برج سرخ

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/14
بازدید: 4948
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برج قرمز که به برج قزل کوله معروف است، در شهر آلانیا در کشور همسایه ما، ترکیه وجود دارد. دلیل این نام گذاری، رنگ قرمز آجرهای کار رفته در نمای بیرونی این سازه می باشد. برج قزل کوله نماد شهر آلاینا می باشد، که یکی از بهترین سازه های نظامی جا مانده از دوره سلجوقیان می باشد. برج سرخ برای تامین امنیت بندرگاه و محافظت از کارخانه کشتی سازی، قرن ها کارایی داشته است.

برج سرخ

برج سرخ یا برج قرمز کجاست؟

شهر آلانیا در کشور ترکه واقع شده است. این شهر زیبا دارای اماکن مسکونی و توریستی زیبایی است که هر ساله گردشگران تور آلانیا زیادی را به سوی خود جذب می کند. یکی از جاذبه های دیدنی این شهر برج سرخ است. این ساختمان به عنوان نماد شهر آلانیا میباشد و حتی در پرچم این شهر، برج سرخ نیز به کار رفته است. برج سرخ آلانیا در ساحل این شهر و در کنار دریای مدیترانه قرار دارد. این بنا در حدود هشتصد سال پیش ساخته شده است. ساخت این برج در اوایل دوره سلطنت سلجوقی شروع شد و سرانجام در سال 1226 تکمیل شد. برج سرخ یا قزل کوله آلانیا که یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید. نام این برج از آجرهای قرمز رنگ گرفته شده است. این آجرها از سنگ های تراشیده شده در قسمت بالایی و پایینی این برج تشکیل شده است.

سفر به زیباترین شهر ساحلی ترکیه!

معماری برج سرخ

این  سبک از معماری 8 ضلعی در آلانیا، به ارتفاع 33 متر در عرض 12.5 متر و همچنین قطر 29 متر در سال  1226  به دستورعلاالدین کی قباد اول در 5 طبقه به کارگرفته شد. همانطور که قبلا ذکر کردیم، این نوع سازه ساخته متعلق به دوره سلجوقیان می باشد که نشانگر معماری نظامی آن دوره است. این برج توانایی اسکان 2000 نفر را دارد و نکته جالب دیگر برج قرمز، در مورد تراز آن می باشد چون به دلیل بستر ناهموار دو طرف این قلعه، ضعله غربی آن به جای 33 متر ارتفاع، دارای 30 متر ارتفاع است!

معماری برج سرخ

نمای این سازه عظیم، ساخته شده از دو نوع سنگ آجر و مرمر است که این سنگ ها و مصالح، همگی استخراج شده از بناهای قدیمی همان دوران می باشد!!! فاصله طبقه همکف تا نوک برج قزل کوله تقریبا شامل 85 پله می شود. کل این ساختمان حول ستونی توخالی ساخته شده است. حالا چرا توخالی ؟؟ این ستون توخالی، وظیفه تامین آب خدمه و افراد نظامی ساکن در برج را داشته است. این سبک از سازه بیشتر برای تحمل محاصره های طاقت فرسا به کار گرفته می شده است.

اطلاعات بازدید از برج سرخ

البته در این روزها از برج سرخ به عنوان نمایشگاه فرش و موزه استفاده میشود که این باعث دوچندان شدن دلیل سفر به این سازه میشود. برای دسترسی به برج سرخ باید در شهر آلانیا به سمت جنوب ساحل کلوپارتا برویم که این مسیر را می توان با اتوبوس ها یا تاکسی های بین شهری پیمود.
افراد مایل به بازدید از این سازه می توانند در تمامی ایام هفته از ساعات 9 صبح الی 7 عصر از این برج دیدن کنند. همچنین هزینه ورودی برای هر نفر 15 لیر ترکیه(44.000 تومان) می باشد 
البته ناگفته نماند که اکثر تورها و دفاتر گردشگری، بازدید از این بنا و بناهای دیگر را بصورت پکیجی شامل چندین مکان دیدنی دیگر در نظر می گیرند. دلیل این کار در قسمت بعد میفهمیم.

برج سرخ آلانیا

جاذبه های گردشگری اطراف برج سرخ

در اطراف برج سرخ جاذبه های گردشگری زیادی قرار دارد که در ادامه قصد داریم به معرفی این جاذبه ها بپردازیم.

قلعه آلانیا

قلعه آلانیا یکی از بناهای مربوط به قرون وسطا است، که در جنوب شهر آلانیا ترکیه واقع شده است. این بخش تاریخی، تنها قلعه باقی مانده از دوره سلجوقی می باشد. این سازه دارای 3 دیوار، 83 برج و 140 کنگره می باشد. قلعه آلانیا با دیواری به پهنای 6 کیلومتر احاطه شده است. دیگر جنبه گردشگری این قلعه، نقاشی های زیبای موجود در آن می باشد که باعث خشنودی توریست ها شده است.

قلعه آلانیا

فانوس دریایی آلانیا

این فانوس به همراه 280 اسکله با ترکیبی از انواع قایق های تفریحی، بادی و قایق های لوکس می تواند منظره ایی بسیار زیبا را برای گرشگران به ارمغان بیاورد. این نوید را به شما می دهم که حتی اگر قایق در اختیار خود ندارید، قدم زدن در کنار این منظره برای شما راضی کننده خواهد بود.

پارک آبی آلانیا

این پارک که با نام آلانیا اکوا پارک شناخته می شود، با داشتن انواع سرسرها و سرگرمی های آبی متنوع در مرکز شهر آلانیا قرار دارد. 15 نوع سرسره، محوطه آفتاب گیری، بخش بازی کودکان از بخش های این مجموعه می باشد.

پارک آبی آلانیا

غار داملاتاش

این غار در قسمت غربی جزیره وجود دارد. این غار در سال 1948 بصورت کاملا تصادفی توسط انجار دینامیت کشف شد، که این انفجار برای رهایی یافتن از تودهای سنگی صورت گرفته بود.

ساحل کلئوپاترا

این ساحل بخشی از سواحل آنتالیا به شمار می رود، و در قسمت غرب شبه جزیره آلانیا و روبه روی غار داملاتاش واقع شده است. آب شفاف و شن های طلایی، این مکان را به استخری اختصاصی شبیه کرده است و همچنین سالانه حدود 2 میلیون گردشگر از این ساحل دیدن می کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر