شهر ممنوعه چین

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 3482
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر ممنوعه به عنوان یکی از مهمترین میراث فرهنگی جهانی یونسکو در چین شناخته می شود، این شهر که امروزه به نام موزه کاخ هم شناخته می‌شود، به عنوان مشهورترین موزه چین هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر نقاط جهان است. شهر ممنوعه با دیوارهای قرمز رنگ شناخته می‌شود که بیش از پانصد سال محل سکونت امپراتوری‌های مینگ و چینگ بوده است.

 

شهر ممنوعه

 

نحوه ساخت و تاریخ شهر ممنوعه

شهر ممنوعه دربین دیدنی ترین مکان های پکن برای بازدید قرار می گیرد، از شهر ممنوعه با عنوان کاخ شاهنشاهی نیز یاد می شود ،در سال ۱۴۰۶ ساخت این مجموعه آغاز شده و از آن زمان تا به امروز تغییرات زیادی را می توان در شهر ممنوعه شاهد بود. با نگاهی عمیق به ساختمان هایی که در شهر ممنوعه قرار گرفته اند می توان شواهد تاریخی بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت بود. این منظره سرشار از واقعیت ‌های شگفت انگیز است که می تواند راوی اتفاقات زیادی در دوره ‌های گذشته تاریخی حتی بیش از به دنیا آمدن بسیاری از انسان‌ ها باشد. 
شهر پکن پایتخت چین با جمعیتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر و همین ‌طور مساحتی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر مربع جاذبه ‌های فراوان و بسیار مهمی را که شامل مجموعه‌ای از دیدنی های مدرن و تاریخی جهان هستند، در خود جای داده است. شهر ممنوعه به عنوان یکی از اصلی ترین و در عین حال مهمترین دیدنی های چین در پکن شناخته می شود.
این شهر مکانی تاریخی با حوادثی بی شمار بوده که در دوره های مختلف از تاریخ شاهد تغییراتی پی‌ در پی در قلب خود نیز بوده است، بر اساس آخرین آمار های ثبت شده شهر ممنوعه ماهانه میلیون ها نفر بازدیدکننده را در قلب خود جای می دهد، این شهر هم دقیقا مانند دیوار بزرگ چین که در نوع خود آینه ای از معماری کلاسیک عظیم شناخته می شود، جذاب و مهیج و سرگرم کننده است.

 

شهر پکن

 

معماری شهر ممنوعه

رنگ های زرد و قرمز به عنوان برجسته ترین رنگ های معماری شهر ممنوعه شناخته می شوند. شهر ممنوعه در وسعتی بیش از ۷۲ هکتار ساخته شده و بیش از ۸۷۲۸ اتاق در این کاخ شاهنشاهی قرار دارد. شهر ممنوعه دارای ساختمانی است که در طول جنگ دوم تریاک به ‌عنوان یک غنیمت به گروگان گرفته شده بود، این کاخ تا به امروز میزبان بیش از ۲۴ امپراطور چین بوده است. این شهر بیش از ۴۰۰ سال به عنوان یکی از مهم‌ ترین مراکز سیاسی فرهنگی و معنوی آسیا شناخته می شد. نورمن یکی از گردشگران علاقمند به چین و جاذبه های تاریخی این کشور با نگارش راهنمایی سفر به موزه شهر ممنوعه بهترین اطلاعات درباره این شهر را درست مثل یک داستان جذاب روایت می کند. 
با وجود کاخ بزرگ شهر ممنوعه ممکن است تصور کنید که چند ورودی و خروجی متعدد در این شهر وجود دارد، اما اصلاً این طور نیست. فقط یک دروازه برای گردشگران همیشه باز است که می توانند از میدان تیان آن من، بازدید از این شهر را شروع کنند. فضای قرارگیری کاخ شاهی یا کاخ موزه شهر ممنوعه آنقدر بزرگ است که شاید هر یک از کاخ های اروپایی در مقایسه با این مکان کوچکتر از یک ساختمان چند طبقه به شمار آیند. شهر ممنوعه را می ‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مکان‌ های گردشگری که پس از ورود به چین دیدن و بازدید از آن ضروری است، معرفی کرد.
طی سال های ۱۴۰۶ تا ۱۴۲۰ که بخش مهمی از اقامتگاه ها و ساختمان های این کاخ ساخته شد، تنها خانواده های سلطنتی و همینطور زنان و معشوقه های امپراطور اجازه داخل شدن و اقامت در این کاخ را داشتند. ارتفاع دیوارهای کاخ امپراتوری بیش از ۱۰ متر است و وجود برج های دیده بانی و همینطور حفر خنده های عریض باعث شده تا این کاخ علاوه بر امنیت بالا به عنوان یکی از اقامتگاه‌ های کاملاً اختصاصی برای اپراتور های مختلف چین در آن زمان، شناخته شود.
شهر ممنوعه را می‌ توان نمادی از معماری چین باستان و به عنوان یکی از مجموعه های محافظت شده در جهان معرفی کرد که جزء میراث فرهنگی گرانبهایی است که در پکن پایتخت چین قرار گرفته است. در سلسله مینگ بدون استفاده از جرثقیل و یا تجهیزات پیشرفته ساختمان سازی شهر ممنوعه در مدت زمانی کوتاه درست مثل یک معجزه بزرگ اتفاق افتاد. چینی های باستان از سازه ‌های استاندارد برای طراحی و ساخت ساختمان ها، طاق‌ها و پایه‌های ستون ها و راهرو ها استفاده می کردند. به کارگیری قطعات پیش ساخته نیز یکی از مهم‌ترین پارامترهای معماری در چین باستان شناخته می شد.
در مورد زمان ساخت شهر ممنوعه در پکن چند وجه تاریخی وجود دارد که برخی آن را متعلق به سال ۱۴۰۷ و برخی دیگر آن را متعلق به سال ۱۴۱۷ می‌دانند. از اولین مرحله از مراحل ساخت شهر ممنوعه در پکن به عنوان مرحله مخفی یاد می‌شود. بدون شک سلسله یوان بهترین مکان برای پنهان سازی شهر ممنوعه را طراحی و ساخته بود.  این امکان در آن زمان ایجاد شده بود که عملیات استخراج معادن در مقیاسی بزرگ انجام می شد و این در حالی است که تمامی مراحل ساخت و ساز اولیه کاملا از دید دیگران پنهان بود با احتساب پانزدهمین سال یونگل می‌توان گفت ساخت شهر ممنوعه فقط بیش از 14 سال به طول انجامیده است.
شهر ممنوعه در پکن به عنوان سومین کاخ سلطنتی شناخته می شود، در مقایسه با اولویت های معماری غرب که از سنگ برای ساخت بناهای مختلف استفاده می کردند، چینیان باستان معماری چوبی را به معماری سنگی ترجیح می دادند. به همین دلیل برای افزایش مقاومت ساختمان ها از چوب استفاده می کردند، در واقع کاخ باشکوه فقط یک میدان عظیم است که به واسطه یک خط عمودی، شهر ممنوعه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود.
خط افقی در این کاخ نیز شهر ممنوعه را به قسمت‌های شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند، پنج عنصر مهم در ساخت و تکمیل شهر ممنوعه عبارتند از فلز، چوب، آب، آتش و زمین اند. عناصری که باعث نظم دهی درشهرممنوعه شده‌اند و نیروی پایدار و زنده را در این مکان طراحی کرده اند. تمامی مراحل طراحی و ساخت این بنا به دو دوره تقسیم می‌شوند مرحله اول که برای تهیه مواد اولیه و ابزارهای مورد نیاز بوده و مرحله دوم که در نهایت به ساخت رسمی شهر ممنوعه منجر شده است.

 

کاخ های شهر ممنوعه

 

بازدید از شهر ممنوعه

در سال ۲۰۱۹ جشنی با عنوان بزرگداشت ۶۰۰ سالگی شهرممنوعه برگزار شد که به عنوان یکی از پر بازدید ترین و با شکوه ترین جشن ها در کشور چین ثبت شده است. موزه قصر چین امروزه به محلی برای نگهداری مجموعه‌ای از دفاتر امپراتوری های سابق و محل اقامت خانواده های سلطنتی که به زبان چینی با نام گوگو نگ شناخته می شدند، تبدیل شده است. 
امروزه بیش از ۱.۸ میلیون گنجینه فرهنگی در موزه قصر چین نگهداری می شود که تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۷ میلیون بازدید کننده داشته است. گفته می‌شود که در طول حکومت سلسله مینگ بیش از پانصد ظروف چینی و همین طور در طول تاریخ حکومت سلسله چینگ نیز بیش از ۵۰۰ ظرف چینی به جای مانده که امروزه بازدیدکنندگان بسیاری از این آثار تاریخی ارزشمند دیدن می‌کنند. 
امکان بازدید از لباس تزارها، عکس ها، پرونده های سلطنتی و اشیایی که به صورت روزمره در طول دوران حکومت امپراتوری های موزه قصر چین مورد استفاده قرار می گرفته است، وجود دارد. شهر ممنوعه به عنوان قلب سنتی چین هم شناخته می‌شود. تالارهای بزرگ، دیوارها و همینطور ۵ کاخ مهمی که در شهر ممنوعه ساخته شده اند به عنوان ذات و اوج معماری سنتی چینی در این کشور شناخته می شوند. 
خانه های زندگی امپراتورهای چین آثار هنری ارزشمند و باغهای سنتی در شهر ممنوعه برجسته ترین چیزهایی هستند که باید از آن دیدن کنید. برای بازدید از شهر ممنوعه به حداقل ۳ ساعت زمان نیاز دارید. ساخت این بنا از سال ۱۴۰۶ تا ۱۴۲۰ یعنی حدود ۱۴ سال به طول انجامید، بیش از یک میلیون کارگر و بیش از ۱۰۰ هزار صنعتگر در مراحل طراحی و ساخت این بنا همکاری کرده‌اند، ۱۴ امپراطور از سلسله مینگ و ده امپراطور از سلسله چینگ یعنی ۲۴ امپراطور در این قصر شاهنشاهی به حکومت پرداختند. بیش از ۸۰ درصد بازدید کنندگان روز را برای بازدید از این قصر انتخاب می کنند.
چینی های باستان معتقد بودند که امپراتور پسر بهشت است از این رو قدرت برتر بهشت به او اعطا می‌شود، محل اقامت امپراتور ها در شهر ممنوعه که به شمال منتهی می شود، جزئی از آسمان یا به عنوان ستاره شمالی شناخته می شده است. که بر مبنای عقیده مردم باستان در چین خانه امپراتور آسمانی است، این مکان که به عنوان یک مکان الهی در نظر گرفته می‌شده مطمئناً برای مردم عادی ممنوع بوده و به همین دلیل هم شهرممنوعه نامی است که روی این بنا گذاشته شده است. 
نباید با شنیدن کلمه "موزه" گمراه شوید، چرا که در کاخ شاهنشاهی شهر ممنوعه اثری از موزه‌ های استاندارد با گنجینه هایی که در جعبه های شیشه ای نگهداری می شوند و بازدید کنندگان برای دیدن آنها از اتاقی به اتاق دیگر می‌روند، نیست. بازدید از موزه قصر بیشتر شبیه به یک پیاده روی در مسیری طولانی است که پس از ورود به شهر از یک دروازه به سمت میدانی عظیم حرکت می کنید و ساختمان ها و دادگاه ها و تاریخچه ای را مشاهده خواهید کرد که به گذشته مربوط می شوند. 
در تاریخ ۱۰ اکتبر ۱۹۲۵ بازدید از این موزه کاخ برای عموم آزاد شد، کاخ موزه شهر ممنوعه در تمامی روزهای سال حتی در ایام زمستان هم باز بوده و امکان بازدید از آن برای گردشگران وجود دارد. اما باید گفت که این شهر در زمستان کمی زودتر بسته می شود.  پس از ورود به شهر ممنوعه شما شاهد یک سفر رفت و برگشت نیستید، بلکه با ورود به این شهر شاهد جستجویی طولانی در قلب تاریخ خواهید بود. درشهرممنوعه شاهد راز های سر به مهر از زندگی تجملاتی شاهنشاهان چینی خواهید بود، از سال ۱۹۲۵ شهر ممنوعه دیگر یک شهر ممنوعه برای عموم مردم نبود و مردم عادی می‌توانستند حتی ساعت ‌ها در این شهر به گشت و گذار بپردازند.
شهرممنوعه مستطیل شکل بوده و در نهایت به عنوان شاهکار عظیم معماری چین شناخته می‌شود، شهر ممنوعه ۱ خزانه منحصر به فرد با بیش از ۱.۸ میلیون قطعه هنری که شامل خوشنویسی، نقاشی، آثار شاهنشاهی، کتاب ها و بایگانی های مختلف است، می شود. با ایستادن روی دیوار یا برج های شهر ممنوعه می توانید دل به جستجویِ عمیقِ مناظر طبیعی که بالاتر از کوه جینگشان به سمت شمال شهر ممنوعه قرار دارد، بدهید. با ایستادن روی این دیوار ها شما شاهد درک عمیق مقیاس واقعی و عظیم شهر ممنوعه خواهید بود.
مطمئنا برای شما هم جذاب خواهد بود اگر بدانید که شهر ممنوعه تقریبا چهار برابر تاج محل هند که ۱۸ هکتار وسعت دارد، است. شهر ممنوعه با تعداد زیادی کاخ حتی بزرگتر از کاخ ورسای فرانسه با ۱۱ هکتار است. با بررسی طرح اصلی و تکمیلی شهر ممنوعه می‌توان شاهد تقارنی کاملاً شگفت انگیز بین دیوارهای بلند و بیرونی هزارتوی کاخ در شهر بود. دادگاه داخلی در کاخ موزه شهر ممنوعه به ۳ کاخ مختلف تقسیم شده اند، درشهرممنوعه شما شاهد بزرگترین مجموعه کاخ های چوبی با بیش از ۹۰۰۰ اتاق هستید، که در زمانی بسیار دور بزرگترین مرکز جهان محسوب می شده است. 
چیدمان ساختمان ها در امتداد محور مرکزی با میدان های عظیم و کاخ های باشکوه تشریفاتی تقارن و هماهنگی وصف ناپذیری را رقم زده است. دیوارهای قرمز رنگ، سقف های طلایی رنگ و تزئینات نفیس تنها بخش بسیار کوچکی از شکوه آن دوران است. در طول دوره پیشگیری و همینطور کنترل ویروس کرونا شهر ممنوعه تنها پذیرا ۱۲ هزار بازدید کننده در روز است و برخی از سالن های سرپوشیده این مکان همچنان بسته هستند.

 

بازدید از شهر ممنوعه

 

تبدیل شهر ممنوعه به موزه کاخ

در جریان جنگ دوم تریاک که در سال ۱۸۶۰ اتفاق افتاد شهرممنوعه تحت کنترل نیروهای انگلیس و فرانسه درآمد و تا پایان جنگ ادامه داشت، در سال ۱۹۱۲ با کناره‌گیری پویی آخرین امپراتور چین شهر ممنوعه دیگر خانه یا کاخ شاهنشاهی نبود. در سال ۱۹۲۵ شهر ممنوعه به موزه قصر تبدیل شد و در سال ۱۹۸۷ نیز این بنا به عنوان میراث جهانی یونسکو نامگذاری شد.کاخ شاهنشاهی در شهر ممنوعه با مساحتی بیش از ۷۲ هکتار دارای بیش از ۹۰ کاخ و حیاط ۹۸۰ ساختمان و ۸۷۲۸ اتاق است، افسانه‌های وجود دارد که بیان می کند کاخ شاهنشاهی شهر ممنوع دارای ۹۹۹9.5 اتاق است اما هیچ سند تاریخی با این افسانه مطابقت ندارد. 
شهر ممنوعه دارای سیستم دفاعی است که می‌توان از آنها به خندق و دیوار دادگاه بیرونی و دادگاه داخلی اشاره کرد، در اطراف شهر ممنوعه خندقی ۵۲ متری حفر شده که می‌توان از آن به عنوان خط دفاعی اول یاد کرد. همچنین برای ایجاد امنیت عالی در شهر ممنوعه دیواری با ارتفاع ۱۲ متر طراحی شده که محیط آن بیش از ۳ هزار و ۴۳۰ متر است، شهر ممنوعه پشت این دیوار محصور شده است وجود یک برج مراقبت بسیار باشکوه درشهرممنوعه باعث شده تا محافظت از این برج به یک ضرورت بسیار مهم تبدیل گردد.
در هر جهت از شهر ممنوعه چهار دروازه وجود دارد که بیشتر بازدیدکنندگان از طریق تیان آن من که به عنوان دروازه صلح آسمانی یاد می شود، وارد شهر ممنوعه می شوند. گردشگران با قدم گذاشتن در این دروازه وارد یک میدان سنگفرش شده می ‌شوند که به ورودی اصلی کاخ منتهی می ‌شود. دادگاه خارجی شهر ممنوعه دارای سه ساختمان اصلی است که امپراتورها مراسم مهم را در آن برگزار می کردند و همچنین اداره امور دولتی در این دادگاه انجام می‌شد. 
پس از وارد شدن به اولین سالن می توانید شاهد تخت طلایی رنگ اژدهای امپراطور باشید، پشت این سالن سالن مرکزی وجود دارد که از آن به عنوان محلی برای استراحت امپراطورها یاد می‌شود. پیش از عزیمت به معبد اصلی برای انجام مراسم قربانی امپراطور ها سخنرانی های خود را در این سالن مرور می کردند. در دادگاه داخلی شاهد یک هارمونی جذاب و فوق العاده از سنگ مرمر با طرح های ابر و اژدهای حک شده روی آن خواهید بود. از سازه های داخلی کاخ شهر ممنوعه می ‌توان به دو محل برای نگهداری مهر های شاهنشاهی و همچنین اتاق عروسی امپراطور ها اشاره کرد. 

 

شهر ممنوعه ی پکن


علاوه بر سه ساختمان اصلی در این شهر ۶ کاخ شرقی و ۶ کاخ غربی هم وجود دارد که محل زندگی امپراتور ها بوده اند. این سالن ها امروزه به مجموعه ‌ای از زیباترین گنجینه های شاهنشاهی تبدیل شده‌اند، اگر به سمت شمال شهر ممنوعه حرکت کنید وارد باغ امپریال می‌شوید، این باغ نمایی بسیار زیبا از تلفیق رنگ‌های سرمه‌ای و خاکستری است که به سبکی واقعاً مجلل طراحی شده است.
شهر ممنوعه به عنوان بزرگترین اقامتگاه شاهنشاهی در چین شناخته می شود، برخی از افراد معتقدند که این کاخ در واقع بزرگترین کاخ جهان است. ساختمان های شهر ممنوعه دارای سقف های کاشی کاری زرد رنگ و دیوار های قرمز رنگ، درهای طلاکاری شده و ستون های مرمر و به طور کلی معماری خاصی هستند.
چرا که  ساختمان ها محل اقامت امپراتور ها و خانواده‌ های آنها بوده اند و به همین دلیل می ‌توان شاهد یک تضاد رنگی شدید از جمله قرمز و زرد که نشان دهنده اقتدار، برتری و همینطور نظام فئودالی است، بود. 
سازه اصلی این شهر بر روی پایه های آجری قرار گرفته‌اند که این امر به منظور به حداقل رساندن آسیب دیدگی سازه ها در زمان وقوع زلزله برنامه‌ریزی شده است. فضاهای بین ساختمان ها توسط حیاط ها، میدان ها، پارک ها و باغ ها اشغال شده است، این فضاها دقیقاً محل رفت و آمد امپراتور و خانواده هایشان بوده است.
این ساختمان ها مطابق با اصول اصلی و مهم فنگ شویی جهت جذب انرژی از نیروهای یانگ طراحی و ساخته شده اند، مجموعه ساختمان ها به قدری وسیع است که ۱۰ سال طول می کشد‌ تا کارگران یک ساختمان را به اتمام رسانده و کار روی ساختمان دیگر را شروع کنند. 
یکی از مهم ترین طرح های گردشگری در ارتباط با دریافت هزینه ورودی شهر ممنوعه، اختصاص این هزینه ها برای نگهداری و مرمت این شهر در دوره‌های بعدی تاریخ است. بسیاری از دانشمندان و همینطور علاقه ‌مندان به تاریخ بعد از دیوار بزرگ چین شهر ممنوعه را به عنوان شاخص ترین سازه در سراسر چین معرفی می کنند. 
این شهر که روزگاری محل دربار شاهنشاهان چینی بوده است، امروزه به عنوان یکی از بزرگترین موزه های فضای باز جهان شناخته می شود. در سال‌ های گذشته و در برخی از روزها این شهر شاهد بیش از ۱۲۵ هزار بازدیدکننده در یک روز بوده که این میزان بیش از دو برابر ظرفیت و گنجایش فضای کلی این شهر است.
به همین دلیل این امر موجب ورود برخی از خسارت های جبران ناپذیر اعم از فرسوده شدن این بنا می شود، جالب است بدانید که رنگ دیواره ها به واسطه ترکیب با دی اکسید کربن که گاز حاصل از استنشاق اکسیژن به واسطه انسان است، کمرنگ می شوند.
شهر ممنوعه دقیقا در همان مکانی ساخته شد که تقریباً  یک قرن قبل توسط رهبر مغول، کوبلای خان، برای پایتخت زمستانی در نظر گرفته شده بود. طرح کلی کاخ های شهر ممنوعه در زمان سلطنت یونگل ارائه شد.

 

موزه شهر ممنوعه پکن

 

حقایقی از شهر ممنوعه پکن که پیش از بازدید باید بدانید

شهر ممنوعه را می توان به عنوان مشهورترین جاذبه و میراث گردشگری در چین معرفی کرد، این شهر نه تنها مورد توجه بازدیدکنندگان چینی، بلکه مورد توجه گردشگران خارجی نیز قرار دارد، سالانه بیش از 14 میلیون نفر از این سازه مشهور در چین دیدن می کنند. طبق آمارهای گردشگری در چین، طرفداران بسیار زیادی در مقایسه با دیوار بزرگ چین دارد و همین موضوع باعث شده تا این شهر مورد توجه بسیاری از طرفداران آثار تاریخی و گردشگری در چین قرار گیرد.

در سال 1933 بخش مهمی از گنجینه ها و آثار تاریخی ارزشمند در شهر ممنوعه از این مجموعه به دلیل محافظت در برابر حمله کشور ژاپن خارج شد و پس از اتمام جنگ جهانی (جنگ جهانی دوم) مجددا به شهر ممنوعه بازگردانده شد، اما با این حال همچنان نیز برخی از آثار شهر ممنوعه در کاخ ملی تایپه حفظ و حراست می شود. شهر ممنوعه از بزرگ ترین موزه های فرهنگی جهان شناخته می شود، این شهر بهترین آثار تاریخی را در خود جای داده است و می توان گفت که قدمت برخی از این آثار به بیش از هزار سال می رسد. موزه کاخ شهر ممنوعه در لیست 10 موزه مهم کشور چین قرار گرفته است.

از این شهر با عنوان شاهکار معماری چین یاد می شود، این شهر دارای بزرگ ترین و در عین حال زیباترین سازه های چوبی است که نمادی از سازه های قرون وسطایی را نشان می دهند. نه تنها وسعت این شهر عظیم، بلکه جزئیات معماری این شهر نیز در نوع خود بسیار جالب توجه است، این جزئیات نمایشگر ویژگی هایی است که می توان از آن به مفهوم فرهنگ غنی چینی پی برد. عدد 9 در فرهنگ چینی ها معنا و مفهومی بسیار خاص و ویژه دارد، مردمان چین معتقد اند که 9 نشانه ای از ابدیت و برتری است، بنابراین به جز دروازه شکوه شرقی، تمامی دروازه های شهر ممنوعه با آرایه 9 درب طلاکاری شده ساخته و تزئین شده اند.

 

موزه ی شهر ممنوعه

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر