برج پیزا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 13320
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برج پیزا که در شهر کوچک و ساحلی پیزا قرار دارد از جاذبه های دیدنی شهر پیزا است که بدلیل تاریخ و معماری عجیب آن مورد توجه قرار گرفته است. برج پیزا که هر سال بدلیل معماری و موقعیتی که در آن ساخته شده است مقداری به سمت چپ متمایل می‌شود از جاذبه‌های دیدنی شهر پیزا است.

برج پیزا

 

معرفی برج پیزا

برج پیزا که بدلیل کج بودن آن شهرت یافته است در سال 1987 ساخته شد توسط معماران مشهور قرون وسطی ساخته شده است. برج پیزا بدلیل رقابت ثروتمندان و اشراف ایتالیا با یکدیگر ساخته شد که سرشناس‌ترین معماران آن زمان برای ساخت این اثر به کار گرفته شده بودند. برج پیزا 55 متر ارتفاع و 7 ناقوس دارد و 300 پله در آن برای بالارفتن از طبقات آن گذاشته شده است. روی برج پیزا 7 ناقوس قرار داده شده است که هرکدام به معنی یک نوت موسیقی هستند اما بدلیل کج شدن برج پیزا ناقوس‌های آن به صدا در نمی‌آیند.

 

معرفی برج پیزا

 

برج پیزا کجاست؟

برج پیزا در یک شهر بندری در ایتالیا به نام پیزا که از پر بازدید ترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود ساخته شده است. شهر پیزا در غرب ایتالیا و منطقه‌ای با جغرافیای توسکانی قرار گرفته است. برج پیزا در کنار کلیسای جامع پیزا و به عنوان آخرین اثر باستانی این منطقه در میدان معجزه ساخته شده است.
در شهر پیزا یک فرودگاه به نام گالیله گالیله وجود دارد که سفرهای داخلی و خارجی را با هواپیما پوشش می‌دهد. از فرودگاه تا برج پیزا می‌توانید با استفاده از اتوبوس یا قطار مسیر خود را طی کنید و به برج پیزا برسید. نگران زمانتان نباشید قطارها و اتوبوس‌های فرودگاه در هر ساعت 4 بار مسافران را به این بنای دیدنی می‌برند. رم حدود 360 کیلومتر با برج پیزا فاصله دارد و بعد از بازدید از برج پیزا می‌توانید از شهرهای فلورانس شهر زیبای ایتالیا و لوکا که به این برج نزدیک هستند بازدید کنید و از زیبایی‌های این شهر نیز لذت ببرید.

برج پیزا

چرا برج پیزا ساخته شد؟

در صده 12 میلادی مردم برای اینکه کلیسای برج سینت مارک را تحت تاثیر قرار دهد با به‌کار گرفتن سرشناس‌ترین معماران و هنرمندان آن زمان شروع به ساخت برج پیزا کردند تا اشراف و ثروتمندان ایتالیا با دیگر اشراف به وسیله برج پیزا رقابت کنند. معمار این برج که فردی کارآزموده به نام دیوتیسالوی بود در دوره رنسانس شروع به ساخت این برج کرد؛ و زمانی که فقط 3 طبقه اول این برج ساخته شده بودند برج شروع به خمیده شدن کرد و به سمت جنوب شرقی شروع به خمیدگی کرد. پس از این اتفاق ساخت برج به مدت 100 سال به تاخیر افتاد.

برترین جاذبه های گردشگری ایتالیا - برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ایتالیا کلیک کنید.

چرا برج پیزا ساخته شد

ادامه ساخت برج پیزا 

پس از 100 سال متوقف شدن ساخت برج پیزا در سال 1234 میلادی بونانو پیزانو که معماری خبره بود ادامه ساخت برج پیزا را در دست گرفت و فقط توانست طبقه چهارم این برج را تکمیل کند و 4 طبقه ساخته شده همچنان به خمیدگی‌شان ادامه می‌دادند. پس از بونانو معماری دیگر شروع به ساخت طبقه‌های پنجم و ششم کرد اما همچنان برج از پایه منحرف می‌شد. معمار بعدی که شروع به ساخت طبقات بعدی کرد یک طرف یکی از طبقات را بلندتر کرد تا از کج شدن بیشتر برج جلوگیری کند اما برج به سمت دیگر متمایل شد. 50 سال بعد از شروع دوباره ساخت برج پیزا ساخت برج دوباره متوقف شد و در سال 1319 میلادی معماری به نام جووانی پیزانو ساخت دوباره آن را برعهده گرفت و طبقه هفتم آن را کامل کرد و ناقوس‌های طبقه هفتم را کار گذاشت.
هر سال 2.5 سانتی متر به کجی برج پیزا اضافه می‌شود که طی صد سال گذشته 30 سانتی متر به کجی برج اضافه شده است. با وجود کجی برج و امکان فروریختن آن، انفجار بیشتر از هزار بمب را در جنگ جهانی دوم دوام آورده است و نزدیک به 100 زمین لرزه کوچک و بزرگ را برج پیزا تحمل کرده اما فرو نریخته است.

ساخت برج پیزا

ممنوعیت بازدید از برج پیزا

در سال 1990 بدلیل افزایش احتمال ریزش برج پیزا از بازدید گردشگران جلوگیری شد و تا 15 دسامبر 2001 بازدید از این برج تاریخی ممنوع بود و در این سال با کمی راست سازی برج پیزا امکان بازدید دوباره برای عموم بوجود آمد.

پرچم ایتالیا - برای آشنایی با پرچم ایتالیا و فهمیدن مفهوم رنگ‌های آن اینجا کلیک کنید.

برج پیزا

معماری برج پیزا

برج پیزا 55 متر ارتفاع و 7 ناقوس دارد که ناقوس‌های آن مدت طولانی است که برای جلوگیری از ریزش این برج به صدا در نمی‌آیند. ناقوس‌های روی این برج توسط فردی به نام آندره پیزانو طراحی شدند که هر کدام نشان‌دهنده یکی از نت‌های موسیقی هستند. قوس‌های برج پیزا به شکل جالبی با یکدیگر ارتباط و پیوند دارند. در ساخت برج پیزا از 207 ستون و 735.7 متر مربع سنگ مرمر سفید استفاده شده است. برج پیزا در شکلی شبیه به استوانه ساخته شده است و در آن 251 پله به شکل مارپیچ ساخته شده است.

برج پیزا

علت کج شدگی برج پیزا

برج پیزا ستون‌هایی با حدود 5 متر ارتفاع دارد که در زمین فرو رفته‌اند. ستون‌هایی که این برج را نگه داشته‌اند در ماسه کار گذاشته شده‌اند اما ماسه‌ای که در آن فرو رفته حدود 60 درصد آب دارد که در واقع برج پیزا در زمینی باتلاقی ساخته شده است. زمین منطقه‌ای که برج پیزا در آن ساخته شده است از شن، خاک و رس آبرفتی که 60 درصد آن آب است ساخته شده است. برج پیزا با6.3 درجه انحراف نسبت به زاویه قائم تعادل خود را در برابر قدرت گرانش حفظ کرده است. برج پیزا با توجه به زمین ماسه‌ای که روی آن ساخته شده است می‌توانست تا 6.8 درجه نیز منحرف شود اما بدلیل نصب لوستری کاملا فلزی با وزن 1.2 تنی در داخل برج از انحراف بیشتر آن جلوگیری شده است.

همه چیز درباره کشور ایتالیا - درباره کشور ایتالیا بیشتر بدانید!

برج پیزا

سخن آخر

برج پیزا بدلیل ساخته شدن در منطقه باتلاقی هر سال می‌شود. برج پیزا از آثار باستانی کشور ایتالیا و شهر پیزا محسوب می‌شود که معماران زیادی برای کشف علت انحراف آن از خط قائم روی آن تحقیق کرده‌اند.

زیباترین شهرهای جهان - برای دیدن زیباترین شهرهای دنیا اینجا کلیک کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 103 کاربر