مجسمه مادر ارمنستان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/09
بازدید: 1474
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بناها و مجسمه‌های تاریخی همیشه نشانه و نمایانگر فرهنگ هر کشوری است. در همه کشور‌ها معمولا مجسمه‌هایی وجود دارد که هر کدام بیانگر و نماد قدرت یا یادبود شخصی هستند. در کشور‌های مختلف یاد بودها، میدان‌ها‌ و نمادهایی برای گرامی داشت نام و یاد مادر ساخته شده است که هر کدام دارای روایات و بیانگر تاریخچه گوناگونی هستند. مجسمه‌ها به‌عنوان نمادی از هویت ملی و فرهنگ یک کشور به‌شمار می‌روند. این آثار هنری معمولاً نماینده‌ تاریخ، جغرافیا و جامعه هستند. از طریق مجسمه‌ها، یک کشور می‌تواند به جهانیان هویت و گذشته خود را معرفی کند و به تبلیغ فرهنگ و آداب و رسوم خود بپردازد. در کشور ارمنستان نیز تندیس باشکوهی بنا نهاده شده به نام مجسمه مادر ارمنستان که در ادامه به معرفی این مجسمه پرمعنا خواهیم پرداخت.

مجسمه مادر در ارمنستان

معرفی مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان یا در واقع تندیس مادر ارمنستان نماد ایستادگی و مقاومت یک زن شجاع و یک مادر در برابر هر گونه خشونت و بی عدالتی است. این مجسمه بسیار خلاقانه ساخته شده است و دارای قدمت زیادی می‌باشد. مجسمه مادر ایروان ارمنستان فقط یک مجسمه عادی نیست بلکه  به عنوان دژ مستحکم مفاهیم مثل اتحاد و همبستگی، قدرت و صلح و مبارزه در به نمایش گذاشته است. این مجسمه در یکی از مکان‌های بسیار دیدنی شهر ایروان قرار دارد. این مجسمه از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. که هر ساله مردم در کنار آن مراسم پیروزی ملی را جشن خواهند گرفت. همچنین به رسم سنت دیرین با دسته گل یاد کشته‌شدگان را گرامی می‌دارند.

مجسمه مادر در  برف

 

مجسمه مادر ارمنستان کجاست؟

مجسمه مادر ارمنستان در مرکز شهر ایروان و درخیابان آزاتویان انتهای شرقی پارک طبیعی این شهر قرار دارد و جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی ایروان است که این پارک با نام پارک  پیروزی شهرت دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی کشور ارمنستان نیز این پارک می‌باشد. هر ساله گردشگران زیادی از این مکان دیدن می‌کنند. بنایی باشکوه متعلق به قرن بیستم میلادی که در پارک پیروزی ایروان واقع شده است. شما در هر نقطه و زاویه ای از ایروان که بایستید، این مجسمه را خواهید دید. 

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

تاریخچه مجسمه مادر

در مورد تاریخچه مجسمه مادر ارمنستان باید گفت یک یاد بود تاریخی و مربوط به قرن بیستم است. این مجسمه نماد جامعه زنان در ارمنستان که از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. مجسمه مادر در واقع جایگزین مجسمه دیگری شده است. مجسمه قبلی به جوزف استالین اختصاص داشت و در سال ۱۹۵۰ ساخته شده بود. آن مجسمه حدود ۹ سال پس از مرگ استالین و در سال ۱۹۶۲ برداشته و مجسمه مادر را جایگزین آن کرده‌اند‌. مجسمه مادر ارمنستان در 29 نوامبر 1950 رونمایی شد. دمیتریویچ مجسمه ساز معروف، سازنده این مجسمه می باشد. پس از مرگ استالین، او و مکتب فکریش به عنوان مکتبی دیکتاتوری شناخته و محکوم شد و به این دلیل تمام مجسمه های او از تمامی کشورها جمع شد و مجسمه استالین در سال 1962 از ارمنستان نیز برداشته شد. هنگامی که این مجسمه به پایین کشیده می شد یک سرباز کشته و تعدادی نیز زخمی شدند که همین امر باعث شد تا مردم بگویند که استالین پس از مرگ نیز دست از کشتن مردم بر نمی دارد. در سال 1967تنها 5 سال پس از پایین کشیدن  مجسمه استالین ، مجسمه مادر ارمنستان جایگزین آن شد. این مجسمه توسط Ara Harutyunyan طراحی و بر روی تپه ای بلند قرار گرفت. مادر ارمنستان با شمشیر عظیمی که در دست و سپری جلوی پایش دارد سمبل صلح و قدرت و برای مردم ارمنستان یادآور زنی شجاع به نام "سوسه ماریریک" می باشد. 

مجسمه مادر در ایروان ارمنستان

ابعاد مجسمه مادر ارمنستان

برای این که از ابعاد و عظمت مجسمه مادر ایروان ارمنستان مطلع شوید لازم است چند نکته را بیان کنیم. در واقع مجسمه مادر ارمنستان جزو بزرگترین بنا و دست سازهای هنرمندان ارمنستان به شمار می‌رود. مجسمه مادر ارمنستان دارای ۲۲ متر ارتفاع است که در وسط شهر ایروان قرار دارد. البته با توجه به پایه‌ای که زیر این مجسمه قرار دارد با ارتفاع ۵۱ متر خود نمایی می‌کند. برای در امان ماندن این مجسمه از حوادث طبیعی مثل زلزله، طوفان و... برای ساخت مجسمه مادر از مس چکشی و برای پایه و ستون آن از سنگ بازالت که یک نوع سنگ آتشفشانی است استفاده کرده‌اند.

بزرگی و عظمت مجسمه مادر در ارمنستان

مجسمه مادر از چه شخصی الهام گرفته شده است؟

مردم کشور ارمنستان معتقدند مجسمه مادر از زنی شجاع به نام سوسه مایریک الهام گرفته شده است و درواقع یادبود آن زن می‌باشد. سوسه مایریک زن نترس و دلیر که در کنار چریک‌های ترک و کورد شجاعانه جنگید. بنابراین اهالی ارمنستان این مجسمه را نماد یک مادر مبارز می‌دانند که از فرزند خود ایروان با شجاعت تمام محافظت کرده است. اما به اعتقاد برخی دیگر وجود شمشیر در کنار آن نشان از برقراری صلح در آن شهر بوده و این صلح پایدار خواهد بود. سوسه ماریریک به دلیل شجاعت و نگرانی های مادرانه اش برای جوانان وطن به mayrig معروف شد که در زبان ارمنی به معنی مادر است. او دوشادوش همسرش ایستاد و هیچ هراسی از مبارزه و به دست گرفتن اسلحه در مقابل حملات ترکیه و نیروهای کرد به خود راه نمی داد. در کنار این بنای تاریخی قبر سرباز گمنامی وجود دارد که تبدیل به سمبلی از قربانیان جنگ شده است.

سوسه ماریک

۹ می و مجسمه مادر ارمنستان

هر ساله در تاریخ ۹ می به مناسبت سالگرد پیروزی ملی در کنار تندیس مادر ارمنستان مراسم با شکوهی برگزار خواهد شد. مردم نیز به یاد شهدای جنگ جهانی دوم و بزرگداشت آن‌ها شاخه گل‌هایی در نزدیکی مجسمه مادر ایروان قرار می‌دهند. بعد از به جا آوردن این سنت قدیمی از موزه که در دل مجسمه قرار دارد بازدید خواهند کرد. در حال حاضر در این مکان بیش از ۳۰ هزار آیتم در معرض دید قرار گرفته است. این آیتم‌ها شامل ملزومات شخصی، اسلحه‌ها و اسنادی که مربوط به شرکت کنندگان در جنگ همچنین نقشه آزاد سازی شوش که به دست قوای ارمنی طراحی شده می‌باشد. نهم می در واقع برای مردم ارمنستان به معنای سه جشن در یک روز است. بنابراین روز پیروزی ملی و آزاد سازی شوش که شهری کوهستانی و در قره باغ قرار دارد همچنین سالگرد ارتش دفاعی قره باغ را در یک روز جشن خواهند گرفت و آن را گرامی می‌دارند.

موزه نظامی و دفاع مادر ارمنستان

موزه نظامی و دفاع ارمنستان واقع در شهر ایروان است. این مکان شامل سه طبقه می‌باشد که طبقه اول دارای یک نمایشگاه و موضوع آن نقش ارمنستان در جنگ جهانی اول است. نمای داخلی این موزه مشابه کلیسا ساخته شده و در آن جا مجموعه‌ای از عکس‌ها، اسناد همچنین شواهدی که مربوط به فعالیت‌های ژنرال و ارشد است که آن‌ها را به نمایش گذاشته‌اند. دیوارهای سالن این موزه نیز از عکس قهرمانان جنگ جهانی پوشیده شده ه نام کسانی که در جنگ ناپدید یا کشته شده‌اند در کتابی به نام کتاب یاد بود به ثبت رسیده است. طبقه دوم این مجموعه نیز مربوط به جنگ آزادی Artsakh می‌باشد. آن جا به نام و عکس قهرمانان ارمنستان و Artsakh اختصاص یافته، همچنین عکس‌های مربوط به عملیات آزادسازی Shushi در این قسمت ارائه شده است. در طبقه سوم نیز رویدار‌ها و مناسبت‌های مختلف ملی برگزار خواهد شد. این موزه شامل بیش از ۳۰۰۰۰ نمایشگاه می‌باشد و به دلیل این که این مکان واقع در پارک پیروزی ایروان است هر ساله به مناسبت‌های روز پیروزی و روز آزادی Shushi برنامه‌های خاصی در این پارک برگزار می‌شود.

موزه نظامی مادر

بازدید از مجسمه ارمنستان

اگر به ارمنستان سفر کردین حتما برای بازدید از شهر دیدنی ایروان نیز به آن جا بروید و از مکان‌های دیدنی آن جا به خصوص پارک پیروزی و مجسمه مادر که در این پارک قرار دارد دیدن کنید. بازدید از مجسمه مادر ایروان می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز به صورت رایگان دیدن کنید. همچنین برای بازدید از موزه نظامی  و آثار ماندگار که در آن وجود دارد دیدن کنید. این موزه و مجموعه آیتم‌های آن  در قلب مجسمه مادر جای دارد. بنابراین می‌توانید در روز‌های شنبه و یک شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۵ بازدید کنید. این ساعت در فصول سال متغیر خواهد بود ورودی این موزه نیز رایگان می‌باشد. انسان‌ها همیشه به دنبال قدرت یا به رخ کشیدن خلاقیت‌های خود هستند. برخی هنر و خلاقیت خود را مخصوصا در زمان‌های گذشته با خلق اثر تاریخی و بناهای مختلف به نمایش گذاشته‌اند. تاریخ همیشه شاهد وجود کسانی بوده که بتا ساخت مجسمه‌ها و یادبود‌ها نامشان تا به حال جاودانه مانده است. مجسمه‌ها در هر نقطه از جهان معرف قدرت، تاریخ و ماندگاری نام بزرگ آنان است. در این مطلب یکی از مجسمه‌های معروف کشور ارمنستان که بیانگر مفاهیم مختلف است را معرفی کردیم.

آدرس مجسمه مادر ارمنستان

آدرس مجسمه مادر ارمنستان؛ ایستگاه مترو "Republic Square" (میدان جمهوری) نزدیکترین ایستگاه مترو به مجسمه مادر ارمنستان است. این ایستگاه در تاریخ 26 دسامبر 1981 افتتاح شده و به مسافران خدمت رسانی می‌کند. این ایستگاه در شهر ایروان واقع شده و می‌توانید با استفاده از این ایستگاه به مجسمه مادر بروید. از جمله راه‌های دیگر که می توانید به این مکان برسید، تاکسی های خطی درون شهری و اتوبوس های عمومی است که شما را به نزدیک ترین ایستگاه به مجسمه مادر برسانند. علاوه بر این، کشور ارمنستان دارای تاکسی اینترنتی فعالی است که در هر ساعت از شبانه روز به راحتی می توانید آنها را رزرو کنید.

جاذبه های گردشگری اطراف مجسمه مادر ارمنستان

جاذبه های اطراف مام ارمنستان

جاذبه های اطراف مجسمه مادر عبارتند از: 

  • ماتناداران - موزه دست نویس های باستان که در فاصله 400 متری از مجسمه مادر قرار دارد.
  • پارک پاپلاوک که در فاصله 800 متری مجسمه مادر قرار دارد.
  • شهربازی زازالند که در فاصله 850 متری مجسمه مادر قرار دارد.
  • کاسکاد یا هزار پله ارمنستان که در فاصله 850 متری مجسمه مادر قرار دارد.

جمع بندی...

مجسمه مادر ارمنستان اثر هنری ارزشمند و شاهکاری بی‌نظیر است، امّا در کنار زیبایی، نمادی از مفهومی است که برای انسان مدرن بسیار مهم است. شجاعت و حمایت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملت‌هاست و آن‌ها همیشه به داشتن چنین کشوری افتخار می‌کنند. اگر چیزی این امنیت و حمایت را تهدید کند، با واکنش شدید آن‌ها روبه‌رو می‌شود و مجسمه مادر ارمنستان که این مفهوم را تکریم می‌کند، بهترین نماد برای مردم این کشور است.

نظرات کاربران

  1. نهال کامفر نهال کامفر 1402/05/07
    2 نفر پسندیدند
    من نتونستم پیدا کنم که مجسمه مادر در چه تاریخی ساخته شده

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر