لارناکا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 1790
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

لارناکا، سومین شهر بزرگ کشور قبرس و جزء قدیمی ترین شهرهای این کشور می باشد. شهر لارناکا یکی از زیبا ترین و پرگردشگرترین شهرهای کشور قبرس محسوب می شود که دلیل آن را هم می توان در آثار باستانی بسیار و همچنین دریایی زیبا و آرام به همراه سواحلی با آفتاب گرم و غروب های زیبا و انواع بازی های آبی جست و جو کرد. این ناحیه با مردمانی مهمان نواز و خونگرم می تواند محلی مناسب برای گردشگران باشد تا تعطیلات خود را در آن بگذرانند.

لارناکا کجاست؟

در جنوب جزیره زیبا و تماشایی قبرس که در دریای مدیترانه قرار گرفته است، می توانید شهر لارناکا را پیدا کنید. این شهر توریستی بعد از شهرهای نیکوزیا و لیماسول، سومین شهر بزرگ کشور قبرس محسوب می شود. شهر لارناکای قبرس با آب و هوای بی نظیر خود، همواره مقصدی پرطرفدار برای گردشگران بوده است. در گذشته این شهر را با نام های کیشون (kition) و یا سیتیوم( citium) که همان کیشون به زبان لاتین است، نیز می شناختند. لازم به ذکر است که عده ای واژه سیتیوم را مشتق شده از واژه کیتیم( kittim) که در انجیل به کار رفته است و مترادف با واژه های قبرس، یهودی، رومی و یونانی قرار گرفته است، می دانند.

 

شهر لارناکا قبرس


این شهر در ساحل دریای مدیترانه قرار گرفته و برای گردشگران سفری به یادماندنی را به ارمغان می آورد. این شهر چشم اندازی زیبا و فوق العاده از دریا و ساحل برای گردشگران فراهم می کند که با درختان نخلی که در امتداد ساحل قرار گرفته اند، زیبای آن دو چندان می شود. این شهر از نظر بسیاری از افراد قدیمی ترین شهر قبرس می باشد که قدمت سکونت در آن به 6000 سال قبل بر می گردد. 

مساحت و جمعیت لارناکا

وسعت شهر لارناکا قبرس از نظر طول 240 و از نظر عرض 100 کیلومتر می باشد. این شهر که یکی از شهرهای توریستی و بنابراین پر هتل قبرس محسوب می شود، دارای جمعیت 151 هزار نفری است. این آمار مطابق با سرشماری است که در سال 2015 در این شهر انجام گرفته است. در این شهر سه چهارم نیروی انسانی در بخش خدمات در صنعت توریسم فعالیت دارند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که صنعت توریسم در این شهر جایگاهی ویژه دارد. 

مذهب و زبان مردم لارناکا

از آن جایی که لارناکا جزء کشور قبرس می باشد می توان مذهب مردمان این شهر را در مذهب مردمان دیگر شهرهای کشور قبرس جست و جو کرد. بیشتر مردم قبرس پیروی دین مسیحیت و اسلام هستند و از این رو می توان کلیساهای متعددی را در شهرهای این کشور مشاهده کرد. البته مردم این شهرها معمولا وظایف مذهبی خود را در خانه هایشان انجام می دهند و کمتر به کلیسا می روند. 
در قبرس دو زبان ترکی استانبولی و یونانی زبان رسمی اعلام شده است و در لارناکا نیز به هر دوی این زبان ها سخن گفته می شود. برای سفر به هر مقصدی بهتر است چند کلمه کاربردی از زبان مردم آن کشور را بدانید تا بتوانید در مواقع اضطراری با مردم شهر ارتباط برقرار کنید. در ادامه لیستی از این کلمات کاربردی را در اختیارتان قرار می دهیم:

 

فارسییونانیترکی استانبولی
سلامΓεια σας Selam 
خوش آمدیدΚαλώς ήλθατεHoş geldin
روز خوبی داشته باشیدΈχετε μια ωραία μέρα   İyi günler 
بلهΝαιEvet
خیر ΌχιHayır
شایدΊσωςBelki
نمی دانمΔεν ξέρωBilmiyorum
متوجه شدمΣυνειδητοποίησα Anlıyorum
متوجه نشدمΔεν κατάλαβαAnlamadım
لطفا یواش تر صحبت کنید Lütfen daha yavaş konuşun
لطفا آن را بنویسید Lütfen yazınız
می توانید انگلیسی صحبت کنید؟  İngilizce biliyor musun
ببخشید ΣυγνώμηÖzür dilerim
قیمت این چند است؟  Ne kadar?
ممنونم Teşekkürler
دستشویی کجاست؟  Tuvalet nerede?
کمکم کن yardim lütfen
تصادف    Kaza
آتش Yangin


آیا لارناکا ویزا می خواهد؟

برای رفتن به شهر لارناکای قبرس باید ابتدا اقدام به اخذ ویزای این کشور کنید. برای اخذ ویزای این کشور ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید به قبرس شمالی سفر کنید و با قبرس جنوبی تا پس از احذ ویزا به مشکل برنخورید. برای رفتن به قبرس جنوبی باید ویزای قبرس را دریافت کرد اما در صورت داشتن ویزای معتبر مولتیپل شینگن و یا یکی از کشورهای کرواسی، بلغارستان و رومانی می توانید بدون ویزا به قبرس اروپایی سفر کنید.
مدارک مورد نیاز برای دریافت این ویزا به ترتیب زیر می باشد:

1)پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار از زمان ورود به قبرس
2)کپی صفحه اول پاسپورت و صفحات ویزا
3)کپی صفحه اول پاسپورت های قبلی و صفحات دارای ویزا 
4)دو قطعه عکس 6*4 رنگی 
5)رزرو پرواز رفت و برگشت
6)رزرو هتل 
7)گواهی اشتغال به کار و ترجمه 
8)گواهی تمکن مالی و گردش حساب 6 ماهه
9)شناسنامه و کارت ملی و کپی
10)مبلغ 20 یورو نقد برای ویزای یک باز ورود و 60 یورو نقد برای ویزای چند بار ورود

دیدنی های لارناکا

قبرس به عنوان مقصد ساحلی ایده آل می تواند شما را با طبیعت زیبا و فلامینگوهایی که در لابه لای نخل ها قدم می زنند شگفت زده کند. لارناکا نیز که یکی از شهرهای معروف و توریستی قبرس است، دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی است که گردشگران زیادی را از سراسر جهان به این شهر زیبا کشانده است. در ادامه به برخی از این دیدنی ها و جاذبه های لارناکا قبرس می پردازیم:

1)    آرامگاه هلاسلطان

آرامگاه هلا سلطان که متعلق به همسر اوداس بن بوده است، یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری شهر لارناکا می باشد. این آرامگاه که در سال 649 پیش از میلاد نابود شد، سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می کند. این مسجد و یا تکیه، مکانی مقدس و قدیمی است که در سواحل دریاچه نمک و در محیطی بی سرو صدا ساخته شده است. این مسجد که مکانی مقدس برای مسلمانان ترک قبرس می باشد، در سال 1816 توسط عثمانی ها و به احترام دایه حضرت محمد (ص) و به سبک معماری عثمانی ساخته شده است.

2)    کلیسای سنت لازاروس

کلیسای سنت لازاروس، کلیسایی کوچک و تاریخی در شهر لارناکا می باشد که قدمت آن به قرن 19 برمی گردد. در این کلیسا آگیوس لازاروس که اسقف اعظم این کلیسا بود و به مدت 30 سال در لارناکا زندگی می کرد دفن شده است. این کلیسا برای دوست داران معماری و تاریخ مکانی مناسب می باشد زیرا از چهار گنبد با تزیینات طلا ساخته شده است و در حیاط خود موزه بیزانس که محل نگهداری مجسمه های گرانبهای مذهبی است را جای داده است. 

3)    دریاچه نمک لارناکا

دریاچه نمک لارناکا، یکی از جاذبه های طبیعی زیبای این منطقه می باشد که می توانیم در فصل بهار گروه های فلامینگو ها و اردک ها را در آن مشاهده کنیم. آب این دریاچه در فصل تابستان کاملا تبخیر می شود و تنها لایه ضخیمی از نمک سفید از آن باقی می ماند.

 

جاذبه های گردشگری لارناکا

 

4)    قنات کامارس

قنات کامارس، قناتی است که توسط عثمانی ها و به سبک رومی ساخته شده است. این قنات در سال 1746 و در حومه شهر ساخته شده است که تا سال 1930 آب شهر را تامین می کرد. این قنات نوعی سیستم آب رسانی پیچیده است و از تونل های بسیاری ساخته شده که توسط این تونل ها آب به شهر راه پیدا می کرد. تنها 33 طاق از این قنات ها باقی مانده است که زیبایی خاصی به حومه شهر داده است. مخصوصا اگر در هنگام غروب آفتاب، تابش نور از میان طاق ها فوق العاده تماشایی خواهد بود.

5)    صومعه stavrovouni

استاوروونی صومعه ای ارتودوکس است که بالای تپه سنگی به همین نام و در منطقه ای دورافتاده قرار گرفته است. این صومعه یکی از قدیمی ترین صومعه های جهان محسوب می شود و در سال های 327 و 329 میلادی تاسیس شده است. این منطقه با چشم انداز پانورامیک سالانه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است.

6)    روستای lefkara

روستای لفکارا روستایی مناسب برای پیاده روی و نشستن در کافه های قدیمی می باشد. این روستا که در غرب لارناکا قرار دارد، دارای موزه ای به نام موزه محلی لفکارا می باشد که برای بازدیدکنندگان، اطلاعات دقیقی از تاریجچه این روستا در اختیار قرار می دهد. راه دسترسی به این روستا که بیشتر برای محصولات بندی خود مشهور شده است، از طریق وسایل نقلیه عمومی بسیار دشوار می باشد بنابراین بهتراست از تاکسی و یا ماشین های کرایه ای برای رسیدن به این روستا استفاده کنید.

7)    دژ لارناکا

دژ لارناکا در سال 1625 و توسط عثمانی ها برای دفاع شهر و در نزدیکی خط ساحلی این شهر ساخته شده است. این دژ در جایگاه دژ پیشین که در قرون وسطی ساخته شده بود، ساخته شده است. این دژ امروزه تبدیل به موزه ای کوچک شده است که اسلحه ها و تصاویر سیاه و سفید این منطقه در آن نگه داری می شود. در زمانی که قبرس توسط انگلیسی ها اداره می شد از این دژ به عنوان زندان استفاده می شد. در مدیترانه از بالای این دژ چشم اندازی زیبا و فوق العاده دارد که هر بیننده ای را سر ذوق می آورد. 

8)    موزه باستان شناسی لارناکا

اشیاء و مجسمه های متعددی در اطراف شهر لارناکا یافت شده است که اغلب آن ها در این موزه باستان شناسی جمع آوری شده اند. این اشیاء قدمتی مربوط به دوره های مختلف، از دوران نوسنگی تا رمیان، دارند. در اتاق اول این موزه می توان مجسمه های سنگی را تماشا کرد و در اتاق های دیگر ظروف سفالی و کوزه های گلی را می توان مشاهده کرد که مربوط به دوره های دور و قدیمی شهر می باشند. 

9)    کلیسای فانرومنی

کلیسای فانرومنی در خیابانی به همین نام قرار گرفته است که در واقع نام خیابان را بعدها بر اساس نام این کلیسا تغییر داده اند. ظاهر این کلیسا نسبت به دیگر کلیساهای شهر لارناکا قبرس متفاوت است و دارای دیوارهای سفید مرمری می باشد. قدمت این کلیسا به قرن 20 برمی گردد. 

10)    سواحل لارناکا

سواحل شهر لارناکا به دلیل بازدید گردشگران و همچنین خود محلی ها در ماه های می تا سپتامبر بسیار شلوغ می باشد. ساحل finikoudes معمولا جزء سواحل شلوغ می باشد، اما ساحل مکنزی از فضای ساکت تر و آرام تری برخوردار است. برای تجربه آرامش بیشتر و دسترسی به ساحل خلوت تر می توانید به سواحل Cape Kiti‏ و ‏Perivolia‏ بروید که البته این سواحل از مرکز شهر فاصله بیشتری دارند.

 

سواحل شهر لارناکا

 

آب و هوای لارناکا

آب و هوای لارناکا نیز مانند دیگر شهرهای قبرس مدیترانه ای است و در طول سال تفاوت در آب و هوا قابل توجه است. این شهر ساحلی از نظر آب وهوا شباهت زیادی به شهرهای ساحلی و جنوبی ترکیه دارد. لارناکا دارای اقلیمی نیمه خشک است و باران در آن کم و ناچیز است، به همین دلیل می توان تابستان های آن را گرم و سوزان دانست. به طور کلی میانگین دما در قبرس را می توان 20 درجه سانتیگراد دانست.
در بهار، آب و هوای شهر لارناکا معتدل اما شرجی می شود و با نزدیک شدن به تابستان هوا گرم می شود. در تابستان آب و هوا بسیار خشک و گرم می شود به طوری که هنگام ظهر می توان دمای 41 درجه سانتیگرادی هوا را تجربه کرد. پاییزهای شهر لارناکا بهترین فصل این شهر محسوب می شود زیرا آفتاب قدرت خود را از دست می دهد و نسیم خنک شروع به وزیدن می کند. و اما زمستان های این شهر که بسیار خشک است و گاهی هم باران در آن دیده می شود اما کمتر شاهد سفید پوش شدن شهر در این فصل خواهید بود. به دلیل شورتر شدن آب در این فصل می توان حضور فلامینگوها را شاهد بود که به این شهر می آیند.

سوغات لارناکا 

از شهر لارناکا به عنوان شهری تاریخی می توان سوغاتی هایی مانند ظروف سفالی را تهیه کرد. علاوه بر این، گردشگران تابلوهای نقاشی و زیورآلات دست ساز را نیز از این شهر به عنوان سوغات به دیار خود می برند. 

چگونه به لارناکا برویم؟

یکی از راه های دسترسی به لارناکا فرودگاه بین المللی لارناکا می باشد. این فرودگاه دارای پروازهای زیادی به سراسر جهان است و همچنین مقصد بسیاری از پروازها از سراسر جهان می باشد. این فرودگاه دارای خدماتی نطیر ترانسفر فرودگاهی برای نگهداری چمدان های مسافران است. فاصله این فرودگاه از مرکز شهر تنها 15 دقیقه می باشد که می توان از اتوبوس های زمان بندی شده برای رسیدن به فرودگاه استفاده کرد. همچنین برای رسیدن به دو شهر مهم دیگر قبرس یعنی نیکوزیا و لیماسول می توان از تاکسی هایی که در دسترس هستند استفاده کرد.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 101 کاربر