کلیسای جواری

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/19
بازدید: 1555
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گرجستان یکی از مقاصد گردشگری بی نظیر به شمار می رود که به دلیل مکان های دیدنی و تاریخی سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند در این قسمت می خواهیم یکی از بنا های تاریخی به نام کلیسای جواری را به گردشگران تور گرجستان معرفی کنیم.بازدید از مکان‌های مذهبی و تاریخی ادیان مختلف در خارج از کشور می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده و جالب باشد. این مکان‌ها یادآور تاریخ، فرهنگ و سنت‌های یک کشور هستند. کلیسای جواری گرجستان همان مکان تاریخی و مذهبی این کشور است که در شهر تفلیس قرار دارد. این کلیسا از گذشته تا به امروز به عنوان یک مکان ارزشمند برای گرجستان مهم واقع ‌شده است؛ زیرا از نظر فرهنگی، تاریخی، گردشگری و... مانند شناسنامه‌ای بوده که قدمت زیادی دارد. بازدید از صومعه جواری گرجستان یکی از بهترین قسمت‌های سفر به گرجستان است که نباید آن را از دست داد.

معرفی صومعه جواری گرجستان

معرفی صومعه جواری گرجستان

ساخت صومعه جواری گرجستان در قرن ششم، تأثیر شگفتی بر شهر تفلیس گذاشته است. شهر تفلیس گرجستان، سنگی عظیم دارد که کلیسای جواری گرجستان روی آن سنگ قرار دارد. ساخته‌شدن یک کلیسا آن هم بر روی قطعه سنگ خود یک دلیل است که گردشگران برای بازدید از این مکان جذب می‌کند. ناگفته نماند که کلیسای جواری گرجستان در میراث یونسکو به ثبت رسیده است. منطقه‌ای که صومعه جواری در آن قرار ‌گرفته، پوشش گیاهی و طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد. حتی قدم‌ زدن در این طبیعت حس و حال خوبی به گردشگران می‌دهد. 
تاریخ و معماری کلیسای جواری گرجستان برجسته‌ترین موضوعاتی هستند که امروزه گردشگران برای دیدن آن‌ها به این صومعه می‌روند. این سازه در غربی‌ترین قسمت تفلیس، در شهر متسختا قرار دارد. ساختمان ارتدکس صومعه جواری، در پارک ملی تفلیس به سک صلیب شبیه است. افرادی که برای بار اول از این ساختمان بازدید می‌کنند از عظمت صومعه لذت می‌برند. نمای ساختمان کلیسای جواری گرجستان سنگی است و می‌توان قدمت آن را از روی ظاهر ساختمان نیز تشخیص داد.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

تاریخچه کلیسای جواری گرجستان

کلیسای جواری به زبان گرجی به معنای صلیب می باشد که در قرن 4 یک صلیب چوبی در قسمت لبه ی پرتگاه کوه مقدس مشرف به شهر متسختا که پایتخت قدیم گرجستان بوده است توسط سنت نینو ساخته که نماد شکست بت پرستی و ظهور مسیحیت بوده است به همین دلیل در این قسمت در سال 545 کلیسای کوچکی در قسمت شمالی این صلیبب چوبی ساخته شد و در نهایت بین سال های 586 تا 605 یک کلیسای بزرگ به روی صلیب ساخته شد.یکی از زیبا ترین قسمت کلیسای جورای نمای خارجی بنا می باشد که با مجسمه تسکین دهنده تزئین شده است.همچنین این کلیسا در سال 2004 به عنوان آثار تاریخی متسختا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
دانستن تاریخچه کلیسای جواری گرجستان موجب می‌شود تا بهتر با آن مکان ارتباط برقرار کنید و دلیل سبک معماری آن را بیشتر درک خواهید کرد. نام کلیسای جواری به معنی صلیب بوده که در پی یک واقعه روی این مکان مقدس گذاشته ‌شده است. در زمان‌های پادشاهی میریان سوم، پیرزنی که نینو نام داشت او را با مسیحیت آشنا کرد. سپس پادشاه مسیحی شد و یک صلیب چوبی ساخت که جایگزین بت‌های آن دوران شود. طبق گفته‌های نیاکان گرجستان این صلیب بعدها توانایی‌های خاصی مانند معجزه از خود نشان داد که توجه همه مردم آن زمان را به خود جلب کرد. 
در آن زمان مردم اعتقاد عجیبی به معجزه و توانایی‌های آن داشتند؛ این موضوع باعث می‌شد از شهرهای دوری به قفقاز بیایند تا آرزوی خود را از صلیب تقاضا کنند. این مکان طی سال‌ها مورد نیایش قرار داشت تا اینکه در زمان پادشاه گوارام اول، مردم تصمیم گرفتند یک مکان مقدس را بنا کنند. پس از این تصمیمات در نهایت یک ساختمان در مکانی که صلیب قرار داشت ساخته شد. ساختمان ساخته‌ شده کوچک است و در حاضر نیز وجود دارد. زائرینی که به قفقاز می‌آمدند، نمی‌توانستند تمام نیازهای خود را در آن کلیسای کوچک برآورده کنند. 

کلیسای جواری گرجستان
سرانجام کلیسای بزرگ و نهایی در سال 605 ساخته شد که محل کنونی صومعه جواری گرجستان است. این سازه توسط تصمیم اریسمتاواری استپانوس ساخته شد. کتیبه‌ای در قلب این کلیسا وجود دارد که تمام افرادی را که در ساختن صومعه جواری دست داشته‌اند را ثبت ‌کرده است؛ اما این مکان پس از ساخت مورد حمله عرب‌ها قرار گرفت و آسیب‌هایی به بنا زده شد. با این حال باز هم کلیسای جواری گرجستان دوباره احیا شده و مورد استفاده زائرین قرار می‌گیرد. کلیسای جواری گرجستان به ‌قدری ارزشمند واقع‌ شده که یونسکو در سال 1994 آن را یکی از میراث دنیا قرار داد.

ساختمان این مجموعه که یکی از قدیمی ترین کلیساهای تفلیس و از شاهکار های معماری و محیط زیست می باشد اما در سال های اخیر به دلیل باران های اسیدی ، باد های قوی قسمت های از سقف ، موزاییک ها ، نقش برجسته های بنا به سمت نابودی رفته اند.

در ساخت کلیسای جواری از معماری هنر شرق و غرب گرجستان گرفته شده است و در قسمت های از سنگ ها عناصر پر زرق و برق دیده می شود ، این کلیسا یکی از شاهکار های قدیمی مردم گرجستان می باشد که الگوی بسیاری از کلیسا ها در گرجستان است.
کلیسای جواری یکی از مهم ترین قطب های گردشگری کشور گرجستان به شمار می رود و همچنین یکی از مقدس ترین کلیسا های قفقاز محسوب می شود به همین دلیل است که تا به امروز جشن های بزرگی درون کلیسا صورت می گیرد.
کلیسای جواری در محل برخورد دو رودخانه ی کر و آرگوی واقع شده است که با شهر مستختا 12 کیلومتر فاصله دارد.
معماری صومعه جواری 

معماری صومعه جواری 


معماری صومعه جواری جزء حیرت‌انگیزترین معماری‌های دنیا است؛ این بنا در بالای صخره شبیه به یک درخت که ریشه‌ای محکم دارد، خود نمایی می‌کند. سنگی که کلیسای جواری گرجستان روی آن قرار گرفته است حکم پایه‌ای استوار برای آن دارد. معماری صومعه جواری به گونه‌ای است که احترام به طبیعت را به زائران و تمامی مردم نشان می‌دهد. ساختمان صومعه جواری دارای دو در برای ورود است که در دوجهت مخالف از هم (شمال و جنوب) قرار دارد. کلیسای جواری گرجستان دارای یک محراب قوس‌دار است که دو قسمت این ساختمان را به یکدیگر وصل می‌کند. این مکان دارای 4 محراب است که هر کدام زیبایی خاصی را به فضای کلیسا داده‌اند. از آنجایی که صومعه جواری مورد احترام واقع می‌شود سعی ‌شده تا از معماری ارزشمند آن نهایت محافظت و نگهداری انجام شود. این سازه زیبا در شب با چراغ‌های بزرگ نورانی می‌شود.

بهترین زمان بازدید از معماری صومعه جواری

سفر به گرجستان با آب و هوای مطلوبش در هر زمان جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ مثلاً جشن‌های زمستانی این کشور در کنار تفریحات آن می‌تواند جالب باشد. اگر قصد بازدید از صومعه جواری را در یک روز خوش آب و هوا را دارید باید در ماه‌های ژوئن، سپتامبر یا می سفر کنید. در این ماه‌ها می‌توانید زیبایی‌های اطراف کلیسای جواری گرجستان را مشاهده نمایید. در این سه ماه پوشش گیاهی و طبیعت گرجستان خود را به ‌خوبی نمایان می‌کند و فضای پرطراوتی به وجود می‌آورد. این کلیسا در تمام شبانه‌روز زیبا است و هر لحظه که به بازدید از آن بروید به وجد خواهید آمد.
با بازدید از کلیسای جواری گرجستان می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آن نیز دیدن کنید. صومعه‌های دیگر گرجستان مانند صومعه زدزدانی و شیو مگویمه تنها حدود 20 کیلومتر با کلیسای جواری فاصله دارند. همچنین قلعه ببریس و پارک متاتسمیندا دو مکان زیبا برای گردش است که به کلیسای جواری گرجستان نزدیک هستند؛ در این صورت می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. بهتر است که مدت بازدید از کلیسای جواری گرجستان را 1 ساعت در نظر بگیرید.
 

چگونه به صومعه جواری برویم؟


صومعه جواری گرجستان حدود 17 دقیقه از تفلیس فاصله دارد و با وسیله نقلیه دسترسی به آن راحت می‌شود. صخره‌ای که کلیسای جواری گرجستان روی آن است در شهر متسختا قرار دارد. این شهر طی زمان‌های گذشته نقش مهمی در تاریخ سیاسی گرجستان داشته و پایتخت آن بوده است. برای رفتن به صومعه جواری گرجستان می‌توانید از تاکسی‌های مخصوص استفاده کنید. بازدید از این مکان مذهبی برای تمام مردم رایگان است. 


آدرس: گرجستان، شهر متسخنا، کمربندی تفلیس، صومعه و کلیسای جواری
 

سخن آخر
بازدید از ساختمانی با معماری قدیمی که روی قله‌ای مرتفع قرار دارد برای گردشگران شگفت‌انگیز است. همچنین سرسبزی اطراف کلیسای جواری گرجستان به زیبایی‌های این ساختمان کمک شایانی می‌کند. این کلیسا به قدری چشم‌نواز است که به عنوان یک مقصد برای گردشگران و توریستان تفلیس در نظر گرفته می‌شود. صومعه جواری گرجستان می‌تواند بهترین مکان برای گرفتن عکس یادگاری باشد. تمام فصل‌ها برای بازدید از کلیسای جواری مناسب هستند و هیچ محدودیتی برای گردشگران در این زمینه وجود ندارد. 
 

نظرات کاربران

  1. فرهود فرهود 1397/07/10
    6 نفر پسندیدند
    جالب بدونید از زمانی که کلیسای جواری ساخته شد ، الگوی بسیاری از کلیسا ها شد که همین موضوع بر جذابیت جاذبه می افزاید

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر