بهترین زمان سفر به آلانیا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/11
بازدید: 1772
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از برترین تفریحات برای افراد سفر کردن است. بسته به علاقه افراد مقاصد مختلفی برای سفر وجود دارند که ترکیه یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار به حساب می‌آید. در این میان آلانیا به عنوان شهری تاریخی و اقامتگاهی جذاب در کشور ترکیه قرار دارد. این شهر در ساحل جنوبی این کشور واقع شده که به طور تقریبی ۹۸ هزار نفر شهروند را در خود جای داد. اگر به دنبال شهری پر از آثار تاریخی هیجان‌انگیز با آب و هوای مدیترانه‌ای هستید، سفر به آلانیا پیشنهادی بسیار مناسب است. با توجه به این نوع آب و هوا بهترین زمان سفر به آلانیا از اواخر اسفند تا خرداد خواهد بود.

آلانیا ترکیه

سفر به زیباترین شهر ساحلی ترکیه!

چه زمانی به آلانیا سفر کنیم که آب و هوای خوبی داشته باشد؟

آلانیا به عنوان شهری ساحلی در ترکیه شناخته می‌شود؛ بنابراین برای سفر به این شهر ساحلی لازم است به شرایط آب و هوایی توجه نمود و در فصلی برای این امر اقدام نمود که دمای هوا مناسب بوده و همچنین بارش‌های شدید باران کم‌تر باشد. برای این‌که تجربه خوبی از سفر خود کسب نمایید لازم است تا قبل از اقدام به سفر، اطلاعات جامعی از مقصد مورد نظر خود به دست ‌آورید.

بهترین زمان سفر بر اساس فصل های سال

با توجه به آب و هوا می‌توان گفت بهترین زمان سفر به آلانیا ۲۶ فوریه تا سوم ژوئن خواهد بود؛ که برابر است با ۷ اسفند تا ۱۳ خرداد و همچنین می‌توان در 22 ماه اکتبر تا ۳۰ دسامبر که برابر با ۳۰ مهر تا ۹ دی بوده برای سفر به آلانیا اقدام نمود. آلانیا از نظر آب و هوایی رتبه ۵۵ از ۱۰۰ را در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی به خود اختصاص داده است.

بهترین زمان بازدید از آلانیا ترکیه

همه چیز درباره شهر آلانیا ترکیه - از موقعیت، آب و هوا تا تاریخ و جغرافیا

به طور کلی میانگین دما در آلانیا در زمان‌های مختلف سال با تغییرات زیادی همراه است. هوا در این منطقه به‌ غیر از چند هفته گرم تابستانی به دلیل رطوبت، معتدل و دلپذیر خواهد بود. در تمام طول سال احتمال بارش باران یا برف بسیار کم بوده، به طوری که می‌توان گفت این تعداد دفعات انگشت شمار هستند. در این شهر می‌توان گرم‌ترین دما را در طول سال در ماه‌های اوت، ژوئیه و سپتامبر مشاهده کرد. میانه و اواخر ماه اوت یا مرداد ماه، گرم‌ترین زمان در این شهر به حساب می‌آید که در این زمان ۳۴٫۷ درجه سانتی‌گراد به عنوان میانگین دما در روز و ۲۶٫۸ درجه سانتی‌گراد به عنوان میانگین دما در شب‌ در این شهر به ثبت رسید.

فصل بهار، سفر تکرارنشدنی به آلانیا

از اواسط اسفند که زمان شروع بهار در آلانیا بوده و تا اواسط خرداد ادامه می‌یابد، هوای این شهر بسیار مطبوع خواهد بود. دمای میانگین آلانیا در این فصل در طول روز در حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد تخمین ‌زده می‌شود که گا‌هاً دمای هوا از مرز ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز عبور خواهد کرد. ضمن این‌که این دما در طول روز به ثبت می‌رسد و در طی شب‌های فصل بهار، هوای آلانیا خنک‌تر می‌گردد.

فصل بهار

در فصل بهار با سفر به آلانیا سه مزیت را تجربه خواهید کرد که یکی از آن‌ها بارش کم باران در این فصل است. دومین مزیت سفر به این شهر در فصل بهار را می‌توان جمعت کم گردشگران دانست. سومین و آخرین مزیت این است که سفر به آلانیا در این فصل از هزینه مناسب و کمتری نسبت به زمان‌های دیگر برخوردار خواهد بود؛ اما به هنگام سفر به آلانیا در فصل بهار با یک مشکلی مواجه خواهید شد که آن دمای پایین آب دریا است که امکان شنا را از افراد سلب می‌نماید. البته وجود استخر‌های آب گرم آلانیا این مشکل را برطرف کرده است.

فصل تابستان، گرم‌ترین دمای هوا آلانیا

تابستان‌های آلانیا بسیار جذاب هستند. دمای هوای آلانیا در این فصل به ۳۱ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت. در زمان سفر به این شهر هوای بسیار گرمی را تجربه‌ خواهید نمود؛ البته به دلیل مناسب بودن دمای آب دریا و فراهم بودن امکان شنا، از اهمیت گرمای هوا کاسته خواهد شد. ضمنا بارش کم باران در این فصل یکی دیگر از علل محبوبیت آن است.

فصل تابستان

فصل پاییز، بهترین زمان سفر به آلانیا

هوای آلانیا در فصل پاییز همچون فصل تابستان آفتابی بوده و دمای آب دریای به حدی گرم است که افراد قادر خواهند بود تا در آن شنا کنند؛ به این معنا که فصل پاییز می‌تواند فصلی ‌ایده‌آل برای سفر به آلانیا باشد. لازم به ذکر است که از اواسط پاییز، آب و هوای آلانیا تغییرات محسوسی خواهد داشت که انتظار بارش باران در آن افزایش می‌یابد. برای سفر به آلانیا نیمه اول پاییز مناسب‌تر خواهد بود.

فصل پاییز

فصل زمستان

زمستان به عنوان مرطوب‌ترین فصل آلانیا محسوب می‌شود. بیشترین مقدار بارش باران در آلانیا مربوط به فصل زمستان بوده که همین موضوع سبب جذب کمتر توریست در این فصل شده است. البته این موضوع می‌تواند یک مزیت باشد. به این صورت که با کم‌ترین بودجه ممکن می‌توانید در زمستان به این نقطه سفر کنید. در صورتی که به شنا در دریا و تفریحات ساحلی علاقه‌ای ندارید، فصل زمستان زمان خوبی برای سفر به آلانیا خواهد بود.

فصل زمستان آلانیا

بهترین زمان سفر به آلانیا آنتالیا بر اساس فستوال ها

در طول سال آلانیا میزبان رویداد‌های بین‌المللی زیادی خواهد بود. این شهر به دلیل داشتن فستیوال‌های هنری تبدیل به مقصدی مجذوب برای گردشگران با هر سلیقه‌ای شده است. بخش اعظمی از افراد شرکت‌کننده در این فستیوال‌ها را افراد خارج از کشور ترکیه تشکیل می‌دهند. هر ساله کنگره‌های ملی و بین‌المللی، فستیوال‌های قابل توجه هنری و فرهنگی، رویداد‌های ورزشی، نمایشگاه‌ها و نمایش‌های بسیاری در آلانیا برگزار می‌شوند.

فستیوال های آلانیا

فستیوال مستند آلانیا (The Alanya Documentary Festival)

اتاق بازرگانی و صنایع آلانیا از سال ۲۰۰۱ به عنوان اصلی‌ترین میزبان فستیوال مستند آلانیا شناخته شده است. ‌این فستیوال هر ساله در ماه می و تحت نظر سازماندهی انجمن سینمایی آلانیا و فیلم‌سازان مستند در ترکیه برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنر آلانیا (Alanya International Culture and Art Festival)

هر ساله در روز‌های شنبه و یکشنبه آخر ماه می‌ جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنر آلانیا به صورت یک فستیوال برگزار می‌شود. آشنایی با فرهنگ مردمان محلی آلانیا یکی از علت‌های برگزاری این جشنواره است.

جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنر آلانیا

برگزاری فستیوال هنر و گردشگری (Tourism and Arts Festival)

هر ساله در فستیوال هنر و گردشگری اواخر ماه می ‌تا ابتدای ماه ژوئن در بندر آلانیا (Alanya Harbour)، که شروع فصل گردشگری نیز است را جشن می‌گیرند. کنسرت‌ها، اجرا‌های پایکوبی، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی و هنری در این سه روز برگزار می‌شوند.

فستیوال پرتقال (Portakal Festival)

ماه ژوئن در نزدیکی اوباکوی هر ساله محلی برای برگزاری فستیوال پرتقال در استان آنتالیا است. غذا، نوشیدنی، صنایع دستی محلی و آتش بازی از جذابیت‌های این فستیوال محسوب می‌شوند.

فستیوال پرتقال

روزهای جاز آلانیا (Alanya Jazz Days)

برج قرمز (Kızıl Kule) که یک برج تاریخی و خانه موزه قوم ‌شناسی است، در ماه سپتامبر یا اکتبر به عنوان مرکز برگزاری فستیوال روز‌های جاز آلانیا شناخته می‌شود. سال ۲۰۰۲ را به عنوان آغازی برای برگزاری این فستیوال می‌دانند که میزبان موسیقی‌دانان جاز بین‌المللی و ترکی در ۵ کنسرت رایگان بوده است. هر ساله تاریخ یک تا ۴ اکتبر که برابر است با ۹ تا ۱۲ مهر، به عنوان تاریخ برگزاری فستیوال جاز آلانیا در نظر گرفته می‌شود.

مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری در کوهستان (International Alanya Mountainbike Competition)

هر سال تاریخ دومین یکشنبه ماه اکتبر، برای برگزاری مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری در کوهستان در نظر گرفته می‌شود. مسافت این مسابقه ۱۱. ۳ کیلومتر بوده که شروع مبدا از قلعه آلانیا است.

مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری در کوهستان

برگزاری ماراتن بین‌المللی شنای آلانیا (International Alanya Swimming Marathon)

از سال ۱۹۹۲ و در ماه اکتبر در آلانیا ماراتن بین‌المللی شنای آلانیا پیش از شروع مسابقات ورزشی سه‌ گانه برگزار می‌شود. این ماراتن از ۵ کیلومتری ساحل کلوئوپاترا آغاز می‌شود و تا دور شبه جزیره ادامه دارد.

مسابقات ورزشی سه گانه آلانیا (Alanya Triatlon)

در ماه اکتبر هر سال مسابقات ورزشی سه‌ گانه آلانیا آغاز می‌شود. این مسابقات دارای یک جهت ده کیلومتری دوی ماراتن، یک جهت ۴۰ کیلومتری دوچرخه سواری و یک جهت ۱. ۵ کیلومتری شنا است.

نشست بین‌المللی مجسمه‌های سنگی آلانیا (The International Alanya Stone Sculpture Symposium)

شهرداری شهر آلانیا هر سال و در ماه نوامبر به عنوان میزبان سمپوزیوم یا نشست بین‌المللی مجسمه‌های سنگی آلانیا معرفی می‌شود. از سال ۲۰۰۴ به صورت مداوم این رویدادها برگزاری می‌گردند.

نشست بین‌المللی مجسمه‌های سنگی آلانیا

خانه و موزه آتاتورک (Atatürks House Museum)

هر ساله در تاریخ ۱۸ فوریه که یا ۲۹ بهمن ماه که مصادف است با سالگرد بازدید آتاتورک شاعر از آلانیا، در این شهر جشنی برای یادبود آن برگزار می‌شود که این مراسم در اطراف موزه و خانه آتاتورک برگزار خواهد شد. خانه‌ای سنتی موزه آتاتورک، از سه طبقه چوبی و سنگ‌تراشی تشکیل گردیده که به صورت متقارن ساخته شده و درِ همه‌ اتاق‌های آن به یک نشیمن مرکزی باز می‌شود. Beyri Usta طراح و سازنده این خانه نام دارد. Mr. Rifat Azakoglu خانه را به وزارت فرهنگ و گردشگری واگذار نموده و پس از بازسازی و در سال 1987 به عنوان خانه موزه آتاتورک بازدید آن برای عموم آزاد شد.

این خانه و موزه در حال حاضر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری آلانیا شناخته می‌شود و در صورتی که در زمستان به این شهر سفر کنید بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. خانه و موزه آتاتورک از دو طبقه تشکیل شده که در طبقه‌ اول آن یک پذیرایی، حمام، آشپزخانه و تعدادی اتاق قرار گرفته‌اند.

خانه و موزه آتاتورک

طبقه‌ی دوم شامل هفت اتاق می‌شود که به یک بالکن متصل است. به هنگام بازدید از این موزه، بر دیوار‌های طبقه‌ی اول، ردیفی از روزنامه‌ها و عکس‌هایی را مشاهده خواهید کرد که به سفر‌ها و بازدید‌های آتاتورک از آنتالیا مرتبط هستند. ضمن این‌که کلکسیون کاملی از تمبر‌های پستی و اسکناس‌ها با تصاویری از چهره و پیکر آتاتورک نیز بر دیوار‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

سخن پایانی

آلانیا به عنوان یکی از زیباترین شهر‌های ساحلی ترکیه محسوب می‌شود که در کنار دریای مدیترانه قرار دارد. از زیبایی‌های طبیعی آلانیا می‌توان به سواحل ماسه‌ای و کوه تاروس و جنگل‌های سرسبز اشاره نمود. برای دانستن بهترین زمان سفر به آلانیا می‌توانید جدولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال در این شهر را مشاهده نموده و براساس آن تاریخ سفر خود را تنظیم نمایید. لازم به ذکر است که سفر در هر فصل می‌تواند تجربه‌های متفاوتی را به رقم بزند. به این صورت که هر فصل سرگرمی‌های تفریحی مربوط به خود را داشته و فسیوال‌های مختلفی در آن برگزار می‌شوند

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 102 کاربر