آبشار ویکتوریا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 410
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آبشار ویکتوریا یکی از عظیم ترین و زیباترین آبشارهای دنیا می‌باشد که در جنوب قاره آفریقا بر روی رودخانه زامبزی واقع شده است. این آبشار عظیم برروی خط مرزی زامبیا و زیمبابوه قرار دارد. آبشار ویکتوریا که عریض ترین آبشار دنیا شناخته شده و جزء معدود مکان هایی در جهان است که در آن شاهد پدیده‌ی ماه‌کمان هستیم؛ این آبشار طبیعی و زیبا امروزه یکی از نقاط گردشگری آفریقا می باشد که سالانه گردشگران و جهانگردان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می کند. برای آشنایی بیشتر با این آبشار زیبا و طبیعی با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا نکات باور نکردنی و اطلاعات شگفت آوری راجب این پدیده طبیعی مطالعه نمایید.

آبشار ویکتوریا

آشنایی با آبشار ويكتوريا 

آبشار ویکتوریا که در سال ۱۹۸۹ به عنوان میراث ملی و مشترک زیمباوه و زامبیا به ثبت جهانی یونسکو رسیده است، اولین بار در سال ۱۸۵۵ به دست کاشف مشهور اسکاندیناویی، دیوید لیوینگستن، کشف شد و به افتخار ملکه انگلستان به نام ویکتوریا نامگذاری شد؛ لازم به ذکر است که این آبشار با نام محلی خود یعنی «موسی اوآ تونیا» نیز شناخته می شود و با هر دو نام به ثبت جهانی رسیده است. همچنین دیوید لیوینگستن، از نام های «سئونگو» یا «چونگوه» که به معنای «مکان رنگین کمان» می باشد نیز نام برده است که گویی در گذشته بیشتر در بین اهالی محلی و قدیمی منطقه رواج داشته است.
در واقع، رنگین کمان های این آبشار بسیار مشهور و البته به نوعی می توان گفت دائمی هستند؛ چرا که به سبب شدت جریان و پرتاب آب در هوا هنگام فروریزش آب از سنگ های آبشار به سمت پایین، بوجود می آیند. به علاوه شما می‌توانید زمانی که ماه در پرنورترین حالت خود قرار دارد، رنگین کمان های شبانه را بر روی این آبشار مشاهده نمایید. به این پدیده ماه‌کمان گفته می شود که آبشار ویکتوریا از معدود جاهایی در دنیا است که می توانید در آن شاهد این پدیده بی نظیر باشید. 
این آبشار که از لحاظ ارتفاع دوبرابر آبشار نیاگارا و عرض آن دوبرابر آبشار نعل اسبی برآورد شده، دارای دو جزیره به نام های لیوینگ استون و بروکا می باشد. همچنین این آبشار که از حرکت تندآب‌های رودخانه زامبزی شکل گرفته است، با وجود اینکه بیشتر آن در کشور زیمباوه قرار گرفته است و تنها بخش های کمی از آن در زامبیا می‌باشد، متعلق به هر دو کشور بوده و همچنین پارک ملی ویکتوریا که کمتر از ده کیلو متر با آبشار فاصله دارد نیز به صورت مشترک بین این دو کشور قرار گرفته و مورد استفاده اهالی و گردشگران هر دو کشور است.
این شگفتی ها در مورد آبشار ویکتوریا سبب شده تا این آبشار جزو عجایب هفتگانه طبیعی در سازمان CNN شناخته شده باشد.

مشخصات آبشار ویکتوریا 

منبع آبشار ویکتوریا که بومیان منطقه آن را به نام «موسی اوآ تونیا» به معنی «مه خروشان» نام می برند، رود زامبزی می باشد. این آبشار با ۱۷۰۸ متر عرض، عریض‌ترین آبشار دنیا محسوب می‌شود که ۱۰۸متر ارتفاع داشته و همچنین آبشار ویکتوریا تنها آبشار دنیا است که ۱۰۰ متر عمق دارد.

تفریحات آبشار ویکتوریا 

بدون شک هیجان انگیزترین بخش سفر شما به آبشار ویکتوریا، شنا کردن در استخر شیطان می باشد!در کنار جزیره لیوینگستون و لبه آبشار، آبگیر کم عمقی معروف استخر شیطان وجود دارد. در ماه‌های سپتامبر تا دسامبر گردشگران با شنا کردن در استخر طبیعی شیطان که در لبه آبشار قرار دارد، خود را به چالش می‌کشند؛ چرا که در زمانی از سال که سطح آب این استخر پایین است، به طور طبیعی حاشیه‌ای در کنار این استخر به وجود می‌آید که از سقوط افراد به دریاچه جلوگیری می کند؛ اما اگر در حالت عادی برای شنا کردن وارد این استخر طبیعی بشوید، ممکن است منجر به سقوط و مرگ شما بشود.

رفتینگ در آبشار ویکتوریا
شما می‌توانید از تفریحات دیگری مانند رفتینگ و قایقرانی نیز استفاده نمایید؛ به علاوه در کنار وجود گونه های گیاهی و جانوری متفاوت در نزدیکی دریاچه و وجود بیش از ۵حیوان بزرگ مانند شیر، کرگدن، فیل و … از پارک ملی ویکتوریا که بین زامبیا و زیمبابوه مشترک است، دیدن کنید. همچنین می تواند از پل واقع شده بر روی این دریاچه بپرید! چرا که به طرز شگفت‌آوری، بانجی جامپینگ یکی از تفریحات ترسناکی است که سفر به آبشار ویکتوریا در اختیار شما می گذارد و شما می توانید از ارتفاع ۱۱۱متری به درون این دریاچه پریده و سفری هیجان انگیز و دلهره آور‌ در دل زیبایی های طبیعت وحشی داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از آبشار ویکتوریا 

بهتر است قبل از سفر به آبشار ویکتوریا جوری برنامه ریزی کنید تا زمانی از سال به این آبشار بروید که امکان انجام فعالیت های دلخواهتان وجود داشته باشد. در فصول کم آب سطح آب رودخانه زمبزی، به حدی کاهش می یابد که رسیدن به نقاط بیشتری از آن با پای پیاده امکان پذیر می باشد. همچنین آخر فصل خشک، یعنی اواخر ماه آگوست که کاهش پخش شدن قطرات آب سبب می شود تا آبشار واضح تر دیده شود و خطر ابتلا به بیماری مالاریا کمتر است؛ بهترین زمان برای سفر به آبشار ویکتوریا می باشد.هر چند زیبایی آبشار در این فصل به اندازه فصل هایی که بارانیست، متحیر کننده و چشمگیر نیست؛ اما به راحتی می توانید در استخر شیطان شنا کنید یا فعالیت‌هایی مانند قایق سواری انجام دهید. به علاوه نکته حائز اهمیت این است که در این فصل از رعد و برق، باران های موسمی و طوفان در بعد از ظهر خبری نیست و به راحتی می توانید از سفر خود بدون هیچگونه دردسری لذت ببرید.

حقایقی درباره آبشار ویکتوریا 

آبشار ویکتوریا را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین نقاط جهان یاد کرد که سالانه گردشگران بسیار زیادی را از هر نقطه از جهان به این مکان که دارای ویژگی های بسیار خاص و جذابی می باشد، می کشاند. از جمله این جذابیت های منحصر به فرد باید به این اشاره کرد که جنگل های اطراف رودخانه زامبزی و این آبشار ۲۴ ساعت شبانه روز در هفت روز هفته بارندگی دارند که به علت افشانه های موجود در هوا می باشد.رود زامبزی پس از رود های نیل، کنگو و نیجر، چهارمین رود بزرگ آفریقا است که بیشتر بخش های آن در زیمباوه و زامبیا قرار دارد؛ اما با این حساب، کشور های نامیبیا، مورامبیک، آنگولا و بوتسوانا را نیز پشت سر می‌گذارد.مه غلیظی که بر فراز آبشار وجود دارد، ارتفاعی حدود ۴۰۰متر دارد که گاه به دوبرابر می‌رسد، وجود این مه باعث می‌شود توده غبار و ابرهای تشکیل دهنده از ۵۰کیلومتر دورتر نیز قابل مشاهده باشند. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر