آرامگاه خواجه ربیع مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/09
بازدید: 4998
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر توریستی مشهد یکی از شهرهای بزرگ کشورمان است که می‌تواند با مکان‌های زیبایی که در خود دارد برای روزهای طولانی شما را به خود مشغول کند. آرامگاه خواجه ربیع که یکی از قدیمی‌ترین آرامگاه‌های شمال شرقی کشورمان محسوب می‌شود، یکی از مکان‌هایی است که اگر قصد سفر با تور مشهد را دارید، حتماً به شما توصیه می‌کنیم تا بتوانید در فضای آرام و عرفانی آن غر در آرامش شوید. در این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا با این مکان دیدنی و زیبا بیشتر آشنا شوید.

آرامگاه خواجه ربیع مشهد

خواجه ربیع کیست؟

خواجه ربیع که  در اصل ربیع بن خثیم اسدی ثوری که شیخ ربیع نیز نامیده می‌شد، یکی از تابعین حضرت محمد  حضرت علی (ع) در سده اول هجری قمری بوده است. تابعین در واقع کسانی که پیرو دین اسلام هستند و با اصحاب حضرت محمد دیدن می‌کنند و در جوار آنها آموزش می‌بینند؛ ولی هیچ‌گاه فرصت دیدار با پیامبر را نیافته‌اند. خواجه ربیع در سال‌های آخر عمر خود به خراسان سفر کرد و گفته می‌شود که در بین سال‌های 61 تا 63 ه.ق در یک فرسنگی شهر نوغان که آن زمان مرکز ولایت طوس بوده است، دفن شده است. هم چنین در روایت‌ها آمده است که امام رضا (ع) نیز بر سر مزار خواجه ربیع آمده و برای او احترام زیادی قائل بوده است که همین امر موجب شده تا در حال حاضر مردم آن منطقه نیز برای آرامگاه احترام زیادی قائل شوند.

معماری آرامگاه خواجه ربیع مشهد

آرامگاه خواجه ربیع یکی از بناهای ارزشمند تاریخی مشهد است که در سال 1024 ه.ق به پیشنهاد شیخ بهایی و تحت دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است. معماری این آرامگاه زیبا را میرزا افلغ الرضوی خادمی انجام داده است و بعد از آن در سال 1347، توسط سازمان حفاظت از آثار باستانی مرمت شده است. این آرامگاه به شکلی ساخته شده است که بازدیدکنندگان از بازدید از آن خسته نخواهند شد. شما بعد از ورود به آرامگاه شیخ ربیع و گذشتن از ورودی سبز و دل انگیز آن به گنبد 18 متری فیروزه ای این آرامگاه می رسید که محال است معماری اسلامی شرقی آن شما را برای لحظاتی محو خود نکند.

نمای داخلی آرامگاه با تزیینات و شاهکارهای هنری طلایی و کاشی‌کاری‌های خاص دوران صفوی مزین شده‌ است و دورتادور حیاط نیز شاه‌نشین‌هایی وجود دارد که این خود جذابیت آن را برای بازدیدکنندگان چندین برابر می‌کند. این سبک معماری ایرانی‌اسلامی شامل طراحی زیبا و منحصربه‌فرد، با استفاده از کاشی‌های آبی و فسفری به همراه طرح‌های هنری مینابی است که همراه با آجرهای تزیینی و کتیبه‌های کوفی که بر روی دیوارها نقش بسته شده، به آن زیبایی و جذابیت ویژه‌ای بخشیده است. این شاهکار معماری که با نظارت شیخ بهایی ساخته شده‌، دارای چندین ایوان و یک بنای ۸ ضلعی است. در داخل بنا دو کتیبه وجود دارد که متن آن‌ها توسط خوشنویسان دوره صفویان نوشته شده‌ است. کتیبه اول، کتیبه‌ای است از کاشی معرق به خط ثلث سفید بر زمینهٔ لاجوردی که بخش فوقانی گردنی گنبد را دور می‌زند و تاریخ اتمام بنای و آرامگاه و بانی آن، شاه‌عباس اول را ذکر کرده است. کتیبه دوم که کتیبه گچ‌بری داخلی گنبد خانه به خط علیرضا عباسی است که تاریخ اتمام تزیینات آرامگاه را در سال ۱۰۲۶ ق نشان می‌دهد. هم چنین روبروی آرامگاه خواجه ربیع یک آب‌انبار قدیمی وجود دارد که این خود به حس و حال تاریخی آن جا می‌افزاید.

معماری آرامگاه خواجه ربیع مشهد

موقعیت مکانی آرامگاه

اگرچه این آرامگاه دیدنی در مرکز شهر مشهد قرار ندارد؛ ولی کمی در مسیر بودن ارزش این را دارد که ساعاتی در مکانی مملو از آرامش و سرسبزی سپری کنید. این آرامگاه که تقریباً در حاشیه شهر مشهد و در باغی وسیع در حاشیه کشف رود قرار دارد، حدود نیم ساعت با مرکز شهر مشهد در فاصله است. این آرامگاه در بزرگراه قائم، در نزدیکی بلوار قائم واقع شده است و شما می‌توانید به‌راحتی از آن دیدن کنید.

آدرس: مشهد، بزرگراه قائم، بلوار خواجه ربیع، خیابان مهر مادر

شماره تماس: 05137419136

آرامگاه خواجه ربیع

راه‌های دسترسی به آرامگاه خواجه ربیع مشهد

برای دسترسی به این مکان زیبا و تاریخی در مشهد، راه‌های مختلفی وجود دارد که شما با توجه شرایط فردی یا شرایط تور مشهد انتخابی‌تان می‌توانید راه دسترسی خود را انتخاب کنید. برای دسترسی به این مکان، شما می‌توانید از خودرو شخصی یا تاکسی‌های تلفنی استفاده کنید؛ ولی درصورتی‌که رفت‌وآمد با اتوبوس را ترجیح می‌دهید می‌توانید با یکی از خطوط 32، 33، 34، 35، 38 خود را به آرامگاه شیخ ربیع برسانید.

شهر مشهد - اطلاعاتی کامل در مورد شهر مشهد جاذبه‌های آن!

ساعت بازدید  از آرامگاه

این آرامگاه که همه‌روزه برای بازدید عموم در دسترس قرار دارد، یکی از مکان‌های قدیمی مشهد است که اگر به فضاهای تاریخی علاقه‌مند هستید، ما در لحظه آخر پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از آن دیدن کنید. ساعت بازدید از آرامگاه خواجه ربیع در نیمه اول  و دوم سال به شرح زیر است:

  1. شش‌ماهه اول سال از ساعت 4 صبح تا 21 شب
  2. شش‌ماهه دوم سال از ساعت 5 صبح تا 21 شب.

زمان پیشنهادی و هزینه ورودی

برای بازدید از آرامگاه خواجه ربیع و باغ زیبای اطراف آن، شما به یک الی دو ساعت زمان دارید. اگر قصد بازدید از این مکان تاریخی و قدیمی را دارید، اصلاً نگران پارکینگ نباشید؛ چون در نزدیک این آرامگاه یک پارکینگ اختصاصی برای شما وجود دارد. هزینه ورودی این آرامگاه زیبا در شهر مشهد به‌صورت رایگان است و بازدیدکنندگان بدون پرداخت هزینه می‌توانند هر زمان که بخواهند از آن دیدن کنند.

زمان پیشنهادی بازدید آرامگاه خواجه ربیع

سایر جاهای دیدنی نزدیک آرامگاه

آرامگاه خواجه ربیع که یک بنای تاریخی و زیبا در شمال غربی شهر مشهد است، با مکان‌های دیدنی شهر مشهد فاصله چندانی ندارد و مسافران می‌توانند به‌راحتی با چند دقیقه رانندگی به آنها دسترسی پیدا کنند.

  1. حرم امام رضا: ۸ کیلومتر
  2. باغ‌موزه نادری: 8.4کیلومتر
  3. بازار رضا: ۱۰ کیلومتر
  4. مجتمع تجاری وصال: 7.6 کیلومتر
  5. شهربازی سرزمین عجایب: 7.6 کیلومتر
  6. پارک ساحلی آفتاب: 7.9 کیلومتر
  7. شهربازی قهرمانان: 7.4 کیلومتر
  8. الماس شرق مشهد: 7.5 کیلومتر
  9. باغ پرندگان مشهد: ۷.۷ کیلومتر

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

مشاهیر دفن شده در آرامگاه

این بنای تاریخی که در ابتدا فقط محل زیارت افراد از آرامگاه خواجه ربیع بوده است، پس از سال‌ها تبدیل به محلی برای قبور مردم مشهد شد و به همین دلیل وسعت این عمارت در طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. این آرامگاه زیبا در حال حاضر محل آرامش روح مشاهیر زیادی است که این خود دلیلی است که مردم را بیش‌ازپیش به سمت بازدید از این آرامگاه می‌کشاند. از جمله افرادی که در این مکان به خاک سپرده شده‌اند، می‌توان به فتحعلی خان، پدربزرگ آقا محمدخان قاجار که در سال 1139 در این باغ توسط نادر قلی افشار کشته شد اشاره کرد. از دیگر مشاهیر دفن شده می توان به افرادی چون دکتر رُش بولوَن پزشک و جراح بلژیکی مشهور به پروفسور عبدالله بولون بلژیکی (مسیحی مسلمان شده)، حسین خلیلی یزدی (چهره ماندگار پزشکی)، حسین امینی (شاعر)، حجت الاسلام محمد حسن راستگو (مجری پیشین برنامه ها کودک و نوجوان در تلویزیون) و شیخ احمد کافی نیز اشاره کرد. اگر شما با تر مشهد سفر کنید، می توانید از راهنمایتان نیز درخواست کنید تا قبور مشاهیر دیگر را نیز به شما نشان دهد.

 کلام آخر

کشور ایران به دلیل بافت سنتی و قدمت تاریخی بالایی که دارد، همواره افراد زیادی را مشتاق می‌کند تا از مکان‌های تاریخی آن و معماری کم‌نظیر پیچیده آن دیدن کنند. آرامگاه شیخ ربیع که قدمتی نزدیک به 400 سال دارد، یکی از محل هایی است که هر گردشگری که با تور داخلی و یا به صورت مستقل به این شهر سفر می کند را به سمت خود جلب می کند. اگر شما هم قصد سفر به شهر گردشگری و زیبای مشهد را دارید، پیشنهاد لحظه آخر به شما این است که در کنار زیارت از حرم امام رضا (ع) و لذت گشتن در پاساژ ها و پارک های مشهد، زیارت آرامگاه خواجه ربیع را هم از دست ندهید.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر