پارک ملی تفلیس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 1276
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال از پارک ملی تفلیس دیدن کرده‌اید؟ چیزی درباره وسعت، تنوع درختان و گیاهان، نوع جاندارانی که دارند و دیگر جذابیت‌های آن شنیده‌اید؟ پارک ملی تفلیس واقع در کشور گرجستان و جزء با قدمت‌ترین پارک‌های این کشور محسوب می‌شود. وجود صومعه‌های باستانی، کلیساها و دیگر مکان‌های جذاب در دل این طبیعت بی‌نظیر بر محبوبیت این مجموعه افزوده است. اگر از جمله توریست‌هایی هستید که علاقه شدید به جانوران و طبیعت و گل و گیاه و همچنین یک فضای آرامش‌بخش دارید پیشنهاد ما بازدید از پارک ملی بزرگ در گرجستان است. 

آشنایی با پارک ملی تفلیس گرجستان

آشنایی با پارک ملی تفلیس گرجستان

در سال 1957 ساگورامو به عنوان استارت پارک ملی تفلیس در یک منطقه محافظت شده از منابع طبیعی و متروکه تأسیس گردید. موقعیت مکانی این پارک در یک ناحیه بسیار خوش آب و هوا و سرسبز حدوداً در 25 کیلومتری تفلیس قرار دارد. محافظت و نگهداری و عدم انقراض حیوانات نادر مانند: آهوی قفقازی قرمز و سیاه گوش هدف اساسی تأسیس این پارک به شمار می‌رود. زمین این پارک بسیار وسیع و پررنق و با متراژ 24328 هکتار در نزدیکی دو شهر معروف گرجستان به نام‎های تفلیس و متسختا واقع شده است. آب و هوای معتدل و خوش‌آیند آن سالانه توریست‌های زیادی را به سمت خود می‌کشاند. 
به طور میانگین دما در ماه آگوست تقریباً 24 درجه سانتی گراد و در ماه ژانویه از 0 تا 5 درجه در حال تغییر است. همچنین میزان بارش به طور متوسط 523 تا 720 میلی‌متر خواهد بود. بالاترین رشته کوه این منطقه حدود 1385 متر ارتفاع دارد. به علاوه هزاران هزار دره‌ و مناطق پست و بلند دیگر وجود دارند که بر زیبایی آن افزوده است. گونه‌های گیاهی متنوع و نزدیک به 675 نوع گیاه گوناگون دارند که از میان آن‌ها تقریباً 104 مدل آن درخت و درخچه‌ها را تشکیل می‌دهند. مطمئناً از دیدن گل‌های زیبا همچون پیچک فارسی، بلوط سبز و سرخدار آن سیر نمی‌شوید. 

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

محدوده پارک ملی تفلیس نشان‌دهنده اکوسیستمی از راش شرقی، بلوط گرجستانی، ممرز قفقازی، درختان سیب صحرایی و ممرز شرقی هستند. انواع گونه‌های جانوری در تمام محدوده پارک قابل مشاهده‌اند پستاندارانی همچون: گرگ خاکستری، روباه قرمز و سمور سنگی در این پارک وجود دارند. کم‌یاب‌ترین این حیوانات از میان جانوران و پستانداران همان خرس قهوه‌ای و سیاهگوش به شمار می‌روند. علت محافظت شدید و عدم اجازه شکار به خاطر احتمال خطر انقراض برخی حیوانات مانند: گوزن قرمز قفقازی است. 
علاوه بر حیوانات، پارک ملی تفلیس زیستگاه امنی برای پرندگانی همچون انواع دارکوب، عقاب سلطنتی، عقاب بزرگ خال خال و طوقه محسوب می‌گردد. خزندگان زیادی هم در این مکان قابل روئیت هستند مارمولک‌های اروپایی یکی از 12 گونه خزندگان این مجموعه به شمار می‌روند. مارهای این منطقه نیز بسیار معروف و زیاد هستند. بزرگ‌ترین وجه تمایز این پارک با دیگر پارک‌های مشابه همسایگی و مجاورت آن با تاریخی‌ترین وجذاب‌ترین صومعه جواری و متسختای قرن 6 گرجستان است. همچنین یونسکو از دیگر بناهای تاریخی و فرهنگی و آثار باستانی و علمی و فرهنگی این مجموعه حفاظت و نگهداری می‌کند. 
علاوه بر پارک تفلیس می‌توانید از کلیساها و صومعه‌های موجود در متسختا نیز بازدید می‌نمایند. بازدید از این مکان در واقع یک تیر و چند نشان است زیرا به قصد پارک از صدها مکان تاریخی نیز دیدن خواهید کرد. چند وجهی بودن آن بسیار از دیدگاه یک توریست به صرفه و جذاب تلقی می‌شود. شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا از آثار باستانی آن‌جا نیز لذت ببرید. پارک ملی تفلیس به خصوص ساگورامو ظرفیت زیادی برای گسترش گیاه‌شناسی، زیست‌شناسی و جذب گردشگری را دارد.

جاهای دیدنی پارک ملی تفلیس

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

جاهای دیدنی پارک ملی تفلیس

تفلیس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای گرجستان و پایتخت آن به شمار می‌رود. درباره قصه خیالی شاه پریان شنیده‌اید؟ وارد شدن به این شهر درست مانند قصه‌های خیالی است. شهری بسیار عجیب و غریب و با تمدنی کهن پیش روی شما خواهد بود. زمانی گذرگاه پر زرق و برق جاده ابریشم بود و در زمان کنونی بهترین مقصد گردشگری محسوب می‌شود. مکان‌های دیدنی پارک ملی تکرار نشدنی و به یاد ماندنی هستند که حتی نظیر آن را در هیچ جای دنیا پیدا نخواهید کرد. هنرهای خیابانی و اجرای زنده، نمایشگاه‌ها، گالری‌ها، تئاترها، دژها و کلیساهای قدیمی و همچنین معماری‌های قرون وسطی گوشه‌ای از دریای بی‌کران‌اند. 

صومعه‌ جیواری

صومعه جیواری در شمار بناهای مذهبی و باستانی گرجستان است. نام این صومعه در زبان گرجی یعنی صلیب که آن را هم از یک داستان قدیمی گرفته‌اند. طبق روایات در زمان‌های قدیم زن مسیحی به نام سنت نینو، میران سوم را دعوت به مسیحیت نموده و از آن پس نماد این مذهب صلیب شد. پیروان دین مسیحی هزاران کیلومتر راه را به امید معجزه و با هدف سفر زیارتی و شهر قفقاز و بازدید از این صلیب می‌آیند. زمان پادشاهی گوارام اول در منطقه صلیب چوبی کلیسای کوچکی به نام کلیسای کوچک جواری تأسیس و ساخته شد. کلیسای جواری هنوز هم در این مکان وجود دارد و سالانه افرادی زیادی از آن دیدن می‌کند.

صومعه‌ جیواری

دریاچه جیواری

دریاچه جیواری بسیار جای باصفا و دنجی برای تفریح است و از بهترین جاذبه‌های طبیعی پارک ملی تفلیس تلقی می‌شود. وجود آب‌های زلال و شفاف آن هم در میان کوه‌های سرسبز و فضا و عطر بی‌نظیر عجب منظره‌ای را خواهند ساخت. حتی تصور این مکان حال آدم را خوب می‌کند دیدن که جای خود دارد. نام این دریاچه نیز برگرفته شده از مکان‌ها و صومعه‌های تاریخی اطراف آن است. گشت‌و گزار در این پارک حتماً لحظات به یاد ماندنی برای شما خلق خواهد کرد زیرا جاذبه‌ها در این مکان تمام شدنی نیستند. بنابراین شما در کنار دیدن از پارک تفلیس صدها جاذبه دیدنی دیگر را هم نظاره‌گر هستید. 

جنگل های سابادوری 

در واقع محوطه پارک ملی تفلیس در جوار رشته کوه سابادوری که روی آن جنگل بسیار انبوه و زیبایی وجود دارد است. قطعاً از دیدن فضای سبز و بی‌نظیر این جنگل چشمتان سیر نخواهد شد و از جمله مکان‌های دیدنی است که نباید از دیدن آن بگذرید. حتی این طبیعت زیبا در فصول پاییز و زمستان هم محشر و منحصربه‌فرد است بنابراین سفر خود را با دیدن این جنگل با طراوت کنید. تراکم و ازدحام درختان و گیاهان متنوع آب و هوای بسیار مطلوبی را به ارمغان می‌آورند. قدم زدن در میان درختان و در این هوای پاک و خوش‌آیند قطعاً اکسیژن تازه و تمیز را وارد بدن شما خواهند کرد. 

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

صومعه مارتکوپی

یکی از صومعه‌های با قدمت شهر تفلیس که مسیحیان ارزش بالایی برای آن قائل هستند و در طی زمان دست‌خوش تغییرات و فرسایش زیادی شده‌اند همان صومعه مارتکوپی است. ‌صومعه مارتکوپی از مجموعه‌های بسیار مذهبی و مهم این شهر محسوب می‌شود. قدمت این مکان برای قرن 6 میلادی است که روی کوه لالنو و در 30 کیلومتری شهر تاریخی تفلیس گرجستان قرار دارد. مارتکوپی که به آن مارتقوپی نیز می‌گویند در واقع نام روستایی در شهرداری گاردابانی کشور گرجستان است. موقعیت مکانی این روستا در سمت چپ رشته کوه ایالنو و نزدیکی تنگه آلیخوی و توالی قرار دارد که حدوداً از سطح آب‌های آزاد بالاتر است. 
فاصله این روستا تا گاردابانی تقریباً 55 کیلومتر خواهد بود همچنین جمعیت آن طبق آخرین سرشماری به 7397 نفر می‌رسید. طبق گفته‌ تاریخ نویسان سپاه شاه عباس بزرگ از گرجیان در صحرای مارتقوپی شکست می‌خورند. اما طولی نمی‌کشد که شاه عباس آنان را شکست داده و به پیروزی دست پیدا کرده است. عصر برنز آثار و یادگاری‌هایی دارد که در این روستا این آثار را پیدا و مشاهده خواهید کرد.  

صومعه زدازنی

همیشه صومعه‌ها و کلیساها در این کشورهای مسیحی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و وجود آن‌ها بسیار ارزشمند و ضروری به حساب می‌آید. صومعه زدازنی Zedazeni از جمله مشهورترین صومعه‌های پارک ملی تفلیس است. محل قرارگیری آن روی کوه معروفی به نام کوه ساگورامو که واقع در محوطه پارک ملی تفلیس هستند وجود دارد. اگر اشتیاق دیدن این مجموعه جذاب و تاریخی را دارید حتماً باید خود را به نزدیکی شهر زیبای متسختا برسانید. همچنین به راه خود ادامه دهید و از سمت شرق رود آراگوی  (Aragvi)عبور کنید تا بتوانید نمای کلی صومعه زدازنی را ببینید. 

صومعه سنت جرج

کلیسای جامع سنت جرج یا همان کلیسای گئورک مقدس تفلیس از کهن‌ترین صومعه‌های مشهور گرجستان و پارک ملی تفلیس به حساب می‌آید. قدمت این صومعه و مجموعه‌های اطراف آن چنان زیاد است که وقایع و اتفاقات تاریخی بسیاری را در این مکان شاهد هستیم. بسیاری از فراز و نشیب‌های باستانی مانند: حمله مغولان و آتش سوزی و غارت و طغیان کردن آنان جزء حوادث آن دوران بوده است. همچنین حملات پی در پی یاغیان گوشه‌ای اثرات زیادی را در جای جای این مکان به یادگار گذاشته‌اند. 
خسارت‌های وارد شده از این حملات و ویرانی‌ها به قدری بوده که بعد از چند سری بازسازی هنوز هم تنها ویرانه‌هایی از این کلیساها باقی مانده است. اولین بار بعد از حمله مغول به این صومعه در سال 1251 میلادی بازسازی و ترمیم شد. سپس دومین بازسازی آن در قرن 17 میلادی و اخیراً هم در سال 2012 با حضور رئیس جمهور وقت انجام گردید. 

صومعه سنت جرج

مسیرهای دوچرخه سواری و گردش در پارک ملی تفلیس

یکی از وسیله‌های پرکاربرد در پارک ملی تفلیس دوچرخه است زیرا وجود مسیرهای مناسب برای گردشگرانی که علاقه دارند از دوچرخه استفاده کنند فراهم خواهد بود. عبور از مسیرهای ساخته شده برای گردشگران و ورزشکاران که دوچرخه دارند جذاب و سرگرم کننده هستند. حال برای آشنایی بیشتر این مسیرها را برای شما معرفی می‌کنیم:

 مسیر حلقه متوسط مامکودا

دقیقاً مرکز پارک نقطه شروع مسیر حلقه مامکودا است. مسیرهای صاف و آسفالت بعد از طی کردن 8 کیلومتر و دیده شدن پیچ للوبانی به پایان می‌رسند. مسیر سخت و پر شیبی در انتظار شما است و حدوداً بعد از 5/4 کیلومتر پدال زدن شما به گذرگاه اول خواهید دید. دیدن منظره چشم نواز این گذرگاه خستگی و دشواری راه را از یاد می‌برد. مسیر خود را ادامه بدهید. 1 کیلومتر به پیش بروید وقتی به یک دو راهی رسیدید اگر راه سمت راست را بروید شما به روستا، صومعه جرج و چشمه می‌رسید.

تفریحات تفلیس - اگر قصد سفر به تفلیس داری قبلش با تفریحاتش آشنا شو!

مسیر منظره وسیع 

مسیر منظره وسیع به حالت حلقوی و کمی نسبت به مسیرهای دیگر طولانی است. شروع این مسیر هم تقریباً از مرکز پارک و تردد خودرو در این راه هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. باید بدانید که راه بسیار طولانی و پر فراز و نشیبی در انتظار شما خواهد بود بنابراین تدارکات و خوراکی‌های مورد نیاز به همرا داشته باشید. پس از گذشت 5/3 کیلومتر از نقطه شروع کم کم شما چشمه دیدولی را می‌بینید و سپس به یک تقاطع و در نهایت به روستای گلدانی خواهید رسید. صلیب آهنی بعد از روستای گلدانی پیدا است شما از آن‌جا می‌توانید تمام زیبایی‌های تفلیس را نظاره‌گر باشید. 
مسیر منظره وسیع واقعاً یک راه جذاب و دیدنی محسوب می‌شود با عبور از یک سراشیبی در سمت چپ خود رودخانه خروشان گلدنیشخوف را خواهید دید. عبور از این رودخانه برای ادامه دادن به مسیر لازم است. نکته بسیار مهم این مسیر حتی برای دوچرخه سواران مبتدی هم مناسب خواهد بود. دقت کافی را به کار ببرید زیرا بخش زیادی از آن جاده خاکی شکل می‌دهد. 

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی تفلیس

اگر به دنبال یک زمان مناسب برای رفتن به پارک ملی تفلیس هستید بهترین گزینه پیدا کردن یک وضعیت آب و هوایی مناسب است. کوهستانی بودن منطقه پارک ملی تفلیس و همچنین ارتفاع زیادی که نسبت به سطح دریا دارد آب و هوای متفاوتی را به وجود می‌آورد. زمستان‌های این منطقه نسبتاً سرد و تابستان‌های آن هم تقریباً طولانی و گرم خواهد بود اما به طور کلی آب و هوای مناسب و معتدلی دارد. مقدار بارش قابل ملاحظه‌ای هم دارند و سالانه به چیزی حدود 520 تا 720 میلی‌متر می‌رسند. 

نحوه دسترسی به پارک ملی تفلیس 

بازدید از پارک ملی تفلیس در تمام ماه‌های سال آزاد و همواره آماده خدمات‌ رسانی به گردشگران و مسافران هستند. قطعاً سفر به این مکان دیدنی یکی از بی‌دغدغه‌ترین و باصفا‌ترین تفریحات شما خواهد شد. جهت رسیدن به این پارک معروف در گرجستان اگر با تور همراه نباشید هم بسیار راحت و فقط کمی نیاز به اطلاعات دارد. بنابراین بهترین راه این است که قسمتی از راه را با مترو و مابقی را با تاکسی‌های شهری بروید. هزینه تاکسی به ازای هر فرد حدوداً 15 دلار خواهد بود. جاده تفلیس – تیانتی مسیری است که می‌توانید در صورت داشتن خودروی شخصی از آن استفاده کنید. 

آدرس پارک ملی تفلیس 

باغ وحش تفلیس | معرفی کامل اولین و بزرگترین باغ وحش تفلیس گرجستان

حیوانات پارک ملی تفلیس

پارک ملی تفلیس زیستگاه و پناهگاه انواع زیادی از حیوانات کم‌یاب و نادر است. حیوانات عجیب و غریب زیادی را بعد از ورود به این پارک مشاهده می‌کنید. خرگوش Lepus europaeus، گوزن روئه Capreolus capreolus، راش مارتن Martes foina و... از جمله این حیوانات هستند. همچنین خرس قهوه‌ای Ursus arctos، گرگ خاکستری Canis lupus و روباه سیاهگوش Vulpes از دیگر حیوانات آن هستند. علاوه بر این‌ها گوزن‌های بسیار زیبایی هم در این منطقه دیده می‌شوند. 
 
کلام آخر
پارک ملی تفلیس یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین مکان‌های گردشگری تفلیس در کشور گرجستان محسوب می‌شود. طبیعت سرسبز به همراه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و همچنین آب و هوای معتدل و مرطوب این مکان واقعاً دل‌پذیر هستند. قدمت زیاد این پارک سبب شده است هنگام بازدید آثاری از حوادث و اتفاقات تاریخی را مشاهده کنید. صومعه جیواری، صومعه سنت جرج، صومعه مارتکوپی، جنگل سابادوری و دریاچه جیواری از معروف‌ترین مکان‌های پارک ملی تفلیس به شمار می‌روند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به گرجستان را دارید بازید از پارک ملی تفلیس را فراموش نکنید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر