیمایی ورود آن را به داخل هواپیما ممنوع کرده‌اند. پس اگر به دنبال خرید سوغات مالزی هستید می‌توانید شکلات‌ها یا پاستیل‌هایی که از این میوه ساخته شده را جایگزین آن کنید. همچنین در کشور مالزی در مکان‌های عمومی بردن این میوه ممنوع شده است و افراد در هر مکانی اجازه حمل این میوه را ندارند.

 

مالزی  - همه چیز در رابطه با کشور مالزی

 

سوغات مالزی
 

‌‌‌ساز سپه مالزی

شما به هر شهری که سفر کنید خواهید دید که آن‌جا یک آلات موسیقی مخصوص به خود را دارد، ساز سپه نیز مخصوص مردم مالزی است. ظاهر ساز سپه شبیه به یک قایق است که در گذشته مردمان قبایل ساراواک بدند از این ابزار موسیقی در مراسم‌های مذهبی خودشان استفاده می‌کردند. صدای تولید شده از این ساز یک حس بسیار آرامش‌بخش را برای افراد شنونده ایجاد خواهد کرد. به صورتی که شما با شنیدن صدای این ساز احساس می‌کنید در میان درختان جنگل قرار دارید و این حس بسیار آرامش بخش خواهد بود. این ساز در دسته سوغات مالزی قرار ندارد اما می‌توان از آن به عنوان صنایع دستی در کشور مالزی یاد کرد.

 

مالزی - از دین و مذهب تا آب و هوا کشور مالزی 

 

ساز سپه مالزی

 

لباس سنتی مالزی

با توجه به اینکه کشور مالزی از چندین فرهنگ مختلف تشکیل شده بنابراین امکان اینکه یک لباس خاص را به عنوان لباس سنتی برای مردمان مالزی در نظر بگیریم وجود ندارد. اگر به بازارهای مالزی سر بزنید در آن‌جا می‌توانید انواع لباس‌های سنتی و محلی مختلف را ببینید. گردشگرانی که به کشور مالزی سفر کرده‌اند و به دنبال خرید سوغات مالزی هستند و قصد دارند تا یک لباس محلی به عنوان سوغاتی بخرند؛ می‌توانند بجوکرونک یا بجوملایو را در نظر داشته باشند. این لباس‌ها به قدری جذاب و رنگارنگ هستند که می‌توانند نظر هر بیننده‌ای را جلب کرده تا در سفر به مالزی حتما یکی از آن‌ها را خریداری کنند.

 

باجوکبایا

 ‌‌‌‌‌‌
قهوه سفید مالزی

اگر بخواهیم یک نوشیدنی گرم که در بین مردم مالزی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است را نام ببریم می‌توانیم به قهوه سفید اشاره کنیم. در ابتدا قهوه سفید فقط در ایپوه استفاده می‌شد اما با گذشت زمان مصرف این نوشیدنی گرم در کل کشور مالزی رواج یافت. به طوری که امروزه در هر نقطه از کشور مالزی قهوه سفید وجود دارد و گردشگران می‌توانند برای خرید سوغات مالزی این نوشیدنی را در میان گزینه‌ها برای انتخاب در نظر بگیرند. مردم کشور مالزی برای تهیه قهوه سفید دانه‌های قهوه را با روغن کره گیاهی به دست آمده از درخت نخل تفت می‌دهند و برای میل کردن آن از شیرعسلی استفاده می‌کنند. شما برای خرید این قهوه به عنوان سوغات مالزی علاوه بر رفتن به بازار می‌توانید از کافی شاپ‌ها در سطح شهر نیز آن را تهیه کنید.‌‌‌‌

 

قهوه سفید مالزی


دادال سوغتی خوشمزه در مالزی

یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه که شما در هنگام سفر به کشور مالزی می‌توانید به عنوان سوغات مالزی آن را خریداری کنید دادال است. اگر بخواهیم ویژگی این خوراکی خوشمزه را بیان کنیم دادال یک حالت چسبناک دارد و این خوراکی شیرین در بین مردمان مالزی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. دادال همانند تافی‌هایی که در ایران به فروش می‌رسد بوده و دو نوع دارد. این دو مدل یکی حالت جویدنی داشته و دیگری به حالت سفت و چسبناک است. اگر بخواهیم بگوییم که دادال از چه موادی تشکیل شده باید گفت که این خوراکی خوشمزه از شیر نارگیل و قند خرما تهیه می‌شود. در انتها نیز به مقدار بسیار کم به آن اسانس دوریان یا پاندان اضافه خواهند کرد. پیشنهاد می‌شود که در هنگام سفر به کشور مالزی حتما این خوراکی بی‌نظیر را امتحان کنید یا به عنوان سوغات مالزی آن را به عزیزان خود هدیه دهید.

 

سوغات مالزی

 ‌
باجوکبایا

برعکس بسیاری از کشورها که امروزه تحت تاثیر پوشش و فرهنگ غربی قرار گرفته‌اند این فرهنگ نتوانسته به خوبی در بین زنان کشور مالزی جای بگیرد. اکثر زنان مالزی که از قوم مالیایی هستند در مراسم یا در هنکام رفتن به سرکار از لباس باجوکبایا استفاده می‌کنند تا پوشش سنتی و محلی خود را نمایان‌گر باشند. لباس سنتی که به اسم باجوکبایا معروف شده متشکل از یک روسری و یک پیراهن گشاد که آن را به کمر می‌بندند، است. اگر شما قصد دارید به عنوان سوغات مالزی، باجوکبایا را تهیه کنید باید گفت که بهترین زمان برای خرید این لباس ماه رمضان یا عید فطر است که در این ماه‌ها بازارها انواع مختلف و رنگارنگ این لباس‌ها را عرضه می‌کنند. همچنین به دلیل محبوبیت بسیار زیاد این سبک لباس در بین افراد ساکن مالزی شما می‌توانید که آن را در مراکز خریدی مانند برج‌های دوقلو، پاویلیون ومیدولی در سراسر سال پیدا کنید. در منطقه‌های بنگستر و دامن سرا شما می‌توانید مرغوب‌ترین نوع این لباس را پیدا کرده و از کیفیت آن راضی باشید.

 

باجوکبایا


محصولات و ظرف‌های فلزی مالزی

یکی دیگر از محصولات مالزی که مورد توجه بسیار زیادی از گردشگران قرار گرفته و آن را به عنوان سوغات مالزی خریداری می‌کنند محصولات و ظرف‌های فلزی مالزی است. این ظروف اغلب از قلع و سرب ساخته شده‌اند و انواع بسیار مختلفی دارند که در هنگام خرید حق انتخاب زیادی را برای شما فراهم می‌کنند. دلیل ارزان بودن تعدادی از این ظروف به خاطر خالص نبودن قلع و سرب آن‌ها است. اگر شما می‌خواهید سوغاتی که قصد خرید آن را دارید هزینه کمتری داشته باشد و آن را به عنوان سوغات مالزی به فرد دیگر هدیه‌ کنید؛ این نوع انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. افرادی هستند که به ظروف علاقه خاصی ندارند اما دوست دارند که یک یادگاری برای خودشان از محصولات کشور مالزی بخرند؛ باید گفت که برای این افراد خریدن شاخه گل‌های فلزی یا شیء دیگری مانند توپ تنیس که از همین جنس باشد مناسب است.

 

سوغات مالزی


صنایع دستی مالزی

در کشور مالزی وسایل مختلف و زیادی مورد استفاده کسانی که آثار هنری و صنایع دستی درست می‌کنند، قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که کشور مالزی دارای صنایع دستی و هنرهای بسیار متنوع است. یکی از صنایع دستی کشور مالزی که تاریخچه بسیار قدیمی دارد و پیش بینی می‌شود از ایران و از کشور هند به آن‌جا رسیده، زری بافی است. در زری بافی پارچه به وسیله رشته‌های نازک طلا و نقره که در پود و الیاف ابریشم در تار این پارچه به کار می‌روند. پارچه‌های زری بافی قیمت بسیار بالایی دارند و به خاطر همین لباس‌هایی که با این پارچه تهیه می‌شوند بیشتر در جشن‌ها و مراسم بزرگ استفاده خواهد شد. یکی دیگر از صنایع پارچه‌ای با بافت پنبه است که با استفاده از نخ‌های پنبه بسیار ظریف این پارچه‌ها بافته می‌شوند. لباس محلی زنان مالزی بیشتر از این پارچه تهیه می‌شوند و شما به عنوان سوغات مالزی می‌توانید آن را خریداری کنید.‌‌‌

 

صنایع دستی مالزی

 

تافی سنتی مالزی

در کشور مالزی یک نوع تافی بسیار شیرین و خوشمزه وجود دارد که معروف به دودل است. در اصل رنگ این تافی‌ها قهوه‌ای بود اما در سال‌های اخیر برای جذاب‌تر شدن آن‌ها را در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت‌تری تولید کردند. به دلیل طعم خوشمزه و عطر بسیار خوب تافی سنتی مالزی حیف است که در هنگام سفر به کشور مالزی از تست کردن آن محروم بمانید. خوردن این تافی‌ها یک تجربه بسیار عالیست که باعث می‌شود آن را به عنوان سوغات مالزی تهیه کنید و به عزیزان خود بدهید. شاید برای شما هم سوال شود که دودل از چه موادی ساخته شده که باید گفت دودل متشکل از مخلوط شکر قهوه‌ای، شیر نارگیل و آرد برنج است. این خوراکی چسبنده و شیرین علاوه بر کشور مالزی در کشورهای اندونزی، سنگاپور، برونئی، فلیپین، جنوب کشور هند، سریلانکا و تایلند محبوبیت بسیار زیادی دارد.

 

سوغاتی مالزی

 

پارچه سانگکت

یکی از اصلی‌ترین محصولاتی که به عنوان سوغات مالزی خریداری می‌شود پارچه سانگکت است. این پارچه مخصوص ایالات کلانتان در کشور مالزی بوده و یک پارچه منحصر به فرد و خاص به حساب می‌آید. برای ساخت پارچه سانگکت از ابریشم و طلا استفاده می‌کنند پس یک پارچه بسیار گران‌بها است. پس اگر به دنبال خرید یک سوغات منحصر به فرد برای فرد خاصی هستید پارچه سانگکت یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید خواهد بود. یک نکته در هنگام خرید این پارچه مهم بوده آن هم این که قیمت این پارچه با توجه به نوع مرغوبیت و کیفیت آن تغییر می‌کند. از این پارچه علاوه بر دوخت لباس می‌توانید به عنوان رومیزی نیز استفاده کنید و بعضی از جعبه‌های جواهر هم از این پارچه ساخته می‌شوند. به دلیل گران بودن پارچه سانگکت شما می‌توانید کیف پول یا دفترچه یا زیر بشقابی‌هایی که از این جنس تولید شده باشند را خریداری کنید.

 

سوغات مالزی


‌کروگسنگ

زنان مالیایی در کشور مالزی از یک نوع سنجاق سینه که کروگسنگ نام دارد استفاده می‌کنند و در بیشتر اوقات این سنجاق سینه را با جواهرات خودشان ست خواهند کرد. هر زن اصیل مالیایی با نصب کردن این سنجاق سینه به لباس خود اصیل بودنش را نشان می‌دهد. یک ویژگی که زنان مالیایی دارند مسلمان بودن آن‌هاست پس از کروگسنگ‌های کوچک سایز برای بستن شال یا روسری خود نیز استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که کروگسنگ‌های بزرگ نیز در کشور مالزی بدون استفاده نیست و و از آن‌ها در نگه داشتن و بستن لباس‌های سنتی استفاده می‌شود. اگر شما به کشور مالزی سفر کردن برای خرید سوغات مالزی، کروگسنگ را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

 

سوغات مالزی


لابو سایونگ

ممکن است وقتی اسم کشور مالزی در جمعی برده شود در کنار آن حتما نامی هم از لابو سایونگ بیاید و در این هنگام برای شما سوال شود که لابو سایونگ چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که لابو سایونگ ظرفی شیشه‌ای یا سفالی که شبیه طرح کدو حلوایی است. اغلب این ظرف‌ها در رنگ سیاه یا سفید قرار دارند و اصلی‌ترین کاربرد این ظرف‌ها نگهداری آب است. لابو سایونگ در دسته صنایع دستی کشور مالزی قرار دارد و ویژگی این ظرف این است که اگر آب را درون آن قرار دهید و در هوای گرم بگذارید آب درون ظرف تا حدی خنک خواهد شد. افراد ساکن مالزی بر این اعتقادند که لابو سایونگ خاصیت درمانی دارد و امروزه این ظروف را در سایزهای متفاوتی می‌سازند. اگر شما در هنگام سفر به کشور مالزی توانایی حمل و نقل این ظروف را دارید پس آن را خریداری کنید به این دلیل که در شما بهترین سوغات مالزی قرار دارد.

 

سوغات مالزی


کوکوک سنگول

یکی از محصولات که به عنوان سوغات مالزی محسوب می‌شود و مورد استفاده بانوان قرار می‌گیرد کوکوک سنگول است. زنان مالیایی از این نوع وسیله تزئینی به عنوان سنجاق سینه استفاده می‌کنند که این سنجاق سینه‌ها بیشتر از طلا و نقره ساخته می‌شوند. یکی دیگر از استفاده‌هایی که از کوکوک سنگول می‌شود به عنوان گیره برای تزئین مو است و ساکنین مالزی معمولا این وسیله را به عروس هدیه می‌دهند. در واقع بانوان اصیل مالزی که از قوم مالیایی هستند در مراسم‌های بسیار مهم خود معمولا از این گیره‌ها استفاده می‌کنند. اگر شما به مالزی سفر کردید برای خرید یک سوغات مالزی که منحصر به فرد نیز باشد کوکوک سنگول بهترین گزینه است.

 

سوغات مالزی

 

کلام آخر

اگر شما قصد سفر به کشور مالزی را دارید بهتر است تا با سوغات مالزی آشنا شوید تا در هنگام سفر بتوانید بهترین محصولاتی که مربوط به این کشور است را خریداری کنید. با برگشتن به کشور خودتان یادگاری‌های این کشور را در دست داشته باشید و با نگاه کردن به این محصولات خاطرات سفر خود را مرور کنید و سیری در دوران کوتاه مدت زندگی داشته باشید.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر