جنگل دریایی حرا

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7860
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جنگل حرا قشم یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جنگل در جزیره قشم واقع شده و به دلیل زیبایی طبیعی و گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد که در آن زندگی می‌کنند، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. این جنگل شامل درختان بلوط‌های بزرگ و قدیمی است که به عنوان نمادی از ثبات و قدرت طبیعت شناخته می‌شوند. همچنین، در این جنگل می‌توان گونه‌های دیگری از درختان مانند درختان زیتون، باغ‌بان، بندپی و... را نیز مشاهده کرد. علاوه بر این، جنگل حرا قشم محل زندگی و پرورش برخی از جانوران نادر و مهم مانند پرندگان مهاجر، جوجه‌تخم‌گذار، سنجاب و سایر گونه‌های حیات وحش است. پوشش گیاهی متنوع جنگل و وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های آب طبیعی در آن، زیستگاهی ایده‌آل برای این جانوران فراهم کرده است. با توجه به محدودیت‌های محیطی و حفاظتی، دسترسی عموم به جنگل حرا قشم کنترل شده است و معمولاً با هماهنگی و راهنمایی راه‌های مشخصی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود. این اقدامات در جهت حفظ و حراست از این محیط طبیعی منحصر به فرد صورت می‌گیرد تا زیستگاه جانوران و گیاهان در این جنگل حفظ شود.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا کجاست؟

جنگل حرا در تنگه خوران و حدفاصل استان هرمزگان و جزیره قشم قرار دارد. از آنجا که قلاشم یکی از توابع استان هرمزگان است بنابراین می توان جنگل های مورد نظر را نیز جاذبه های طبیعی استان هرمزگان قلمداد کرد. تنگه خوران هم تنگه بسیار باریک و کوچکی است که جزیره قشم را از خاک ایران جدا کرده است. این تنگه، همسایه کوچکتر تنگه هرمز است. تنگه کلارنس نام دیگر تنگه خوران است که مسیر دسترسی به جزیره قشم و جنگل های حرا قمداد می گردد.

تور قشم زمینی - ارزان ترین راه سفر به قشم با تضمین کمترین قیمت در لحظه آخر

آشنایی با جنگل حرا قشم

جنگل های حرا که با عنوان جنگل های مانگرو نیز شناخته می شود با وسعتی در حدود 7500 هکتار در بخش های قابل توجهی از آب های خلیج فارس دیده می شوند. جزیره قشم، بندر پل، جزیره هرمز، بندر خمیر، تیاب، جاسک و چابهار مناطق خاصی از آب های جنوب ایران هستند که هر کدام بخشی از جنگل های حرا را در خود جای داده اند، اما در این میان  قشم با در بر گرفتن بیش از 2400 هکتار از این جنگل ها، سهم قابل توجهی نسبت به سایر مناطق دارد به همین علت معمولا از جنگل های مانگرو به عنوان جاذبه های طبیعت گردی جزیره قشم یاد می شود. درختان حرا در میان بلوچی ها به "نمر" معروف است، اما مردم بندرعباس به احترام دانشمند ایرانی به آن ها "حرا" می گویند. برخی دیگر از اهالی جنوب کشور این درختان را "تول" می نامند و در اغلب کتب علمی به عنوان مانگرو شناخته می شوند. علم گیاه شناسی آن ها در تیره شاهپسند معرفی می کند، اما در زبان انگلیسی به عنوان Avicennia Marin نامگذاری شده اند. حرا یا مانگرو در میان ایرانیان متداول تر است.

جنگل حرا قشم در یک منطقه حفاظت شده قرار دارد. این جنگل به عنوان میراث طبیعی کشور ایران شناخته می‌شود و وسعت آن حدود ۸۵ هزار هکتار است. با توجه به مساحت بسیار زیاد این جنگل یکی از ذخایر زیست کشور ایران و همچنین به عنوان عجایب هفتگانه جزیره قشم به شمار می‌آید. این جنگل ساختار گیاه‌شناسی خاصی دارد که باعث شده تا به عنوان عجایب هفتگانه شناخته شود.

جنگل حرا قشم

نحوه شکل گیری جنگل حرا قشم

در واقع نام علمی این جنگل به معنی گیاهان شور پسند بوده که از نام دانشمند ایرانی ابن سینا گرفته شده است. طبق داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی جنگل حرا به واسطه اشک چشم انسان روییده و به همین دلیل تمام گیاهانی که در این منطقه رشد می‌کنند در آب شور هستند. لازم به ذکر است این جنگل را به نام جنگل دریایی نیز می‌شناسند و به دلیل اینکه تمامی گیاهان موجود در جنگل حرا با آب شور سازگاری دارد یک ساختار گیاه‌شناسی بسیار منحصر به فردی دارد. در واقع گیاهان جنگل حرا با تصفیه آب شور از آن برای رشد استفاده می‌نمایند. به بیان دیگر پوست درختان این جنگل خاصیت تصفیه کنندگی آب را دارد، زمانی که آب شور به وسیله درختان تصفیه می‌شود در خروجی و طی فرایند زیست‌شناسی گیاه، به آب شیرین تبدیل می‌شود. گیاه حرا بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است و در واقع این گیاه دارای برگ‌های چند میلیمتری بوده و گل‌هایی بسیار کوچک دارد. دانه‌های این گیاه بر روی درختان رشد می‌کند و سپس به نهال‌های بزرگ تبدیل می‌شود و پس از رشد کردن، نهال‌ها بر روی زمین می‌افتند و به درختی مستقل تبدیل خواهند شد. 

به دلیل اینکه درختان سرسبز در آب فرو ‌می‌روند و سپس به نهال تبدیل می‌شوند سطح آب کم می‌شود و تمامی مسافران و گردشگرانی که از این جنگل دیدن می‌کنند صحنه‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیز را مشاهده می‌نماید به طوری که تصور می‌شود جنگل بر روی سطح آب رشد کرده است. نگاه کردن بیشتر به این جنگل مانند تماشای فیلم‌های علمی تخیلی خواهد بود. در واقع در زمان جزر، درختان از آب سر پدید می‌آورند و در زمان مد درختان تا نیمه در آب فرو خواهند رفت. علت اصلی شگفت‌انگیز بودن این جنگل به دلیل جزر و مد‌های موجود در آن است. درختان بسیار زیبا و سرسبزی در این جنگل وجود دارد، گویی که در بین انبوهی از چوب شروع به رشد کرده‌اند. چوب‌ها ریشه درختان هستند که وارونه در آب قرار دارند و به واسطه مکانیزم طبیعی، آب شور را به آب شیرین تبدیل می‌کنند. طی این فرآیند رشد گیاه همچنان ادامه خواهد داشت و به دلیل وجود شرایط آب و هوایی مناسب در این منطقه رشد گیاهان متوقف نمی‌شود. دلیل اصلی ارتفاع درختان جنگل حرا که در بعضی از مواقع تا ۶ متر نیز می‌رسد وجود آب و هوای استوایی است. از دیگر مزایا و ویژگی‌های جنگل حرا طول عمر بسیار زیاد درختان بوده که در همه فصول دارای برگ‌های سبز هستند. در واقع به همین دلیل است که به این جنگل، جنگل همیشه بهار اطلاق می‌شود.

شکل گیری جنگل حرا

درختان و گیاهان جنگل حرا قشم

جنگل های حرا در جزیره قشم، یکی از جنگل‌های مانگرویی طبیعی و منحصر به فرد است. این جنگل شامل تنوع زیادی از درختان و گیاهان است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. درخت حرا (Avicennia marina): این درخت مانگرویی در جنگل حرا قشم بسیار فراوان یافت می‌شود و به عنوان نمادی از این جنگل شناخته می‌شود. درخت حرا خصوصیات منحصر به فردی دارد که به آن امکان می‌دهد در شرایطی که بسیاری از درختان نمی‌توانند زیست کنند، در محیط‌هایی که آب شور و مردابی دارند، رشد کند.
  2. درختان مانگرو (Mangrove Trees): در جنگل حرا قشم، نوع دیگری از درختان مانگرو نیز وجود دارد. این درختان مقاوم به شرایط شوری آب هستند و عمدتاً در مناطق ساحلی و مردابی رشد می‌کنند. آن‌ها عمدتاً شامل درختان مانگرو قرمز (Rhizophora mucronata) و درختان مانگرو سیاه (Acanthus ilicifolius) هستند. 
  3. گیاهان همزیست (Epiphyte): در جنگل حرا قشم، می‌توانید گیاهان همزیست را نیز ببینید. این گیاهان بر روی ساقه‌ها و شاخه‌های درختان قرار می‌گیرند و از رطوبت و مواد غذایی درختان بهره می‌برند. این گیاهان همزیست می‌توانند شامل برخی از برگ‌ها، انواع خزه‌ها و سوسنی‌ها باشند.
  4. گونه‌های مختلف گیاهی: در جنگل حرا در قشم، علاوه بر درختان مانگرو و گیاهان همزیست، گونه‌های دیگری از گیاهان هم پیدا می‌شوند. برخی از این گونه‌ها شامل جوانه‌های شیری (Avicennia officinalis)، پوشالی (Bruguiera gymnorhiza)، موزه‌گیاه (Cynometra ramiflora) و روغنی (Tetraena fontanesii) می‌باشند.
  5. این تنوع گونه‌های درختان و گیاهان در جنگل حرا قشم، به آن یک اکوسیستم بسیار حیاتی و زیبا می‌بخشد و زیستگاه بسیاری از حیوانات و پرندگان محلی است.

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

جنگل حرا زیستگاه آبزیان و پرندگان مختلف

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران قرار دارد و یکی از مهمترین و بهترین زیستگاه‌ها برای زندگی انواع آبزیان و پرندگان و همچنین دوزیستان به شمار می‌آید. از مهم‌ترین پرندگانی که در جنگل حرا وجود دارند می‌توان به مرغ ماهی خوار، لک لک، مرغابی، مرغ پلیکان و انواع ماهی‌ها و خرچنگ‌ها اشاره کرد. همچنین مار دریایی و نوعی صدف به نام کلینگ از دیگر آبزیان موجود در جنگل حرا هستند. به دلیل تنوع بسیار زیاد آبزیان در جنگل‌های حرا در منطقه قشم، این منطقه حفاظت شده بین‌المللی شناخته می‌شود. همچنین این جنگل تحت عنوان ذخیره‌گاه زیست و تالاب بین‌المللی نیز معرفی می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت حدود ۸۰ درصد آبزیان خلیج فارس در زمان تخم‌ریزی به این منطقه می‌آیند و این منطقه یکی از بزرگترین سیستم‌های حیات وحش دریایی به حساب می‌آید.

جنگل حرا قشم

ویژگی های درخت حرا چیست؟

درختان حرا قدمت بسیاری دارند و در تمام فصل‌ها سرسبز هستند، به همین خاطر به جنگل همیشه بهار معروف می‌باشد. در ماه خرداد، درختان گل‌های زرد رنگی می‌دهند که در میان برگ درخت‌ها، بسیار چشم‌گیر و زیبا می‌باشد. حرا به درخت‌هایی که شاخ و برگ روشنی با ارتفاع ۳ تا ۶ متر دارند، گفته می‌شود. پوست درخت حرا دارای خاصیت تصفیه کنندگی می‌باشد، که آب دریا را می‌گیرد و با حذف نمک آن، بخش شیرین آب را جذب می‌کند. دانه درخت حرا روی درخت جوانه می‌زند و بعد از جدا شدن از شاخه در گل و پای درختان می‌افتد و نهال جدیدی به وجود می‌آید. همین سبک رشد و تکثیر باعث به وجود آمدن جنگلی به این زیبایی شده است. برگ درخت‌های حرا باریک و بیضی شکل می‌باشد و میوه این درخت مانند بادام است که در فصل تابستان می‌توان از آن استفاده کرد. جنگل‌های حرا با آب شور دریا و جزر و مد سال‌ها سازگاری خوبی دارند، بی دلیل نیست به آن‌ها مقاوم‌ترین گونه‌های گیاهی می‌گویند. گیاهان حرا دارای ریشه‌های کوتاهی هستند و ریشه‌های فرعی آن به سمت بالا می‌رود و ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

معرفی جزیره قشم - با جزیره زیبای قشم آشنا شوید

خواص گیاه حرا را بشناسید

بسیاری از بومیان و محلیان جزیره قشم از گیاه حرا به عنوان علوفه خشک برای حیوانات استفاده می‌نمایند. اما گیاه حرا برای درمان جذام بسیار مؤثر است. شیره‌هایی که در درون گیاه حرا قرار دارد برای درمان بیماری‌های خشکی پوست و همچنین بیماری‌های پوستی که در مناطق هرمزگان بیشتر به چشم می‌خورد استفاده می‌شود. گیاه حرا حتی در صنعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن به عنوان چسب تخت و خمیر چوب استفاده می‌شود.

کاربرد درختان حرا چیست؟

بومی‌های این منطقه به هنگام مد، که درختان به زیر آب می روند، برای ماهیگیری به حرا می‌روند و عده‌ای دیگر به هرس درختان می‌پردازند، زیرا باعث پربارتر شدن درخت‌ها می‌شود. بومیان این منطقه می‌توانند از آن‌ها برای مصرف شخصی و حتی فروش استفاده کنند. اولین دهل قشم با چوب حرا ساخته شده است، زیرا تنه این درخت بسیار محکم می‌باشد. از دیگر کاربردهای درختان حرا این است که مانع از ایجاد طوفان‌های دریایی و امواج می‌شوند، زیرا ریشه بسیار محکمی دارند و مانند یک سد طبیعی عمل می‌کنند. داخل آب و گل جنگل حرا، نمک و آهک وجود دارد که در گذشته مردم از گل‌‌های درختان حرا، برای لاغری استفاده می کردند، به این ترتیب که گل را به بدن خود می مالیدند و خود را داخل آب جنگل می‌شستند.

جنگل حرا

 

چرا از جنگل حرای قشم بازدید کنیم؟

جنگل حرا به عنوان تنها جنگلی شناخته می‌شود که برای بازدید از آن باید به آب‌های شور خلیج فارس مسافرت داشته باشید و به واسطه دیدن این جنگل باید قایق سواری در میان آب‌های خلیج فارس را تجربه کنید. این جنگل علاوه بر تمامی جاذبه‌ها و جا‌های دیدنی که دارد یکی از جلوه‌های کمیاب طبیعت به شمار می‌آید که تنها نمونه آن را در برخی از نقاط جهان می‌توانیم ببینیم. در حقیقت جنگل حرا به عنوان یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های طبیعی شناخته می‌شود که جاذبه جهانی دارد و به عنوان میراث طبیعی کشور ایران معرفی می‌شود. این جنگل به عنوان انبوه‌ترین و وسیع‌ترین جنگل حرای کشور است. به بیان دیگر رمز پایداری و رشد گیاهان موجود در جنگل حرا ساختار و فرایند اکو سیستمی است که می‌تواند آب شور دریا را به آب شیرین تبدیل کند. نکته جالب و حائز اهمیت این است که از حدود ۴ هزار میلیارد تکرار وسعت جنگل‌های جهان تنها ۱۵ میلیون هکتار آن از گیاهان حرا پوشیده شده‌اند.

جنگل گیسوم - جنگل گیسوم جنگلی است که دریا و جنگل در فاصله کمی از  هم قرار دارند.

بهترین زمان سفر و بازدید از جنگل حرای قشم

سفر به جزیره قشم در فصل تابستان برای کسانی که به هوای گرم و مرطوب عادت ندارند مناسب نیست البته این را هم بدانید که جزیره قشم از رطوبت کمتری در مقایسه با سایر جزایر جنوبی برخوردار است با این حال نباید از این واقعیت غافل گردید که هزینه مسافرت به جزیره قشم در فصل تابستان به شدت کاهش می یابد. در این میان آب و هوا حرف اول را می زند. فصل زمستان و بخصوص دی ماه و بهمن ماه بهترین زمان ممکن برای مسافرت به جزیره قشم هستند، اما نیمه دوم آذر ماه به همراه اسفند و نیمه اول بهار نیز شرایط مناسبی برای سفر به جزیره قشم و بازدید از جنگل های حراست. برای اقامت و همچنین اسکان در اطراف این جنگل زیبا می‌توانیم کمپی در نزدیکی آن احداث نمایید و برای مدتی به دور از شلوغی و ازدحام شهر باشید. 

برای بازدید از جنگل حرا جزر و مد را در نظر بگیرید. جزر و مد در جنگل حرا تقریباً هر ۶ ساعت یک بار اتفاق می‌افتد. اگر در این زمان قایقی در جنگل باشد، به احتمال زیاد گیر خواهد افتاد. به طور کلی بهترین ساعت برای بازدید از جنگل حرا، در طول روز می‌باشد، زیرا در شب فقط می‌توان به تماشای دریا رفت.بهترین ساعت برای بازدید از جنگل حرا در قشم، صبح زود یا عصر است. در این زمان‌ها، هوا عموماً خنک‌تر است و نور طبیعی در جنگل حرا زیبایی خاصی به مناظر جنگل می‌بخشد. در این زمان‌ها معمولاً کمترین تعداد بازدیدکنندگان در جنگل حرا حضور دارند، بنابراین شما می‌توانید با آرامش بیشتری از طبیعت لذت ببرید.

ویژگی جنگل حرا

نکات مهم برای بازدید از جنگل حرا

جنگل حرا جزء مناطق حفاظت شده ایران و همچنین ذخیره‌گاه‌های زیست کره است. پس باید به هنگام بازدید از آن بسیار مراقب بود و در حفظ آن کوشید. این جنگل محل زندگی حیوانات زیادی است پس  آرامش و سکوت جنگل را به هم نزنید. به هنگام بازدید از جنگل حرا، به توصیه‌های  راهنما به دقت گوش کنید. به لانه و آشیانه پرندگان و موش‌ها هرگز دست نزنید و تخم پرندگان را برندارید. از دیگر نکات مهم به هنگام بازدید از جنگل حرا، این است که به هیچ عنوان شکار نکنید. به هنگام بازگشت از جنگل زباله‌های خود را حتماً جمع کنید. با رعایت همه این نکات هم شما لذت خواهید برد و هم امانت‌دار خوبی برای آیندگان خواهیم بود. برگ های درختان حرا دوکی شکل هستند و رنگ سبز روشن دارند، اما بخش پایین آن ها به رنگ سفید و خاکستری است. گل های این درخت نیز بسیار ریز و طلایی رنگ بوده و عطر دل انگیزی دارند. میوه درختان حرا به -خرک- یا -کنگ- معروف است و به بادامی شکل هستند. این درختان دارای خواص و فواید ذیل هستند:

  • سدی طبیعی در برابر فرسایش های طبیعی و طوفان های شدید هستند.
  • یکی از منابع تغذیه دام و تامین علوفه برای دام هاست.
  • پوست درخت حرا در درمان جذام موثر است.
  • از شیره درون آوندهای درخت حرا برای رفع خشکی پوست استفاده می شود.
  • از این درختان در صنعت خمیر چوب و تولید چسب تخته استفاده می کنند. 

جنگل های هیرکانی - این جنگل یکی از محبوب ترین جنگل های ایران است که در جنوب دریای خزر واقع شده و مابین ایران و آذربایجان قرار دارد. 

تفریحات جنگل حرا در قشم شامل چه چیز هایی هستند؟

زمانیکه از طریق بزرگراه خلیج فارس به سمت جنگل های حرا می روید در میان راه به مقبره شاه شهید می رسید که برای بومیان منطقه و در میان اهالی جزیره قشم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین بهتر است توقفی چند دقیقه ای برای زیارت این مقبره داشته باشید. در میان راه می توانید از جزیره ناز نیز بازدید کنید. این جزیره دومین توقفگاه شما از جزیره قشم تا جنگل های حراست. در این جزیره از بازی های آبی گرفته تا شتر سواری، آفرود سواری، پاراگلایدر، چتر بازی و … را می توانید تجربه کنید.

نفتکش به گل نشسته عربستانی نیز گزینه دیگری است که می توانید در مسیر دسترسی به جنگل حرا از آن بازدید کنید. در این میان قایق سواری در اطراف جنگل های حرا بهترین تفریح ممکن خواهد بود. شما در این میان می توانید جزر و مد ملایم آب را به همراه تغییر وضعیت درختان نظاره گر باشید. دریای بیکران و آب های زلال خلیج فارس بهترین منظره ای است که از پس جنگل های حرا به سمت افق کشیده شده اند. در زمانی که آب در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد می‌توانید ریشه‌های درختان در هم تنیده را ملاحظه کنید و محیط‌های باتلاقی و لجن‌زار را ببینید که درختان با چه اکوسیستم قوی از بین آن‌ها رشد کردند.

از دیگر تفریحات جنگل حرا می‌توان به دیدن پرندگان در سکوت اشاره کرد، اگر علاقه‌مند به این مخلوقات رنگارنگ هستید می‌توانید از جنگل حرا که یکی از مهمترین مناطق پرنده‌نگری است استفاده کنید. بهترین زمان برای دیدن پرنده‌های مختلف در جنگل حرا ماه آذر و ماه بهمن است. زمانی که اقدام به سفر به جنگل حرا می‌کنید اولین منظره‌هایی که نظر شما را جلب می‌کند، مقبره شاه شهید است. این مقبره در ۱۱ کیلومتری قشم قرار دارد و بر روی یک تپه و رو به دریا و در سواحل جنوبی جزیره قرار گرفته است. از دیگر تفریحات بسیار لذت بخش در جنگل حرا شتر سواری به شمار می‌آید.

تفریحات جنگل حرا

جاهای دیدنی و اقامتگاه های نزدیک به جنگل حرا قشم

نزدیکی جنگل حرا قشم به سواحل جزیره قشم و موقعیت جغرافیایی آن، امکان دسترسی آسان به مناطق دیدنی و اقامتگاه‌هایی را فراهم می‌کند. در زیر به برخی از مناطق دیدنی و اقامتگاه‌های نزدیک به جنگل حرا قشم اشاره می‌کنیم:

  • سواحل جزیره قشم: نزدیکی جنگل حرا قشم به سواحل جزیره قشم، یکی از جاذبه‌های مهم برای گردشگران است. سواحل زیبا و صاف جزیره قشم، فرصتی برای استراحت، شنا در آب‌های آبی و تماشای غروب و طلوع آفتاب را فراهم می‌کند.
  • شهرستان ها و روستاهای اطراف: در اطراف جنگل حرا قشم، شهرستان‌ها و روستاهای زیبایی وجود دارند که امکان اقامت در آن‌ها وجود دارد. نمونه‌هایی از این شهرستان‌ها شامل بندرعباس، قشم، جاسک و روستاهایی مانند تخت، سوزا، هنگام و بندر سرگز است. در این شهرستان‌ها و روستاها می‌توانید از فرهنگ و زندگی مردم محلی آگاه شوید و از طبیعت و مناظر زیبای آن‌ها لذت ببرید.
  • پارک ملی هرمز: پارک ملی هرمز که در نزدیکی جنگل حرا قشم قرار دارد، یکی از مناطق طبیعی زیبا و دیدنی است. این پارک ملی شامل کوه‌ها، دریاچه‌ها، جنگل‌ها و حیات وحش متنوع است. می‌توانید در این پارک ملی صعود به کوه‌ها، پیاده‌روی در مسیرهای طبیعی، مشاهده حیات وحش و عکاسی از طبیعت را تجربه کنید.
  • روستای لاشتان: روستای لاشتان که در فاصله نزدیکی از جنگل حرا قشم واقع شده است، یک روستای سنتی و زیبا است. این روستا با خانه‌های سنتی و فرهنگ محلی خود، یک مقصد منحصر به فرد برای گردشگران است. می‌توانید از زندگی روستایی، محصولات محلی و آداب و رسوم مردم این منطقه لذت ببرید. 
  • اقامتگاه‌های بومگردی: در نزدیکی جنگل حرا قشم، اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارند که به محیط طبیعی جنگل حرا قشم پرداخته‌اند. این اقامتگاه‌ها عموماً از ساختارهای سنتی و محلی برخوردار هستند. همگی تجربه‌ای بی‌نظیر از زندگی محلی و فرهنگ این منطقه را برای شما فراهم می‌کنند.

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

نکاتی جالب درباره جنگل های حرا

در جنگل حرا، که یکی از مناطق طبیعی زیبای جزیره قشم در ایران است، می‌توان به فعالیت‌های زیر اشاره کرد:

  1. پیاده‌روی و تماشای طبیعت: جنگل حرا از مسیرهای پیاده‌روی طبیعی برخوردار است. شما می‌توانید در میان درختان حرا قدم بردارید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. همچنین، مشاهده پرندگان و حیات وحش محلی نیز از جذابیت‌های این فعالیت است.
  2. قایق‌رانی و کایاک‌سواری: در جنگل حرا می‌توانید با استفاده از قایق یا کایاک در آب‌های جنگل حرا سفری دوست‌داشتنی را تجربه کنید. می‌توانید بین درختان حرا حرکت کنید و زیبایی‌های جنگل را درون آب نگاه کنید.
  3. عکاسی طبیعت: جنگل حرا قشم، یک مکان عالی برای عکاسی طبیعت است. با ثبت لحظات زیبا و تنوع گیاهی و حیات وحش در این جنگل، می‌توانید عکس‌های زیبا و یادگاری‌هایی خاص بگیرید.
  4. استراحت و پیک‌نیک: جنگل های حرا قشم، مناطقی برای استراحت و پیک‌نیک وجود دارد. می‌توانید در این مناطق استراحت کنید، غذا بخورید و از آرامش طبیعت لذت ببرید.
  5. بازدید از مراکز آموزشی: در نزدیکی جنگل های حرا ، مراکز آموزشی و مرکز حفاظت و نگهداری از محیط زیست وجود دارند. می‌توانید این مراکز را بازدید کرده و اطلاعات بیشتری درباره جنگل حرا و حفاظت از آن بدست آورید.

فاصله جنگل های حرا تا قشم

اگر مرکز جزیره قشم را در نظر بگیریم بنابراین فاصله آن تا جنگل های حرا به 74 کیلومتر می رسد. این مسافت را تقریبا می توانید در مدت زمان یک ساعت و پنج دقیقه سپری کنید البته اگر بین راه هیچ گونه توقفی نداشته باشید.

قیمت بلیت جنگل حرا قشم 

بازدید از این جنگل نیاز به تهیه بلیط ندارد. ولی با رفتن به اسکله جنگل حرا جزیره قشم باید هزینه مربوط به اجاره قایق ها را پرداخت نمایید. 

جنگل ابر - لذت قدم زدن روی ابرها

چگونه به جنگل حرا قشم برویم؟

برای رفتن به جنگل حرا در قشم، می‌توانید از مسیرها و روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. هواپیما: اگر در شهری دورتر از قشم زندگی می‌کنید، می‌توانید از یک پرواز داخلی به فرودگاه بین‌المللی قشم استفاده کنید. پس از ورود به فرودگاه، می‌توانید از تاکسی یا اجاره خودرو برای رفتن به جنگل حرا استفاده کنید.
  2. وسایل نقلیه شخصی: اگر از شهرهای نزدیک قشم می‌آیید، می‌توانید با وسایل نقلیه شخصی خود به جنگل حرا بروید. برای این کار، باید از مسیرهای مربوطه، مانند جاده‌ها و مسیرهای مستقیم به جنگل حرا استفاده کنید. از نقشه‌ها و GPS نیز برای هدایت در مسیر استفاده کنید.
  3. تاکسی: می‌توانید از خدمات تاکسی‌های محلی در قشم استفاده کنید. با تعیین مقصد خود به راننده تاکسی، می‌توانید از او بخواهید شما را به جنگل حرا برساند. قبل از سوار شدن، قیمت و شرایط سفر را با راننده مشخص کنید.

جنگل حرا قشم

سخن پایانی

مشاهده درختان بزرگ و تنومند که ریشه در آب دارند برای ما بسیار عجیب است چرا که ما همیشه درخت را یک موجود زنده در دل خاک تصور می‌کنیم. به همین دلیل وقتی درختانی با ساقه و ریشه‌های عظیمی در آب می‌بینیم بسیار شگفت‌زده خواهیم شد. جنگل حرا در قشم یکی از جنگل‌هایی است که در آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد و پوشیده از درختان ریشه در آب دارد. در زمان سفر به جنگل حرا در قشم، گوشه‌ای از جهان طبیعت را به شکلی کاملاً متفاوت خواهید دید. این جهان متفاوت در منطقه جغرافیایی خلیج فارس و در جزیره قشم قرار گرفته و گیاهان با اقلیم‌های بسیار متفاوت با یک اکوسیستم بی‌نظیر در کنار یکدیگر یک دنیای اعجای‌انگیز را به وجود آورده‌اند. جنگل‌ حرا از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در ایران است. افراد زیادی برای دیدن این جنگل به قشم سفر می‌کنند. اگرشما هم اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید در سفر، لذت بسیار زیادی ببرید، پیشنهاد می‌شود به قشم سفر کنید و از دیدن جنگل حرا بی‌بهره نمانید. در این مطلب قصد داشتیم شما را بیشتر با جنگل حرا آشنا کنیم. از این‌که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاس‌گزاریم.

نظرات کاربران

  1. بهنام صادقی گل بهنام صادقی گل 1402/11/15
    1 نفر پسندیدند
    توضیحات عالی بود

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 117 کاربر