قصر شونبرون

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1396/07/17
بازدید: 425
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
قصر شونبرون (Schonbrunn palace)، قصری واقع در شهر وین، اتریش می باشد. این قصر در منطقه 13 شهر وین واقع شده است، منطقه نام برده به دلیل وجود قصر شونبرون مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته و به یکی از معروف ترین مناطق شهر وین تبدیل شده است. قصر شونبرون یکی از مهم ترین آثار تاریخی و فرهنگی کشور اتریش به حساب می آید. معنای لغوی قصر شونبرون در زبان اتریشی بهار زیبا ترجمه می شود. خاندان هابزبرگ برای چندین سال در اتاق‌ های زیبای این قصر اقامت داشتند. امپراطور فرانس جوزف، که در سال ‌های 1848 تا 1916 میلادی حاکم اتریش بود در قصر شونبرون متولد شد، این پادشاه در همین قصر با ملکه سیسی ازدواج کرد، او تقریباً تمام عمر خود را در این قصر زیبا سپری کرد و حدود دو سال پس از فوت این پادشاه این مکان به مالکیت حکومت جدید اتریش درآمد. در سال 1772 میلادی موتزارت که در آن زمان 6 سال داشت در یکی از سالن‌های این مکان کنسرتی اجرا کرد، همچنین در یکی از اتاق‌ های همین قصر چارلز اول در سال 1918 میلادی از عنوان پادشاهی خود کناره‌گیری کرد و به حکومت 640 ساله‌ی خاندان هابزبرگ بر اتریش خاتمه داد. قصر شونبرون در برهه‌ های زمانی تفاوتی، به عنوان مقر حاکمان وین مطرح بوده است. این قصر در زمان های قدیم محل اقامت تابستانه ی امپراطور های اتریش بوده است. 
این کاخ در سال 1960 به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری این کشور ثبت شده است که امروزه با استقبال چشمگیری از سوی گردشگران تور اتریش قرار گرفته است. همان طور که گفته شد قصر شونبرون یکی از مجلل ترین و با شکوه ترین استراحت گاه های پادشاهان آن دوره بوده است که در باغ های اطراف آن به شکار می پرداختند. آخرین پادشاهی که توانست در این کاخ سکونت داشته باشد، پادشاه فرنیناد دوم (Ferdinand II) بود که پس از مرگش هم این قصر مجلل را به همسر دومش (Eleonore Gonzaga) در وصیت نامه خود هدیه کرده بود که وی با توجه به علاقه ی زیادی که به قصر شونبرون داشت سال های زیادی را در آن به همراه فرزندانش سپری کرد.
 لازم به ذکر است که درون قصر شونبرون یک سالن بسیار بزرگ با نام سالن ایرانی وجود دارد که طراحی و دیزاین آن نیز شبیه به نمونه کار های معماران ایرانی می باشد که این امر خود موجب سربلندی و افتخار برای ما به حساب می آید. گردشگران تور اتریش جالب است بدانند که این قصر دارای یک گلخانه بسیار بزرگ و مجهز می باشد که در نوع خود بی‌نظیر است و تنوع گیاهانی موجود در این گلخانه بسیار زیاد است و نکته جالب دیگر این است که تا صد سال گذشته در این گلخانه درخت انار می‌کاشتند، این گلخانه در ضلع غربی قصر شونبرون واقع شده است و زیبایی این کاخ را دو چندان می کند. جالب است بدانید این گلخانه به دلیل داشتن گیاهان متعدد و انبوه بزرگ ترین گلخانه اروپا به حساب می آید. در محوطه این قصر باغ‌ های وجود دارد که به سبک‌ های مختلف طراحی و شکل داده شده است. محوطه‌ی فضای سبز و پارک حومه‌ی شونبرون مساحتی حدود 200 هکتار دارد که در قرن 18 میلادی ساخته و تکمیل شد. در این قسمت از قصر شونبرون 32 مجسمه و تندیس گران بها و زیبا قرار دارد، در این باغ دروازه ‌ای به ارتفاع 60 متر نیز وجود دارد.
به طور کلی این قصر دارای بیش از 1200 اتاق و سالن است که هر کدام به سبک خاصی طراحی و معماری شده اند. تمام اتاق ‌های این قصر به سبک روکو تزئین شده‌ اند و بیشتر دیوار های داخلی آن با سطوحی سفید رنگ و طلا پوش تزئین شده است. علاوه بر این لوستر های بسیار باشکوه و شومینه‌ های چینی و سفید رنگ این بنا باعث زیبایی هر چه بیشتر تالار و اتاق‌ های قصر شده‌ اند. یکی از نکات جالب این بنا، ساده‌ تر بودن محل زندگی و کار امپراطور و خاندان سلطنتی نسبت به اتاق مهمان ‌ها و دیگر نقاط قصر می باشد. سالن اصلی قصر شونبرون از کف زمین تا سقف با آثار گران بها و بسیار کمیاب کشور های هند و ایران تزئین شده است که از این جهت آن را به مهم‌ ترین مکان دنیا در این زمینه تبدیل می ‌کند. این قصر جزء یکی از با شکوه‌ ترین بنا ها با معماری سبک باروک (Baroque) در قاره‌ی سبز (اروپا) به شمار می‌رود. 
از قرن 15 میلادی، در مکان فعلی شونبرون همواره قصر های اشراف ‌زادگان اتریشی قرار داشته است. این در حالی است که ساخت و تکمیل قصری که امروزه شاهد آن هستیم، به سال 1700 میلادی باز می‌گردد. قصر شونبرون در زمان های قدیم به عنوان تفریحگاه و همچنین محل مناسبی برای شکار برای شکارچیان استفاده می شد. 
مبلمان طلا کوب، فرش قرمز، پرده منقوش و دیگر وسایل گران بهایی که در این کاخ موجود است، باعث شده توجه گردشگران فراوانی به این قصر جلب شود. اوج زیبایی قصر شونبرون را در گالری بزرگ می توانید نظاره کنید، در نزدیک این گالری اتاقی وجود دارد که جلسه‌ های دولتی محرمانه‌ دوران ماریا ترزا را آن‌ جا برگزار می‌کردند. 
قصر شونبرون مجموعا دارای 1441 اتاق می باشد که از این این اتاق ها تنها 40 عدد از آن‌ ها برای بازدید عموم باز است. این مجموعه شامل سه اتاق اصلی است که از آن ها می توان به تالار بزرگ، تالار آیینه ها و اتاق والنات اشاره کرد، که در این قسمت هر یک را به اختصار برای شما شرح می دهیم.
تالار بزرگ (Great Gallery) : این اتاق به دلیل بزرگی به تالار بزرگ شهرت پیدا کرده است، این اتاق حدود 40 متر طول و حدود 10 متر پهنا دارد و به عنوان سالن پذیرایی میهمانان استفاده می‌شده است.
تالار آیینه ها (Mirrors Room) : این اتاق، دیزاینی متفاوت با دیگر اتاق ها قصر دارد. تالار آیینه ها با دکوری سفید و طلایی رنگ و همچنین آیینه‌ های زیبا و طراحی شده ای که در این اتاق کار گذاشته شده است، میزبان اولین اجرای عمومی آهنگساز مشهور، موتزارت بوده است.
اتاق والنات (Walnut Room) : والنات در زبان اتریشی به معنی گردو است. اتاق والنات معمولا به عنوان اتاق کنفرانس استفاده می‌شد و مطابق با نام این اتاق، دیزاین آن برگرفته از دکور و چوب‌ های گردوی می باشد.
قصر شونبرون علاوه بر تمامی امکانات و جاذبه های بیان شده دارای یک باغ وحش بسیار قدیمی است که جاذبه های گردشگری این قصر عظیم را تکمیل کرده به دلیل قدمتی که دارد در دنیا زبان زد است. باغ وحش شونبرون در سال 1752 میلادی تاسیس شد، این باغ وحش در ضلع شمالی این قصر واقع شده است دارای 750 گونه جانوری می باشد و به همین خاطر این مجموعه هر ساله میزبان گردشگران فراوانی است که با تور اتریش به این منطقه سفر می کنند.
قصر شونبرون به دلیل موقعیت و شرایط زمانی و مکانی در طول تاریخ از جهات سیاسی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. این بنای با عظمت در طول قرن ‌ها و سال ‌های متمادی دائما تغییرات کوچک و بزرگی را شاهد بوده است. از اواسط قرن 20 میلادی بود که قصر شونبرون به عنوان یکی از جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی وین مطرح شد. قصر شونبرون در سال 1996 میلادی در آثار یونسکو به ثبت رسیده و امروزه از آن تنها توسط دولت اتریش در ملاقات با مقامات والا دیگر کشور ها استفاده می‌شود، هرچند در زمان‌ های مشخصی از سال امکان بازدید به شکل عمومی ممکن است. امروزه قصر شونبرون با نزدیک به 3 میلیون بازدیدکننده، پرطرفدار ترین جاذبه‌ی گردشگری شهر وین محسوب می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که در این مجموعه مراسم متعددی در طول سال، به ‌ویژه در فصل تابستان‌، برگزار می‌شود. به گردشگرانی که قصد بازدید از این قصر زیبا و با شکوه را دارند پیشنهاد می شود که قبل از رفتن به کاخ ساعت بازگشایی را بررسی کنند و سپس به بازدید از این مجموعه زیبا بپردازند.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر