موزه ملی علوم و فناوری

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/29
بازدید: 2151
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تهران به عنوان پایتخت ایران و به لحاظ اهمیت سیاسی و اقتصادی بسیاری که دارد، توانسته بسیاری از موزه های ایران را در خود جای دهد، یکی از مهم ترین زیر مجموعه های مربوط به موزه ها، موزه های علمی محسوب می شود که ما امروز قصد داریم در این مقاله به یکی از موزه هایی که در این گروه قرار می گیرند بپردازیم، موزه ملی علوم و فناوری ایران که همانطور که از نام آن پیداست آثار و اشیاء مربوط به علم و دانش و فناوری از گذشته تا به امروز در آن به نمایش گذاشته شده است، اگر به علم و دانش علاقه مند هستید با ما همراه باشید تا به بررسی موزه ملی علوم و فناوری بپردازیم. 

 

موزه ملی علوم و فناوری


موزه ملی علوم و فناوری
در سال 1356 ایده اولیه موزه ملی علوم و فناوری ایران مطرح شد اما آنچنان که باید به این ایده پرداخته نشد تا اینکه در سال 1389 اولین گالری این موزه در کتابخانه ملی تاسیس شد و نهایتا در سال 1391 این موزه به صورت کلی افتتاح گردید و در آن گالری هایی برای بازدید با موضوع های مختلف در نظر گرفته شد، این موزه  در سال 1397 توانست در سه شاخه مختلف توسعه مدیریت، آموزش و خلاقیت و نو آوری جایزه کسب کند و عنوان برترین موزه کشور را نیز از آن خود کند.
مهم ترین وظیفه این موزه معرفی دستاوردهای علمی ایران در گذشته ها و به نمایش گذاشتن پایه و اصول فناوری های روز دنیا می باشد که تا به الان در این زمینه موفق بوده و ماموریت خود را به خوبی انجام داده است، در حال حاضر موزه ملی علوم و فناوری یکی از مهم ترین و جذاب ترین موزه های تهران محسوب می شود و مهم ترین ویژگی این موزه با باقی موزه ها در این است که در آن علاوه بر بازدید می توان به آزمون و خطا پرداخت و به صورت عملی تجربه کسب کرد به همین منظور این موزه یکی از تفریحات تهران نیز به شمار می آید.
گفتنی است این موزه در کتابخانه ملی سابق قرار دارد که در اصل بخشی از موزه ملی ایران است به همین سبب این موزه با قرار گرفتن در یک ساختمان قدیمی و زیبای پایتخت، یکی از جاهای دیدنی تهران نیز محسوب می گردد.
سالن های موزه ملی علوم و فناوری 
موزه ملی علوم و فناوری دارای هفت گالری می باشد که شامل گالری مرکز علم، گالری مورس تا موبایل، ابزار جراحی، انرژی های نو، فناوری های بومی، ابزار نجومی کهن و گالری نور می باشد، در ادامه به توضیحات و بررسی هر یک از گالری ها می پردازیم.

 

گالری مرکز علم موزه ملی علوم و فناوری


گالری مرکز علم
یکی از گالری های جذاب و دیدنی مجموعه موزه ملی علوم و فناوری، گالری مرکز علم می باشد که در آن می توان به راحتی حس کنجکاوی را با آزمون و خطا پاسخ داد، گالری مرکز علم مفاهیم و قوانین پایه علمی فیزیک را با دستگاه های تعاملی به راحتی بیان می کند و بازدید کنندگان می توانند به راحتی با دستگاه ها تعامل داشته باشند، به آزمایش بپردازند و تجربه ای جدید داشته باشند، به همین سبب این گالری می تواند یکی از جذاب ترین گالری ها به خصوص برای علاقه مندان به آزمایشات و تجربه های عملی باشد.

 

گالری از مورس تا موبایل موزه ملی علوم و فناوری


گالری مورس تا موبایل
گالری مورس تا موبایل موزه ملی علوم و فناوری هم می تواند به نحوی دیگر برای دوستداران و علاقه مندان جذاب و هیجان انگیز باشد اما تفاوتی که این گالری با گالری مرکز علم دارد این است که بر خلاف گالری مرکز علم عملی نیست و به لحاظ بصری به بازدید کنندگان اطلاعات می رساند. در گالری مورس تا موبایل با استفاده از اثر قدیمی این موزه و ترکیب یک اینفوگرافیک و خط زمان، روند شکل گیری ارتباطات و پیشرفت روز افزون آن در جهان و ایران به صورت 360 درجه دور تا دور گالری بر روی دیوار به نمایش در می آید، تحول تمامی ادوات و اشیاء مربوط به ارتباطات اعم از تلگراف با کد مورس، تلفن های قدیمی و گرامافون، رادیوهای تایپی، رایانه های شخصی و گوشی های همراه همه و همه در این گالری پیش روی چشمان بازدید کنندگان قرار می گیرند، بخش هیجانی این گالری آنجاست که با خود بپرسیم ارتباطات در آینده چطور است؟ و یا فراتر از اینترنت و گوشی های موبایل چه می تواند باشد؟ 

 

گالری ابزار جراحی موزه ملی علوم و فناوری


گالری ابزار جراحی
گالری ابزار جراحی همانطور که از نام آن پیداست، در آن آثاری از ابزار آلات مربوط به جراحی و علم پزشکی به نمایش در آمده و به بازدید کنندگان نشان می دهد از گذشته تا به امروز، جهان و ایران در چه حد در حوزه پزشکی پیشرفت داشته و با دیدن این ابزار می توان گفت این پیشرفت روز افزون و قابل تحسین است. آثار موجود در این گالری مربوط به قرن چهارم هجری می باشد و کاربرد آن ها در آن دوران را برای شما به اختصار توضیح داده است، این آثار برگرفته از کتابی از خلف بن عباس زهراوی می باشد.

 

گالری انرژی های نو موزه ملی علوم و فناوری


گالری انرژی های نو
یکی از گالری هایی که در موزه ملی علوم و فناوری بسیار حائز اهمیت می باشد گالری انرژی های نو نام دارد که مربوط به انرِژی های جدیدی است که در دهه های اخیر شناخته شده و مورد استفاده جهانیان قرار گرفته است، در سرتاسر جهان همیشه استفاده از تمامی انرژی های مختلف یکی از دغدغه های کشور ها بوده و هست و بر این عقیده دارند که تنها به استفاده از یک انرژِی بسنده نکرده و از منابع انرژِی های مختلف بهره گیرند. انرژی هسته ای یکی از این انرژی های نو است که فقط بعضی از کشور ها به این فناوری دست پیدا کرده اند و کشور ایران نیز خوشبختانه به این فناوری پی برده است، موزه ملی علوم و فناوری با توجه به وظیفه ترویج علم و آموزش غیر رسمی که بر عهده آن قرار داده شده با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران با راه اندازی این گالری توانسته بخش کوچکی از شاهکارهای این انرژی را به مردمان و بازدید کنندگان نشان دهد.
گالری انرژی های نو شامل هشت بخش جداگانه می باشد که آثار در آن ها به طور مجزا به نمایش گذاشته شده، بخش های گالری هسته ای اعم از بخش اول درباره تاریخچه اتم، بخش دوم قانون هم ارزی جرم و انرژی انیشتین و تصاویری از معادن اورانیوم، بخش سوم بازی جذاب و سر گذشت اورانیوم با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، بخش چهارم ماکت نیروگاه هسته ای، بخش پنجم پسماند های هسته ای، بخش ششم کاربرد فناوری هسته ای، بخش هفتم قرار داد صلح جهانی MPT و بخش هشتم گرامیداشت شهدای هسته ای می باشد.

 

گالری فناوری های بومی موزه ملی علوم و فناوری


گالری فناوری های بومی 
یکی دیگر از گالری های موزه ملی علوم و فناوری مربوط به فناوری های بومی می باشد که در ایران مورد استفاده قرار دارند، آدمی در هر جای دنیا از انرژِی های طبیعی زیادی برای بهبود زندگی خود استفاده می کند، در این گالری فناوری هایی که در ایران به کار گرفته شده و مردم از آن ها استفاده کرده و بهره می برند را به شکل ماکت در معرض نمایش گذاشته اند. فناوری هایی همچون آسیاب ها، یخچال های طبیعی و بادگیر ها، همچنین در این گالری دستاورد های علمی جهان اسلام و قبل از اسلام نیز بازسازی شده و به نمایش درآمده است.

 

گالری ابزار نجومی موزه ملی علوم و فنوی


گالری ابزار نجومی کهن 
در این گالری همانطور که از نام آن پیداست ابزار مربوط به نجوم که در گذشته استفاده می شده است به نمایش گذاشته شده اما این ابزار، اصلی نمی باشند و در مقیاس کوچک تر ساخته و به نمایش در آمده اند اما سعی شده تمامی ظرافت ابزار ها در بازسازی حفظ شود و با مقیاس اصلی تفاوتی نداشته باشد. هدف از ایجاد گالری ابزارهای نجومی، آگاهی دادن به مردم در مورد رصد آسمان در دوران اسلامی و نشان دادن رصدخانه های مشهور ایران از جمله رصدخانه های مراغه و سمرقند می باشد، این ابزار ها با توجه به رساله ای از مویدالدین عرضی، از منجمان برجسته رصدخانه مراغه ساخته و در تاریخ 26 اردیبهشت سال 96 افتتاح شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

گالری نور موزه ملی علوم و فناوری


گالری نور
ابن هیثم دانشمند مشهور جهان اسلام، مهم ترین فرد موثر در شناخت نور و قانون های شکست و بازتاب آن می باشد که سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) برای تجلیل از خدمات این دانشمند سال 2015 را سال جهانی نور و فناوری های نور نامگذاری کرد، به همین منظور موزه ملی علوم و فناوری نیز به فکر افتاد یک گالری با موضوع نور ایجاد کرده تا بتواند ماهیت نور را به مردمان معرفی و با سیر تحول و پیشرفت آن آگاه کند. همچنین در این گالری بازدید کنندگان با دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی این حوزه آشنا می شوند، آثاری از قبیل بازی نور، میز قطعات اپتیکی، اصل فرما، آینه های بی نهایت، دوربین قدیمی به عنوان نمادی از اتاق تاریک ابن هیثم، هولوگرام، ساختار چشم و عیوب انکساری را در این گالری می توان دید، علاوه بر این یک بازی نیز به منظور معرفی کور رنگی طراحی شده است که بازدید کنندگان می توانند آن را نیز تجربه کنند.

 

موزه ملی علوم و فناوری


لازم به ذکر است در این موزه علاوه بر نمایش آثار، نمایشگاه های موقت، گردهمایی ها و کنگره های بسیاری در مورد مسائل و موضوعات علمی برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در آن ها شرکت کرده و بر علوم خود بیفزایند، برای کسب اطلاعات بیشتر از این گردهمایی ها می توانید به سایت موزه ملی علوم و فناوری ایران مراجعه کنید.
علاقه مندان به موزه ملی علوم و فناوری می توانند برای کسب اصلاعات بیشتر به  سایت لحظه آخر مراجعه کرده و برای بازدید از آن اطلاعات تور داخلی و یا تور تهران را مطالعه بفرمایند تا در کنار بازدید از این موزه از جاهای دیدنی تهران نیز لذت ببرند.

زمان بازید 
ساعات کاری این موزه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 و پنجشنبه و جمعه ازساعت 16 الی 23 می باشد.
هزینه بازدید
هزینه بلیط موزه برای بازدید فردی، نفری 5000 تومان و  برای بازدید گروهی نفری 6000 تومان می باشد. لازم به ذکر است حداکثر ظرفیت بازدید گروهی 25 نفر می باشد.
آدرس 
تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ملی ایران، ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر