دریاچه ریتسا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/09/19
بازدید: 995
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دریاچه ریتسا در گرجستان، دریاچه‌ای مرتفع و عمیق در میان کوه‌ها و جنگل‌های انبوه است که با زیبایی طبیعی‌ خود از جاذبه‌های شهر تفلیس به شمار می‌آید. آب تمیز دریاچه آنقدر زلال است که می‌توان سنگ‌های کف دریاچه را با وجود عمق زیاد در آن دید. دریاچه ریتسا حدود 130 متر عمق و 2 کیلومتر طول دارد و در یک دره میان رشته کوه‌های قفقاز و درختان انبوه پوشیده شده است. دمای آب این دریاچه در حدود 7 درجه سانتی‌گراد است، بنابراین در دسته آب‌های سرد قرار می‌گیرد. دریاچه ریتزا از ریزش شش رود به دره کوه‌های آتستوک، پشگیشخا و آگاپستا به وجود آمده است. زیبایی فوق‌العاده این دریاچه در میان کوه‌ها و جنگل‌های اطراف، سبب گردیده تا این منطقه به یکی از جاذبه‌های دیدنی تفلیس تبدیل شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درخصوص این مکان دیدنی در اختیارتان قرار دهیم.

دریاچه ریتسا

 

آشنایی با دریاچه ریتسا گرجستان

دریاچه عمیق ریتسا، یکی از دریاچه‌های آبخازیا گرجستان به شمار می‌رود. این منطقه زیبا و مشهور از پرجاذبه‌ترین مناطق کشور گرجستان محسوب می‌شود. این دریاچه فوق‌العاده با آبی زلال و زیبا، گاهی به رنگ فیروزه‌ای قابل مشاهده است. از دیگر زیبایی‌های این دریاچه به جست‌وخیز ماهیان قزل‌آلا در آن می‌توان اشاره کرد. دریاچه ریتسا که در یک دره جنگلی واقع شده است، افسانه‌ای زیبا دارد. در افسانه‌های محلی گرجی گفته‌اند، ریتسا در ابتدا یک رودخانه‌ای بود که با انداختن شمشیری در آن برای نجات ریتسا (دختر دره) با آب پر شد. این افسانه می‌گوید، ریتسا به همراه سه برادرش به نام‌های آتستوک، پشگیشخا و آگاپستا در این دره و کنار رودخانه زندگی می‌کرد.

روزی سه برادر به گشت‌وگذار در کوه‌ها می‌روند که ریتسا از روی دلتنگی شروع به آواز خواندن می‌کند. دزدان صدای ریتسا را می‌شنوند و او را می‌دزدند و به انتهای دره می‌اندازند. ریتسا شروع به گریه می‌کند و برادران با شنیدن صدای او به سمت دره می‌آیند و پشگیشخا برای نجات وی شمشیرش را به سمت دزدان پرت می‌کند. شمشیر به داخل دره می‌افتد و دره از آب پر می‌شود. ریتسا از دست دزدان فرار می‌کند اما به درون دریاچه می‌افتد. برادران از غم و ناراحتی از دست دادن ریتسا به کوه‌هایی سخت تبدیل شدند و در آنجا ایستادند. این افسانه در بین گرجیان بسیار مشهور است و گردشگران نیز به شنیدن این افسانه علاقه دارند.

تفریحات دریاچه ریتسا گرجستان

 

تفریحات دریاچه ریتسا گرجستان

این دریاچه و جنگل‌های اطراف آن مکانی ایده‌آل برای گردشگران و افرادی است که می‌خواهند چند ساعتی دور از هیاهوی شهر در آرامش باشند. قدم زدن در این فضا و در میان درختان جنگل حس سرزندگی و شادابی را به ارمغان می‌آورد. در حقیقت ریستا برای مسافران و گردشگران در همه فصول سال عالی است. این دریاچه با جنگل‌های زیبا، هوای تازه و صدای پرندگان در هر فصلی زیبا و خواستنی خواهد بود. در فصول گرم سال امکان قایق‌سواری، ماهی‌گیری و شنا برای بازدیدکنندگان محیا است. پاییز زیبای رنگارنگ ریستا در نوع خود بی‌نظیر بوده و در زمستان، کوهستان پر از برف مکان مناسبی جهت سورتمه سواری گردشگران به شمار می‌رود. یکی از تفریحات و سرگرمی‌های بسیار خاص این منطقه شنا در آب‌های منجمد آن است که گروهی علاقه‌مند به این چالش هیجان‌انگیز هستند. در اطراف دریاچه نیز کافه‌هایی قرار دارند که با انواع خوارکی‌ها و نوشیدنی‌ها از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

آدرس دریاچه ریتسا گرجستان

ریتسا در شمال غربی آبخازیا و در شرق گاگرا قرار دارد. برخی می‌گویند این منطقه‌ یک کشور خودخوانده مستقل است که مرزهای آن عمدتاً توسط روسیه کنترل می‌گردد؛ اما جامعه بین‌المللی آبخازیا را جزئی از گرجستان می‌داند.

بهترین رستوران های تفلیس - آشنایی با بهترین رستوران‌های پایتخت گرجستان مخصوص گردشگران

چگونه به دریاچه ریتسا برویم؟

هیچ حمل‌ و نقل عمومی برای رسیدن به ریتسا وجود ندارد. برای دسترسی به این منطقه به همراه تور یا اتوموبیل شخصی، باید از مسیری مارپیچ که از دل کوهستانی زیبا می‌گذرد، عبور نمایید. این مسیر از بزرگراه سوخومی آغاز می‌شود و بعد از گذشت از خیابانی به همین نام و طی مسافتی حدود یک ساعت، شما را به دریاچه می‌رساند. دریاچه در شرق گاگرا قرار دارد. همچنین در خیابان سوخومی کلیسایی قدیمی وجود دارد که می‌توانید در مسیر حرکت از آن نیز دیدن نمایید. برای سفر و گشت‌وگذار در این منطقه زیبا، بهترین راه‌کار استفاده از تورهای گردشگری به شمار می‌آید. راندن در این جاده پر پیچوخم نیاز به احتیاط کامل دارد. بنابراین این سفر را با تورهای گردشگری تجربه نمایید تا در کمال آرامش به این بهشت زیبا برسید.

آدرس دریاچه ریتسا گرجستان

 

بهترین زمان سفر به دریاچه ریتسا

این منطقه در بیشتر روزهای سال هوایی خنک و مطبوع دارد، زمستان پوشیده از برف با مه غلیظ این منطقه را به شدت زیبا و دیدنی می‌نماید. در این فصل علاقه‌مندان به سورتمه سواری راهی ریتسا می‌شوند. سفر در پاییز رنگارنگ به این منطقه، خاطره‌ای بی‌نظیر در خاطر گردشگران باقی می‌گذارد. زیبایی بسیار زیاد این منطقه و امکانات رفاهی و اقامتی که در نظر گرفته شده است، در تمام فصول سال خاطره به یاد ماندنی برای گردشگران رقم می‌زند. در این منطقه پارکینگی جهت پارک خودروهای مهمان قرار دارد و مغازه‌هایی برای خرید سوغاتی در آن به چشم می‌خورند. سوغاتی‌های این منطقه اغلب گیاهان دارویی، اشیاء دست‌ساز چوبی و... هستند.

چگونه به دریاچه ریتسا برویم؟

رنگ دریاچه در فصول مختلف تغییر می‌کند، در تابستان رنگ آن سبز آبی است و در زمستان به رنگ زمردی_آبی در می‌آید. این تغییر رنگ به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزند دارای ترکیبات مختلفی هستند و آبزیان مختلفی در آنها زندگی می‌کنند. به همین علت در هر فصل رنگ آب متفاوت به نظر می‌آید. به دلیل دمای پایین آب دریاچه حتی در تابستان، شنا در آب‌های ریتسا کار هر کسی نیست. علاوه‌بر شنا ماهی‌گیری و قایق سواری از تفریحات تابستانی به حساب می‌آید. به طور کلی سفر به این دریاچه در هر فصلی از سال لطف خودش را دارد. در سفرتان از غذاهای خوشمزه و ماهی‌های قزل‌آلا کبابی میل کنید تا لذت سفر را تا مد‌ت‌ها در خاطرتان حفظ نمایید.

کلام آخر

دریاچه ریتسا به عنوان یکی از دیدنی‌ترین مناطق گرجستان در بین همسایگان این کشور نیز علاقه‌مندان زیادی دارد. اگر به گرجستان سفر کردید در شهرهای گاگرا، نیوآتوس، سوخومی و پیتسوندا تورهای گردشگری مخصوص دریاچه ریتسا وجود دارند و علاقه‌مندان می‌توانند با این تورها به گشت‌وگذار در این منطقه زیبا بروند. چشم‌انداز دریاچه و جنگل‌های اطرافش بسیار دیدنی است، بنابراین توصیه می‌کنیم زحمت این سفر جاده‌ای را به خود بدهید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر