غار حرا

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3378
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جبل النور یا جبل القرآن و جبل الاسلام نام کوه معروفی است که غار حرا در آن قرار دارد، این کوه یکی از مقدس ترین جاذبه های مذهبی مکه برشمرده می شود. داخل غار حرا مکانی بود که پیامبر با شنیدن آیات سوره علق به پیامبری مبعوث شد و پس از آن از جانب پروردگار به هدایت جهانیان مبعوث شد. در این مقاله می خواهیم در مورد غار حرا و فاصله غار حرا تا مکه بیشتر صحبت کنیم، پس با لحظه آخر همراه باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. غار حرا در کدام سرزمین است؟
  2. اسرار غار حرا
  3. فاصله غار حرا تا مکه

غار حرا در کدام سرزمین است؟

جبل النور نام کوهی در منطقه جحاز مکه در کشور عربستان سعودی است، این کوه غار های زیادی را در خود جای داده است با توجه به روشنایی قابل توجه غار حرا پیامبر داخل غار حرا را برای عبادت پروردگار پذیرفتند. این غار در میان مسلمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که اولین آیات عشق در این غار به پیامبر وحی شد. فرشته وحی بر پیامبر نازل شد و به پیامبر که بی سواد بود دستور داد بخواند؛ در این غار پیامبر 5 آیه اول سوره علق را خواندند. عموم حجاح در هنگام سفر حدوداً یک تا یک ساعت و نیم کوهنوردی می کنند تا از داخل غار حرا بازدید کنند و مدتی را به زیارت بپردازند. غار حرا قابلیت دیدن کل فضای شهری مکه را به حجاج خواهد داد، این نقطه پس از مکه به عنوان یکی از نقاط محبوب زائران شناخته می شود بر اساس نظر سنجی عموم حجاج سحر و یا غروب را برای بازدید از این غار انتخاب می کنند و معتقدند رسیدن به این غار وابسته به توانایی شخص ممکن است 45 دقیقه تا 3 ساعت به طول بیانجامد اما عموم افراد معمولاً پس از 1 ساعت و نیم به این غار خواهند رسید، نکته حائز اهمیت با توجه به گرمای عربستان همراه داشتن آب، چراغ قوه و پوشش مناسب است. این غار یکی از مذهبی ترین و عارفانه ترین نقاط عربستان است که می تواند هر شخصی را مجذوب خود کند با تمام این تفاسیر اما تجمع در این نقطه چندان جایز نیست و بهتر است حجاج پس از زیارت سریع تر از غار خارج شود. گرچه بازدید از داخل غار حرا بخشی از آداب حج نیست اما عموم زائران از روی کنجکاوی و استفاده از فضای عارفانه غار حرا به سمت کوه جبل النور حرکت می کنند، با توجه به این موضوع پس افراد سالمند در صورت عدم توانایی می توانند کوه پیمایی نکنند.

 

 غار حرا

 

یکی از ویژگی های ظاهری که جبل النور را از کوه ها و تپه های دیگر متمایز می کند قله غیرمعمول آن است که به نظر می آید که دو کوه روی هم قرار گرفته اند. قله این کوه در کویر یکی از تنهایی ترین مکان ها است. جالب است بدانیم داخل غار حرا این غار فقط با کمی خار پوشیده شده و اثری از آب و گیاه دیگر مشاهده نمی شود. بر اساس تحقیقات طول و ارتفاع این قاره حدوداً 2 متر است اما عرض آن 20/1 است و فاصله بین غار حرا با قله حدودا 20 دقیقه است. بر اساس روایات حضرت آدم (ع) مصالح اولیه کعبه را از پنج کوه برداشت که یکی از کوه ها کوه جبل النور بود. از جمله معجزات پیامبر اسلام به حرکت در آمدن غار حرا به زیر پیامبر است. بر اساس روایات با توجه به اینکه نشانه هایی از پیامبری در حضرت محمد نمایان شد او نیاز به خلوت داشت از این رو داخل غار حرا را برگزید. 

اسرار غار حرا

اسرار و عجایب غار حرا و جبل النور بی شمارند، یکی از عجایب این کوه فرستادن گوسفند از سمت این کوه برای ذبح به جای حضرت اسماعیل در روز عید قربان بود. هم چنین نحوه قرار گیری غار حرا نیز از دیگر عجایب این غار است. زیرا انتهای این غار به سمت مسجد الحرام و ابتدای آن به سمت بیت المقدس اولین قبله مسلمانان است. این غار گنجایش یک نفر را به حالت ایستاده و گنجایش پنج نفر را به صورت نشسته دارد. در گرم ترین ماه های سال این غار کاملا خنک است. پیامبر همواره یک ماه از سال را به منظور عبادت پرورگار در این غار به سر می بردند. بر اساس نظر سنجی عموم بازدید کنندگان حس و حال خود را در مورد داخل غار حرا با یک آرامش درونی بی مثال بیان کردند که این موضوع قابل تأمل است. روایات نقل آن دارند که در هنگام حرکت به سمت غار حرا غم و اندوه از دل خارج خواهد شد.

فاصله غار حرا تا مکه

در زمان پیامبر غار حرا جز مکه نبود اما با توجه به تبدیل شدن بافت شهری در این منطقه جبل النور نیز به عنوان بخشی از مکه شناخته شد. حجاج برای زیارت و بازدید از داخل غار حرا باید حدوداً 1 ساعت و نیم کوهنوردی کنند، هم چنین فاصله غار حرا تا مکه (مسجد الحرام) حدودا شش کیلومتر است. کوه جبل النور مشرف بر منا است و ارتفاع آن از سطح دریا حدوداً 560 متر است.

 

معرفی مکه مکرمه - مکه یکی از شهرهای کشور عربستان است که در این شبه جزیره واقع شده و یکی از شهرهای تاریخی این کشور به حساب می آید.

 

جمع بندی

پیامبر (ﷺ) زمانی که نشانه های از نبوت را در خود دید نیاز به تنهایی داشت از این رو روزانه و یا شبانه با مقداری آذوقه به داخل حرا می رفت و به عبادت و راز و نیاز با پروردگار می پرداخت. نقل است پیامبر تا قبل از رسیدن به مقام نبوت دو بار در رویا اتفاقاتی را مشاهده می کردند که همین عامل سبب شد تا ایشان با پروردگار خلوت کنند تا زمانی که فرشته وحی بر ایشان فرود آمد و خبر نبوت را به ایشان داد. با توجه به فضای عارفانه این غار هر ساله عموم حجاج از این غار بازدید می کنند و مدتی را به عبادت می پردازند، کاربر گرامی به پایان یکی از مقالات سایت لحظه آخر نزدیک می شویم از خاطره ای را از سرزمین وحی دارید حتماً این حس را با ما به اشتراک بگذارید هم چنین نظرات و دیدگاه خود را در مورد مقالات سایت در بخش نظرات عنوان کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر