شهر سوخته بانکوک

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3439
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروزه، بانکوک پایتخت تایلند است. اما در گذشته پایتخت تایلند چه شهری بوده؟ شهر سوخته آیوتایا، قبل از بانکوک، 417 سال به عنوان پایتخت تایلند برگزیده شد که به دلیل سوختن در آتش، امروزه به یکی از جاذبه های تاریخی پربازدید تایلند تبدیل شده است.

 

اگر از شهر بانکوک، 89 کیلومتر به سمت شمال برویم، با شهری با نام سری ناخون سی آیوتایا روبرو می شویم. شهری که در سال 1350 میلادی به عنوان دومین پایتخت تایلند در دوران پادشاهی سوخوتای و توسط پادشاه یوتانگ ساخته شد. 

 

 

تا سال 1767، نزدیک به 33 نفر از خاندان های مختلف تایلند در شهر سوخته آیوتایا حکومت کردند که به موجب آن، شهر آیوتایا با بیش از 400 معبد و مسجمه زیبا، محلی برای نشان دادن اوج هنر و معماری کامبوج و سوخوتای بود بطوریکه در قرن 17 میلادی، سری ناخون سی آیوتایا به عنوان زیباترین و ثروتمندترین شهر جهان شناخته شد.

میانماری ها که در گذشته به برمه ای ها معروف بودند، در اوایل قرن 18 به سیام، تایلند کنونی، حمله کردند. آن ها پس از اینکه شهر آیوتایا را فتح کردند تمام مجسمه ها و معابد را تخریب کرده و شهر را به آتش کشیدند لذا امروزه به این شهر، شهر سوخته گفته شده و تنها ویرانیه هایی از مجسمه ها، معابد و بناهایی باقیمانده که زمانی نشانگر تاریخ، فرهنگ، معماری و گذشته پادشاهان و مردم سیام بودند.

 

 

در سال های 1657 الی 1688، نارای، پادشاه سیام بود. در آن زمان روابط تجاری با کشورهای همسایه بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند ایران و هند، بسیار برای پادشاه سودمند بود. همچنین بازرگانان زیادی هم از کشورهای ژاپن، هند، چین، پرتغال و ایران وارد شهر آیوتایا می شدند. بازرگانان تا زمانی که هوا مساعد شود، مدتی را در آیوتایا اقامت داشتند لذا پادشاه سیام دهکده های مختلفی را در شهر برای ایرانی ها، پرتغالی ها و غیره ایجاد کرد. 

به دلیل اینکه ایرانی ها بیشترین بازرگانان را تشکیل داده و مسلمان هم بودند، این موضوع باعث شد دین اسلام در آیوتایا رواج پیدا کند. شیخ احمد قمی، معروف ترین تاجر ایرانی بود که توانست به خوبی در سیام شناخته شود. شیخ احمد قمی همچنین در دربار پادشاه، مشاور امور مذهبی پادشاه بود که این موضوع باعث شده حتی امروزه هم این شخص یکی از افراد محبوب در میان تایلندی ها باشد.

 

 

اما دین تنها موردی نبود که در سیام رواج پیدا کرد. حضور بازرگانان از کشورها و با فرهنگ های مختلف در آداب و رسوم و فرهنگ سیام هم تاثیر داشت. در آن زمان مردم سیام انواع غذاهای چینی، ژاپنی، ایرانی و هندی را طبخ می کردند.

در میان معابدی که در شهر سوخته آیوتایا ساخته شد، معبد وات پری سی سانپت، بزرگترین معبد شهر بود. مردم شهر در داخل معبد، مسجمه ای 52 فوتی ساختند که با چندین کیلو طلا آن را پوشانده بودند. این موضوع باعث شد وقتی برمه ای ها به شهر حمله کردند، ابتدا به سراغ ویران کردن این معبد بروند. جالب است بدانید تایلندی ها از معبد وات پری سی سانپت جهت برگزاری مراسم های سلطنتی خود استفاده می کردند.

 

 

معبد Wat Mahathat هم یکی از معبد شگفت انگیز آیوتایا به حساب می آید. در داخل معبد، درختی وجود دارد که مردم شهر هنگام ساخت معبد، سر مجسمه بودا را در آن قرار دادند. برمه ای ها این معبد را هم تخریب کردند اما با کمال تعجب، درخت و مجسمه داخل آن آسیب ندیدند. از آن جالب تر با اینکه سال ها از این اتفاق می گذرد، اما با رشد درخت، مجسمه در داخل آن همچنان سالم مانده است لذا این موضوع باعث شده درخت و مسجمه داخلش برای تایلندی ها مقدس به شمار رود.

 

 

امروزه شهر سوخته آیوتایا در میان گردشگران تور تایلند از محبوبیت بالایی برخوردار گشته است. اگر شما هم علاقه به بازدید از این شهر را دارید بهترین راه بازدید از شهر، استفاده از سامانه های مترو در شهر بانکوک جهت رسیدن به شهر است چرا که علاوه بر ارزان بودن و دوری از ترافیک، آسایش مطلوبی را هم به ارمغان می آورد. گردشگران می بایست در شهر بانکوک وارد ایستگاه Hualamphong شوند، سپس بعد از دو ساعت نشستن در قطار به شهر آیوتایا برسند.

 

 

شهر آیوتایا امروزه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و گردشگران می توانند در میان بازارهای شناور انواع سوغاتی های مورد نیاز خود را تهیه کرده و همچنین انواع غذاهای چینی، هند، ژاپنی و ایرانی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم را در این شهر میل کنند. لازم به ذکر است با اینکه حجم غذاها کم می باشد، اما قیمتی بسیار ارزان داشته و اکثر گردشگران بیش از یک وعده را سفارش می دهند.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 103 کاربر