شهر جایسالمر هند

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 1234
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا قصد دارید به یکی از خاص‌ترین مناطق کره زمین سفر کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید؟ آیا می‌خواهید سفری به یاد ماندنی برای خودتان بسازید؟ شهر جایسالمر هند، شهری طلایی است که در داخل خود جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی بسیار زیادی قرار داده است. این شهر در درون برج‌ها و دژهای مختلفی است که برای بازدید از آن باید از تمامی این دیوارهای استوار گذشته و وارد شهر اصلی شوید. چرا شهر جایسالمر در بین گردشگران مشهور شده است؟ گردشگران به هنگام سفر از شهر طلایی جایسالمر از چه جاذبه‌های گردشگری می‌توانند بازدید کنند؟

شهر جایسالمر

 

شهر جایسالمر هند را بشناسید

شهر طلایی جایسالمر، شهری دیدنی در دل هند و در استان راجستان بوده که پس از شهر قدیم گوآ و تاج محل معروف‌ترین جاذبه در بین گردشگران است. شهر جایسالمر توسط خانواده‌ای هندی به نام باهتی راجپورت ساخته شده که هدف این خانواده از ساخت آن به نمایش قرار دادن شکوه و جلال معماری شهر و فرهنگ هند به تمامی مردمان جهان بود.

تمامی دیوارها و بناهایی این شهر از ماسه سنگ‌های زرد رنگ ساخته شده‌اند. تنها کافی است تا یک‌بار وارد این شهر شوید. با حضور در آن شما با شهری زرد رنگ مواجه خواهید شد. شهری که تمامی دیوارهای آن و حتی کف خیابان‌هایش به رنگ زرد است و منظره‌ای جذاب را به وجود می‌آورد. اگر به هنگام غروب اقدام به پیاده‌روی در کنید، با منظره‌ای فوق‌العاده رویایی مواجه خواهید شد.

سفر به شهر زیبای هند و تماشای عمارت های باستانی و زیبای این کشور

این شهر رویارویی، در داخل خود جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد که می‌تواند موجب شگفتی گردشگران شود. جاذبه‌هایی که هر کدام از آن‌ها نماد فرهنگ، جلال و شکوه این شهر است. معماری شهر جیسالمر به گونه‌ای است که می‌تواند هر گردشگر را مجذوب خود کند؛ چراکه در طراحی و معماری آن، در کنار رنگ زرد رنگ‌های دیگری از جمله رنگ‌های روشن مانند آبی و سبز استفاده شده است. این رنگ‌ها در کنار یکدیگر موجب به وجود آمدن فضایی دل‌انگیز می‌شوند. فضایی که بدون شک تنها با یک‌بار مشاهده آن می‌خواهید تا ابد در این شهر سکونت کنید.

جاذبه های دیدنی جایسالمر

جاذبه‌های مختلفی در این شهر قرار گرفته است. جاذبه‌هایی که تمامی آن‌ها به شکلی نشان از فرهنگ مردمان این سرزمین بوده که در کنار یکدیگر گرد هم آمده‌اند. هر کدام از این آثار و بناها با معماری‌های مختلفی ساخته شده‌اند. معماری که آثار هنری افراد هنرمند در سرزمین هند است. هر کدام از این جاذبه‌ها در نقاط مختلف شهر قرار گرفته‌اند. تنها کافی است که از دیوارها و دژهای مستحکم اطراف این شهر بگذرید و وارد شهر طلایی شوید. سپس به سراغ بازدید هر کدام از آن‌ها بروید. آثاری که می‌توان به قلعه جیسالمر، بادا باغ، سلیم سینقکی هاولی، دریاچه گادسیسار، قلعه خابا، پاتوون کی هاولی و موزه میراث تار اشاره کرد.

کولدهارا، روستای متروکه

کولدهارا روستایی متروکه است که مکانی خاص در اطراف شهر جیسالمر به حساب می‌آید. این روستا به همراه روستاهای دیگر که شامل ۸۲ مورد می‌شوند، جزو روستاهای متروکه و نابود شده این شهر به حساب می‌آیند که امروزه تبدیل به منطقه‌ای خاص جهت بازدید عموم مردم از کوچه‌ها و خیابان‌های قدیمی این شهر شده است. تنها کافی است قوه‌ تخیلی بسیار خوبی داشته باشید. اگر قوه‌ تخیل شما بسیار خوب باشد با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر و با دیدن خانه‌های دو طبقه‌ای می‌توانید زندگی افراد را در این روستا تجسم کنید. افرادی که هر روز صبح با پرتوهای خورشید از خواب بیدار شده و مشغول به کارهای خود می‌شدند و هر شب پس از گذشت یک روز کاری سر به بالین می‌نهادند.

کولدهارا

در این روستای متروکه و خالی از سکنه کوچه‌های پیچ در پیچ، خیابان‌های تنگ همراه با خانه‌های دو طبقه‌ای و میدان اصلی این روستا وجود داشته که تمامی این نقاط، محل‌هایی برای بازدید گردشگران به حساب می‌آیند. داستان‌های مختلفی در خصوص خالی شدن این روستاها وجود دارد. به گفته برخی افراد، در یکی از شب‌های سال ۱۸۲۵ تمامی مردمان این روستاها به یک‌باره ناپدید شدند و تا به امروز هیچ فردی نمی‌داند مردمان این روستاها در کجای کره‌ زمین زندگی می‌کنند یا چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده است.

 

قلعه جیسالمر

جاذبه‌ای که تنها با اسم این شهر به مشهوریت رسیده است، قلعه جیسالمر است. جاذبه‌ای که بنا به دستور راجپوت ساخته شد. این قلعه پس از ساخت به نام رائو جیسان در بین عموم مردم شناخته می‌شد و در طول سالیان سال اتفاقات مختلفی در آن به وجود آمده و شاهد جنگ‌هایی بوده است. چگونه می‌توان به قلعه جیسالمر برویم؟ قلعه با شکوه جیسالمر در صحرای تار و در تپه تریکوتا واقع شده است. در این زمان شما می‌توانید با نماهای طلایی آن مواجه شوید و آن را از نزدیک ببینید. قلعه جیسالمر یا نام دیگر آن، قلعه طلایی سازه‌ای است که از سنگ‌ها و ماسه‌های زرد رنگ ساخته شده است.

این قلعه در ابتدا برای سکونت خانواده‌های سلطنتی بود اما امروزه محل زندگی افراد عادی است. تمامی دیوارها و دژ‌های این قلعه از ۳ لایه دیوار ساخته شده که هر کدام از آن‌ها ارتفاعی در حدود ۳ متر را پوشش می‌دهند. داخل این قلعه نیز همانند بیرون آن دارای زیبایی‌ها و بخش‌های مختلفی است. شما می‌توانید در صورت تمایل کتابخانه گیان بهاندار (Gyan Bhandar library)، راج محل (the Raj Mahal)، بنای لاکسمینات (Laxminath temple)، بنای جین (Jain temples)، چهار دروازه قلعه و سرای بازار بادا باغ را ببینید.

قلعه جیسالمر

 

سلیم سینقکی هاولی

از بناهای مشهور و با ارزش در شهر جایسالمر، سلیم سینقکی هاولی است. این بنا در سال ۱۸۱۵ توسط خانواده هاولی ساخته و دستور ساخت آن به وسیله وزیر معروف یعنی سلیم سینقکی هاولی صادر گردید. محیط داخلی این خانه بر اساس سلیقه این وزیر ساخته شده و شما می‌توانید سلیقه‌ شخصی این فرد بزرگ را از نزدیک ببینید. معماری این بنا به قدری باشکوه است که می‌تواند شما را مجذوب خود کند. شما می‌توانید هنر معماری این بنا را در قسمت‌های مختلف این سازه ببینید. به عنوان مثال در قسمت پشت بام اشکال طاووس آن و روی دروازه بزرگ این بنا فیلی قابل مشاهده است. تمامی این اشکال در تمامی قسمت‌های بالکن نیز وجود دارد. همچنین این بنا دارای ۳۸ طاق است.

دریاچه گادسیسار

به دنبال مکانی برای دستیابی به آرامش هستید؟ دریاچه گادسیسار یک نوع دریاچه مصنوعی در خارج از شهر است که محلی مناسب برای استراحت گردشگران پس از گشت‌وگذار در داخل شهر است. همچنین در اطراف این دریاچه بناها و آرامگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که افراد می‌توانند پس از بازدید از دریاچه به سراغ مشاهده آن‌ها بروند.

دریاچه گادسیسار

 

قلعه خابا

اگر می‌خواهید از قلعه خابا دیدن کنید باید به همراه خرابه‌های روستای کولدارا آن را بازدید کنید. علت آن نیز به این دلیل است که مردمانی که در این قلعه و در روستا زندگی می‌کردند هر دو به یک‌باره ناپدید شدند. امروزه این قلعه مخوف خالی از سکونت بوده و در سکوت مطلق فرو رفته است و تنها افراد کمی آن هم برای بازدید از این بنا به سراغ آن می‌روند. افرادی که در نزدیکی این قلعه زندگی می‌کنند، داستان‌های مختلفی را از این قلعه بازگو می‌کنند. داستان‌هایی که می‌تواند شما را با تعجب روبه‌رو نماید.

موزه میراث تار

 

موزه میراث تار از دیگر بناهای تاریخی شهر جیسالمر بوده که در درون گاندی چوسک واقع شده است. این موزه محل نگهداری تمامی آثار، نمادها و اشیای تاریخی و قیمتی شهر جیسالمر بوده که گردشگران می‌توانند جهت بازدید به سراغ این موزه با شکوه بروند. این لوازم شامل ابزارآلات موسیقی سنتی و قدیمی، انواع تابلوها، فسیل‌های مربوط به پرندگان مختلف و نقاشی‌های مختلفی می‌شود. تابلوهایی از که نقاشی مرگ پرندگان را به تصویر کشیده‌اند. دقت داشته باشید اگر شما می‌خواهید اطلاعات بیشتری از زندگی سنتی مردمان این سرزمین داشته باشید، به هنگام بازدید از این موزه، با یک راهنمای موزه همراه شوید.

موزه میراث تار

پاتوون کی هاولی

از دیگر بناهایی که توسط خانواده هاولی ساخته شده، پاتوون کی هاولی است. ساختار اصلی این بنا از ۵ بنای منشعب شده تشکیل شده که به دستور یک تاجر ثروتمند به نام گومان چاند پاتوا ساخته شد. گومان چاند پاتوا این ۵ بنا را برای ۵ پسر خود ساخت. ساخت این بنای بزرگ ۵۰ سال به طول انجامید. داخل این بنا، آینه کاری‌های بسیار ظریف همراه با نقاشی‌های بی‌نظیری وجود دارند که توانسته جذابیت این بنا را دو چندان کند.

 

سخن پایانی

هند، کشوری با قدمت طولانی است که در خود جاهای تاریخی بسیار زیادی وجود دارد. یکی از این مکان‌ها، شهر جیسالمر هند است. این شهر با قدمت طولانی خود دارای بناهای مختلفی بوده که هر کدام از آن‌ها تاریخ و داستانی را در دل خود جای داده‌اند. در درون این شهر جاذبه‌های مختلف زیادی جهت بازدید وجود دارد. به طور حتم علاوه‌بر این جاذبه‌ها خود شهر جیسالمر هند نیز جزو جاذبه‌های گردشگری کشور هند به حساب می‌آید چراکه این شهر، شهری رویایی برای گردشگران خارجی است. اگر شما به این شهر سفر کرده‌اید می‌توانید در قسمت نظرات ما را از مراکز تاریخی که در این شهر بازدید کرده‌اید، در جریان بزارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 101 کاربر