شهر باستانی میرا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 1754
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی دیگر از شهرهای باستانی و تاریخی آنتالیا، شهر باستانی میرا میباشد که در فاصله24  کیلومتری قسمت غرب  فینیکه و در نزديكي شهر زیبای دمره آنتالیا واقع شده است. امروزه به نام دیمره و یا کاله معروف می‌باشد و جزو یکی از بهترین مناطق توریستی آنتالیا به شمار می‌رود. آثار تاریخی قدیمی و برجای مانده در حوالی شهر افسانه‌ای میرا جذابیت این شهر را چند برابر کرده است. گردشگران عزیز تور آنتالیا از تهران جالب است بدانید که قدمت سازه‌ی شهر باستانی میرا به 500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در ادامه مطلب از شما دوست عزیزم می‌خواهیم که همراه سایت لحظه آخر باشید تا بیشتر با شهر باستانی میرا آشنا شوید.

میرا

شهر باستانی میرا در آنتالیا

در حوالی شهر قدیمی میرا که در شهر جذاب آنتالیا (سرزمین تاریخی آناتولی) قرار دارد، سنگ نبشته‌ها و کتیبه‌های زیادی وجود دارد که نقش‌های برجسته وحکاکی‌های فوق‌العاده ای بر روی این سنگ‌ها طراحی شده است که تاریخ این کتیبه‌ها و سنگ نبشته‌های حکاکی شده به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و چشم اندازهای کم نظیر این آثار تاریخی رو به سالن قدیمی آمفی‌تئاتر سنت نیکولاس و مناضر بسیار زیبا رو به دریا و جنگل این منطقه توریستی را بیش از پیش برای گردشگران خارجی جذاب کرده است. شهر میرا به دوران رم باستان باز می‌گردد.

جاهای دیدنی آنتالیا - آنتالیا یکی ازشهرهای مهم ترکیه از نظر جذب گردشگری می باشد به طوری که سالیانه چندین هزار توریست از اقسا نقاط دنیا به این شهر افسانه ای سفر می کنند.

 مربوط به شهر باستانی میرا

شخصی به نام سنت نیکولاس که در تاریخ شهر میرا از آن به عنوان فردی یاد شده که ضد بت پرستی بوده و تمام نشانه‌های آن را از بین برده است یاد شده، در این شهر زندگی می‌کرد. معبد آرتمیس از نمونه مکان‌هایی است که توسط این شخص تخریب و از بین رفته است. اما لازم به ذکر است که بدانید هر ساله در ماه دسامبر مراسمی تحت عنوان «بزرگداشت سنت نیکولاس» در شهر تاریخی و باستانی لیسیا و میرا برگزار می‌شود. این مراسم در سواحل آفتابی و شگفت‌انگیز با دریای زلال و آب و هوایی مدیترانه‌ای به پا می‌شود.

سنت نیکولاس

سرگذشت شهر باستانی میرا در آنتالیا

تاریخ تاسیس این شهر باستانی تا به امروز ناشناخته مانده است، اما لازم به ذکر است که هیچ نام و اثری از این شهر در اسناد قبل از قرن 1 میلادی یافت نشده است. اما اولین اثرهایی از این شهر باستانی در کتاب‌های تاریخ از این تاریخ به بعد نوشته شده و از آن به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در اتحاد لیکیه نام برده‌اند. میرا، زانث، پینارا، تلوس، پاتارا و المپیوس 6 شهری بودند که در اتحاد لیکیه پیشرو و مهم بودند. شهر باستانی میرا در منطقه لیکیه و 45 کیلومتری منطقه توریستی کاش قرار دارد و به عنوان یکی از استان‌های امپراتوری رم باستان شناخته شده است. بعد از رمی‌ها میرا به یک شهر ترکی تبدیل شد که کاله نام داشت، سپس از سال 2005 میلادی نام آن تغییر کرد و به دمره شناخته شد. دور تا دور این شهر دیواری کشیده شده که قدمت آن به قرن 5 قبل از میلاد باز می‌گردد. جالب است بدانید که این شهر تاریخی در زمان دوران بیزانس مرکز منطقه لیکیه بوده است و در قرن دوم میلاد یکی از 6 عضو مهم منطقه لیکیه به شمار می‌آمد.

میرا

در قدیم‌الایام  معبد آرتمیس در شهر باستانی میرا قرار داشت که به قدری زیبا و باشکوه بود که چشم هر شخصی را به سوی خود جذب می‌کرد. معبد آرتمیس از ساختمان‌های وسیع منطقه لیکیه بود. درون این معبد باعظمت و زیبا باغی بسیار چشمگیر و سرسبز وجود داشت و حیاط داخلی آن با مجسمه‌ها، ستون‌ها، سنگ تراشه‌ها و تندیس‌ها مزین شده بود. البته لازم به ذکر است که از این معبد در حال حاضر هیچ اثری به جا نمانده. زیرا شخصی به نام سنت نیکولاس در تلاش بود که تمام نشانه‌های بت پرستی را از بین ببرد و این معبد را هم از بین برد تا آثاری از بت پرستی نماند. بنابراین این معبد را به طور کامل تخریب و نابود کرد. سال 18 بعد از میلاد و در زمان رم باستان، امپراتور ژرمنیکوس ژولیوس سزار و همسرش آگریپانا به شهر میرا آمدند و از آن بازدید کردند. همان سال از این دو شخصیت دو مجسمه بزرگ و غول‌پیکر ساختند و در بندر میرا قرار دادند. این دو مجسمه در آندریاس (۵ کیلومتری جنوب غربی میرا) ساخته و بنا شده است. این دو بندر (بندر میرا و بندر آندریاس) از اعتبار بالایی برخوردار بود؛ زیرا به عنوان راه ارتباطی بین رومیان باستان و مصریان از آن استفاده می‌شد. کشتی‌هایی که محصولات غلات را به شهر مصر به سمت رم و سایر شهرها می‌رفت در این بنادر لنگر می‌انداختند. ناگفته نماند که بندر آندریاس بندرگاه تجاری-بازرگانی بوده و اهمیت استراتژیک بالای داشت.

بهترین زمان سفر به آنتالیا - کدام فصل سال به شهر ساحلی آنتالیا سفر کنیم؟

اما بخت یار این شهر باستانی و زیبا نبود زیرا در پی مریضی طاعون که متاسفانه شیوع بالایی داشت و در سرتاسر آناتولی گسترش پیدا کرد، حدود یک سوم جمعیت شهر میرا مردند. این اتفاق در سال 523 بعد از میلاد رخ داد. اما این تنها بد شانسی شهر میرا نبود سیل، طوفان، زلزله‌های متعدد و پشت سر هم و حملات مسلمانان باعث شد که در نهایت شهر باستانی میرا در قرن ۱۱ میلادی به شهری متروکه و مخروبه تبدیل شود. اما خوشبختانه آمفی‌تئاتر این شهر زیبا هنوز در آن قرار دارد و یادگاری از عظمت و شکوه شهر باستانی میرا می‌باشد. این بنا به علاوه قبرهای سنگی در دل صخره‌ها نشانگر دوران عظمت، اقتدار، اوج و شکوه شهر میرا است.

میرا

جاذبه‌های دیدنی در شهر باستانی میرا

اگر قصد دارید با تور آنتالیا به این شهر دیدنی و جذاب بروید، حتما برنامه بازدید از شهر باستانی میرا را در برنامه خود بگنجانید. علاقه‌مندان به آثار باستانی و قدیمی می‌توانند در این شهر زیباترین این آثار را ببینند. در ادامه مطلب تعدادی از این آثار را به شما پیشنهاد کرده‌ایم.

آمفی تئاتر شهر باستانی میرا

از اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر میرا می‌توان به آمفی‌تئاتر آن اشاره کرد. این مکان جذاب و دیدنی بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین آمفی‌تئاتر  در سراسر لیکیه می‌باشد. آمفی‌تئاتر رومی-یونانی میرا، 38 ردیف صندلی و ظاهری نسبت مناسب و سالمی دارد. جالب است بدانید که نمای ظاهری این آمفی‌تئاتر با نقاب‌ها و ماسک‌های نمایشی و صحنه‌های افسانه‌ای تزیین شده است.

MIRA

مقبره های سنگی شهر باستانی میرا

یکی از جاذبه‌های مشهور و دیدنی شهر باستانی میرا مقبره‌ها و گورهایی می‌باشد که در دل صخره سنگی تراشیده شده‌اند و این جاذبه واقعا سحرانگیز و عجیب است. این مقبره‌ها از سنگ ساخته شده‌اند و دو بخش اصلی دارند. یک بخش در بخش شرقی که گورستان رودخانه نامیده می‌شود قرار دارد و دیگری در بالای آمفی‌تئاتر بنا شده است. جالب است بدانید که شخصی به نام چارلز در سال 1840 این شهر را کشف کرد و در نوشته‌های خود از این مقبره‌ها اینگونه نوشته است که رنگ آن‌ها آبی، زرد و قرمز بوده و به مرور زمان تغییر پیدا کرده است. در قسمت غربی آمفی‌تئاتر شهر باستانی میرا، ردیفی از مقبره‌ها و آرامگاه‌های سنگی به صورت متقارن صخره‌های سنگی و شیب‌دار تراشیده و حکاکی شده است. تعداد زیادی از این مقبره‌ها به قرن 4 قبل از میلاد باز می‌گردد و روی آن‌ها صحنه‌هایی از مراسم تدفین و سیوه زندگی متوفی حک شده است. مقبره‌های هر دو طرف شرقی و غربی همانند یکدیگر هستند. از همین مسیر صخره‌ای اگر به جلو حرکت کنید به مکانی می‌رسید که به اسم «مقبره رنگ آمیزی شده» معروف هستند و از معروف‌ترین مقبره‌ها می‌باشد.

MIRA

کلیسای سنت نیکولاس شهر باستانی میرا 

در فاصله خیلی کمی از شهر باستانی میرا می‌توانید شاهد کلیسایی تاریخی به نام سنت نیکلاس باشید. داخل این کلیسا که واقعا ارزش بازدید را دارد، تابوت سنگی سنت نیکولاس قرار گرفته است. کلیسای سنت نیکولاس در ابتدا (در قرن ۶ پس از میلاد) روی محل فرضی دفن سنت نیکولاس ساخته شد، زیرا جنازه سنت نیکولاس بعد از مرگ به ایتالیا فرستاده شد. اما این کلیسا چندین بار مرمت پیدا کرد و کلیسای فعلی از قرن ۹ به جا مانده است.

میرا

بازدید از شهر باستانی میرا

یکی از جاذبه‌های شهر میرا، سایت باستان شناسی آن است که همه روزه فعالیت دارد و باز می‌باشد. اما لازم به ذکر است که در نیمه دوم سال (بین ماه‌های نوامبر و مارچ) این مکان از 8 صبح الی 5 بعد از ظهر فعالیت دارد. به علاوه آنکه سایت باستان شناسی شهر میرا در نیمه اول سال (بین ماه‌های آوریل و اکتبر) این مکان از 8 صبح الی 7 بعد از ظهر باز است. برای وارد شدن به این شهر تاریخی و تماشای آثار باقی‌مانده باید در ساعات ذکر شده و با پرداخت هزینه ورودی شهر وارد شوید. لازم به ذکر است که بقایای بندر قدیمی و تاریخی آندریاس در زیر آب قرار دارد و در بندر کوچک میرا قرار دارد. می‌توانید قایق کرایه کنید و در اطراف بندر بچرخید تا میراث باستانی به جا مانده را تماشا کنید. لازم به ذکر است که معبد آرتمیس الوترا که در میرا قرار دارد و بزرگ‌ترین ساختمان در کل منطقه لیکیه به شمار می‌آید و شهرت زیادی دارد.

میرا

راه‌های دسترسی به شهر باستانی میرا

توریستان و گردشگران عزیزی که قصد دارند به سمت شهر باستانی میرا بروند می‌توانند از شهر دمره به راحتی خود را به آن‌جا برسانند. برای ورود به این شهر باستانی زیبا باید به نزدیکی ورودی بروید و از مرکز ویژه‌ای که آن‌جا قرار دارد بلیط ورودی شهر را تهیه کنید. در نزدیکی و اطراف سایت باستان‌شناسی شهر میرا فروشگاه‌های توریستی، رستوران‌ها، پارکینگ اتومبیل، کافه‌های دنج و امکانات مجهز برای توریست‌ها به چشم می‌خورد. 

شهر آنتالیا | همه چیز درباره آنتالیا؛ از زبان و فرهنگ تا آب و هوا و قوانین آنتالیا 

سخن پایانی

به گردشگران و توریستان شهر آنتالیا توصیه می‌کنیم که بعد از بازدید از جاذبه‌های طبیعی شهر آنتالیا به شهر باستانی میرا هم بروید و از آن بازدید به عمل بیاورید. امیدواریم که این مطلب از سایت لحظه آخر برای شما مفید بوده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر