ساختمان اپرا ارمنستان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/08
بازدید: 2430
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

این ساختمان توسط یک معمار برجسته به‌نام الکساندر تامانیان طراحی و اجرا شده و کاملاً نشان دهنده یک معماری شوروی است. این معمار دو تالار را در یک ساختمان با سقفی مشترک بنا کرده و هر دو تالار از نظر آکوستیک فوق‌العاده هستند. خانه اپرا به نام آرام خاچاتوریان که اولین اپرانویس ارمنی بود ثبت گردید و در سال ۱۹۳۳ میلادی افتتاح شد. سه سال پس از افتتاح در یک نمایشگاه بین‌المللی در پاریس تامانیان جایزه اول را دریافت کرد. این خانه جزو ده خانه اول اپرا جهان است.

ساختمان اپرا ارمنستان

معرفی خانه‌ اپرای ایروان

نزدیک به ۲۰۰ اپرا و باله توسط هنرمندان اروپای غربی، روسی و ارمنی در این خانه اجرا شده‌اند که در میان این هنرمندان باید به میگران آرکات، گوهر گاسپاریان، یوری داوتیان، نار هوهانیسیان، آرام کاتیان و استادان باله به‌نام ویلن گالستیان، وانوش خاتامیریان اشاره کرد. وجود تمامی این هنرمندان و خوانندگان در پیشرفت این سالن تئاتر مؤثر بوده و علاوه‌بر اجرای این هنرمندان، یک‌سری کنسرت از هنرمندان معروف مانند ایان اندرسون، شارل آزناوو و گروه موسیقی آکواریوم در این سالن اجرا داشته‌اند. از سال تأسیس تاکنون این ساختمان مورد علاقه گردشگران بوده و آن‌ها را جذب معماری خاص و منحصربه‌فرد خود می‌کند. ساختمان اپرای ایروان یکی از دستاوردهای مهم تاریخی در کشور ارمنستان شمرده می‌شود.

اپرا ارمنستان در شب

خانه اپرای ایروان کجاست؟

این ساختمان تاریخی در خیابانی به نام تامانیان در ایروان قرار داشته و نزدیک‌ترین مترو به این ساختمان ایستگاهی به‌نام مارشال باقرامیان است. این ایستگاه با خانه اپرا حدود یک تا دو کیلومتر فاصله دارد، میدان جمهوری ایروان تقریباً یک و نیم کیلومتر با ساختمان اپرا فاصله داشته است.

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

تالار اپرا ایروان چه ویژگی‌هایی دارد؟

افرادی که به موسیقی علاقه دارند یا دوست‌دار موسیقی زنده‌اند هستند، به خوبی متوجه حساسیت وجود آکوستیک بر کیفیت اجرا بوده‌اند. آکوستیک در موسیقی به این معنا است که موسیقی به‌طور کاملا واضح به گوش هر فرد در نقاط مختلف سالن برسد و باید سالن به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که صداهای اضافه شنیده نشود. به‌همین دلیل استفاده از عایق صوتی و سیستم‌های صوتی پیشرفته در طراحی ساختمان اپرا یک اصل مهم بوده است.

ویژگی های تالار اپرا ارمنستان

 تمام این ویژگی‌ها را ساختمان اپرا ایروان داشته و این موضوع باعث شده تمام هنرمندان جهان با خوشحالی برای اجرا به‌سمت این ساختمان بیایند. این ویژگی‌ها باعث شده تا اجراهای بی‌نظیری در این ساختمان اجرا شود و در میان ساختمان‌های اپرا جهان مشهور باشد.

سالن اپرا ایروان دارای دو تالار بزرگ و باشکوه با ویژگی آکوستیک دارد. این دو تالار از هم جدا بوده‌اند اما سقف مشترک باهم دارند، این طراحی فوق‌العاده باعث شده که این دو تالار جزو ده تالار برجسته اورا در جهان قرار بگیرند. همچنین اجراهای به‌یادماندنی از خوانندگان و هنرمندان در این تالار به یادگار مانده است.

تاریخچه خانه‌ اپرای ایروان

در سال ۱۸۶۸ یک آهنگساز و ارکستر اهل کشور ارمنستان به‌نام تیگران چوخاجیان اولین اپرای ارمنستان را به‌نام آرشاک دوم در قرن چهارم میلادی ساخت. در هنگامی که کشور درگیر جنگ بود وی سعی کرد استقلال خود را بدست آورد و بنابراین اپرا به آن لقب وردی ارمنی را داد.

وی اولین آهنگساز در ارمنستان بود و اپرا‌های کوچک و موزیکال را در این کشور می‌ساخت. تیگران چوخاجیان سهم بسیار زیادی در پیشرفت و شکل‌گیری خانه اپرا داشت. قبل از این شخص، آهنگسازان زیادی در ارمنستان مشغول بودند اما در میان آن‌ها یک خانه اپرا که بتوانند ایدهایشان را اجرا کنند کم بود. آن‌ها این فکر را در ذهنشان داشتند تا بالاخره این فکر در سال ۱۹۳۳ به حقیقت پیوست.

آهنگسازان در تالار اپرای

اجراهای خانه‌ اپرای ایروان

نخستین اپرا به نام الماست در سال ۱۹۳۳ در خانه اپرا اجرا شد.این اپرا به دست آهنگساز مشهور الکساندر اسپندیریان ساخته شده و این اپرا از روبه رو شدن اسپندیریان با شاعر و نویسنده ارمنی معروف به نام هوهانس تومانیان ساخته شد. نخستین باله، اولین باله اجرا شده در خانه باله به اجرای دریاچه سوان که در سال ۱۹۳۵ بود بر می‌گردد و همچنین اولین باله ارمنی به‌نام شادی توسط آرام خاچاتوریان به وجود آمد و اولین اجرای آن در سال ۱۹۳۹ بود. پس از این باله آهنگساز باله ارمنی آهنگی که گایانه نام داشت را ساخت که این آهنگ گویی برگ درخشان در ارمنستان شمرده می‌شود و در تمام جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

جاذبه ‌های گردشگری اطراف خانه اپرا ارمنستان

به دلیل برگزاری اجرای دریاچه قو در این خانه، دریاچه بزرگی در نزدیکی آن ساخته شد و نام آن را دریاچه قو گذاشتند. این دریاچه در سال ۱۹۶۳ بنا شد و برای ساخت آن از دریاچه سوان در ارمنستان کمک گرفته شد. دریاچه قو در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را داشته و شما می‌توانید در فصل تابستان برای شنا در دریاچه اقدام کنید.

نگارخانه ملی

همچنین در فصل زمستان این دریاچه زیبایی و شکوه خاصی داشته و در هنگام یخ زدن آب بساط پاتیناژ باز می‌شود. به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد برای رقص و سر خوردن روی برف با اسکیت به سمت آن می‌آیند. همچنین نزدیکی ساختمان اپرا به میدان جمهوری باعث شده تا به دیگر جاذبه‌های گردشگری ایروان دسترسی راحتی داشته باشید. به‌عنوان مثال باید نگارخانه ملی، موزه تاریخ ایروان، اسکواروان و آرارات، مرکز خرید ایروان مال اشاره کرد.

مجسمه‌ های خانه‌ اپرای ایروان

در اطراف این خانه مکانی وجود داشته که مجسمه آهنگسازان معروفی همچون تیگران چوخاجیان و اسپندیریان و شاعر معروف به‌نام هوهانس تومانیان در این خانه قرار گرفته است. در نزدیکی این خانه اپرا به‌عنوان یاد بودی از آهنگساز معروف به‌نام آرنو باباجانیان را ساخته‌اند.

ارکستر فلارمونیک ارمنستان

اکنون سالن خاچاتوریان به خانه ارکستر فیلارمونیک ارمنستان متعلق است که این موضوع حدود یک قرن پیش صورت گرفته و نکته بسیار جالبی که در این گروه دیده می‌شود این بوده که تمام اعضای این ارکستر متولد ارمنستان هستند و همچنین این گروه در گذشته توسط والری گرگیف رهبری می‌شد. زمانی که گروه رهبری به‌نام والری گرگیف داشت هنرمندانی همچون آرام خاچاتوریان و دیمتری شووستاکوویچ در آن می‌نواختند. در بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ رهبری ارکستر فیلارمونیک در دست لوریس چکناواریان قرار داشت، او یک هنرمند خارجی در شوروی بود و تمام وقت می‌توانست کار کند، امروزه رهبری این ارکستر به عهده فردی به‌نام ادوارد توپچجان است.

ارکستر فلارمونیک ارمنستان

دسترسی به خانه اپرا

اگر ما میدان جمهوری ایروان را مبدأ در نظر بگیریم این ساختمان حدود یک و نیم کیلومتر با این میدان فاصله دارد. از طرفی، در کشور ارمنستان متروها بسیار منظم هستند و برای دسترسی به ساختمان اپرا استفاده از مترو بهترین گزینه خواهد بود. در هنگامی که سوار مترو شدید باید در ایستگاه مارشال باقرامیان پیاده شوید و حدود دو کیلومتر پیاده‌روی کنید تا به ساختمان برسید. اطراف اپرا آنقدر جذاب و دیدنی بوده که شما را در هنگام پیاده‌روی همراهی می‌کند.

خرید بلیط خانه اپرا

برای اطلاع از ساعات باز و بسته بودن خانه اپرا و همچنین خرید بلیط باید به سایت اطلاعات و اخبار خانه اپرا سر بزنید. در این سایت تمام اطلاعات لازم از هر اجرا را می‌توانید به دست آورید‌ و همچنین درباره هنرمندان آن‌ها نیز اطلاعات مفید کسب کنید. برای خرید بلیط خانه اپرا هر روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۴ بعدازظهر الی ۲۰ شب می‌توانید به سراغ سایت بروید.

بازدید از اپرا

کلام آخر

خانه اپرا یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه گردشگری در ایروان بوده و بی‌دلیل به‌عنوان یک کانون هنر در ارمنستان شناخته نمی‌شود. وجود هنرمندان معروف و مشهور و معماری فوق‌العاده این ساختمان یکی از مکان‌های بی‌نظیر در ارمنستان شمرده می‌شود. اگر حتی دوست‌دار اپرا نیستید حتماً سری به این ساختمان باشکوه در هنگام سفر به ارمنستان بزنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر